Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5: netradiční minimalista

15.9.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.

Autofokus, ostření


Sony NEX-5 nabízí mnoho módů ostření. V zásadě zde najdete automatiku, manuál s příjemně zvětšeným náhledem, podle kterého se poměrně dobře ostří a automatiku s možností manuálního "přebití". Automatika tedy zaostří a vy můžete ještě ostřícím kroužkem doostřovat. S manuálním ostřením jsem neměl žádné problémy, snad jen to, že NEX-5 bez hledáčku je v ruce přeci jen těžší udržet a obraz se tak třepe více než u fotoaparátů s hledáčkem.

Fotoaparát průběžně doostřuje, takže obraz na displeji je v podstatě pořád ostrý. K dispozici jsou pak další dva režimy ostření, AF-S pro zaostření namáčknutím a AF-C pro průběžné ostření i po namáčknutí spouště. Zde jde vidět, jak fotoaparát neustále jemně přeostřuje a občas pak po domáčknutí spouště může být snímek docela neostrý. Toto se ale děje spíše výjimečně. I přesto bych doporučil raději klasický režim AF-S, jehož výsledky jsou jistější. Nutno zmínit, že u videosekvencí funguje průběžné ostření dobře a poměrně rychle.

Ostřit je možno na střed, dále si můžete sami vybrat ostřící bod, případně nechat automatiku, ať si vybere sama. To funguje ve většině případů dobře, někdy ale trochu selhává, což nastává zejména při focení maker, když se pohybujete na minimální vzdálenosti ostření. Zde je lepší volit středové ostření, protože pokud fotoaparát nezaostří, víte, že jste blízko a kde je problém (u automatického výběru můžete být blízko, ale také to automatika jen nemusela odhadnout). Detekce tváří je účinná, ale trošku pomalejší.



Ostřící vzdálenosti a věci okolo samozřejmě záleží na objektivu. Tyto dva grafy se věnují objektivu 18-55 mm F3,5-5,6 OSS. Jak je vidět, můžete fotit zhruba 13-15 centimetrů od objektivu (zhruba 21 až 23 centimetrů od roviny čipu). U 16mm pancake objektivu to je 16 cm od předního členu a cca 20 cm od roviny čipu.



Přepočtené zvětšení 18-55mm objektivu je tak logicky největší na nejdelším ohnisku. Zde dosahuje hodnoty jen 0,47, ale díky malé hloubce ostrosti i taková makra vypadají dobře. Pro makro je nepoužitelný 16mm pancake objektiv, který díky extrémně širokoúhlému ohnisku a poměrně velké vzdálenosti od objektu nabízí jen 0,14× virtuální zvětšení.

Rychlost ostření mě příliš nenadchla. Sice to není tak hrozné jako u prvních Olympusů E-P1, ale na zrcadlovky a konkurenční fotoaparáty z dílen Panasonicu a Samsung to nemá ani zdaleka. Sony NEX-5 ostří jako obyčejný kompakt. Úspěšnost je dobrá, v tom má výhodu, ale extrémně pohotové focení od něj nečekejte. Platí to zejména pro 18-55mm objektiv. 16mm pancake objektiv je na svou kategorii naopak poměrně rychlý. Situaci zachraňuje již zmíněné průběžné doostřování.


Makro režim


Nyní se podíváme na praktické ukázky makra.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 1250, ohnisko 55 (82) mm, korekce +0,7 EV, 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Protože NEX-5 dělá občas poněkud podexponované snímky, zvolil jsem kladnou korekci expozice. Poněvadž fotoaparát se i se stabilizací snaží na 55mm ohnisku udržet čas 1/100 s a kratší, nepřekvapí volba vysoké citlivosti ISO 1250. Kresba je jemnější, šum je ale i tak spíše jemný. Makro je docela přijatelné.


expoziční čas 1/40 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, 16mm objektiv, klikněte pro zvětšení

Úplně jiná situace nastala s pancake objektivem. Od kleští jsem musel být hodně daleko, navíc při velmi širokoúhlém ohnisku kleště na snímku "skoro ani není vidět". Díky kratšímu ohnisku a lepší světelnosti bylo možno volit kratší čas při nižší citlivosti.


Nastavení expozice, automatika


Sony NEX-5 jako pokročilý fotoaparát nabízí také pokročilé režimy expozičních nastavení. Vedle automatiky je zde priorita clony, času a plný manuál. Měření expozice může být vícebodové, středové a bodové. Citlivost můžete nastavit v rozmezí od ISO 200 do ISO 12800, automatika pak končí na ISO 1600, což je ideální citlivost, kdy mají snímky ještě slušnou kvalitu obrazu. Expoziční časy nabízí rozsah 1/4000 s až 30 sekund. Náhled na LCD displeji odpovídá nastavené expozici, pro jistotu ještě píše hodnotu pod(pře)expozice.



Rozsah clon samozřejmě záleží na použitém objektivu. Ve třídě základních setových zoomových objektivů mají všechny světelnost F3,5-5,6. Průběh světelností patří k rozumnému průměru. Maximální clona objektivu je F22 až F32 v závislosti na ohnisku. Pancake má sice lepší světelnost F2,8, ale konkurence je v tomhle většinou o něco lepší (na druhou stranu zas nemají tak široké ohnisko - to je ale zase problém, neboť není příliš univerzální). Maximální clona činí F22.

Fotoaparát podporuje korekci expozice v rozmezí -2 EV až +2 EV, bracketing je pak možný jen s rozdílem 0,3 EV nebo 0,7 EV. Na rozdíl od Samsungu NX10, který velmi rád volil dlouhé časy a nízkou citlivost, má Sony NEX-5 přesně opačnou strategii. I přes přítomnost optické stabilizace v 18-55mm objektivu má snahu volit časy velmi krátké (na 55mm, tj. 82mm přepočteném ohnisku, jde maximálně na 1/100 s) za cenu vyšších citlivostí. Může si to dovolit, protože použitý Exmor HD CMOS šumí opravdu minimálně a obraz je docela slušně odšuměn. Potěší i HDR režim.


Expoziční a fotografické režimy


Otočné kolečko režimů zde není, je přístupné pouze stisknutím prostředního tlačítka kruhového voliče. Z režimu Inteligentní automatiky se ale musíte dostat přes hlavní menu (prostřední tlačítko slouží k nastavení hloubky ostrosti).



Najdete zde tyto režimy:
  • M (Manual)
  • S (Priorita času)
  • A (Priorita clony)
  • P (Program AE)
  • Inteligentní automatika
  • SCN
  • Redukce rozmazání pohybu (Vyfotí šest snímků s vysokou citlivostí, čímž snižuje rozmazání pohybem, sloučení snižuje šum.)
  • Plynulé panorama
  • Plynulé panorama 3D


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.