Nikon 1 V1: rychlejší než blesk
Dalším zajímavým přírůstkem do rodiny CSC fotoaparátů je systém 1 od Nikonu. My dnes vyzkoušíme lepší model 1 V1 s mechanickou i elektronickou závěrkou. Fotoaparát má 1" CMOS snímač s rozlišením 10 megapixelů a skvělým sekvenčním snímáním.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát využívá procesor EXPEED 3. K testu byla použita rychlá SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a maximální přenosovou rychlostí 85 MB/s.
- První snímek - 1,5 sekundy (4,5 sekundy započteme-li odjištění a aktivaci objektivu)
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 sekundy (až 1,3 sekundy při špatných podmínkách)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,15 až 0,25 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,45 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,4 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,2 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 4,0 fps (po 31 snímcích ukládání 20 sekund)
- Sekvenční snímání RAW - 4,0 fps (po 44 snímcích 0,3 fps, ukládání 30 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 4,2 fps (po 42 snímcích 0,2 fps, ukládání 49 sekund)
- Sekvenční snímání 10fps JPEG - 10 fps (33 snímků, ukládání 20 sekund)
- Sekvenční snímání 10fps RAW - 9,8 fps (34 snímků, ukládání 31 sekund)
- Sekvenční snímání 10fps RAW+JPEG - 9,9 fps (34 snímků, ukládání 40 sekund)
- Sekvenční snímání 30fps JPEG - 30,9 fps (30 snímků, ukládání 13 sekund)
- Sekvenční snímání 30fps RAW - 30 fps (30 snímků, ukládání 24 sekund)
- Sekvenční snímání 30fps RAW+JPEG - 30 fps (30 snímků, ukládání 33 sekund)
- Sekvenční snímání 60fps JPEG - 62,4 fps (30 snímků, ukládání 15 sekund)
- Sekvenční snímání 60fps RAW - 58 fps (30 snímků, ukládání 33 sekund)
- Sekvenční snímání 60fps RAW+JPEG - 62,4 fps (30 snímků, ukládání 32 sekund)
Nikon 1 V1 je opravdu velmi rychlý přístroj. Prodlevy mezi snímky sice nejsou zrovna nejkratší, ale sekvenční snímání je skutečně vynikající. Neuvěřitelné rychlosti 10, 30 a 60 fps v plném rozlišení nejsou rozhodně žádným výmyslem. Fotoaparát je schopen těmito rychlosti pořídit až 30 snímků, a to nejen v JPEGu, ale i v RAWu a RAW+JPEG! To znamená, že buffer má kapacitu minimálně 400 MB. Snímání je velmi rychlé i díky velmi malým RAWům (RAW+JPEG má zhruba 12 až 16 MB). Při ukládání snímků na kartu je možno s fotoaparátem dále pracovat.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé barvy funguje podobně jako u většiny přístrojů. Je tedy docela spolehlivé, za běžného dne nemívá problém. U stinného prostředí se občas vyplatí nastavit fotoaparát na "Zataženo" a dodat snímkům trochu teplejší nádech. Naopak u žárovkového světla má fotoaparát občas tendenci táhnout do více žlutých odstínů, než by bylo zdrávo.
Automaticky |
Žárovkové světlo |
Zářivkové světlo |
Přímé sluneční světlo |
Blesk |
Zataženo |
Stín |
Manuální nastavení |
Dále ve fotoaparátu najdete několik barevných předvoleb, tzv. Picture Control.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické (sépie) |
monochromatické |
monochromatické (kyanotypie) |
portrét |
krajina |
U všech těchto režimů můžete volit doostření, dále kontrast a jas (pokud není aktivován Active D-Lighting), sytost a odstín. U monochromatického nastavení je zde spousta dalších nastavení barevného ladění.
Optický a digitální zoom
Objektiv NIKKOR 10-30mm nabízí jen 3× optický zoom, ale to je v této kategorii objektivů naprosto běžné.
Úhel záběru patří k těm normálně širokoúhlým, 27mm ohnisko je v této třídě typické. Kresba je detailní, místy by mohla být trochu ostřejší. Žádné výraznější vady nikde nevidím, ke stažení dávám i RAW.
3× zoom neslibuje žádné výrazné přiblížení. 81mm ohnisko patří spíše k těm kratším, ale v zásadě nikde nenajdete výraznější rozdíly (většina CSC a DSLR fotoaparátů se setovými objektivy končí na 82 až 90mm ohnisku). Fotografie má slušné detaily a průměrnou ostrost. Nevidím žádné vážnější optické chyby.
Protisvětlo
Budeme studovat i chování fotoaparátu a objektivu v protisvětle.
Fotoaparát má tendenci spíše podexponovávat, takže v RAWu, který si lze stáhnout, můžete docela snadno zachránit mnohé z přepalů v obloze. Trochu horší to bude s prosvětlováním stínů a šumem v nich. JPEGy odstraňují chromatickou aberaci, takže snímek vypadá být v levé části hodně neostrý, zatímco v RAWu zde najdete azurové a nafialovělé kontury jinak trochu ostřejších hran.
Spousta oblohy a slunce mají za následek velmi tmavý snímek. Stíny i krajina jsou poněkud bezbarvé a lehce zašuměné. K dispozici dávám i RAW, kde se můžete pokusit prosvětlit krajinu.
Active D-Lighting lehce upravuje expozici, aby byl snímek prosvětlenější, nějak závratné účinky jsem ale nepozoroval. Krajina je jen lehce světlejší.