Obrázky z Algarve: I.

19.9.2007, Roman Pihan, článek
Není lepší oslavy fotografie, než návštěva míst, z kterých se vám tají dech. A i když fotografie svými rozměry, pouhou 2D projekcí a dalšími omezenými technickými možnostmi není ideální nástroj, může řadu zážitků alespoň zprostředkovat.

Jižní Portugalsko

Jižní Portugalsko (konkrétně provincie Algarve) je sice v ČR poměrně známá, ale nepatří k letním hitům cestovních kanceláří. Přitom k tomu není žádný zřejmý důvod! Krásné a stabilní letní počasí, úchvatné moře, nádherné pískové pláže uprostřed skal, rozvinutá infrastruktura, snadné letecké spojení vnitrounijním letem atd. jsou jen a jen plusy.

Algarve je jižní část Portugalska omílaná z jižní části Středozemním mořem a ze západu Atlantikem.

Jsou ale věci mezi nebem a zemí, které lze jen těžko vysvětlit. Možná za to mohou zažité stereotypy, že v Portugalsku je draho, že je studené moře atd., které však jsou jen stěží pravdou. A možná vás tento článek a fotografie v něm přesvědčí o tom, abyste Algarve do svých dovolenkových fotografických expedic někdy zahrnuli. Pokud budete chtít o Algarve vědět více, můžete zkusit např. www.dovolenatrochujinak.cz.

Algarve jsou nádherné až několikasetmetrové útesy, krásné moře a mezi útesy ukryté různě velké pláže – od malinkatých až po kilometrové. A hlavně – málo lidí a klid. Tento snímek je typickým produktem polarizačního filtru, který ztmaví oblohu (bohužel nerovnoměrně – viz levá část), ztmaví moře a nasytí barvy. Tím vyniknou mraky a zčeřená pěna vody. Paradoxní je, že osobní zážitek na místě je ještě úchvatnější – polarizační filtr tak jen přiblíží fotografii realitě.
1/125 sec, f/7.1, ISO 200, ohnisko 27 mm

Co s sebou

Vyrazíte-li do Algarve s fotovýbavou, budete nejvíce potřebovat širokoúhlé objektivy. Nejčastějším a také nejkrásnějším námětem bude totiž moře, útesy a skály, kde zejména širokoúhlé objektivy slaví svůj svátek. V tomto smyslu jsou v nevýhodě majitelé kompaktních fotoaparátů, které jen stěží nabídnou ohniska kratší než 28 mm a i s tím mají vzhledem ke své konstrukci problém. Naopak majitelé DSLR vybaveni těmi správnými objektivy dosáhnou snadno i na ohniska kolem 18 mm (již po přepočtu) a tím budou mít úlohu mnohem snazší.

Možná vám to nepřijde, ale tento snímek byl fotografován objektivem 17 mm a to již po přepočtu. Dojmu prostoru lze totiž na fotografii nejlépe dosáhnout výrazným popředím v kombinaci s atraktivním pozadím, což lze nejsnáze realizovat právě širokoúhlým objektivem. Snímací vzdálenost od přední hrany kamene však byla jen několik desítek centimetrů!
1/80 sec, f/16, ISO 200

Na pobřeží Algarve případně ve městech u architektury totiž nemůžete aplikovat známé fotografické pravidlo – „Když máš málo širokoúhlý objektiv, jdi dále“. V prvním případě spadnete ze 100 metrů vysokého útesu, v druhém si vyrazíte dech nárazem vašich zad do zdi jiného domu. U kompaktů vám proto nezbude nic jiného, než snímat scénu jako panorama, což je sice možné ale pracné a udělat to tak, aby to bylo opravdu „profi“, není nijak snadné. I panoramatům se ale budeme podrobně věnovat.

Tento záběr vznikl složením dvou záběrů pořízených ohniskem kolem 17 mm s mírným překryvem. Poskytnul tedy pohled v úhlu téměř 180°. Pořízení podobných snímků tak, aby se daly dobře složit, není zcela samozřejmé – tomuto tématu se budeme věnovat později.

Vezmete-li si s sebou i dlouhý objektiv neprohloupíte, avšak záběrů vhodných na dlouhé sklo (jak se dlouhým ohniskům říká) v Algarve příliš není. Žádná zajímavá zvířata tady totiž nepotkáte, snad vyjma racků. A tak dlouhé sklo bude vhodné jen na záběry krajinných detailů případně na portréty místních obyvatel. V každém případě ale světelné objektivy (tolik potřebné například při reportáži ze svatby) tady nebudou příliš potřeba a proto vyhoví i levné a průměrné objektivy. Stejně budete kvůli hloubce ostrosti a dostatku světla hodně clonit.

Dlouhá ohniska budete v Algarve potřebovat možná na ptáky či na portréty. Každopádně ale nároky na jejich světelnost nebudou nijak velké a tak vyhoví i zcela průměrné objektivy.
1/5000 sec, f/2.8, ISO 200, ohnisko 200 mm

Doma můžete nechat i makroobjektivy a různá makroudělátka. Díky skalnaté, vyprahlé a slunné krajině tady moc „hmyzoživo“ není a tak nejzajímavějším námětem na makro budou různé květiny a to buď v zavlažovaných zahradách nebo ty, které dokáží žít i na skále pouštního typu. V klidu nechte doma i externí blesk, stejně s ním moc fotografovat nebudete a na přiblesknutí obličejů ve stínu slunce vám ten interní bude stačit.

Florou a faunou se Algarve zrovna nehemží a tak makroobjektivy, předsádky atp. nechte doma. Na to co najdete – květiny, gekoni, kobylky atp. budou stačit i průměrné objektivy.
1/200 sec, f/7.1, ISO 200, ohnisko 120 mm

Co si však rozhodně vezměte je polarizační filtr případně šedý přechodový filtr! Jestli totiž někde mají filtry smysl, pak je to rozhodně na pobřeží v Algarve. Dokonce platí, že snímky pořízené na pobřeží polarizačním filtrem mohou být až nepřirozené a efekt filtru může být dramatický až brutální! Šedý přechodový filtr (například cenově přijatelný Cokin z řady filtrů 121) zase umožní dostat pod kontrolu často vysoký kontrast mezi světlou oblohou či sluncem zalitými skálami a stinnými partiemi snímku. Snímky pořízené přes šedý přechodový filtr potom působí expozičně mnohem vyrovnaněji a mnohem méně hrozí nebezpečí nepříjemných přepalů.

Například na tomto snímku je dobře vidět brutální účinek polarizačního filtru, který výrazně ztmavil moře a nasytit barvy. Někdy je účinek až příliš silný a použití filtru je třeba zvážit. Nezapomeňte také, že účinek polarizačního filtru je nejsilnější při snímání kolmo na slunce, se sluncem za zády či proti vám bude účinek malý až nulový (zde slunce zprava).
1/125 sec, f/11, ISO 200, ohnisko 50 mm

Moře

Jestli je v Algarve něco úchvatného, potom jsou to útesy, skály, moře a malé i velké pláže ukryté ve skalách. Ne nadarmo se proto Algarve říká „Perla středomoří“. Co je na Algarve (a celém Portugalsku) také úchvatné je obrovská svoboda. Nikdo vám nic nezakazuje, můžete se pohybovat zcela svobodně a pokud se vydáte na útesy, nemusíte (pokud nechcete) potkat celý den živáčka. Přitom se vaše přítelkyně/přítel může v klidu slunit pár set metrů od vás na nádherné pláži a všichni jsou tak spokojeni.

Podobné snímky můžete snadno pořídit zatímco se vaše přítelkyně/přítel sluní na pláži. Všichni jsou tak spokojeni – jen nezapomeňte na bezpečí. Tento snímek byl pořízen ze stativu balancujícího pár set metrů nad mořem…
2,5 sec, f/22, ISO 100, ohnisko 22 mm, neutrální šedý filtr B+W 106 zeslabující světlo o 6 EV (64x)

Co však nepodceňujte je spalující slunce – zejména na útesech a skalách – kde dehydratace, úpal či úžeh je v létě na pořadu. Ošidné také je, že stále pofukující příjemný větřík od Atlantiku nevytváří dojem ukrutného vedra a to i přesto, že je přes 35° C ve stínu, na slunci ještě mnohem více! Teprve večer potom zjistíte, že vás bolí hlava, jste spálení atd. Proto si k fotovýbavě, stativu atd. rozhodně přibalte alespoň 1,5 litru vody, čepici, opalovací krém a pro všechny případy mobil.

Jen pár set metrů od vás může vaše rodina trávit čas na pláži, zatímco vy jste nad nimi na útesech a fotografujete krásy Algarve. Na snímku pláž Belixe poblíž mysu St. Vincent.

Pokračování příště…