Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Formáty pro ukládání fotografií - 11.díl: Vektorové formáty a PDF

9.1.2008, Roman Pihan, článek
V minulém díle jsme pospali základní odlišnosti vektorové a rastrové grafiky. V praxi je však třeba oba formáty kombinovat a tak se pojďme podívat, které formáty jsou na to vhodné a jaké možnosti nabízejí. Podrobněji se zaměříme na nejrozšířenější formát PDF.
Nemá velký smysl podrobně popisovat nativní formáty jednotlivých aplikací, protože v reálné praxi s jejich vnitřními vlastnostmi nepřijdete do styku. Nakreslíte-li vektorovou kresbu např. v programu CorelDRAW a uložíte-li ji v jeho formátu CDR, tak nečekáte žádné problémy a v praxi se také nevyskytují. Kresba se společně se všemi svými vlastnostmi prostě uloží a později opět načte. Problémy však mohou nastat při použití jiné verze programu či při přechodu mezi různými aplikacemi.

Formát, který se stal široce akceptovatelným standardem a který přijme řada programů i tiskáren, se nazývá PDF. Kombinuje možnosti rastrové i vektorové grafiky a stal se tak de facto standardem pro výměnu dokumentů. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé vektorové formáty a podrobněji zejména na formát PDF.


Formát AI – Adobe Illustrator


Formát AI je patentovaný společností Adobe, jde o nativní formát aplikace Adobe Illustrator. Dokáže uložit vektorovou i rastrovou grafiku a mnoho dalších funkcí Illustratoru. Je podobný formátu PDF – jinými slovy, přejmenujete-li příponu souboru AI na PDF, začne se soubor chovat téměř jako běžné PDF. AI používá jak ztrátovou tak bezeztrátovou kompresi, zvládá různé barevné hloubky, různé barevné modely (RGB, CMYK), indexované barvy a průhlednost. Podporuje více vrstev (do vrstev organizuje Illustrator objekty kresby), nepodporuje však více stran dokumentu (vždy jen jedna strana) a ani animace. V praxi to však vzhledem k určení programu nepředstavuje velký problém.



Nejnovější verzí Illustratoru od Adobe je verze CS3.


Formát CDR – CorelDRAW


Formát CDR je patentovaný formát firmy Corel Corporation a je to nativní formát aplikace CorelDRAW. Je z hlediska možností v mnohém podobný formátu AI (i když konkurenční), umožňuje však vícestránkové dokumenty. Oba programy mají omezenou možnost vzájemně si formáty načítat. Na rozdíl od Illustratoru, který je k dispozici pro Windows i Mac OS X, CorelDRAW je prakticky k mání jen pro Windows.



Nejnovější verze CorelDRAW nese označení X3.


Formát PSD – Adobe Photoshop


Formát PSD je patentovaný formát Adobe Photoshopu. Je určen primárně pro ukládání rastrových obrázků, dokáže však v omezené míře uložit i vektorová data. Jeho možnosti v podstatě kopírují možnosti Photoshopu, který má také částečnou možnost vektorové grafiky. Nepoužívá žádnou kompresi a tak soubory PSD jsou obrovské. Nepodporuje vícestránkové dokumenty, umožňuje však animaci. Přestože by se mohlo zdát, že se formáty PSD a AI v mnohém překrývají (jsou z dílny stejné firmy a oba umožňují kombinovat a ukládat rastrové i vektorové prvky), tak jejich vzájemná kompatibilita není nijak závratná. Například při načtení PSD do Illustratoru existuje mnoho efektů, které se nepřevedou správně. A naopak – Photoshop načte vektorové AI soubory jen jako bitmapu (tzn. vyrastruje je).





Formát TIFF


Formátu TIFF jsme se na Digimanii již věnovali v 8. díle našeho seriálu. Univerzálnost tohoto formátu založeného na tazích mu umožňuje uložit i vektorovou grafiku. Dovoluje zvolit i rozsáhlé možnosti komprese, barevné hloubky, správy barev, průhlednosti, podporuje více vrstev i víc stran a neumožňuje tak jen animaci. Je to tedy v mnohém formát velmi užitečný a např. uložíte-li téměř cokoliv z Adobe Photoshopu do formátu TIFF, zůstane to plně zachováno včetně vektorů, textu, vrstev úprav atd. Již diskutovaným problémem formátu TIFF je ale jeho kompatibilita, takže je možné TIFF využít obvykle jen uvnitř jednoho programu či rodiny aplikací. Například TIFF včetně vektorů vytvořený ve Photoshopu uchová pro Photoshop všechny efekty a data, Illustrator ho ale při otevření vyrastruje (převede na bitmapu).


Formát PDF – Portable Document Format


Potřeba předávat si vícestránkové 2D dokumenty obsahující jak obrázky (bitmapy) tak vektory a text vedla v roce 1990 firmu Adobe k vytvoření formátu PDF. Prošel bouřlivým vývojem a dnes je de facto otevřeným standardem pro výměnu 2D (a v některých případech i 3D) dokumentů. Soubor typu PDF může obsahovat text i obrázky, přičemž tento formát zajišťuje, že se libovolný dokument na všech zařízeních zobrazí stejně. Protože se s ním asi každý již potkal, budeme se jeho popisu věnovat podrobněji.


K čemu PDF?


Představte si např. že stojíte před úkolem vytvořit reklamní plakát velkých rozměrů (např. 1,5 x 0,5 metru) - viz níže. Plakát obsahuje jak fotografie, tak text i grafiku. Má zcela unikátní rozměry a požadavky na jeho kvalitu jsou vysoké. Bez ohledu na to, v jakém programu byl plakát vytvořen, se naskýtá otázka v jakém formátu předat podklady do tiskárny?

Jedna z možností je celý plakát předat jako fotografii ve vysoce kvalitním JPEGu s rozlišením 300 ppi. To narazí na několik problémů – např. velikost JPEG fotografie našeho 1,5 metru vysokého plakátu při 300 ppi je 17700 x 6400 bodů! To je velikost stávajícími počítači prakticky nezpracovatelná! I tak by však byl text nedokonalý, protože jednolitý JPEG neumožní v tiskárně spočítat dobře např. přetisk.


Náš fiktivní reklamní plakát o rozměrech 1,5 x 0,5 metru. Pro jeho předání k tisku je formát PDF ideální právě proto, že kombinuje fotografie, vektory, text atd.

Při snížení ppi na hodnotu např. 72 se velikost souboru dostane na rozumné hodnoty (kolem 4200 x 1500 pixelů) a přestože fotografii to nijak dramaticky neublíží (u velkých tisků se ppi kolem hodnoty 100 snese zejména u fotografie na pozadí - velké tisky se pozorují z povzdálí), tak kvalita textu a grafiky při 72 ppi dramaticky klesne. JPEG tedy není ta správná volba. Řešením je právě formát PDF, který umožní zvolit rozumné ppi pro fotografii a současně ponechá plně vektorově grafiku i text.

Z ukázky by se mohlo zdát, že PDF se hodí jen pro velké tisky. Zkusme tedy předpokládat 6 x 3,5 cm inzerát, který DTP pracoviště vysází někam na stránku časopisu. Při rozlišení 300 ppi vychází velikost 708 x 413 pixelů, což není z hlediska velikosti souboru žádný problém.



Náš fiktivní inzerát o rozměrech 6 x 3,5 cm určený někam na stránku časopisu.

Zašlete-li takový inzerát do redakce jako kvalitní 300 ppi JPEG nebo dokonce TIFF - nejlépe v barevném režimu CMYK, redakce si s tím jistě poradí a sazeč ho vysází na stránku jako obrázek. Zejména ale malý text bude špatně čitelný, protože nebude správně vytištěn. Bitmapa totiž neumožní pro tisk správně připravit CMYK pláty a výsledkem bude opět nedokonalý text, čímž se zhorší jeho čitelnost. Proto většina redakcí a tiskáren požaduje pro tisk právě PDF, kde jsou texty a grafika drženy vektorově, což jim umožní dosáhnout maximální kvalitu.


Správný tisk např. textu na barevném pozadí je, že pod písmeny pozadí není (tzv. Overprint knock-out). O to se není třeba starat - postará se o to při tiskárna - ale musí se k ní dostat text a grafika vektorově, nikoliv jako bitmapa. PDF je na to ideální.

Příště se podíváme na praktické použití formátu PDF.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.