Sony NEX-5N: téměř ideální NEX
Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.
Kapitoly článku:
- Sony NEX-5N: téměř ideální NEX
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu - korekce vad
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Procesor BIONZ slibuje rychlé zpracování dat. K testu jsme použili Memory Stick PRO Duo kartu od společnosti SanDisk s udávanou rychlostí až 30 MB/s. Ve většině testů byly zapnuty korekce optických vad objektivu.
- První snímek - 1,8 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,5 až 0,8 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,65 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,7 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG- 1,05 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps
- Sekvenční snímání RAW - 3,0 fps (po 6 snímcích 1,2 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,1 fps (po 4 snímcích 1,0 fps)
- Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 7,7 fps (po 4 snímcích 2,7 fps - měřeno s korekcí optických vad)
- Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 10 fps (po 11 snímcích 2,8 fps - bez korekce optických vad)
- Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW - 9,5 fps (po 6 snímcích 1,0 fps - bez korekce optických vad)
- Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW+JPEG - 9,75 fps (po 5 snímcích 0,75 fps - bez korekce optických vad)
Ostření je přiměřeně rychlé na širokém ohnisku, na těch delších je to trochu horší. Pokud je zaostřeno úplně někam jinam, může být ostření ještě mnohem delší, než jsou uváděné hodnoty. Při automatickém průběžném přeostřování je ale náhled většinou zaostřen už před namáčknutím spouště, a tak se pak praktické ostření většinou drží u těch rychlejších hodnot. Prodleva mezi snímky jsou docela dobré, sekvenční snímání postačí, RAW buffer je ale průměrný (na cca 5-6 RAWů). Pokud máte zapnutou korekci optických vad (zejména zkreslení), připravte se na mnohem pomalejší sekvenční snímání. Viz 7,7 fps a 4 snímky s korekcí a 10 fps a 11 snímků bez zpomalení s vypnutou korekcí.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvažování bílé v podstatě nebyly problémy. Barvičky byly většinou takové, jaké jsem požadoval. Kdyby se vám náhodou barvy nelíbily, každé přednastavené vyvážení bílé má ještě možnost doladění na barevné ose. Můžete měřit bílou pomocí bílé/šedé plochy. Zde potěší, že se barva bere jen z malé části snímku, není tedy nutno hledat nějak obrovskou bílou plochu. V neposlední řadě je tu i ruční nastavení od 2500 K do 9900 K.
Automatické |
Denní světlo |
Stín |
Oblačno |
Žárovky |
Zářivky (teplá bílá) |
Zářivky (chladná bílá) |
Zářivky (denní bílá) |
Zářivky (denní světlo) |
Blesk |
2500 K |
9900 K |
Vlastní (sejmutím bílé plochy) |
K dispozici je i spousta barevných režimů. S některými je obzvlášť velká zábava.
vypnuto |
dětský fotoaparát (+lze ladit barvy) |
pop-artové barvy |
posterizace barevná |
posterizace černobílá |
retrofotografie |
měkký high-key |
částečná barva: žlutá (+lze i jiné barvy) |
vysoce kontrastní ČB |
měkké zaostření (+lze volit sílu efektu) |
malování HDR (+lze volit sílu efektu) |
Monochromatické s bohatými tóny |
miniatura (+lze volit polohu rozmazání) |
Optický a digitální zoom
Tato kapitola se bude věnovat optickému zoomu základního objektivu Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS.
Obraz je dostatečně širokoúhlý, pozitivně hodnotím i slušnou detailnost. RAW je ještě detailnější, na druhou stranu není korigovaný, takže panelový dům vykazuje docela silné prohnutí (zkreslení objektivu) i chromatickou aberaci. V JPEGu ani jedno z toho téměř neexistuje.
Nepočítejte s nějak velkým zoomem, 3,1násobek není mnoho. Kresba je dostatečná ve většině plochy, jen rohy jsou úplně rozmazané. Zde už žádná korekce nepomůže.
expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm + 10× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Sony NEX-5N podporuje až 10× digitální zoom, ale jak sami vidíte, je to už příliš a degradace obrazu je viditelná i na malých rozlišeních.
Protisvětlo
Sony NEX-5N podporuje softwarové prosvětlování stínů DRO i hardwarové HDR, které může rozšířit dynamický rozsah o celých 6 EV (3 EV do plusu i minusu). Tato míra je nastavitelná (od 1 EV do 6 EV), můžete to také nechat na automatice.
Objektiv trpí na pár méně výrazných odlesků, chromatickou aberaci odstranil sám fotoaparát. Dynamický rozsah je docela slušný, kolem slunce se vytváří akceptovatelný přepal a krajina se netopí ve stínech více, než by bylo zdrávo. Můžete si stáhnout RAW snímek.
Technologie DRO se snaží z jediného snímku vytřískat co nejvíce, jde v podstatě o inteligentnější práci se zdrojovými daty snímku (podobně jako byste chtěli potlačit přepaly a prosvětlit stíny v RAWu). Rozdíly zde nejsou dramatické, ale účinek to má, aniž by nějak výrazně rostl šum nebo jiné nepříjemné efekty. DRO můžete klidně nechat trvale zapnuté.
HDR s 6EV rozšířením dynamického rozsahu se už opravdu projeví. Krajina je mnohem lépe prosvětlená, opět se to nijak neprojevuje na šumu. Zvýšená expozice ve stínech nicméně ukazuje spoustu odlesků objektivu, které si u normálních režimů nevšimnete. U HDR jen musíte počítat s tím, že vyfocení a zpracování trojice snímků trvá trochu déle než vyfocení jediného snímku s technologií DRO.
I bez jakýchkoli prosvětlovacích technologií funguje zpracování obrazu docela dobře a obloha je rozumně prosvětlená, krajina jakž takž.
DRO je na tom o něco lépe. Přepal v obloze je o něco slabší, krajina je také lépe prosvětlená. Znovu se to nijak výrazně neprojevuje na šumu. Můžete si stáhnout i RAW snímek a vyzkoušet, co dalšího z fotografie ještě vytáhnete. Budete překvapeni jakým obrovským dynamickým rozsahem čip disponuje.
S hardwarovým HDR je obloha bez přepalů, krajina je krásně prosvětlená. Opravdu velmi dobrá práce.