Odšumovací software v praxi

27.1.2010, Milan Šurkala, recenze
V rámci našeho tématu měsíce se podíváme na problematiku šumu a jeho odstraňování. Vyzkoušíme některé programy, podíváme se na jejich úspěšnost a především se budeme snažit zodpovědět na otázku, jak výrazným problémem vlastně šum je.
Dalším prográmkem, na který se dnes podíváme, je Noiseware. Ten byl ve starších verzích poněkud jednodušším programem. V nejnovější verzi je zde ale nastavení více než dost. Lze jej sehnat jako standalone aplikaci, případně jako plugin (do Adobe Photoshop 7.0+, Photoshop Elements 2+, Corel Draw 10+, Corel Paint Shop Pro 9+, Microsoft Digital Image Suite 2006 a Ulead PhotoImpact XL, 10 a 11). Dále se dělí na verzi Community (zdarma, ale výrazně osekaná), Standard a Professional, která má navíc např. dávkové zpracování, podporu 16bitových barev nebo 64bitového Photoshopu.

Za standalone aplikaci zaplatíte přibližně 700 Kč s DPH (Standard), resp. 1100 Kč s DPH (Professional). Pluginová verze je poněkud dražší, za 1100 Kč s DPH je Standard verze a za 1500 Kč s DPH pak Professional. Bundle Professional verze pak stojí 1800 Kč s DPH. Internetové stránky výrobce jsou www.imagenomic.com. Vyzkoušel jsem verzi Professional (ta je na 15 dní zdarma bez omezení) jako plugin do Photoshopu. Standalone verze je totiž k dispozici jen ve verzi 2.6 a je tedy starší s mnohem méně možnostmi i horším výkonem.

Popis programu

Noiseware z Photoshopu vyvoláte jednoduše přes menu Filtry. Otevře se nové okno aplikace Noiseware a automaticky se z daného snímku zpracuje profil. To lze vidět v okně vpravo dole. Je zde síla šumu ve složce Y, Cr i Cb, rovněž se můžete podívat na úroveň šumu v nízkých až vysokých frekvencích. Pokud chcete, můžete si profil vytvořit i ručně.

Zvolte pak Single nebo Multiple Region Selection Tool (druhá, resp. třetí ikonka nad obrázkem) a ručně můžete naklikat oblasti bez výraznějších detailů. Noiseware by měl být dokonce tak inteligentní, že by detaily měl i tak rozeznat. Po označení první oblasti se automaticky přepne na Multiple verzi označování. Program má dokonce vlastní učící algoritmus, kdy podle EXIFu dává dohromady šumové charakteristiky jednotlivých fotoaparátů. V podstatě čím více fotografií s daným nastavením expozice odšumíte, tím kvalitnější odšumění bude.

Kliknutím na pacičku (první ikonka) aplikujete odšumění. Naopak kliknutím do obrazu si můžete nechat zobrazit původní zašuměnou verzi snímku. Další ikonky slouží k úpravám náhledu, je možno si zobrazit např. odšuměný i původní snímek najednou. K dispozici je i bracketing, kdy si zvolíte jedno nastavení, velikost kroku a program vygeneruje všechny potřebné verze s různým nastavením. To můžete vidět na následujícím obrázku v podobě záložek (aktuálně vysvícena "Luminance +4, Color +4"). Náhledy lze zobrazovat ve velikosti od 25% do 800 %. Pohybovat v obraze se můžete pacičkou, případně pomocí náhledu v levé části okna aplikace (viz ilustrační snímek na začátku kapitoly).

V levé části pak můžete upravovat sílu odšumění. Najdete zde i 14 přednastavených módů. Velmi dobrý je např. Landscape (Krajina), který je nastaven tak, aby silněji odšumoval oblohu, tedy modré složky, ale naopak ubral při odšumování krajiny, tedy zelených složek. V praxi to funguje velmi dobře, samozřejmě totéž můžete dosáhnout svépomocí. Noise Level hovoří o tom, co všechno má program považovat za šum, tedy jak moc je snímek zašuměný. Luminance hovoří o jasové složce, Color o barevné. Noise Reduction pak nastavuje sílu odšumění v daných složkách.

Ve spodní polovině levého sloupce vidíte čtyři záložky Detail, Frequency, Tonal Range a Color Range. V první záložce Detail v pododdílu Detail Protection můžete nastavit sílu zachování detailů v jasové a barevné složce. V podstatě opět upravujete sílu odšumění. Vylepšit můžete také ostrost (Sharpening) a kontrast. S ostrostí bych byl hodně opatrný, její účinek je dost vidět a vyšší plusové hodnoty nevypadají dobře. S kontrastem si už můžete hrát více. Na další záložce Frequency opět říkáte, jak moc jsou ve snímku zastoupeny jednotlivé frekvence (Noise Level) a jak silně má tyto frekvence odstraňovat (Noise Reduction).

Třetí záložka Tonal Range naopak říká, kolik šumu je ve tmavých a světlejších částech snímku. Ve tmavších částech bývá zpravidla více šumu, takže zde můžete přidat na odšumování. Jenže zase musíte počítat s tím, že zde výrazně klesne kresba. Chce to najít rozumný kompromis.

Někdy se může výrazně hodit poslední čtvrtá záložka Color Range. Zde můžete zvolit v různých barevných kanálech různou sílu odšumování. Toto se hodí např. ve třetím testovacím snímku se střechou zámku. V té je totiž výrazná kresba, ale program ji vyhodnocuje pouze jako šum a silně ji vyhladí. Stáhnutím odšumování v červených odstínech jsem tak ponechal kresbu na střeše, zatímco v obloze šum příjemně potlačil. To ostatně za chvíli uvidíte sami.

U snímků s platným EXIFem si můžete nechat zobrazit šumový profil ve všech frekvenčních složkách. Pokud zapnete self-learning, tedy učení po jednotlivých snímcích, můžete vidět postupný nárůst grafu ukazující učení.

Co se týče dávkového zpracování, stačí si ze stránek www.noiseware.com stáhnout "Actions" pro Photoshop, které pak ve Photoshopu musíte otevřít. Přes File/Automate/Batch se pak dostanete k výběru dané akce (Noiseware4), režimu odšumování (např. Default, Landscape,...), vyberete složku pro čtení a ukládání. Doporučuji zaškrtnout "Override Action "Save As" Commands", díky čemuž nebudete muset každou fotografii v dávce ukládat zvlášť (odklikávat OK).

Praktické výsledky

Nyní se ještě podíváme na to, jak Noiseware 4.2 vlastně odšumuje v praxi. K jednotlivým snímkům opět zmíním problémy, které při odšumování vznikly.

bez odšumění

po odšumění

Na výchozí hodnoty je odšumění poměrně silné, prolisy na disku se mírně ztrácejí. Přesto je ale odstranění jasového šumu rozumné, uvítal bych jen trochu silnější odšumování barevné složky šumu (ta byla z 80 % zvednuta na 100 %).

bez odšumění

s odšuměním

Snímek je mnohem hladší a příjemnější. Trochu se však začíná ztrácet prolis na kapotě (vpravo nahoře).

bez odšumění

s odšuměním

s odšuměním (potlačení v červené složce)

Jak je vidět, při základním odšumění je obloha poměrně čistá, ale střecha se začíná hodně patlat. Proto jsem stáhnul odšumování v červené barevné složce ze 100 % na pouhých 25 % a přidal odstraňování barevného šumu na 100 %. Výsledkem je to, že střecha má stále dobrou kresbu i trochu mírnější barevné fleky. Zlepšila se také kresba zdí.

Hodnocení

Noiseware jsem prvně zkoušel ve starší standalone verzi. Ta mě příliš nenadchla (jak možnostmi, tak odšumováním), o to větší bylo překvapení, když jsem začal testovat pluginovou verzi 4.2. Ta toho umí opravdu hodně, je zde slušné množství nastavení a výsledky jsou velmi dobré. Program by mohl mít trochu lepší odstraňování barevného šumu, ten většinou zůstává i na maximální nastavení.