Epson R-D1 - Digitál nebo analog?

23.3.2004, Jan Bytešník, aktualita
Epson vystavil světlu světa prototyp nového digitálního fotoaparátu s prvky fotoaparátů klasických, mající šestimegapixelový CCD snímač s fyzickým rozlišením 3008 x 2000 obrazových bodů. Jde o model, jenž je výsledkem spolupráce Epsonu se společností Cosina.
Epson plánuje oficiální zveřejnění této novinky na veletrhu PhotoExpo 2004, který se bude konat v Tokiu mezi 19. a 21. březnem. Toto oznámení upoutalo velkou pozornost japonských serverů zabývajících se digitální technikou.

Epson má podíl na zdokonalení postupů a technologií pro tisknutí fotografií jak mohutným rozvojem inkoustových tiskáren, tak i rozvojem dalších způsobů přenesení digitální fotografie do podoby klasické. Jedna z rozhodujících technologií, které Epson využívá, je technologie pro zpracování digitálního obrazu (Digital Image Processing). Jde o přeuspořádání digitálních dat na data 'nedigitální', čehož důsledkem je kvalitní tištěná fotografie. Technologie zpracování digitálního obrazu je již využívána v ovládacích jednotkách většiny periferií od Epsonu, jejichž okruh zasahuje do sféry digitálního obrazu. Je užita v tiskárnách, ve skenerech disponujících vysokým rozlišením i v jiných vstupních či výstupních zařízeních tohoto ražení, ale Epson se stále rozhlíží po nových frajeřinkách pro potenciální využití ke zvýšení efektivity provozu jeho produktů. Vyzvídání po dalších možnostech přineslo Epsonu spolupráci se společností Cosina, která se může chlubit nejedním světově úspěšným řešením v oblasti optiky pro fotoaparáty.

Cosina vyvíjela nové technologie optických soustav využívaných k výrobě objektivů v dobách, kdy stále zachovávala ortodoxní loajalitu hodnotám klasické fotografické techniky. Epson nabyl dojmu, že když společnosti začnou používat dálkoměrné platformy pro digitální fotoaparáty (platformy, které se začaly vzdalovat a vyhýbat pokroku techniky směrem digitálním) a sloučí technologie zpracování digitálního obrazu, užívané Epsonem, s pokročilou technologií optických soustav společnosti Cosina, mohly by být schopny objevit zcela nové a doposud nepoznané možnosti fotografování.

Tato představa přivedla obě společnosti k myšlence vzájemné spolupráce - a Epson R-D1 byl na světě. Nebojí se plout oceánem plně automatických digitálních fotoaparátů. Jde o digitální fotoaparát s nadstandardním výkonem a obrazovou kvalitou, který dokáže pracovat se stejnými přednostmi jako foťák analogový.

Prvenství R-D jedničky

Mezi mnoho prvenství digitálních fotoaparátů se R-D1 může zapsat jako první dálkoměrný digitál tohoto typu. Foťák s dálkoměrem je typ přístroje, který má vestavěné zařízení pro výpočet vzdálenosti, založené na principu vyměřování. Fotograf zaostřuje přístroj navrstvováním dvou nepatrně rozdílných scén s využitím dálkoměru. Obecně v porovnání s automatickým zaostřováním se výkon nezmění, a to dokonce ani při výměně objektivu. Zaostření bývá uskutečněno rychle, přesně a s odpovídající úrovní intenzity osvětlení, která se přibližuje hodnotám optimálního osvětlení pro lidské oko. Provoz je efektivní dokonce i ve světelně slabších, šerých či nejasných podmínkách. Navíc oblast záběru není blokována činností clony (závěrky), jak je tomu u zrcadlovek (SLR), a proto fotograf nemůže promeškat rozhodující okamžik vinou přístroje.

R-D1 je také první digitální fotoaparát vyhotovený pro zasazení objektivu Leica L- a M-. Jako takový nabízí novou platformu, která jistým způsobem spojuje budoucnost s minulostí. Během dlouhé historie fotografování bylo vyrobeno a prodáno více než dvě stě typů objektivů. Tento fotoaparát dává fotografovi dvacátého prvního století možnost využít proslulé objektivy z našeho fotografického dědictví. Umožňuje využít staré kvalitní objektivy ve světě digitálním. R-D1 též používá reálný průhledový 1x hledáček, umožňující fotografovi shlédnout scénu skrze přístroj (včetně panoramat) tak, jak ji sám vidí vlastním okem ve skutečnosti (ve skutečném měřítku). Přístroj má dále výhodu přesnějšího zaostřování v porovnání s obyčejnými optickými hledáčky.

Specifikace Epson R-D1

TěloHořčíková slitina
Snímač• 23.7 x 15.6 mm