Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Domácí studio – 6.díl

14.2.2007, Roman Pihan, článek
Samostatnou leč nezanedbatelnou kapitolou studiové práce je barva světla a reakce na tuto barvu na fotoaparátu - tedy vyvážení bílé. Jde o to, aby např. šedé pozadí bylo na fotografii opravdu šedé a nemělo zbytečný barevný nádech. Tím budou i ostatní barvy na fotografii věrné.
Co je to bílá?

Když vám kdokoliv ukáže běžný bílý papír, bez váhání jeho barvu označíte jako bílou. Vždyť přece bílý papír je BÍLÝ, tak jaképak problémy? Problém je ale v tom, že bílý papír není bílý. Bílý papír odráží všechno světlo, které na něj dopadá - reálný papír odrazí cca 80% tohoto světla. A název bílý má proto, že spektrum (tedy barvu) světla, které na něj dopadá nijak nemění. Bílý papír tak není bílý. Bílý papír má barvu světla, které na něj svítí!


Jakou barvu má světlo?

Klíčová otázka tedy je, jakou barvou světla na scénu svítíte. Svítíte-li červeným světlem, bílý papír musí být červený. Svítíte-li modrým světlem, musí být modrý. Svítíte-li bílým světlem – tedy světlem mající všechny barevné složky zcela přesně vyvážené - bílý papír bude bílý.


Je papír opravdu bílý?

Přesto každý z vás a širokém rozsahu barvy světla (od červeného přes skutečně bílé až po modrou) řekne, že papír je bílý. Prostě ho tak vidíme. Důvod je ten, že lidský mozek na základě své mnohaleté zkušenosti zná barvu mnoha předmětů a na základě této zkušenosti opraví signál z očí tak, aby předměty zachovávaly svojí barvu bez ohledu na barvu světla, kterým na ně svítíte.

Vstoupíte-li např. do místnosti (studia), kde se svítí červeným světlem a posvítíte-li na bílý papír, papír bude červený. Mozek ale ví, že má být bílý a během několika vteřin potlačí červenou složku barvy. Tím červený nádech vyrovná. Po těchto několika vteřinách již vše uvidíte ve správných barvách, tedy červený nádech bude potlačen a bílé předměty budou opět bílé. Mozek tedy provedl vyvážení bílé.


Ukázka mimořádně špatného vyvážení bílé – fotografováno venku ve stínu ale nastavená žárovka . To způsobí silný posun do modrých barev, které již ani v PC nelze kompenzovat!

Jako etalony barvy určené k vyvážení bílé může mozek použít mnoho předmětů jejichž barvu důvěrně zná. Například již zmíněný bílý papír, barvu lidské pleti (tzv. pleťovou na jejíž správnou barvu jsme obzvláště citliví), barvu zdí atd. Vždy se najde něco, čeho se mozek může jako známého předmětu chytit. Jen opravdu výjimečně se stane, že si mozek neví rady!


Vyvážení bílé (white balance) na fotoaparátu


Kdyby fotoaparáty nevyvažoval bílou, tak by zaznamenávaly opravdu přesně (ve fyzikálním slova smyslu) barvu, nicméně člověk by s fotografiemi nebyl spokojen. Barva předmětů, jak jí člověk zná, by nesouhlasila s barvou předmětů na fotografii. A navíc stejný např. bílý papír by za různých světelných podmínek byl na fotografiích různě barevný a to je nepřípustné! Lidská zkušenost říká, že barva předmětů je jejich vlastnost a proto se nemění! Proto fotoaparáty musí simulovat lidský mozek a jeho schopnost eliminovat barvu okolního světla a tím zachovat stálou barvu předmětů. Fotoaparáty musí také jako mozek vyvažovat bílou.


Na většině fotoaparátů se vyvážení bílé (WB) nastavuje někde v menu a pomocí vcelku jasných ikonek.


Možnosti vyvážení bílé na fotoaparátech


Pro nepoučené uživatele je u všech dnešních fotoaparátů k dispozici plně automatický režim vyvážení bílé (Automatic White Balance, AWB). Fotoaparát se snaží uhádnout barvu světla na scéně (barvu světla které scénu osvětluje) a tu potlačit. Pro běžné venkovní fotografie a za standardních světelných podmínek je to přijatelná volba – nicméně výsledek velmi kolísá podle chytrosti fotoaparátu. Pro studio se ale nehodí.

Většina fotoaparátů nabízí možnost vyvážení bílé na typické druhy (zdroje) světla. Druh světla se přitom nastavuje podle převládajícího zdroje. Tato metoda sice není zcela přesná, ale pro domácí studio stačí. Míchá-li se více světel dohromady nastavuje se převládající světlo v místě fotografovaného předmětu.


Typická ikonaPopisKompenzovaná barva
Žárovka či halogen (Tungsten)Ikona Odkaz na databázi
Zářivka (Fluorescent)Ikona Odkaz na databázi
Slunný den (Sunny, Daylight)Ikona Odkaz na databázi
Zamračený den (Cloudy)Ikona Odkaz na databázi
Blesk (Flash)Ikona Odkaz na databázi
Stín (Shade)Ikona Odkaz na databázi
Typické možnosti vyvážení bílé na fotoaparátech.

Barva světel ve studiu


V improvizovaném domácím studiu se bude používat několik typických zdrojů světla, jejichž barvu je užitečné znát a podle použitého zdroje vždy barvu vyvážit:


Okno

Pokud fotografujete ve světle dopadajícím z okna, jedná se typicky o denní světlo z oblohy (obvykle ne přímé sluneční světlo) a je vhodné tedy použít vyvážení bílé na zamračený den . Pozor také na barvu záclon, závěsů atp., které barvu světla samozřejmě změní! Pozor také na barvu zdí – např. v oranžově vymalovaném pokoji, který bude osvětlený z okna, bude na předměty svítit nejspíš lehce oranžové světlo!


Klasické žárovky a halogeny

Pokud svítíte různými lampami, lustry či halogeny, nastavte vyvážení bílé na žárovku . Sice se různé žárovky svojí barvou liší, změny ale nejsou nijak dramatické. V nejhorším budou snímky mít červený nádech (žárovka byla červenější, než kompenzuje vyvážení bílé nastavené na ).


Zářivky

Zářivek je na trhu obrovské množství a jejich barva může silně kolísat. Klíčová je volba plynu, který je v zářivce použit.


Neon
Sodík a halogen
Sodík
Argon
Argon a rtuť
Argon, rtuť a fosfor
Použitý plyn v zářivce a velmi přibližná barva jejího světla

Proto fotoaparáty mají často více voleb typu zářivka , které se liší kompenzovanou barvou. Nezbude, než se buď podívat do manuálu nebo provést test. Test je velmi jednoduchý – správné vyvážení bílé je tehdy, když bílý papír bude bílý, šedé pozadí šedé atp. Správně by se měla použít normovaná šedá tabulka, protože díky vyvážení bílé v mozku vlastně nevíte, zda je bílý papír opravdu bílý, ale chyba nebude velká.


U tohoto snímku např. nebyla bílá vyvážena zcela přesně. Pokud chceme pozadí opravdu barevně neutrální (je jedno zda bílé nebo šedé), musí mít RGB hodnoty stejné. Zde je vidět, že zelený kanál (G) případně modrý (B) je o něco silnější, snímek tedy bude mít nádech do modro-zelené. Barevný posun je zde ale velmi malý! Nicméně takto si lze na barevně neutrálním předmětu (pozadí) snadno vyvážení bílé v PC ověřit.


Blesk

Pokud použijete fotografický blesk, jeho barva je obvykle bílá tedy stejná jako barva Slunce. Nastavte proto buď přímo blesk nebo den . Pozor ale na použití blesku odrazem! V tom případě je totiž barva světla z blesku změněna barvou toho, o co se blesk odráží! Je-li místnost vymalovaná bíle, je vše OK, v barevných místnostech to ale bude problém!


Závěr


Vyvážení bílé není žádné šamanství – stačí nastavit ikonu převládajícího druhu světla. Automatické vyvážení bílé není příliš vhodné – bude hodně kolísat. Test kvality vyvážení můžete snadno provést sami a sice testovací fotografií bílého papíru, šedého pozadí atp. V PC potom takový snímek musí ukazovat neutrální barvu (všechny 3 RGB složky jsou stejné). Pro fajnšmekry je možné doporučit i snímání do RAW (pokud to fotoaparát umožňuje), kdy se vyvážení bílé provádí až po expozici snímku a v PC.

Příště se podíváme na nastavení správné expozice ve studiu.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.