Nový Lumix vidí „stabilně“ daleko

10.10.2003, Marek Kuřina, aktualita
O digitálních fotopřístrojích společnosti Panasonic jsme vám toho zatím na Digimanii příliš neprozradili, a tak dnes se to pokusíme vylepšit zprávou o novém modelu Lumix DMC-FZ10. Tato čtyřmegapixelová elektronická zrcadlovka umí až dvanáctinásobné optické přiblížení a podobně jako například model A1 od Minolty disponuje svým anti-shake systémem, tak má novinka stabilizátor obrazu, takže rozmazané fotky se vám s ním jen tak nepovedou. Navíc novinka disponuje kvalitním dávkovým režimem a nabízí kompletní manuální ovládání expozice.
Pokud jsme si již prozradili, že novinka má optický stabilizátor, přesně řečeno "Panasonic's MEGA Optical Image Stabilizer (Mega O.I.S.)", tak si povíme rovnou více informací o celé optické části fotopřístroje. Objektiv Leica DC Vario-Elmarit, složený ze třinácti elementů v osmi skupinách, má rozsah ohniskových vzdáleností od 6 do 72 milimetrů, což v přepočtu znamená 35 až 420 mm. Možná ovšem důležitější je údaj o jeho světelnosti, protože ta je F2,8 při celém rozsahu zoomu. Díky tomu budete moci používat maximální přiblížení i ve špatných světelných podmínkách bez obav, že pořídíte neostrou a nejasnou fotografii. Maximální hodnota clony je potom F8. V Makrorežimu můžete snímat objekty již od pěti centimetrů, běžně ostří optika od třiceti centimetrů. Kromě dvanáctinásobného optického přiblížení je k dispozici i trojnásobný digitální zoom. Pozitivní je také to, že doostřovat lze manuálně pomocí prstence objektivu.

Za objektivem je CCD snímač obsahující celkem, 4,23 miliónů buněk, z nichž je fotopřístroj schopen využít efektivně přesně čtyři milióny. Při fotografování tak pořídíte snímky s maximálním rozlišením 2304 x 1728 bodů. Citlivost snímače se pohybuje v rozsahu od 50 do 400 ISO.

Co se týká designu, tak vychází z předcházejícího dvoumegapixelového modelu DMC-FZ1. Na zadní straně novinky je umístěn dvoupalcový LCD zobrazovač, který má solidní rozlišení 130 tisíc pixelů. Na tomto displeji si můžete prohlédnout nejenom nafocené snímky, ale také ozvučený videozáznam, který má rozlišení 320 x 240 bodů a je natáčen rychlostí deseti snímků za sekundu. Jeho délka je potom omezená pouze kapacitou paměťové karty.

Jak jsme již naznačili, model nabízí úplnou kontrolu nad expozicí. Kromě režimů s prioritou clony nebo času určitě využijete i režim, ve kterém obě tyto hodnoty budete moci nastavit podle vlastního uvážení. Rychlost závěrky se pohybuje v rozsahu od 1/2000 sekundy až do osmi sekund. V dávkovém režimu zvládnete nasnímat čtyři snímky v maximálním rozlišení za sekundu. Teplotu bílé nelze bohužel vykalibrovat manuálně, spolehnout se budete muset na automatiku nebo využít některou ze čtyř přednastavených hodnot. Fotografování vám také usnadní hned několik přednastavených scén (například Sport nebo Panoramatické snímání). K dispozici je pochopitelně i korekce expozice (+- 2EV po třetinových krocích), k posouzení rozložení jasu u jednotlivých snímků vám pomůže i histogram. Snímky se ukládají na paměťové karty typu Secure Digital (případně MultimediaCard). V balení najdete SD kartu o kapacitě 16 MB. Novinka není žádný drobeček a váží přes půl kilogramu. Na trhu by se měla začít prodávat za 599 dolarů.

Specifikace

Panasonic Lumix DMC-FZ10
  • Snímač: 4,23 milionů buněk