Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce

11.7.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vám jistě opět uděláme radost toužebně očekávanou recenzí Fujifilmu FinePix HS20EXR. Tento ultrazoom je jeden z mála na trhu s manuálním 30× zoomem, najdeme zde i 16MPx snímač a EXR režimy. Bude dobrý i v praxi?
Fujifilm FinePix HS20EXR má na kompakt trochu větší 1/2" EXR CMOS čip, jeho rozlišení je pak velmi vysokých 16 megapixelů. Pixelová hustota je tedy zhruba 52 MPx/cm2, což je hodně a napovídá to, že by fotoaparát mohl trpět zvýšeným šumem (a v JPEGu pravděpodobně i odšumováním). Snímky byly převedeny v Camera Raw 6.4 s vypnutým odšumováním. Najdete zde jak 16MPx snímky, tak i 8MPx fotografie z režimu EXR SN.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (JPEG, EXR SN)



ISO 100 (konverze z RAWu, EXR SN)



RAWy vykazují jemný šum a solidní detaily. JPEGy jsou vyhlazeny a doostřeny, kvalita snímků je slušná ve všech případech, JPEGy v plném rozlišení se na hranách trochu třepí.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG, EXR SN)



ISO 200 (konverze z RAWu, EXR SN)



EXR SN režim vypadá na pixelové úrovni o něco lépe, slabší linie jsou patrnější. Nicméně ani v plném 16MPx rozlišení to není špatné. RAW chytá lehký barevný šum, JPEG pak nechává trochu hrudek po odšumování.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG, EXR SN)



ISO 400 (konverze z RAWu, EXR SN)



ISO 400 v EXR SN režimu vypadá stále velmi dobře. JPEGy mají lehký jasový šum, ale snímek vypadá velmi pěkně. V 16 megapixelech se už RAW potýká s barevným šumem, JPEG má výraznější ten jasový, ale co se týče detailů, stále docela příjemný výsledek.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG, EXR SN)



ISO 800 (konverze z RAWu, EXR SN)



Situace se v podstatě opakuje, jisté zhoršení lze ale logicky pozorovat. RAW v EXR SN režimu má už znatelný barevný šum, JPEG je ještě stále dostatečně ostrý, byť s pozorovatelným jasovým šumem. V 16 megapixelech je jasový i barevný šum u JPEGu, resp. RAWu výraznější.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG, EXR SN)



ISO 1600 (konverze z RAWu, EXR SN)



Citlivost ISO 1600 vypadá být v EXR SN režimu v JPEGu stále ještě nouzově použitelná, nicméně barvy se ztrácí a ostrost se také snižuje. 16MPx snímky jsou více zašuměnější a neostřejší (na druhou stranu se to ve vyšším rozlišení snáze schová).



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 už z nějakého zvláštního důvodu není k dispozici v EXR SN režimu. Klasický 16MPx režim vykazuje velmi silný barevný šum v RAWu, JPEG je neostrý s horšími barvami.



ISO 6400 (JPEG, 8 MPx)



ISO 6400 lze navolit pouze v rozlišení maximálně 8 megapixelů a nelze volit RAW. Snímek je znatelně postižen jasovým šumem, barvy se ztrácí a detaily jsou nepatrné.



ISO 12800 (JPEG, 4 MPx)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 končí dokonce jen na 4 megapixelech. Ani to však obrazu nepomůže, šum je už opravdu velmi vysoký. Podíváme se i na nastavení síly odšumování při citlivosti ISO 800.



ISO 800, nízké odšumování



ISO 800, střední odšumování



ISO 800, silné odšumování



Opravdu mě hodně potěšilo, že fotoaparát umožňuje nastavit sílu odšumování. Silné odšumování trochu ztrácí barvy, ale je opravdu hladké. Naopak slabé odšumování působí přirozeně, ale i objevují se tu ustřelené pixely. Pokud chcete zachovat detaily, proč jej ale nezkusit. Na snímky zajíce jsem pro tentokrát použil dodávaný program RAW File Converter.


ISO 100 (JPEG, 16MPx)



ISO 100 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 100 (JPEG EXR SN)



ISO 100 (konverze z RAWu EXR SN)

ISO 200 (JPEG, 16MPx)



ISO 200 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 200 (JPEG EXR SN)

ISO 200 (konverze z RAWu EXR SN)

Ostrost v RAWu není nikterak přehnaná a ani JPEG není moc detailní. V nižším rozlišení pak snímek vypadá na pixelové úrovni přeci jen mnohem lépe. RAW je však v EXR SN režimu nějak divně přeostřený. ISO 200 lehce ztrácí ostrost, v EXR SN režimu je velmi slušné.


ISO 400 (JPEG, 16MPx)



ISO 400 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 400 (JPEG EXR SN)



ISO 400 (konverze z RAWu EXR SN)

ISO 800 (JPEG, 16MPx)



ISO 800 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 800 (JPEG EXR SN)

ISO 800 (konverze z RAWu EXR SN)

V 16MPx rozlišení vypadají snímky nějak moc neostře (divné, že by fotoaparát nezaostřil). EXR SN je při ISO 400 velmi dobře použitelné, ISO 800 už začíná ztrácet ostrost. Stále vypadá aspoň použitelně.


ISO 1600 (JPEG, 16MPx)



ISO 1600 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 1600 (JPEG EXR SN)



ISO 1600 (konverze z RAWu EXR SN)

ISO 3200 (JPEG, 16MPx)



ISO 3200 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 6400 (JPEG)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 1600 je i v EXR SN režimu slabé (neostré a bez výraznějších barev). Vyšší citlivosti už jen zhoršují obraz. ISO 3200 je zašuměné (v RAWu), v JPEGu úplně neostré a totéž platí i pro ISO 6400 a ISO 12800 v menších rozlišeních.


ISO 1600 (EXR SN)

ISO 1600 (multiexpozice)

Zde můžete vidět rozdíl mezi EXR SN režimem a multiexpozicí (ze čtyř snímků)- Multiexpozice je podstatně hladší, ostřejší i detailnější.


ISO 100 (JPEG, 16MPx)



ISO 100 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 100 (JPEG, EXR SN)



ISO 100 (konverze z RAWu, EXR SN)

ISO 200 (JPEG, 16MPx)



ISO 200 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 200 (JPEG, EXR SN)



ISO 200 (konverze z RAWu, EXR SN)

ISO 400 (JPEG, 16MPx)



ISO 400 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 400 (JPEG, EXR SN)



ISO 400 (konverze z RAWu, EXR SN)

ISO 800 (JPEG, 16MPx)



ISO 800 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 800 (JPEG, EXR SN)



ISO 800 (konverze z RAWu, EXR SN)

ISO 1600 (JPEG, 16MPx)



ISO 1600 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 1600 (JPEG, EXR SN)



ISO 1600 (konverze z RAWu, EXR SN)

ISO 3200 (JPEG, 16MPx)



ISO 3200 (konverze z RAWu, 16MPx)

ISO 6400 (JPEG)

ISO 12800 (JPEG)

RAWy pochopitelně vykazují více barevného šumu, JPEGy jsou vyhlazené.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.