Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

27.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.

Měření rychlosti


Procesor BIONZ slibuje rychlé zpracování dat. K testu jsme použili Memory Stick PRO Duo kartu od společnosti SanDisk s udávanou rychlostí až 30 MB/s. Ve většině testů byly zapnuty korekce optických vad objektivu.
  • První snímek - 1,8 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,5 až 0,8 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,7 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG- 1,05 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 3,0 fps (po 6 snímcích 1,2 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,1 fps (po 4 snímcích 1,0 fps)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 7,7 fps (po 4 snímcích 2,7 fps - měřeno s korekcí optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 10 fps (po 11 snímcích 2,8 fps - bez korekce optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW - 9,5 fps (po 6 snímcích 1,0 fps - bez korekce optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW+JPEG - 9,75 fps (po 5 snímcích 0,75 fps - bez korekce optických vad)

Ostření je přiměřeně rychlé na širokém ohnisku, na těch delších je to trochu horší. Pokud je zaostřeno úplně někam jinam, může být ostření ještě mnohem delší, než jsou uváděné hodnoty. Při automatickém průběžném přeostřování je ale náhled většinou zaostřen už před namáčknutím spouště, a tak se pak praktické ostření většinou drží u těch rychlejších hodnot. Prodleva mezi snímky jsou docela dobré, sekvenční snímání postačí, RAW buffer je ale průměrný (na cca 5-6 RAWů). Pokud máte zapnutou korekci optických vad (zejména zkreslení), připravte se na mnohem pomalejší sekvenční snímání. Viz 7,7 fps a 4 snímky s korekcí a 10 fps a 11 snímků bez zpomalení s vypnutou korekcí.


Vyvážení bílé, barvy


S vyvažování bílé v podstatě nebyly problémy. Barvičky byly většinou takové, jaké jsem požadoval. Kdyby se vám náhodou barvy nelíbily, každé přednastavené vyvážení bílé má ještě možnost doladění na barevné ose. Můžete měřit bílou pomocí bílé/šedé plochy. Zde potěší, že se barva bere jen z malé části snímku, není tedy nutno hledat nějak obrovskou bílou plochu. V neposlední řadě je tu i ruční nastavení od 2500 K do 9900 K.


Automatické



Denní světlo


Stín



Oblačno


Žárovky



Zářivky (teplá bílá)


Zářivky (chladná bílá)



Zářivky (denní bílá)


Zářivky (denní světlo)



Blesk


2500 K



9900 K


Vlastní (sejmutím bílé plochy)
 

K dispozici je i spousta barevných režimů. S některými je obzvlášť velká zábava.


vypnuto



dětský fotoaparát (+lze ladit barvy)


pop-artové barvy



posterizace barevná


posterizace černobílá



retrofotografie


měkký high-key



částečná barva: žlutá (+lze i jiné barvy)


vysoce kontrastní ČB



měkké zaostření (+lze volit sílu efektu)


malování HDR (+lze volit sílu efektu)



Monochromatické s bohatými tóny


miniatura (+lze volit polohu rozmazání)
 


Optický a digitální zoom


Tato kapitola se bude věnovat optickému zoomu základního objektivu Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Obraz je dostatečně širokoúhlý, pozitivně hodnotím i slušnou detailnost. RAW je ještě detailnější, na druhou stranu není korigovaný, takže panelový dům vykazuje docela silné prohnutí (zkreslení objektivu) i chromatickou aberaci. V JPEGu ani jedno z toho téměř neexistuje.




expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Nepočítejte s nějak velkým zoomem, 3,1násobek není mnoho. Kresba je dostatečná ve většině plochy, jen rohy jsou úplně rozmazané. Zde už žádná korekce nepomůže.




expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm + 10× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Sony NEX-5N podporuje až 10× digitální zoom, ale jak sami vidíte, je to už příliš a degradace obrazu je viditelná i na malých rozlišeních.


Protisvětlo


Sony NEX-5N podporuje softwarové prosvětlování stínů DRO i hardwarové HDR, které může rozšířit dynamický rozsah o celých 6 EV (3 EV do plusu i minusu). Tato míra je nastavitelná (od 1 EV do 6 EV), můžete to také nechat na automatice.




expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv trpí na pár méně výrazných odlesků, chromatickou aberaci odstranil sám fotoaparát. Dynamický rozsah je docela slušný, kolem slunce se vytváří akceptovatelný přepal a krajina se netopí ve stínech více, než by bylo zdrávo. Můžete si stáhnout RAW snímek.




expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Technologie DRO se snaží z jediného snímku vytřískat co nejvíce, jde v podstatě o inteligentnější práci se zdrojovými daty snímku (podobně jako byste chtěli potlačit přepaly a prosvětlit stíny v RAWu). Rozdíly zde nejsou dramatické, ale účinek to má, aniž by nějak výrazně rostl šum nebo jiné nepříjemné efekty. DRO můžete klidně nechat trvale zapnuté.




expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR s 6EV rozšířením dynamického rozsahu se už opravdu projeví. Krajina je mnohem lépe prosvětlená, opět se to nijak neprojevuje na šumu. Zvýšená expozice ve stínech nicméně ukazuje spoustu odlesků objektivu, které si u normálních režimů nevšimnete. U HDR jen musíte počítat s tím, že vyfocení a zpracování trojice snímků trvá trochu déle než vyfocení jediného snímku s technologií DRO.




expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



I bez jakýchkoli prosvětlovacích technologií funguje zpracování obrazu docela dobře a obloha je rozumně prosvětlená, krajina jakž takž.




expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



DRO je na tom o něco lépe. Přepal v obloze je o něco slabší, krajina je také lépe prosvětlená. Znovu se to nijak výrazně neprojevuje na šumu. Můžete si stáhnout i RAW snímek a vyzkoušet, co dalšího z fotografie ještě vytáhnete. Budete překvapeni jakým obrovským dynamickým rozsahem čip disponuje.




expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR je obloha bez přepalů, krajina je krásně prosvětlená. Opravdu velmi dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.