Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotografování lidí – 8.díl: svatba

9.5.2007, Roman Pihan, článek
V minulém díle jsme hovořili o pozadí a popředí, fotografování ve městě, fotografování sportu a dětí. Dnes se podívejme na fotografický svátek a sice svatbu.
Pokud ve svém okolí rozhlásíte, že rádi (a dobře) fotografujete, dříve či později vás některý kamarád, kamarádka, příbuzný či známý požádá o nafotografování svatby. Svatba je reportáž jako každá jiná, snad jen s tím rozdílem, že na výsledku silně záleží – alespoň novomanželům. Nelze si tak dovolit selhání, to prostě vyjít musí! Přesto, že každá svatba je trochu jiná, dají se vypozorovat určité spojovací prvky a tak z fotografického hlediska je každá svatba velmi podobná.

Pomineme-li přátelské služby, je svatební fotografování poměrně výnosným podnikem. Chcete-li ale práci odvést dobře, je to také ale pořádná dřina. Možná to vypadá lehce – stačí nafotit, vypálit na CD a zkasírovat, ale praxe vám ukáže, že to tak jednoduché není.



Profesionální svatební snímky se dají celkem dobře zpeněžit. V terénu budete ale zápasit s nepřízní počasí, špatným světlem, nedostatkem času atp. Jde-li to, zkuste je přesunout do alespoň improvizovaného studia.


Příprava techniky


Pro fotografa (a pro řadu ostatních) začíná svatba již den předem a sice přípravou techniky. Skvěle se osvědčují brašny přes rameno – nepřekáží, snadno se odloží, nevypadá špatně ani k obleku a máte vše stále po ruce. Ve vaší brašně by tedy mělo minimálně být:
  • Dobře známý a vyzkoušený fotoaparát, nejlépe DSLR, 6 MPix bohatě stačí.
  • Ve fotoaparátu plně nabitá baterie a další, 1 až 2 záložní, také nabité v brašně.
  • Ve fotoaparátu zformátovaná a předem vyzkoušená karta, další zformátovaná v brašně. Velikost karty záleží na rozlišení a vaší fotografické kázni, počítejte ale s tím, že svatba je minimálně 200 ale až 500 fotografií.
  • Objektivy ohnisek 24 (28) až 200 mm (přepočítáno na 35mm film). Dobrou světelnost (f/2.8) velmi oceníte! U DSLR je běžné pokrýt uvedený rozsah více objektivy např. 24-70/2.8 a 70-200/2.8.
  • Externí blesk s natáčecí a sklápěcí hlavou. Ať se vám to líbí nebo ne, interním bleskem dobré svatební snímky udělat nelze. Externí blesk musí mít opět zcela nabité baterie (obvykle 4 tužkové AA) a jednu nabitou sadu je dobré mít v záloze.



Brašny přes rameno jsou na svatbu nejlepší. Můžete tam mít vše včetně osobních věcí, vypadají dobře a jsou v akci snadno přístupné.

Další technika a pomůcky již nejsou tak zásadní, často je ale oceníte:
  • 18% střední šedá tabulka, která moc místa nezabere a umožní velmi dobře vyvážit bílou a tím vykompenzovat nejrůznější podivná světla a jejich barvu zejména v obřadní místnosti.
  • Odrazná deska, která se hodí na aranžované snímky novomanželů a fotografování portrétů lépe než blesk. Vyžaduje ale asistenta.
  • Záložní fotoaparát, kdyby něco podstatného selhalo.



Během příprav můžete zachytit nevěstu v místech jí blízkých – doma. Později na podobné snímky již čas nebývá.

Fotoaparát si také celý pečlivě projděte a ověřte si veškeré jeho nastavení – zejména fatální jsou zapomenuté efekty typu solarizace, sépie atp. Pozor také na omylem zapnuté rozlišení 640x480 pixelů!


Reportážní snímky z příprav


Tak nastal den „D“ a vy se poprvé potkáváte se svatebčany tam, kde se shromažďují. Může to být přímo před obřadní síní, může to být na jiném místě, může to být u někoho doma. Atmosféra je trochu nervózní a společensky napjatá. Ideální pro reportážní snímky – setkávání lidí, myrtování, občerstvení, popíjení atd. Máte-li možnost a přeje-li si to nevěsta, můžete udělat pár snímků i z jejího oblékání, líčení, příprav atp.



Reportáž z příprav je časem momentek. Nezapomeňte na to, že svatba je veselá záležitost a tak se snažte snímky koncipovat také vesele. Lidem se potom budou líbit!

Dobrá strategie je stát jakoby stranou všeho dění a pečlivě pozorovat vše co se děje. Určitě pak najdete řadu okamžiků, které stojí za snímek! Uplatní se jak celky snímané širokoúhlým ohniskem s velkou hloubkou ostrosti, tak detaily snímané teleobjektivem s malou hloubkou ostrosti. Hledejte i vyslovené detaily – výzdoba, myrty, květiny, jmenovky atp. Nyní máte ještě čas – tak si se snímky trochu pohrajte!



V průběhu příprav lze nalézt řadu detailů, které zejména na malém formátu fotografií budou působit dobře.

Tento čas také využijte k seznámení se se svatebčany a zapamatujte si zejména ty, kteří by na snímcích měli být nejvíce – rodiče, svědci, blízcí příbuzní atd. Čas také využijte na zjištění průběhu obřadu – ideální je znát ho předem a důležitá místa předem i navštívit. Není-li to ale možné, tak nyní je šance to od některého aktivního příbuzného zjistit. Nevěstu a ženicha radši nechte být – jde jim hlava kolem.



Během příprav si nezapomeňte nasnímat i detaily, které jsou připraveny k obřadu. Nyní na to je ještě čas a můžete si je i naaranžovat. Od obřadu dále to již možné nebude.


Obřad v obřadní síni


Po přesunu před obřadní síť jde do tuhého – čeká vás nejhorší část. Vše se bude odehrávat rychle, v malém prostoru a obvykle ve špatném světle. Přitom na těchto snímcích nejvíce záleží!

Máte-li možnost pobýt v obřadní síni alespoň 1 minutu před obřadem, zjistěte si světlo, které bez blesku vede na správnou expozici. Tyto hodnoty nastavte do manuálního režimu (M). Obvyklé hodnoty jsou 1/80 sec, f/2.8, ISO 400. Časy delší než 1/80 sec nepoužívejte, lidé by se vám pohybem rozmazali. Hodnotu otevřené clony obvykle omezí váš objektiv svojí světelností. ISO vyšší než cca 400 nepoužívejte, záleží ale na kvalitě vašeho fotoaparátu. Nyní když do takto nastavených expozičních hodnot přidáte blesk, popředí bude prokreslené bleskem a přitom pozadí obřadní síně bude alespoň náznakem a díky M režimu stále stejně exponováno nastavenými hodnotami.



Správná expozice, správné barvy a správné zaostření jsou klíčem k technické kvalitě fotografie. Potom zbývá již „jen“ kompozice. Expozice pozadí je určena clonou, časem a ISO (zde f/2.8, 1/80 sec, ISO 200 v manuálním režimu – světla je pořád stejně), popředí je potom exponováno zejména bleskem.

Vyvážení bílé nastavte na „blesk“ případně si i s bleskem cvakněte na typickou vzdálenost cca 2 metrů střední šedou a vyvažte na ní. Smíchání stálých světel obřadní síně a blesku totiž často produkuje světlo o teplotě kolem 4800K.

Po vstupu do obřadní síně (ještě těsně před ní se obvykle dělají momentky v A (Av) či S (Tv) režimu v denním světle) stačí přepnout do M režimu a případně zapnout blesk. A pokud i ztišíte mobil, jste 100% ready. Je důležité také vstoupit do síně o něco dříve a zaujmout polohu před svatebčany – ideálně po pravé či levé straně oddávajícího díváte-li se na svatebčany. Obě strany mají své pro a proti z hlediska prstýnků, polibků, přání a formálních podpisů – zde dokonce záleží na tom, zda novomanželé a svědci jsou praváci či leváci. Není to ale drama.



Správné místo pro fotografa je před svatebčany a logicky mírně stranou. O svůj prostor je tam však třeba bojovat.

A nezapomeňte – jste-li skutečně oficielní fotograf novomanželů, máte své místo ve svatební síni a očekává se od vás, že si případně dobré místo i vybojujete na rozdíl od různých cvakálků s kompakty. Zkušenosti ukazují, že jak oddávající, tak matrikářka i svatebčané tuto skutečnost respektují. Prostě jeden oficielní „profi“ fotograf ke svatbě patří.

Příště se podíváme zejména na obřad venku a fotodokumentaci rituálů po obřadu.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.