Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 5. - Fotografujeme na jaře

27.3.2006, Roman Pihan, článek
Jaro budiž pochváleno! Zejména po letošní dlouhé, předlouhé zimě. Na jaře ožívá příroda, květena i hmyz a celá příroda začíná hýřit barvami. Všude teče voda a i když je venku občas ještě nevlídno, tak se člověku nějak chce ven. Po dlouhém zimním posedávání ve vytopené místnosti případně u PC ho to táhne tam kam patří, do jarní přírody na toulky či procházky. A není důvod si s sebou nevzít fotoaparát.
Fotografování na jaře se nijak neliší od fotografování v jakoukoliv jinou roční dobu. Stále platí tytéž zásady expozice, vyvážení bílé, kompozice atd. Navíc u řady námětů a to i v exteriéru není v podstatě poznat, v kterou roční dobu byly snímány. Přesto má jaro své zvláštnosti a některé náměty nabízí téměř exklusivně. Pojďme se proto podívat na pár tipů na jarní fotografování.

Pohodlí pro fotografa

I když již není třeba se balit do bund, rukavic a ušanek, stále je třeba mít na paměti vlastní tepelnou pohodu. Jaro bývá velmi vlhké a tak mezi užitečné pomocníky patří nepromokavá pevná obuv a kvalitní bunda, oboje nejlépe s membránou. Z praxe je známo, že pokud fotograf není v pohodě, neudělá ani pěkné snímky. Nepohodlí ho unaví a pud sebezáchovy zavelí „Spěchej, ať jsi doma!“, což pro fotografii není dobrá situace.

Pohodlí pro techniku

Je třeba se elementárně postarat i o techniku. Nějaká ta kapka fotoaparátu neuškodí (není z cukru) ale velké množství vody stékající po jeho těle by mohlo zatéct do elektroniky a optiky a tam napáchat škodu. Je užitečné se proto proti dešti případně stříkající vodě bránit. V nouzi postačí schovávat fotoaparát pod bundu a vytahovat ho jen na rozmyšlený a připravený záběr.




Voda a vlhkost patří k jaru stejně jako k zimě sníh a mráz. Před vlhkostí je tak třeba chránit nejen sebe, ale též techniku. Na druhou stranu ale vlhkost poskytuje řadu atraktivních záběrů.

Kondenzace vlhkosti

Dalším nebezpečím na jaře je mlžení optiky. Sice tento problém je nejhorší v zimě, ale i jaro dokáže být pěkně studené a zejména časně ráno vlhkostí pěkně potrápit. Teplý vzduch pojme mnohem více vody než vzduch studený a proto se kovové či skleněné části fototechniky rády rosí. Na studeném díle se totiž vzduch ochladí, je přinucen „odevzdat vodu“ a zamlžení je na světě. Že se zamlženou přední čočkou není možné fotografovat je jasné, ale horší je orosení vnitřku techniky, kde vlhkost může napáchat i velké nepravosti. Zamlžení vzniká nejčastěji při přechodu ze studeného prostředí do teplejšího (vytopené auto, hospoda, …) a tak dobrou prevencí je tyto přechody minimalizovat.



Kondenzace vlhkosti bývá problémem zejména za chladných a mokrých jarních rán. Lze doporučit vstupovat s fotoaparátem do tepla co nejméně.
Jarní světlo a expozice

Jarní světlo na rozdíl od slunného léta bývá měkké, často filtrované přes mlhu, opar či mraky. Takové světlo je pravým požehnáním pro digitální techniku s přece jenom omezeným dynamickým rozsahem (rozsahem jasů, které je fotoaparát schopen zaznamenat). Fotografie proto vycházejí měkké bez urgentního nebezpečí výrazných přepalů a typický histogram jarní fotografie je poměrně úzký „hrbol“. Díky tomu nečinní expozice větší problémy a automatika to většinou zvládne. Přesto je více než vhodné kontrolovat histogram a v případě potřeby pomoct automatice korekcí expozice. Fotografie často vycházejí až příliš mdlé a tak je vhodné někdy zvýšit kontrast a sytost barev - buď nastavením parametrů přímo při snímání nebo následně v PC.




Typický histogram jarních dynamicky chudých fotek


U podobných fotek je dobré kontrast a/nebo sytost barev zvýšit – fotografie potom působí mnohem atraktivněji. Zde byl ještě použit změkčovací filtr.

Pole a louky

K jaru jednoznačně patří svěží barvy polí a luk. Co může to kvete a toho je více než užitečné využít. Vhodnými náměty mohou být pole žlutě kvetoucí a v poslední době populární řepky olejky, která může být snímána buď jako velká plocha s využitím linií a tvarů nebo jako dekorace pro vesničky a města. Ti odvážnější ji mohou zkusit i pro nějaký ten kreativní portrét či akt. Jen buďte ohleduplní k zemědělcům a nepáchejte žádné škody. Počítejte také s tím, že jak vy, tak technika bude celá žlutá.




Žlutě kvetoucí řepka olejka je vhodným námětem dekorativních snímků luk.

Žlutá řepka a makro

Řepka je velmi atraktivní i v detailu jako makro. Uvnitř květů se to jen hemží hmyzem lačným po nektaru z květů a tak je možno pořídit řadu atraktivn ích makro fotografií. Spíš než pobíhat po poli, pošlapat hektar plodiny a fotit vše co se hne lze doporučit vysledovat hmyzem oblíbené květy a u nich se připravit. Změřením expozice a nastavením zjištěných hodnot v manuálním režimu (M) vám potom zajistí expozičně vyrovnané fotografie byť pořizované v různým směrech a různou kompozicí. Potom stačí již jen dobře ostřit a komponovat.



V řepce olejce je možné podobně jako v obilí najít spousty hmyzu na makro. Řepka současně vytvoří atraktivní pozadí.

Pole a louky

Dalším oblíbeným námětem jsou lány obilí mezi nimiž se často najde i nějaký ten sytě červený vlčí mák či slunéčko sedmitečné. Podobně jako u řepky lze snímat jak lány, tak detaily i makro. Je to opět hra barev, tvarů a zajímavých námětů. Navíc zelená s červenou tvoří velmi atraktivní kombinaci barev, kterou je možné zpracovat na mnoho způsobů.



V mladém obilí lze na jaře snadno najít nějaký ten objekt našeho zájmu.

Krajinný detail

Uvnitř lesů, zahrad či obor, u rybníků, potoků a říček lze najít spousty zajímavých detailů. Jsou o to atraktivnější, že užší zorný úhel objektivu (většinou se snímají středními teleobjektivy kolem 100mm) umožní se zbavit všudypřítomného nepořádku a případně jiných produktů civilizace. Je tak možné pořídit ničím nerušené atraktivní záběry a dokonce si fotografování v klidu přírody užít.




Ve vlhké jarní přírodě lze nalézt ledasco k fotografování. Často to ale chce nehledět na vlastní pohodlí a či stotu bot.

Voda

K jaru patří jednoznačně i voda. Na začátku jara taje sníh a tak je všude spousty vody (a bohužel i bahna). Ne, že by se bahno nedalo fotograficky zpracovat, ale přece jenom fotit tekoucí čistou vodu je příjemnější. Známý trik pro focení tekoucí vody je nastavit velmi dlouhou expoziční dobu (od cca ½ vteřiny do 2 vteřin) a tekoucí voda se nádherně rozmaže. Mohou tak vznikat atraktivní záběry, které by v klasickém pojetí byly fádní. Stativ a někdy i neutrální šedý filtr je ale nutností.




Expoziční čas 1,6 vteřiny zařídil rozmazání vody a vytvoření tohoto efektu. Neutrální filtr je ale často nutností, protože kompaktní fotoaparáty mají často nejvyšší možné clonové číslo jen kolem 8.

Květiny

K jaru patří neodmyslitelně i květiny. Zvlášť na konci jara mají svěží a syté barvy plné života a mládí. U fotografování květin je dobré přemýšlet v pojmech popředí (to je fotografovaná květina) a pozadí (to je vše, co dokreslí celkový dojem fotografie ale netvoří předmět zájmu). Pozadí musí s popředím ladit ale i kontrastovat. Kontrastu je možné docílit barevně nebo tonálně (jasem). A téměř vždy květinám sluší, když pozadí je alespoň mírně rozmazané. Vyvarujte se proto ostrého a rozbitého pozadí pokud není vysloveným záměrem krajinářská fotografie s květinou v popředí. Příliš mnoho detailů a objektů na fotografii škodí a oko diváka potom neví, kam se přesně soustředit.



Zde byla květina odpíchnuta od pozadí tonálně (jasem) a současně je pozadí zcela rozmazáno. Nic tak neruší a oko je jednoznačně taženo ke kontrastnímu květu umístěnému ve zlatém řezu.

Závěr

Jaro přeje nejen zamilovaným, ale i fotografům. Nabízí bezpočet námětů a navíc dýchat jarní vzduch je krásné. Proto si fotografování a pobyt v přírodě užijte jak to jen jde a i když nepřinesete domů žádnou úžasnou fotku, tak si jaro vychutnejte. Bývá bohužel krátké...
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.