Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX9V: král kapesních ultrazoomů?

28.6.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Recenze na Sony Cyber-shot HX9V byla jedna z nejžádanějších. Dnes jste se dočkali. Připravili jsme pro vás test tohoto kapesního ultrazoomu s 1080p Full HD videosekvencemi, HDR režimem, 16MPx CMOS BSI čipem, GPS a dalšími technologiemi.

Digitální šum


Snímací čip má klasickou malou 1/2,3" úhlopříčku a vysoké rozlišení 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy 57 MPx/cm2, což je bohužel výrazný předpoklad pro vyšší šum. Jde o CMOS čip s BSI technologií, který známe již z modelů jako WX7 nebo TX10.



ISO 100



I nejnižší citlivost ISO 100 vykazuje silné odšumování. Linie se lehce třepí.



ISO 200



ISO 200 lehce potlačuje slabší detaily, úroveň snímku je ale přijatelná.



ISO 400



ISO 400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 400 třepí linie (obraz kostičkuje) a lehce slábnou barvy. Při multiexpozici (šest snímků složených dohromady v režimu Ručně držený soumrak) klesá šum a linie se dávají trochu dohromady.



ISO 800



ISO 800 (multiexpozice)



Další navýšení citlivosti na ISO 800 opět třepí linie a ztrácí barvy. Při multiexpozici jsou barvy sice slabší, ale soudržnost linií je výrazně lepší.



ISO 1600



ISO 1600 také není hezké, nutno ale říci, že ve srovnání s jinými kompakty jde o docela slušný výsledek.



ISO 2500 (multiexpozice)



ISO 2500 s multiexpozicí (Redukce rozmazání pohybu) dává liniím pevnější tvar, ostrost není příliš vysoká.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 je nejvíce roztřepená a barvy jsou opět ještě o něco slabší. Podíváme se i na detailní výřez ze snímků vousů plyšového zajíce.


ISO 100



ISO 200

ISO 400



ISO 800

ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600

ISO 3200

ISO 3200 (multiexpozice)

ISO 100 dává logicky nejlepší obraz, přesto se však trochu třepí. ISO 200 a 400 je více rozpatlané, od citlivosti ISO 800 už detaily dost slábnou. Multiexpozice vyrovnává linie, odstraňuje šum, ale s dobrou kvalitou nepočítejte.


Protisvětlo


Díky tomu, že fotoaparát nabízí HDR režim, může být ve focení v protisvětle mnohem lepší než běžné kompakty alespoň co se snímacího čipu týče. Otázkou ale zůstává, jak na tom bude objektiv.



expoziční čas 1/1600 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Nevím proč, ale v poslední době se nám Sony úplně vykašlalo na ochranu objektivu proti odleskům. Ty jsou velmi výrazné, vytváří se jak v ploše obrazu, tak zde máme silný barevný závoj kolem Slunce. Naopak potěší nižší chromatická aberace, která je softwarově potlačována. Dobrá je i prokreslenost tenkých větviček, naopak kresba trávy je silně odšuměna. Potěšující je, že Sony konečně upustilo od svého typického nesmyslného clonění a fotoaparát je schopen volit i nejkratší časy, aniž by zbytečně clonil (většina kompaktů Sony nejde přes 1/640 sekundy, i když podporují kratší časy).



expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR režim prosvětluje stíny, ty pak působí poněkud neostře a nekontrastně. Obloha se méně přepaluje.



expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



I přes silnější odšumování působí kresba dost detailně. Chromatická aberace v podstatě neexistuje, obloha se nicméně trochu přepaluje.



expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR režim je opravdu velmi slušný, obloha získala kresbu a dynamický rozsah je pak na kompakt velmi slušný. S HDR režimem to Sony zvládlo opravdu hezky, což ostatně uvidíte ještě na následujících dvou fotografiích.



expoziční čas 1/250 s, clona F5,9, citlivost ISO 250, ohnisko 384 mm, klikněte pro zvětšení



Silný zdroj světla na tmavém pozadí. Výsledek se dá očekávat, znatelný stín a velký přepal. Co se ale stane, když zapneme HDR?



expoziční čas 1/250 s, clona F5,9, citlivost ISO 250, ohnisko 384 mm, klikněte pro zvětšení



Přiznám se, že mi málem spadla čelist, když jsem viděl výsledek. HDR výrazně lépe prokreslilo stíny a přepal se zmenšil pouze na plochu žárovky. Bravo!


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.