Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Lampárna: Trampoty s vyvolávání digitálních fotografií

12.9.2003, Emil Čelustka, článek
Podle reklam a slibů nejrůznějších fotolabů by se mohlo zdát, že si fotky jen tak zadáte na zpracování a ve slíbeném termínu dostanete kvalitně zpracované fotografie přesně podle vašich přání. Moje zkušenosti ale ukazují pravý opak.
Úvodem:
Protože se nám v redakci sešlo již několik příspěvků poukazujících na (převážně špatné) zkušenosti související se službami v oblasti digitální fotografie, rozhodli jsme se i u nás zavést Lampárnu. Půjde o nepravidelný seriál článků, majících za účel jednak informovat o Vašich zkušenostech, jednak dát prostor k širší diskuzi na toto téma. Proto prosíme všechny (včetně zástupců zmiňovaných firem), kdo máte podobné - nebo třeba právě opačné zkušenosti: pište do diskuzí své postřehy, stěžujte si nebo chvalte. Jen když se o problémech mluví je možné je řešit !!




Digitálně fotím už několikátý rok, ale teprve letos jsem se na základě vysloveného narozeninového přání rozhoupal k jejich vyvolání. Poradil jsem se s několika přáteli, kteří už podobnou zkušenost mají za sebou, přečetl si relevantní články i čtenářskou diskuzi k nim a takto teoreticky vybaven jsem se pustil do výběru firmy.

Prošel jsem si několik webů společností, které nabízejí zpracování digitálních fotografií a ovlivněn článkem Poměr stran u digitální fotografie jsem si vybral společnost Foto Morava, protože jejich nabídka obsahovala mně sympatický formát 18x24 cm za přijatelnou cenu.

Abych si ověřil, zda to celé funguje a současně získal odpověď na otázku, která na webu dodnes zodpovězena není, poslal jsem na jejich e-mailovou adresu začínající na "digiinfo" dotaz, jak velký mail s objednávkou mohu poslat. Za 28 minut mi odpověděl pan Vitásek, že velikost mailů s objednávkou není omezena. Rychlost i kvalita odpovědi mě uklidnily a tak jsem ještě téhož dne odpoledne odeslal svou objednávku se 13 fotografiemi o celkové velikosti přibližně 50 MB. Vyplňování informací na webu fotomorava.cz se ukázalo jako nesmysl, protože aplikace pro objednání mailem funguje pouze v prohlížeči Internet Explorer při současném použití microsoftí pošty. Ani jedno nesplňuji. Proto jsem všechny požadované údaje ještě jednou přepsal do nového mailu a odeslal v pondělí v 16:16.

Protože jsem při znovuvypisování všech údajů objednávky do mailu opoměl zadat požadovaný formát, obdržel jsem od paní Wojkovské následujícího dne v 10:58 dotaz na formát fotografií a pro mne tehdy málo pochopitelné upozornění:

"...Budu Vás muse zklamat, ale v Brně nemáme žádnou naší sběrnu. Buď Vám zašlu fotografie dobírkou nebo si na naších webových stránkách najděte jinou sběrnu, ale bohužel jen na Severní Moravě. Děkuji za pochopení."

Přitom kontakt na sběrnu, kterou jsem uvedl v objednávce, jsem měl z webových stránek, o kterých mi na přímý dotaz paní Wojkovská tvrdila, že jsou aktuální a že se na ně mohu spolehnout. Ještě jsem se ujistil v termínu zpracování, protože mi záleželo na tom, abych hotové fotografie mohl jako narozeninový dárek předat o blížícím se víkendu. Paní Wojkovská mě ujistila, že fotografie budou na mnou vybrané sběrně k dispozici dozajista ve středu 21.5. odpoledne, nejpozději však ve čtvrtek 22.5. dopoledne.

Zbytečných výletů jsem již zažil mnoho, proto jsem raději nespěchal a do vybrané sběrny jsem se dostavil v pátek 23.5. v 10 hodin dopoledne. Prodavač, v tomto případě syn z rodinné firmy, na mě při vyslovení požadavku na digitálně zpracované fotografie z Foto Morava koukal jako bych právě spadl z Marsu. Chvíli se ještě snažil a volal svým rodičům, zda oni o něčem neví. Pak záležitost uzavřel s tím, že s Foto Morava už dávno nespolupracují a že mi nepomůže.

Nepomohla mi ani paní Wojkovská, která namísto odpovědi začala koktat a slíbila mi, že vše zjistí a zavolá mi. Zavolala a s obdivuhodnou prostotou mi oznámila, že moje fotografie jsou v jiné sběrně v centru města. Že jsem vybíral sběrnu právě s ohledem na polohu, ji nezajímalo. Přitom zaparkovat v Brně v centru není kde, pěší zóna je daleko a celá operace znamená víc než hodinu ztraceného času. Přitom představa, že by hodina mého času mohla být dražší než celková hodnota zakázky byla paní Wojkovské naprosto cizí. Upozornil jsem ji tedy, že fotografie si v pěší zóně nevyzvednu a že pokud Foto Morava nechce přijít o peníze za vyhotovené fotografie, pošle mi je na své vlastní náklady (poštovné a balné) na mou adresu. Cenu fotoprací jsem byl ochoten zaplatit.
Ještě v pátek jsem dostal mail s informací o otevírací době sběrny v centru a opakované upozornění, že provozovna, kterou jsem si na stránkách fotomorava.cz vybral s firmou nespolupracuje. A to přesto, že při telefonickém rozhovoru v úterý jsem byl ujištěn, že se jednalo o omyl a že Foto Morava se sběrnou mimo centrum spolupracuje a že informace na webových stránkách jsou přesné a aktuální.

V pondělí, 26.5. jsem namísto fotografií zaslaných poštou obdržel další mail, ve kterém se paní Wojkovská omlouvá za svou chybu s tím, že fotografie budou ve středu 28.5. k dispozici ve mnou původně objednané sběrně.

Tady mé trampoty s Foto Morava končí. O firmě jsem již neslyšel a možná ani neuslyším.