Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotografování lidí – 7.díl: prostředí

2.5.2007, Roman Pihan, článek
V minulém díle jsme dokončili a shrnuli poznatky, jak reagovat při fotografování lidí na různé podmínky a zejména světlo v exteriéru. Nyní se na to podíváme prakticky v různých situacích.

Popředí/pozadí v exteriéru


Z řady praktických důvodů se vyplácí při fotografování lidí uvažovat v jednoduchém schématu popředí/pozadí. Popředí přitom tvoří v drtivé většině případů lidé, pozadí to, co je za nimi a kolem nich. U portrétů je pak velmi působivé zcela rozostřené pozadí, což lze docílit malou hloubkou ostrosti. Pamatujte si, že minimální hloubky ostrosti potřebné pro rozostřené pozadí dosáhnete jen když:
1. nastavíte nejdelší ohnisko (maximální zoom) a současně
2. otevřete clonu (nastavíte malé clonové číslo, například 2.8)



Ukázka rozostřeného pozadí tak, jak ho rozostřilo ohnisko 50 mm, ovšem při cloně f/1.8 (!) a při dostatečném odstupu předmětů na pozadí. Snímek byl velmi lehce přisvícen bleskem.

S takto připraveným fotoaparátem je možné na vzdálenost cca 3-5 metrů (podle ohniska o požadovaného výřezu) lovit např. portréty. Pozadí bude maximálně rozostřené a navíc odstup od fotografovaného zařídí dobrou perspektivu tváře či postavy a vaše přítomnost nebudete příliš rušit scénu – portrétovaný bude přirozený. Současně čím větší bude odstup portrétovaného od pozadí, tím více bude pozadí rozostřené. Bude-li portrétovaný nalepený na zdi, zeď bohužel nerozostříte ani nejdelším možným ohniskem a nejotevřenější clonou. Vyberte tedy své stanoviště tak, aby za portrétovaným byl pokud možno prostor.



Ukázka rozostření pozadí při ohnisku 210 mm a cloně f/4. Není sice zcela rozostřené, ale již neruší. Ruku v ruce s rozostřením je možné pracovat i s tonálním (jasovým) kontrastem pozadí.


Ve městě


Fotografujete-li lidi ve městě, bude se z 90 % jednat o reportážní zachycení lidského dění ve městě (model je zcela anonymní) nebo o zdokumentování toho, že jste vy nebo někdo vám blízký ve městě byl (model je konkrétní). V obou případech můžete použít opačnou techniku než při portrétování popsaném výš.

Nastavíte širokoúhlé ohnisko (např. 28 mm) a clonu můžete ponechat de facto libovolnou. Proč? Protože všechny objektivy na ohnisku 28 mm mají tak velkou přirozenou hloubku ostrosti, že rozostřit pozadí v podstatě nepůjde. Pokud otevřete clonu na maximum (clonové číslo např. 2.8), pozadí v nekonečnu se může lehce rozostřit, ale efektu „zcela rozmazáno“ nedocílíte nikdy.



Ukázka snímku s širokým ohniskem 30 mm při cloně f/4. Při této technice bude typicky na snímku stále vše ostré.

Nyní je třeba se soustředit na kompozici snímku, která má ale trochu jiný styl. Osoby se fotografují zblízka – např. na vzdálenost 1-2 metrů a zasazují se díky širokému ohnisku do děje. Osoby se snažte nemít ve středu snímku – tam obvykle nepůsobí dobře. Vhodné místo u horizontálních snímků je v levé či pravé třetině.

Při tomto druhu snímání je vhodné příliš nenaklápět fotoaparát vůči zemi. Jinými slovy – držte ho přibližně vodorovně (přesněji řečeno senzor by měl být rovnoběžně s lidmi). Při silném sklopení totiž díky krátkému ohnisku dochází k velkému perspektivnímu zkreslení (známé sbíhání linií – „flaška“) a pokud to není vysloveně záměrem, nepůsobí to u lidí dobře.



30 mm ohnisko v praxi. Zde bylo zacloněno na f/10 a tak je na snímku zaručeně vše absolutně ostré. Snažte se ale držet fotoaparát rovnoběžně se zemí.

Malý trik – má-li váš fotoaparát kreativní režimy A a S (u Canonu Av, Tv), můžete si do režimu A (Av) přednastavit malé clonové číslo a do režimu S (Tv) nejdelší vámi udržitelný čas pro snímky z ruky. Ten lze odhadnout na převrácenou hodnotu ohniska (např. při 30 mm je to 1/30 sec – při tak dlouhých časech ale počítejte již také s pohybem objektu). Prostým přepnutím režimů potom můžete střídat režim s rozostřeným pozadím (A,Av) a širokoúhlý režim (S,Tv).



Reportážní pohotovost lze značně zvýšit vhodným přednastavením fotoaparátu. Režimy A (Av) a S (Tv) mají každý svou paměť a tak je lze s výhodou použít na 2 různé expoziční strategie.


Sport


Sportovní fotografie může jednak zachycovat vlastní sportovní klání ale také (a nepodceňujte při sportu tento druh snímků) třeba portréty fanoušků, pozadí příprav, předávání medailí atd. Tyto fotografie mají běžný reportážní charakter podobně jako momentky ze svatby a na rozdíl od vlastní sportovní akce jsou nepoměrně jednodušší.

Pokud budeme hovořit o skutečné sportovní akci, tak špatná zpráva je, že pokud nejste oficielně akreditovaný fotograf, budete muset nejčastěji fotografovat z ne příliš výhodných stanovišť. Úloha tedy bude znít trochu jinak – jak z dosažitelného stanoviště pořídit co nejlepší fotografie.

V drtivé většině případů tak bude nutné použít silné teleobjektivy (200 mm a více), které umožní z velké vzdálenosti pořizovat detaily. Silný teleobjektiv současně zcela přirozeně rozostří pozadí (dlouhá ohniska mají malou hloubku ostrosti – viz výše) a tak snímky mají velkou šanci izolovat vlastní sportovce. Malá hloubka ostrosti vás současně zbaví pozadí, které nemáte-li svobodnou volbu stanoviště prostě vyjde a často není příliš vzhledné či se ke sportu příliš nehodí (různé ploty, panelové domy v okolí sportoviště, pláž atp.).



U sportu je nezbytné delší ohnisko, dobré zaostření (často je vhodné si předostřit) a hlavně rychlá reakce fotoaparátu na spoušť.

U sportu si logicky dejte pozor na expoziční čas. Ten musí být tak krátký, aby zmrazil děj – u dynamických sportů (fotbal, volejbal, autosporty atp.) počítejte s potřebnými časy 1/500 sec a kratší. A tady je právě kámen úrazu. Pokud požadujete krátký expoziční čas, typicky 1/500 sec, musí být na scéně dost světla. Clonu obvykle již více otevřít nelze (zastaví vás světelnost vašeho objektivu) a zvyšovat ISO nad 400 či max. 800 (u dražších přístrojů) nemá s ohledem na kvalitu snímků smysl.



I když se nejedná zrovna o mistrovství světa, můžete pořídit hezké fotografie, které vaši přátelé ocení. Technika je pořád stejná – teleobjektiv, rozostřené pozadí, správné předostření a hlavně vystihnout okamžik!

Takže sportovní doporučení – nanečisto a zkusmo si vyzkoušejte nejdelší čas, co váš sport dovolí a ten nastavte v režimu S (Tv). Pokud snímky vycházejí podexponované, zvyšte ISO. Pokud ISO vychází již vysoké, zvažte možnost ještě prodloužit čas a pokud to již nejde, tak zvažte použití blesku. Pokud blesk nemáte či není dovolen, tak se zbytečně nesnažte a uložte fotoaparát do brašny.


Děti


Fotografování dětí má tu úžasnou výhodu, že děti bez ohledu na fotoaparát zůstávají zcela přirozené a tak není problém zachytit jejich přirozený výraz. Děti obvykle nezůstávají strnulé a po krátké době, kdy se o fotografa a fotoaparát zajímají, je přestane bavit a plně se věnují své činnosti. Ta bývá často velmi dynamická a tak je snadné zachytit na fotografii pohyb, akci, dynamiku, výraz i emoce.



Fotografování dětí vyžaduje jít „na bobek“, na kolena či až na zem. Horizont by měl být v záběru nebo alespoň těsně mimo záběr.

Při fotografování dětí je zcela nezbytné zakleknout a dostat fotoaparát do výšky jejich očí. Tím se do snímku dostane i horizont a pozadí za nimi vypadá mnohem přirozeněji a vzhledněji než když je fotografujete z dospěláckého nadhledu. Pokud si děti hrají či sportují, hlídejte podobně jako ve sportu dostatečně krátký expoziční čas.



Děti jsou hravé a tak nebude problém zachytit spontánní výraz. Chce to ale rychlost reakce srovnatelnou se sportem!

Příště se podíváme zejména na svatbu a jak si na ní s fotoaparátem počínat.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.