Osobnost české fotografie

17.4.2007, Irena Ševelová, článek
Kdo je osobností české fotografie? Letos byl uzavřen čtvrtý ročník stejnojmenné soutěže, přestože dnes Osobnosti české fotografie 2006 už známe, již teď se můžeme těšit a přemýšlet o vhodných kandidátech do dalšího ročníku této soutěže, kterou každoročně pořádá Asociace profesionálních fotografů.

Asociace fotografů a Osobnost české fotografie

Tato asociace sdružuje v Evropské federaci profesionální fotografy od roku 1990. Zabývá se především organizací celé řady odborných výstav, ale také se snaží o podporu a šíření dobrého jména českých fotografů v rámci celé Evropy. Jedním z nástrojů, které k tomuto používají, je právě soutěž Osobnost české fotografie, která se koná od roku 2004. Prostřednictvím této soutěže na svoji kvalitní práci upozornila už řada fotografů. Smyslem je upozornit na fotografy, fotografické pedagogy, kurátory nebo fotografické teoretiky, kteří v uplynulém kalendářním roce svou prací významně přispěli k rozvoji české fotografie, ať už v České republice nebo v zahraničí. Nominace mohou posílat na adresu Asociace profesionálních fotografů jakékoliv fyzické osoby nebo instituce. Podmínkou je pouze to, že nominace budou doručeny nejpozději vždy do 31.1. každého roku. Hodnoceny budou výsledky práce nominovaných za předchozí rok. O vítězi rozhodne odborná porota složená ze členů Asociace české fotografie.

Tento rok

Letošní rok byl pro soutěž Osobnost české fotografie mimořádným. Poprvé v historii soutěže byla cena rozdělena do dvou kategorií. První kategorie byla za přínos v oblasti kvality nebo rozvoje české fotografie u nás či v zahraničí, ale pouze za období kalendářního roku, tzn. za přínos v roce 2006. Druhá kategorie ocenila nominované za totéž, kritérium bylo odlišné pouze v délce doby hodnocení. Nominovaní nebyli hodnoceni pouze na základě přínosu dosaženého v roce 2006, ale rozhodující byl jejich dlouhodobý přínos české fotografii. Nominováno bylo 29 zástupců české fotografické scény.

Jiří Stach

V kategorii Osobnost české fotografie 2006 zvítězil Jiří Stach, kterého nominovalo šest členů Asociace profesionálních fotografů. Jiří Strach je absolventem FAMU, katedry výtvarné fotografie. Své profesi se věnuje již řadu let, a proto si mezi špičkami české fotografie už dokázal vybudovat své zasloužené místo. Jeho fotky jsou specifické především ojedinělým surrealistickým pohledem na svět. I v dnešní době digitální techniky dokáže propojit klasickou černobílou techniku s opravdu kvalitním a osobitým fotografickým vyjádřením pohledu na dnešní svět.

Přestože se své práci věnuje více než 30 let, bylo jeho jméno až donedávna známo pouze mezi profesionály. Je to dáno jeho uzavřenou povahou, která mu nedovoluje se příliš prezentovat na veřejnosti. Výrazně na svoji tvorbu upozornil na výstavě v Aventinské mansardě v listopadu 2006, kde představil veřejnosti průřez své celoživotní tvorby. Pokud vás tvorba Jiřího Stacha bude zajímat více, doporučuji vyhledat jeho knihu Natura Magica, která představuje ucelený přehled všech jeho fotografických prací a kreseb, které vznikly v letech 1975 až 2005.

Anna Fárová

V kategorii Osobnost české fotografie 2006 za dlouhodobý přínos se vítězkou stala Anna Fárová. Význam její práce spočívá především v propagaci děl významných fotografů prostřednictvím mnoha publikací, výstav jak u nás, tak především v zahraničí. Mezi její nejzdařilejší výstavy patří retrospektivy a monografie Josefa Saudka a Františka Drtikola, výstavy Fotografie 7+7 a Osobnosti české fotografie I nebo 11 a 37 fotografů na Chmelnici v Praze. Velkým přínosem byly ale i její menší monografie Jiřího Jeníčka, Jindřicha Štýrského, Zdeňka Tmeje a dalších. Přestože význam její práce spočívá hlavně v propagaci českých fotografů, k rozvoji fotografie přispěla i pořádáním výstav zahraničních fotografů u nás. Mezi tyto významné zahraniční osobnosti patří např. Henri Cartier- Bresson, Werner Bischof, Robert Capa a další.

Opomenout také nelze pedagogické působení Anny Fárové na katedře fotografií FAMU. Při svých aktivitách, které neutichly dokonce ani v období, kdy podepsala Chartu 77, se nelze divit, že již dosáhla řady významných ocenění za svoji práci. Jedná se především o ocenění jako je Kulturní cena Německé společnosti pro fotografii v roce 1990 nebo Infinity Award Mezinárodního centra fotografie v New Yorku v roce 1991 a v neposlední řadě Řád rytíře umění ve Francii v roce 1991 a medaile Za zásluhy v roce 2002.

Anna Fárová se vyznačuje mimořádným citem pro talent. Věnovala se nejen již známým zahraničním i českým umělcům, ale často se také stala tím, kdo dokázal objevit a prosadit nový talent. Její intuice na schopné fotografy se vyznačuje často až zarážející přesností. Přestože se jedná o velmi talentovanou a schopnou osobnost, ani ona to neměla vždy jednoduché. Největší krizi zažila ve své kariéře v období, kdy podepsala Chartu 77. Jako reakce na tento postoj byla na hodinu propuštěna ze svého tehdejšího zaměstnání z uměleckoprůmyslového muzea. V této době se od ní také odvrátila spousta přátel a známých a Anna Fárová musela za svůj názor, jako mnozí další v té době, pykat.

Zaměstnání si nedokázala s touto vizitkou sehnat, a proto musela živit svoji rodinu pouze příležitostnými překlady z francouzštiny a prodejem uměleckých kousků z jejich staré rodinné sbírky. Za obdiv stojí také to, že i přes svůj vysoký věk (78 let) tato obdivuhodná žena stále tvrdě pracuje. Pořádá výstavy, píše odborné studie a knihy. To, jak je schopná, stále energická a vitální, jí lze jen závidět.

Minulý rok

V loňském roce cenu získali kurátoři Vladimír Birgus a Jan Mlčoch.

Byli nominováni jako dvojice za koncepci a výběr fotografií mimořádně rozsáhlé výstavy České fotografie 20 století, kterou pořádalo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. Tato výstava obsahovala více než 1 200 exponátů nejvýznamnějších českých umělců 20. století. Díla se pro svůj rozsah a vysoký počet musela vystavovat ve třech výstavních prostorách. Jednalo se tedy opravdu o výstavu mimořádného rozsahu, která v České republice nemá obdoby, a pravděpodobně něco podobného se v nejbližší době již uspořádat nepodaří. Předání cen proběhlo za rok 2005.

Jaroslav Anděl

Osobností České fotografie se stal v roce 2005 také kurátor Jaroslav Anděl. Cenu získal za projekt České fotografie 1840 - 1950. Výstava vyzdvihovala úlohu fotografií nejen z hlediska uměleckého, ale především z hlediska vědy, techniky, zábavy, politiky a soukromého života. Cenu převzal za rok 2004.

Výstava poukazovala na to, že fotografie se staly součástí našeho života nejen v umění, ale i v ostatních oblastech. Cílem této výstavy nebyl přehled vývoje a dějin fotografie v Čechách a na Moravě, ale spíše připomenutí a důraz na to, jak jsou fotografie jako médium důležité.

Josef Koudelka

Vůbec první oceněnou osobností v historii této soutěže byl za rok 2003 Josef Koudelka.

Tento známý fotograf byl nominován fotografem, teoretikem a pedagogem Miroslavem Vojtěchovským, ale i fotografem a publicistou Josefem Mouchou, především za význam jeho tvorby. Ještě ve stejném roce Josef Moucha při příležitosti svých padesátých narozenin zorganizoval velkolepou výstavu s názvem Fotograf , která měla představovat průřez jeho celoživotním dílem. Veřejnost tehdy nenechalo bez povšimnutí jednak kvalita vystavených prací, ale také publicita, kterou Josef Moucha zajistil, když výstavu umístil do prostor Veletržního paláce Národní galerie a to i přesto, že sbírkové instituce vizuálního mínění toto odsuzovalo s odůvodněním, že Národní galerie v Praze nezkoumá reportážní nebo žánrové fotografie.

Asociace profesionálních fotografů touto soutěží opět přispěla k rozvoji a ocenění práce nejlepších fotografů v České republice. Již nyní můžeme přemýšlet, kdo ze známých, ale i neznámých osobností, by si tento titul zasloužil v příštím roce. Vybírat a nominovat můžeme až do konce letošního roku, vyhlášení toho nejlepšího se dozvíme asi v průběhu měsíce března roku 2008. Zdá se to být ještě daleko? Ale vůbec ne, vyhlášením Osobností české fotografie 2006 boj mezi dalšími kandidáty už začal a my bychom neměli jen přihlížet. Mezi námi se stále pohybuje velké množství schopných lidí, kteří si toto ocenění zaslouží a na které je třeba proto poukázat. Pokud vás zajímá více informací o Osobnosti české fotografie nebo o činnosti Asociace profesionálních fotografů, neváhejte se podívat na jejich webové stránky http://www.asociacefotografu.com.