Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotíme s Koalou: Základy kompozice

8.4.2011, Milan Šurkala, návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. V prvním díle se budeme učit správně komponovat.
Naše magnetická Koala se dlouho dívala na svět připnutá k ledničce, ale časem ji to přestalo bavit. Chtěla vidět celý svět a především se chtěla naučit jej nějak zachytit na fotografii. Byl jsem tak laskav a půjčil jí fotoaparát. Koala neváhala, vyrazila do terénu a spolu s vámi se bude učit fotografovat.


Lednička je sice fajn, ale čeho je moc, toho je příliš. Hurá do světa!


Základem každého snímku je dobrá kompozice. Existují jistá kompoziční pravidla, což ale neznamená, že je nelze porušit. Koala však ví, že v takovém případě musí mít porušení pravidel nějaký smysl. Malířství i fotografování stojí na tzv. zlatém řezu. Koala nemá moc ráda matematiku (zlatý řez je poměr cca 1,62:1), a tak se spokojila s tím, že důležité předměty ve snímku by měla umísťovat zhruba do třetiny snímku. Mnoho fotoaparátů může zobrazit pomocnou mřížku.


Pomocné mřížky na LCD displeji pro určení správné kompozice.


Ilustrační obrázek s ovocem ukazuje, jak by se zhruba mělo komponovat. Protože je Koala důležitá, je na jedné ze dvou svislých čar. Horizont by pak měl být na jedné ze dvou vodorovných čar. U venkovních snímků byste tedy měli mít třetinu krajiny a dvě třetiny oblohy nebo naopak dvě třetiny krajiny a třetinu oblohy. Nikdo vám nezakazuje mít to 50:50, ale mělo by to mít smysl. Např. pokud budete chtít vyfotit zrcadlící se krajinu v jezeře.


Takto může vypadat Koala schovaná v ovoci.


Dnes se budeme věnovat zejména zlatému řezu, další kompoziční techniky si ukážeme v dalších dílech při jejich praktickém použití. Podívejme se, proč je právě zlatý řez tou správnou technikou.


Středová kompozice, není příliš nudná?


Nejčastějším problémem je středová kompozice. Koala sedící na pařezu je uprostřed snímku a fotografie působí tak nějak obyčejně. Oku moc neladí. Zkusí to tedy znovu, tentokrát se zlatým řezem.


I zlatý řez lze pokazit.


Přesto to není ono. Proč? Koala se dívá doprava a pozorovatel by tak rád věděl, co je vpravo. Nezajímá jej, co je za ní. Pokud byste ale chtěli zdůraznit, že od něčeho utíká, byla by tato kompozice správná. Jak říká Koala: "Kompoziční pravidla můžete porušit, musíte ale vědět proč." Následuje třetí pokus.


Dávat objekty na hranu obrazu ale také není dobrý nápad.


Nyní už víme, kam se Koala dívá. Je však na hraně obrazu, čímž porušuje pravidlo zlatého řezu a na snímku opět něco chybí. Nevzdává se a zkouší to počtvrté.


Konečně se to docela povedlo, Koala jásá!


Konečně to vyšlo. Koala je téměř ve zlatém řezu, což oku lahodí. Před ní je více místa, máme tak lepší ponětí, kam se dívá. Koala je ráda, že se naučila pár kompozičních technik a bude vědět, jak vylepšit své snímky. Už se těší na další díl, kdy se jistě naučí něco nového. Mezitím,...



... si skočí třeba na ryby :-)

Tento článek je prvním dílem z nového cyklu Fotíme s Koalou, jehož cílem bude poskytovat odlehčenou formou rady jak fotit vhodné i pro úplné začátečníky. Zásadní bude názornost, nepůjde jen o teorii. Vycházet by měl každý druhý týden v pátek (tzn. střídat se s fejetony Zrcadlovka a já).
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.