Olympus PEN E-P3: král všech PENů
PENy od Olympusu jsou populárními přístroji ze stále se rozšiřujícího segmentu CSC fotoaparátů. Dnešním testem projde nová vlajková loď Olympus PEN E-P3 s nejnovějším 14-42mm objektivem. Výrobce slibuje mnohem rychlejší ostření i další vylepšení.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát je vybaven procesorem TruePic VI. Slibuje vysokou rychlost zpracování dat, na což se samozřejmě podíváme. K testu jsme využili SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovou rychlostí až 30 MB/s.
- První snímek - 1,05 sekundy (započítáme-li sundání krytky a aktivaci objektivu, dá se to zvládnout za cca 4,4 sekundy).
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,3 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,35 sekundy
- Snímek s namáčknutím - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,55 až 0,8 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,65 sekundy (po 14 snímcích 1,0 sekundy, ukládání bufferu 7 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy (po 10 snímcích 1,65 sekundy, ukládání 12 sekund)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,75 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,95 fps (po 19 snímcích 2,0 fps)
- Sekvenční snímání RAW - 3,1 fps (po 11 snímcích 1,2 fps, ukládání 7 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,5 fps (po 9 snímcích 0,8 fps, ukládání 12 sekund)
Náběh přístroje je velmi rychlý, pokud už je připravený (aktivovaný objektiv a sundaná krytka). Ostření je skutečně velmi rychlé, prodlevy mezi snímky poměrně krátké. Sekvenční snímání zhruba odpovídá údajům výrobce, spíše je o něco rychlejší. RAW buffer je docela velký, pojme kolem 9 RAW+JPEG snímků, případně 11 RAWů. Co se týče rychlosti, hodnotím Olympus PEN E-P3 kladně.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé barvy funguje docela spolehlivě. Komu by se nelíbilo, má možnost změřit si bílou pomocí bílé nebo šedé tabulky (jsou zde rovnou dvě uživatelské pozice pro uložení nastavení) a samozřejmě lze nastavit i barevnou teplotu, a to ve velmi štědrém rozsahu 2000 K až 14000 K. K tomu zde navíc najdete možnost upravit každé přednastavené vyvážení bílé a dokonce je zde i položka zachování teplé barvy, kterou říkáte, zda chcete u žárovkového světla ponechat snímky nažloutlé nebo se naopak tohoto nádechu zbavit.
Auto |
Slunečno |
Stín |
Zamračeno |
Žárovka |
Zářivka |
Blesk |
Uživ. nastavení |
2000 K |
14000 K |
To samozřejmě není ani zdaleka vše, co se týká barviček. Je zde i několik dalších barevných režimů.
i-Enhance |
vivid |
natural |
muted |
portrait |
monotónní |
Najdete zde také 10 uměleckých filtrů.
pop-art |
jemná kresba |
bledé a světlé barvy |
jemné světlo |
zrnitý film |
camera obscura |
diorama |
cross process |
jemná sépiová |
dramatický tón |
Optický a digitální zoom
V této kapitolce se podíváme na ohniskový rozsah základního setového objektivu.
Díky 28mm ohnisku má objektiv příjemně široký úhel záběru. Redukce šumu mi i přes nastavení na nízkou sílu přijde v některých místech docela agresivní (tráva, stromy), i doostřování by nemuselo být tak silné. RAW, který si můžete stáhnout, sice má trochu více jasového šumu, ale působí na mě o něco lépe.
3× optický zoom není mnoho, takže nějaké dramatické přibližování od základního "seťáku" rozhodně nečekejte. Znovu bych uvítal slabší odšumování, nicméně objektiv je po optické stránce opravdu slušný. Ostrost je dobrá až do rohů, chromatická aberace v podstatě neexistuje.
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Pouze 2× digitální zoom naštěstí nemá moc příležitost zničit obraz, samozřejmě nečekejte, že byste dostali vysoce kvalitní snímky ve vysokých rozlišeních. Do těch 3 megapixelů to ale stačí bohatě.
Protisvětlo
Fotoaparát si vyzkoušíme i v protisvětle, které je svým charakterem vždy dost náročné.
Na nejširším ohnisku objektiv trpí na odlesky, nevyhýbá se mu ani chromatická aberace. Dynamický rozsah JPEGů je jen průměrný. Můžete si stáhnout RAW.
Objektiv se zde projevoval mnohem lépe, bez odlesků a s menší aberací. V JPEGu jsou docela nepříjemné "mapy" v černé krajině dole, RAW jimi ale naštěstí není postižen.