Fotografování lidí – 9.díl: svatba II

16.5.2007, Roman Pihan, článek
Z minulého dílu máme za sebou svatební obřad – nejnáročnější část svatebního dne pro fotografa. Pokud se vám nepovedl ani jeden záběr z obřadu, tak raději rovnou utečte. Pokud ano, fotograficky postupujete do dalších části svatebního dne…
Vrátíme-li se na chvíli ještě zpět k obřadu, i ten má své obvyklé rituály a ke každému patří dobré místo fotografa. Nepočítejte s tím, že uděláte dobré fotografie zezadu nebo příliš z boku. Jediné dobré místo je vepředu a na několik vteřin musíte zaujmout i místo „oddávajícího“. Příchod novomanželů s rodiči a zaujmutí „základní pozice“ je nutné fotografovat čelně, naštěstí oddávající obvykle ještě není v obřadní síni a tak skutečně je možné fotografovat od jeho stolku. Pozdější chvíle – polibek, prstýnky, podpisy novomanželů a svědků, blahopřání novomanželům od oddávajícího a příbuzných atd., je možné a často i vhodné fotografovat lehce z boku tak, aby bylo vidět novomanželům do tváře. Ve zbylém čase můžete (a je to dokonce velmi vhodné) fotografovat obřadní síň (zejména rodiče v první řadě) a celé to „ofotografovat“ ze všech stran. Novomanželé to později ocení.

Zaujmout vhodné místo v čase, kdy se věci dějí, je klíčová dovednost. Na tomto snímku a vzhledem k tomu, že nevěsta byla levák (to je dobré vědět před obřadem), bylo vhodné místo na snímek jejího podpisu z leva.

Koná-li se svatba venku nebo v kostele, je obvykle na vše více místa (velmi příjemné). V kostelech bývá i dost světla, nevýhodou ale je, že není možné použít blesk odrazem – musíte přímo. Koná-li se obřad venku a svítí-li slunce (pro svatebčany příjemné), počítejte s problémy při expozici a stíny v obličejích je nutné vykrývat také přímým bleskem.

Rituály po obřadu

Na většině svateb je obvyklé, že bezprostředně po obřadu připraví svatebčané pro novomanžele různé taškařice. Jejich fotografování bývá již snadnější, protože atmosféra je po obřadu uvolněná (z většiny lidí včetně fotografa spadne napětí, zda se vše podaří) a tak má fotografování klasicky reportážní charakter. Pokud se navíc rituály konají venku, je dost světla a snadno se exponuje. Jen je třeba po opuštění obřadní síně fotoaparát přepnout do správného režimu! V obřadní síni se většinou fotografuje v manuálním režimu (M) + blesk, venku je tento režim samozřejmě nesmysl, je třeba přepnout do režimu typicky A (Av), nastavit malé clonové číslo (otevřenou clonu) a podle situace blesk ponechat zapnutý.

Po obřadu bývají typické různé taškařice pro novomanžely. Pro fotografa je dobré alespoň základně tušit o jejich čase, umístění a průběhu, aby se mohl připravit a zaujmout vhodné místo.

Společné fotografie

Další obvyklou fotografickou činností jsou společné fotografie různých skupinek pod taktovkou fotografa. Od fotografa se obvykle očekává, že vymyslí kde – tedy v naší terminologii se postará o světlo, popředí a pozadí. Je dost riskantní postavit si skupinu proti světlu. I když přisvítíte tváře bleskem, tak kresba bude mizerná a budete mít problémy s expozicí i ostřením. Postavte se skupinu ideálně do stínu na ne příliš přesvětleném pozadí, pokud to není možné (bohužel častý případ) postavte ji tak, aby lidem svítilo světlo (slunce) do tváří. Je-li skupina rozlehlá, nastavte vyšší clonové číslo, aby se celá skupina udržela v hloubce ostrosti.

Ukázka velké skupiny, pro kterou nebyl dostatek místa ve stínu, a tak nezbylo než fotografovat na prudkém slunci. Slunce bylo sice vysoko ale alespoň trochu za zády fotografa a tak jsou tváře dostatečně prosvětlené.

Fotografování ve stínu zabrání ostrým stínům v obličejích a lepé a měkčeji prokreslí šaty i postavy. Ne vždy je ale takové uspořádání možné.

Aranžované fotografie novomanželů

Další pro fotografa náročné chvíle jsou společné aranžované fotografie novomanželů. Od fotografa se očekává celková režie těchto chvil – výběr místa, pozadí, popředí, naaranžování polohy i případných rekvizit atd. Nepočítejte s tím, že nevěsta ve svých šatech ujde příliš daleko a navíc jste tlačeni časem – pokračováním programu dne, obvykle hostinou. Navíc ostatní svatebčané nemají v těchto chvílích co dělat a tak tlak na rychlost fotografování stoupá. Málokdy vybojujete víc než 20-40 minut. Proto je dobré, když máte místa a hrubý scénář snímků připraven již předem. K tomu se vyplatí navštívit a nebo alespoň ve volné chvílí „prolétnout“ okolí a snímky si rozmyslet předem.

Aranžované fotografie jsou fotografickým svátkem s obvykle dokonale nalíčenými, učesanými i oblečenými lidmi – novomanžely. I když někdy může černobílá fotografie být vysoce estetické, na podobné experimenty se nejprve novomanželů zeptejte. Klasika je prostě klasika.

Za slunečného počasí aranžujte fotografie nejlépe ve stínu s tím, že jasné a živé světlo přidáte do tváří novomanželů bleskem nebo odraznou deskou (odrazná deska dá lepší světlo ale vyžaduje asistenta). Maximálně rozostřujte pozadí – co je rozostřené to je romantické! Samozřejmě udržujte dostatečně ostré obličeje!

Výběr místa k fotografování kvůli světlu a vhodnosti pozadí je klíčový. Protože během akce bude málo času, chce to mít rozmyšlené alespoň hrubě předem.

Závěr dne

Další část svatebního dne se již obvykle line v poklidu. Čeká vás přejezd na místo hostiny (ještě před odjezdem udělejte i pár snímků zámku, kostela atp.) a po příjezdu na místo hostiny i pár záběrů ještě prázdných a „načinčaných“ prostor.

Zaznamenat prostory a atmosféru, kde se obřad konal, je velmi užitečné (a snadné) a svatebčané to později ocení. Snímek můžete udělat kdykoliv „o přestávce“.

Stejně tak vyfotografujte svatební tabuli a jiné připravené prostory. Je to současně i zkouška vhodné expozice pro budoucí reportážní snímky.

Mezi běžné rituály patří přípitek, rozbíjení a společný úklid talíře, přenášení přes práh, házení květinou, dražba podvazku, společná polévka, nakrojení dortu, rozbalování dárků, společný tanec novomanželů, tanec s rodiči atd. atd. Fotograficky se nejedná již o nic mimořádného, jen o estetické zachycení momentek. Klíčem je včasné zaujetí správného místo, správná kompozice, správná expozice (pozor na dramatické změny světla venku a vevnitř!) a správné ostření, někdy se současným rozostřením pozadí.

Zaujetí správného místa ve vztahu k ohnisku, správná expozice a ostření – to je vše pro základ dobrých momentek. Počítejte také s tím, že fotograf se v klidu nenají. Stále musí být ve střehu, co a kde se bude dít.

Processing a tisk

Pokud se vše povede, vrátíte se večer či ráno domů s cca 300-500 fotografiemi. Po jejich nakopírování do PC začíná další fáze práce u PC s tím, že doba strávená u PC je přímo úměrná kvalitě podkladů. Odolejte pokušení předat fotografie přímo z karty. Jistojistě se vám stane, že některé snímky budou rozostřené, špatně exponované, na poslední chvíli do snímku zasáhne něčí ruka atd. Ty bez milosti snažte.

U ostatních proveďte ořez (tím se zbavíte různých nechtěných omylů na snímku), korekci expozice a případnou retuš. Máte-li fotoaparát s rozlišením větším než cca 6 MPix, tak snímky přepočítejte na rozlišení cca 6 MPix. Svatebčané obvykle neocení fotografie ve formátu TIFF s velikostí jednoho souboru 30 MB. Nejlepší je JPEG kolem 6 MPix s velikostí souboru kolem 1 MB. Finální snímky podle potřeby jemně (!) doostřete a vypalte na CD. Můžete novomanželům ušetřit práci a vypálit i variantu malých fotek pro mail (640x480 pixelů, cca 40 KB/snímek).

Jste-li s novomanžely tak domluveni, připravte i fotografie pro tisk a vytiskněte je – nejlépe v kvalitním minilabu. Oblíbený formát je kolem 13x18 cm. Praxe ukazuje, že ze svatby se dá pořídit kolem 60 až 100 fotografií mapujících celý den. Tyto fotografie potom dejte novomanželům do hezkého svatebního fotoalba nebo můžete vytvořit i fotoknihu. Celkové náklady se pohybují kolem 1.000,- Kč. A nezapomeňte – kdo rychle dává, 2x dává…

Hezké svatební album případně fotoknihu novomanželé ocení. CD se dá připravit druhý den, album případně fotokniha nějaký den zabere. Vše se dá obvykle stihnout do 5-14 dnů.

Příště již opustíme exteriér a podíváme se na obecné zásady fotografování lidí.