Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus PEN E-P3: král všech PENů

10.1.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
PENy od Olympusu jsou populárními přístroji ze stále se rozšiřujícího segmentu CSC fotoaparátů. Dnešním testem projde nová vlajková loď Olympus PEN E-P3 s nejnovějším 14-42mm objektivem. Výrobce slibuje mnohem rychlejší ostření i další vylepšení.

Měření rychlosti


Fotoaparát je vybaven procesorem TruePic VI. Slibuje vysokou rychlost zpracování dat, na což se samozřejmě podíváme. K testu jsme využili SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovou rychlostí až 30 MB/s.
  • První snímek - 1,05 sekundy (započítáme-li sundání krytky a aktivaci objektivu, dá se to zvládnout za cca 4,4 sekundy).
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,3 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,35 sekundy
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,55 až 0,8 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,65 sekundy (po 14 snímcích 1,0 sekundy, ukládání bufferu 7 sekund)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy (po 10 snímcích 1,65 sekundy, ukládání 12 sekund)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,75 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,95 fps (po 19 snímcích 2,0 fps)
  • Sekvenční snímání RAW - 3,1 fps (po 11 snímcích 1,2 fps, ukládání 7 sekund)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,5 fps (po 9 snímcích 0,8 fps, ukládání 12 sekund)

Náběh přístroje je velmi rychlý, pokud už je připravený (aktivovaný objektiv a sundaná krytka). Ostření je skutečně velmi rychlé, prodlevy mezi snímky poměrně krátké. Sekvenční snímání zhruba odpovídá údajům výrobce, spíše je o něco rychlejší. RAW buffer je docela velký, pojme kolem 9 RAW+JPEG snímků, případně 11 RAWů. Co se týče rychlosti, hodnotím Olympus PEN E-P3 kladně.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé barvy funguje docela spolehlivě. Komu by se nelíbilo, má možnost změřit si bílou pomocí bílé nebo šedé tabulky (jsou zde rovnou dvě uživatelské pozice pro uložení nastavení) a samozřejmě lze nastavit i barevnou teplotu, a to ve velmi štědrém rozsahu 2000 K až 14000 K. K tomu zde navíc najdete možnost upravit každé přednastavené vyvážení bílé a dokonce je zde i položka zachování teplé barvy, kterou říkáte, zda chcete u žárovkového světla ponechat snímky nažloutlé nebo se naopak tohoto nádechu zbavit.


Auto



Slunečno


Stín



Zamračeno


Žárovka



Zářivka


Blesk



Uživ. nastavení


2000 K

14000 K

To samozřejmě není ani zdaleka vše, co se týká barviček. Je zde i několik dalších barevných režimů.


i-Enhance



vivid


natural



muted


portrait

monotónní

Najdete zde také 10 uměleckých filtrů.


pop-art



jemná kresba


bledé a světlé barvy



jemné světlo


zrnitý film



camera obscura


diorama



cross process


jemná sépiová

dramatický tón


Optický a digitální zoom


V této kapitolce se podíváme na ohniskový rozsah základního setového objektivu.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (42) mm, klikněte pro zvětšení



Díky 28mm ohnisku má objektiv příjemně široký úhel záběru. Redukce šumu mi i přes nastavení na nízkou sílu přijde v některých místech docela agresivní (tráva, stromy), i doostřování by nemuselo být tak silné. RAW, který si můžete stáhnout, sice má trochu více jasového šumu, ale působí na mě o něco lépe.




expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



3× optický zoom není mnoho, takže nějaké dramatické přibližování od základního "seťáku" rozhodně nečekejte. Znovu bych uvítal slabší odšumování, nicméně objektiv je po optické stránce opravdu slušný. Ostrost je dobrá až do rohů, chromatická aberace v podstatě neexistuje.




expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Pouze 2× digitální zoom naštěstí nemá moc příležitost zničit obraz, samozřejmě nečekejte, že byste dostali vysoce kvalitní snímky ve vysokých rozlišeních. Do těch 3 megapixelů to ale stačí bohatě.


Protisvětlo


Fotoaparát si vyzkoušíme i v protisvětle, které je svým charakterem vždy dost náročné.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Na nejširším ohnisku objektiv trpí na odlesky, nevyhýbá se mu ani chromatická aberace. Dynamický rozsah JPEGů je jen průměrný. Můžete si stáhnout RAW.




expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv se zde projevoval mnohem lépe, bez odlesků a s menší aberací. V JPEGu jsou docela nepříjemné "mapy" v černé krajině dole, RAW jimi ale naštěstí není postižen.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.