Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Akta o aktu 03: Kde vzít a nekrást

19.9.2012, Jaroslav Klíma, návod
Nejčastějším dotazem diváků, laiků, ale i fotografů, kteří by to také rádi zkusili, bývá věta: „Kde sháníte modelky?“ Není to největší problém při fotografování aktu, ale problém to občas pro někoho (a občas pro všechny) je. Dnes se v tom pokusím pomoci.

Kde vzít a nekrást


Hektická současnost přináší změny do všech oblastí života, proč by tedy neměla změnit i fotografii aktu a přístup veřejnosti k ní? Příklad? Chystáme-li se tímto fotografickým žánrem aktivně zabývat, nelze se v určité fázi vyhnout hledání vhodného modelu.

Na jednu stranu je to dnes mnohem snazší, než dřív, protože, jak jsme si řekli v minulém díle, pohled veřejnosti na zobrazování nahoty a tím i na naše počínání se zejména v posledních desetiletích hodně uvolnil. Proto ani zúčastněné modelky a modelové neriskují svou dobrou pověst tolik, jako dřív.

Na druhou stranu ovšem, zároveň se snazší elektronickou distribucí digitálních fotografií a se stále běžnější dostupností internetu, ztrácejí autoři z podstatné části kontrolu nad šířením svého díla. Zatímco dříve měl fotograf (pokud chtěl a zodpovědně nakládal se svým archivem) zásadní vliv na to, zda jeho fotografii uvidí ten a druhý ne, jestli ji otiskne tento nebo tento časopis, v jakém městě bude vystavovat a které fotografie, v současnosti je uhlídání všech možných cest jeho díla mnohem obtížnější, až nemožné. A modelky to dobře vědí.

Nečiní to takové problémy profesionálkám, které si dokáží ohlídat obsah písemné smlouvy, stanovit si příslušný honorář i případné sankce za nedodržení dohody. Nakonec je to jejich práce. Modelky amatérské, spolupracující z nadšení nebo z docela obyčejné naivity, jsou ale ohroženy víc. Nejde jen o to, že se na fotografování podílejí často bez jasné smlouvy a tím bez pevně daných mantinelů, ale navíc mají většinou své civilní zaměstnání nebo studují a nejbližší okolí včetně rodiny o jejich zálibě v modelingu třeba nic netuší. Reakce těchto stran na novou obálku oblíbeného časopisu nebo fotografii v náhodně objevené webové galerii mohou být nepředvídatelné.

Je proto doporučeníhodné, pracovat s modelkami dospělými, a to nejen podle přísné dikce zákona, ale především na základě rozumových schopností a zdravého úsudku. Ideální určitě je, známe-li dotyčnou zájemkyni delší dobu. Víme tak spíš (lze-li to u ženy), co od ní očekávat, můžeme lépe předvídat její reakce, ale i lépe vyhovět jejím představám, možnostem a případným omezením.




Častý případ: modelka se domnívá, že fotografovým hlavním cílem i úkolem je (mělo by být), aby byla na fotografii co možná nejkrásnější (měl by být vidět a pokud možno lichotivě zobrazen její obličej), a co možná nejcudnější (nejromantičtější) v rámci možností aktové fotografie. Pokud jí vyhovíte, sloužíte ovšem vy jí a ne ona vašemu záměru. Přijatelným kompromisem je pořídit záběry podle jejích i podle vašich představ. Spokojeni pak můžete být oba.




Amatérská modelka nemusí mít žádné předchozí zkušenosti (nebo alespoň ne s aktem) a možná ani nebude krásná podle klasických kánonů. Nejspíš se ani nebude ihned umět ladně a přirozeně pohybovat před objektivem. Pokud má ale snahu a vaši viditelnou podporu (a trpělivost), postupně se zdokonalí a může být velmi dobrou spolupracovnicí. Nápady a konkrétní představu o výsledku ale musíte dodat vy.

Jinou možností, než spolupráce s náhodně oslovenými nebo se známými z nejbližšího okolí, je hledání modelek na některém z mnoha webových portálů či specializovaných komunitních serverů. V této souvislosti se často cituje především server Fotopatracka.cz, možností je ale nekonečně víc, stačí chvíli „gůglit“ slova jako „modelka“, „modeling“, „fotomodel“ a podobně. Jazykově vybavení fotografové se nemusejí omezovat ani na hranice České republiky, stejně jako zahraniční fotografové pátrají naopak běžně v českých vodách.

Kladem tohoto způsobu hledání je rozsáhlost nabídky, rychlost, množství možných oslovení za krátký čas, pohodlí práce z domova nebo odkudkoliv, kde je k dispozici připojení k internetu. Problémem naopak jistá bezbřehost a především obrovský rozptyl kvality. Profesionální modelky s kvalitní mezinárodní kariérou hned vedle holčiček, jež se jenom nudí a domnívají se, že jedna vlastním mobilem a vlastní rukou pořízená podobenka jim otevře dveře ke slávě a k bohatství, nejlépe k obojímu a do zítra.

Mezi těmito dvěma extrémy se pohybuje základ osazenstva podobných serverů – amatérské modelky nejrůznější úrovně, kvality a zkušeností, které fotografování baví a berou ho jako sport nebo zábavu, případně jako zdroj příjemného přivýdělku. Celá řada z nich bere svou roli a svůj podíl na vzniku fotografie velice zodpovědně a vystavené fotografie dokazují, že mohou být výbornými spolupracovníky při realizaci našeho záměru. Vzhledem k tomu, že je ale modeling neživí na plný úvazek, je mnohdy obtížné skloubit vaše časové představy s jejich, případně s ideálním počasím nebo s dopravou na danou lokaci.

Existují v podstatě tři hlavní důvody, proč se dívky na podobných portálech prezentují. V první řadě je to regulérní způsob prezentace vlastních honorovaných služeb. Požadované částky mohou být v podstatě symbolické, realistické, nebo i doslova nehorázné. Hodně bude záležet na konkrétní domluvě, na druhu fotografování i na konkrétním účelu a způsobu užití fotografií. Není žádnou výjimkou, že i modelka, požadující původně čtyřmístný honorář, bude spolupracovat docela ráda zdarma nebo prakticky zdarma, až jí vysvětlíte, že máte kontakty v té a té redakci nebo firmě a že výsledkem vaší společné práce bude kalendář, kniha, titulní strana nebo bude následovat velká, již honorovaná zakázka pro téhož zákazníka.

Těmito sliby se ovšem velmi rádo plýtvá a chytré modelky to vědí. Když tedy jako fotografové něco slíbíte, měli byste se velmi snažit, abyste slib dodrželi. V opačném případě se zařadíte po bok těch vašich neseriózních kolegů, kteří nadávají, kudy chodí, na rozmazlenost, nedůvěru a přehnané ambice mnohých modelek, aniž by jim kdy došlo, že za to můžou sami a že ještě navíc kazí výchozí pozici všem ostatním kolegům.

Na druhém místě stojí zájem o vlastní podařené fotografie od kvalitních autorů, získané „zdarma“, jen za čas věnovaný pózování. Buďto se takovým dívkám líbí obrázky s vlastní osobou v hlavní roli, archivují si je pro hezké vzpomínky v pozdějších letech, nebo je míní věnovat příteli, manželovi, známým, případně je zaslat do modelingové agentury nebo redakce módního či společenského magazínu a doufat, že si někdo všimne… Úskalí podobného přístupu spočívá pro fotografa v tom, že pokud nemá předem striktně rozmyšleno, co přesně potřebuje nafotografovat, může se stát snadno loutkou a služebníkem v rukách dominantní modelky.

Výsledkem pak budou, je-li alespoň zručným řemeslníkem, ne krásné fotografie, ale fotografie krásné ženy. A to je velký rozdíl! Modelka dosáhla svého a získala další kolekci záběrů pro vlastní prezentaci, fotograf ale nikam nepokročil, nevzniklo žádné veledílo, kterým by se mohl pyšnit a prezentovat on. Dlužno podotknout, že takových „modelek“ i takových „fotografů“ je mezi středně pokročilými zdaleka nejvíc a galerie zmíněných webů jsou toho důkazem. Paradoxem navíc je, že podobné záběry (po řemeslné stránce často skutečně mistrovské) bývají pravidelně fanoušky z obou táborů „topovány“ a v tamních galeriích se umísťují pravidelně na nejvyšších příčkách. Najde-li se odvážný, nebo i jen naivní kritik, který zvolá něco jako: „Je to sice kýč, ale krásnej!“, dostane se mu bleskurychlé odpovědi. Vynecháme-li vulgarismy, zbude něco jako: „Kdybys to uměl, děláš to taky!“

Posledním z hlavních důvodů, proč se mnohé dívky a ženy (ale pochopitelně, stejně jako v předchozích důvodech, i chlapci a muži, byť v menší míře) nechávají rády fotografovat, je skutečný, nepředstíraný zájem o výtvarné umění, o fotografii, o tvořivost jako takovou. Často to bývají tanečnice, módní návrhářky, samy výtvarně působící nebo dokonce i fotografující. Pro skutečně seriózního fotografa, snažícího se o kvalitní a originální výsledek, zejména na amatérské úrovni (tedy nadšenecké, nikoliv nekvalitní!), jde doslova o ideální volbu.

Připravte se na to, že stejně jako si vybíráte vy je, vybírají si i ony vás. Na druhou stranu finanční stránka věci tu nehraje žádnou roli. V případě náročnějších projektů můžete dokonce očekávat výpomoc nebo přiměřený podíl na nákladech. Tady nejde o to, jak jste bohatý, nebo co dokážete na místě, či později ve Photoshopu zkrášlit, ale jaké máte nápady, jaký koncept, jaký styl, zda se vaše práce vyznačuje originálním rukopisem, máte-li podobnou „krevní skupinu“. Model tohoto typu může i docela podstatně zasahovat do výsledku, snažit se měnit vaši koncepci, aranžovat předměty na scéně, mít vlastní názor na vizáž nebo posouvat vaši i vlastní stylizaci. Pokud na to přistoupíte a zjistíte, že se docela dobře navzájem doplňujete, může vzniknout rovnoprávný autorský tým, který bude třeba výtvarně spolupracovat a úspěšně fungovat i delší dobu.

V souvislosti s nehonorovanou spoluprací modelek na bázi vzájemné výhodnosti se často opakují zkratky jako TFP nebo TFCD. Nejde o nic jiného, než o výměnu vlastního času, případně nákladů na vlastní dopravu ze strany modelky za hotové fotografie nebo tisky (Time for Photo, Time for Print), případně za médium s nahranými soubory (Time for CD).

Jak se v té webové záplavě nabídek nadšených a schopných amatérů, přeceněných ambicí, neuvěřitelné naivity a nesoudnosti, ale i špičkových profesionálů, výborné kvality i naprostého zoufalství, orientovat a neztratit mládí marným čekáním na odpověď? Sledujte reference, reakce a zkušenosti ostatních fotografů. Jejich vypovídací hodnotu ovšem není třeba přeceňovat, protože zvlášť v případech kamarádů a známých nebo spolupráce zdarma jde často spíš o dohodnutou reklamu, než o reálné ohodnocení.

Hodně řeknou samotné fotografie. Má-li na všech modelka tentýž výraz, tytéž naučené a tisíckrát viděné pózy, nastavuje-li neustále jednu tvář, případně stále stejně ladně pokrčené koleno, víte už, co si máte myslet. Je-li naopak značně proměnlivá, vypadá-li na každé druhé fotografii jako někdo úplně jiný, je nejen modelkou, ale i dobrou herečkou. To je neocenitelná vlastnost. Sledujte také, jak často fotografuje (je o ni zájem), jak často se přihlašuje na daný web, kdy tu byla naposledy (komunikace s ní bude rychlá), s kolika fotografy a s jak kvalitními již fotila (má zkušenosti, je žádaná i těmi náročnými).

Pro kratší setkání, amatérské projekty nebo bídně finančně saturované zakázky vyhledávejte modelky i podle místa bydliště, případně působiště. Nejde jen o náklady na dopravu, ale i o dopravní dostupnost a tím časovou flexibilitu a možnost rychleji reagovat například na místní změnu počasí nebo světelných podmínek.

Hledat modelky postaru v barech, na ulicích, seznamovat se s nimi na nejrůznějších párty, vernisážích, předváděcích akcích, výstavách, veletrzích, workshopech, soutěžích, přehlídkách módy, firemních akcích a volbách Miss je rovněž schůdnou, často úspěšnou, ale podstatně zdlouhavější cestou. Pro lecjakého extroverta může být ovšem i zábavným adrenalinovým sportem, pohříchu občas zajímavějším, než samotné fotografování.

Za úplatu (provizi) lze využít i služeb specializovaných modelingových agentur. V nich pracují nejen relativně kvalitní, ale především spolehlivé modelky, které sice nepatří k nejlevnějším, na druhé straně ale ušetří spoustu drahocenného času tím, že vědí, co se od nich očekává, a před objektivem se nepohybují poprvé. Pokud by taková modelka nebyla dochvilná, komunikativní, jazykově vybavená, nedokázala samostatně cestovat, neudržovala by pravidelně svoji postavu, pleť, vlasy a podobně, pokud by na ni od zákazníků chodilo větší množství stížností, asi by se v agentuře dlouho neohřála.

To vše jsou pro fotografa, zejména pro toho profesionálního, samé dobré zprávy. I pro něho totiž platí, stejně jako pro jeho zákazníka (je-li soudný), že čas jsou peníze a nervy má člověk jenom jedny. Vyplatí se tedy investovat nejen do profesionálního vybavení, ale i do kvalitní, zkušené a spolehlivé modelky. Což neznamená, že nemůžete potkat na ulici nebo že už dávno neznáte ve svém okolí, ve škole či na pracovišti někoho, kdo bude ještě lepší.

Modelku tedy již máme, příště si povíme, co s ní.




Tanečnice nebo jinak pohybově výrazně disponovaná modelka může být pro fotografa aktu ideálním partnerem. Má dobrou a pevnou postavu, je zvyklá uvědoměle kontrolovat výraz tváře i pohyby každého svalu nebo končetiny.




Nadšeně spolupracující modelka s vlastními tvůrčími ambicemi, nápady, rekvizitami a zkušenostmi vyžaduje stejně fundovaného a silného partnera i na straně za fotoaparátem. Nalezne-li ho ve vás, máte vyhráno. Jako zkušený režisér, pracuje-li se špičkovou hereckou osobností.




Jen počítejte s tím, stejně jako zmíněný režisér, že se bude diskutovat, budete ji muset přesvědčit, působit jistě a počítat s ústupky v zájmu výsledku, který nebude jen čistě vaším dílem!