reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Zrcadlovka a já: Jak je důležité míti fotografa

2.3.2012, Jana Bártová, fejeton
Firemní fotograf, eventový fotograf nebo fotodokumentarista. Setkala jsem se s různými názvy, jejich úloha je ale stejná. Přijdou na akci, vyfotí důležité momenty a za úplatu potom dodají firmě fotky. Co se ale stane, když takový profesionál prostě nedorazí?
Takovou situaci jsem zažila na jednom večírku nejmenované společnosti zabývající se strojírenskou výrobou. Dělali akci pro své partnery a některým předávali ocenění a odměnu za výbornou spolupráci. Fotograf, který měl celou akci dokumentovat, bohužel uvíznul v zácpě na D1. To se samozřejmě může stát každému a je to velmi nemilé. Eventová manažerka, která měla celou party na starosti, zoufale pobíhala kolem s telefonem u ucha a snažila se na poslední chvíli zajistit někoho jiného.

Nakonec to dopadlo tak, že přišel ředitel firmy s iPhonem a ty nejdůležitější okamžiky prostě vyfotil na něj. Proč ne? Žijeme ve světě, kde až šedesát procent fotek vzniká právě na chytré telefony. Kvalita takto pořízených fotografií sice může být různorodá, ale rozlišením se stále více a více přibližují kompaktům. Navíc jsou skladné a jsou vždy po ruce. Takže, proč se nad tím pohoršovat? Když jsem pak viděla mediální prezentaci oné firmy z této události, k dokumentačním účelům to celkem vzato stačilo. Prostě improvizace pro záchranu situace.

Přesto si nemyslím, že by profesionálním fotografům v této oblasti odzvonilo. Poptávka po nich naopak spíše roste. Možná je tomu i právě díky novým technologiím a internetovým projektům. Každý e-shop, který chce dnes prodávat své zboží, musí investovat do kvalitních fotografií produktů. Často se tak děje formou: Chceme za málo peněz hodně muziky.




Foto: Viktor Šulc


Někteří experti si pak v rámci šetření nacvakají veškeré zboží na starý kompakt a pak se diví, že musí kvůli špatnému pozadí každý předmět ořezávat a ladit barvy. I přes všechnu snahu většinou dostanou jen našedlý obrázek, který původní produkt sotva připomíná. V lepším případě pozvou kamaráda Pepu s jeho novou zrcadlovkou, ke které si ještě ani nestihl přečíst manuál. Nejvtipnější na tom je, že čas strávený touto marnou snahou o záchranu nezachranitelného je často dražší než práce profíka, který to nafotí na "první dobrou".

Zcela specificky však na tyto věci reagují zákazníci nebo příjemci těchto zpráv. Zatímco nedokonalosti u fotografií dokumentárního typu jsou ochotní tolerovat a komentují maximálně to, kdo měl jakou kravatu, šaty nebo jakou skleničku zrovna držel, u produktových fotek zůstávají naprosto nemilosrdní. V e-shopu bez fotek odmítají nakupovat a stejně reagují v případě, že jsou fotky nekvalitní, málo detailní nebo nenabízejí pohledy na výrobek z různých úhlů. Jak se vyjádřila jedna má kamarádka: „Když už si to nemůžu osahat, chci si to aspoň dobře prohlédnout, jinak si to prostě nekoupím.“

Jak je tedy důležité mít firemního fotografa? Myslím si, že je a hodně. Fotky nakupované z klasických fotobank totiž už moc nefrčí. Většina firem si je může dovolit použít jedině v případě, že nic vlastního zatím nemá. A v případě eventových akcí, kdo by dnes nechtěl mít hezké fotky?
reklama