Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
16.12.2016, Milan Šurkala, aktualita
Máme zde další zajímavý patent od společnosti Canon. Vedle zmínek o zakřiveném snímači se nyní objevuje i zmínka o RGBW12 čipu. Ten by měl mít překvapivě velké množství bílých pixelů s výrazně vyšší citlivostí a výsledkem budou i dramaticky lepší detaily.
Jirik_H (653) | 19.12.201611:35
při aplikaci např. na FF při 50 Mpx.
Otázkou je, jak dále bude Canon nakládat s dual pixel. Zda zavede i rozdílnou citlivost pro oba v rámci dual. Anebo dual pixel spojí s RGBW12.
Odpovědět0  0
Jirik_H (653) | 19.12.201613:47
Podíval jsem se na schéma zpracování obrazu a asi jsem to odhadl správně. V podstatě jde o ­"quatro pixel­", který se skládá z jednoho barevného a 3 bílých. Což by u 80 Mpx snímače fungovalo jako reálných 20 Mpx. Ale uvidíme, zda budou další podrobnosti.
RGBW bude mít také SONY A7S III.
Odpovědět0  0
Choakinek (4679) | 17.12.201619:08
Je to slátanina. Jak ty buňky při vyšších ISO budou ustřelovat mimo, tak se projeví nedostatek těch ­"barevných­" buněk a výstup pak prostě bude barevně hodně plochý.
Odpovědět0  0
neutrinograf (514) | 18.12.201618:08
mozna z toho udelaji cernobily aparat. tam by asi dopocitavana barva tolik nevadila, spis by indikovala jak danou skupinu pixli ztmavit ci zesvetlit a jesi ty bily pixle pridaj na detailu, tak snad k necemu dobry. na barevnou fotku jsou tu asi lepsi masinky. mozna je to ale cip do tech modernich hodinek co vydrzi tak pul dne a s focenim tak max 2 minuty, tam by uzivatele byli tolerantni a celi nadseni, ze maji funkcnost jako mel v osumdesatych letech michael knight v knight riderovi.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 17.12.201610:07
3 snimace + zrkadla alebo opticke hranoly prepustajuce­/odrazajuce rozlicne farby su lepsim riesenim.
Zrkadla­/hranoly maju sice urcite straty ale tie ani zdaleka nedosahuju 2­/3 stratu svetla, ktore pohlti farebny filter pri klasickych jednosnimacovych senzoroch.
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Three­-CCD_camera
Do mobilu sa asi 3 snimacove riesenie nedostane, ale cudujem sa, ze tym este neprisli vyrobcovia profesionalnych fotoaparatov ­(vo videokamerach sa toto riesenie pouziva, aj ked len s relativne malym cipom­).
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 17.12.201612:21
Nikto to neurobí, lebo rozmery ­(musíš niekam umiestniť 3 snímače­) a cena ­(3x snímač + hranol­). Aj v kamerách sa toto riešenie používa menej a menej.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 17.12.201621:02
Do tela profi zrkadlovky, ak by sa vyhodil mechanizmus zrkadla ­(teda fotak by fungoval ako ­"bezzrkadlovka­"), by sa 3 snimace aj so zrkadlami­/hranolmi vosli bez problemov. Cena by bola samozrejme vyssia, ale o to by bola vyssia aj kvalita ­- vyssie rozlisenie, bez nutnosti demosaicingu a skoro 3x vyssia citlivost.
Tipnem si, ze o par rokov pridu vyrobcovia s tymto ­"revolucnym­" riesenim ­(ktore sa pouzivalo uz v 19. storoci, pri prvych pokusoch s farebnou fotografiou­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6622) | 17.12.201623:11
To bych nechtěl vidět :­-­) Místo jednoho senzoru tam máš tři, mnohem vyšší spotřebu a budeš rád, když se dostaneš přes 100­-150 fotek na jedno nabití bateríe. Nemluvě o tom, že bude potřeba setsakramentsky dobře seřídit vzdálenosti všech tří senzorů, aby některé z nich nebyly ­"zaostřeny­" kousek mimo. Tudy cesta dle mého názoru nevede. Vidím to spíše na integrování více vrstev do jednoho senzoru, jiné barevné filtry a podobně ­(něco na styl Foveonu, ono s takovými technologiemi koketuje více výrobců­). Např. filtry propouštějící dvě barevné složky.
Odpovědět1  0
martinX34 (367) | 18.12.201614:31
Ano, toto riesenie sposobuje mnozstvo technickych problemov, ale mnozstvo ich aj odstranuje.
Zvysena spotreba a mensia vydrz je ten najmensi problem, jednoduco bude treba nosit so sebou viac baterii, zataz CPU bude v skutocnosti nizzsia, lebo odpada vypoctovo narocny demosaicing, co sa moze prejavit v nizsej spotrebe.
Co sa tyka nastavenia vzdialenost jednotlivych senzorov ­- aj v amaterskych zrkadlovkach vedia vyrobcovia nastavit vzdialenost 2 senzorov ­(obrazovy senzor a senzor ostrenia­) tak tie 3 senzory snad zvladnu, ked to zvladali vyrobcovia farebnych videokamier uz v 50. rokoch ­(samozrejme pri nizsom rozliseni­).
Ja osobne povazujem to, ze 2­/3 svetla sa neuzitocne pohlti vo farebnom filtri, za obrovske plytvanie a jednoducho ina cesta ako 3 senzorove riesenie neumoznuje dosiahnut podobne rozlisenie pri dynamickych scenach ­(pri statickych pomoze posun senzoru­), hlavne v situaci, kde je nedostatok svetla.
Odpovědět0  0
Choakinek (4679) | 18.12.201614:44
No a co kdyby měla tuto soustavu zrcadélek každá snímací buňka na snímači, resp. každá soustava tří buněk?
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 18.12.201614:52
Ano, to je tiez zaujimave riesenie, aj ked dnes asi nerealizovatelne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6622) | 18.12.201615:15
Ono nejde ani tak o zátěž CPU, ale o napájení tří senzorů. Co se týče vzdáleností, tak právě výrobci tu vzdálenost nastavit moc dobře neumí. Neustálé problémy back a front focusu u zrcadlovek jsou právě výborným příkladem toho, že ta přesnost je velký problém.

A s tím třísenzorovým rozlišením jako jedinou cestou opět nemáš pravdu. Takový Foveon je schopen v jedné buňce schopen snímat všechny tři barvy ­(má to ale zase jiné neduhy­). Mohou být ale třeba poloviční řešení. Když jsem na konferenci mluvil s borcem ze Samsungu, hovořil o tom, že pracují na projektu jakéhosi polovičního Foveonu. Každá buňka měla být schopna snímat zelenou barvu v jedné vrstvě a druhá vrstva pak byla buď modrá nebo červená. Tedy plné rozlišení v zelené a poloviční rozlišení v modré a červené. Na jednom čipu. Bohužel se to nikdy nezrealizovalo.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 18.12.201615:49
Vsetky riesenia, ktore pouzivaju jeden cip ­(Foveon a pod­) neumoznuju ziskat plne rozlisenie vo vsetkych farebnych zlozkach, su sice lepsie ako Bayerova maska ale kvalitu 3 senzoroveho riesenia nedosahuju.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6622) | 18.12.201617:12
Mnoho verzí Foveonu má plné rozlišení ve všech třech složkách. Opravdu mi není moc jasné, kde vidíš tolik výhod 3senzorového řešení. Já tam vidím znatelně více nevýhod než naopak. Jak již bylo řečeno, podstatně větší problémy s energií a teplotou ­(zatímco dnes se Sony A7 potřebuješ tak 2­-3 náhradní baterky, teď jich chceš tahat sedm a měnit každou hodinu?­), vyšší cena, nutnost to mít opravdu velmi dobře seřízené, jinak budou některé barvy rozjeté ­(kvůli vyššímu rozlišení než u kamer je tento problém více kritický­). Pokud tam budou tři čipy, pak mechanická stabilizace čipů nebude vůbec jednoduchá záležitost. Opravdu mi přijde lepší řešit to, jak v jedné buňce zachytit více barev než šaškovat s trojicí senzorů.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 18.12.201618:16
Samotny princip funkcie senzorov typu Foveon, kde zavisi oddelenie jednotlivych farebnych zloziek na ich hlbke prieniku do cipu, neumoznuje tak kvalitne oddelenie spracovania farieb ako 3 samostatne cipy.
Co sa tyka mechanicej stabilizacie, ano, synchronizacia 3 cipov je narocnejsia, ale je to viacmenej softwarovy problem, komplikovany tym, ze kazdy cip ma inu orientaciu voci optickej osi objektivu. Posun cipu na druhej strane umoznuje napriklad elegantne riesit ostrenie, kde sa objektivom zaostri na ­"zeleny­" cip a ­"modry­" a ­"cerveny­" cip sa doostria pohybom snimaca.
Nepopieram, ze 3 cipove riesenie je drahsie, ale jeho nasadenie predpokladam hlavne v profesionalnej sfere a tam je vyssia cena riesenia, ktore poskytuje inak nedosiahnutelnu kvalitu, akceptovatelna.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 18.12.20160:21
Tělo s třemi APS­-C, natožpak s třemi FF snímači bych tedy nechtěl mít v ruce. Bylo by to pořádné monstrum. Skoro neřešitelný problém. Dalším problémem by byl odpovídající výkon grafického procesoru, který by musel zpracovat signály ze všech třech snímačů. No a třetím problémem je z čeho tohle monstrum krmit. Pravda, tělo by se díky umístění třech snímačů rozrostlo na velikost, která by dovolila umístit pohodlně tři akumulátory. Případně by to dopadlo jak píše Milan, na standardní akumulátor by tahle obluda vycucla akumulátor tak po 150 fotkách.
Jen selským rozumem člověk dojde k závěru, že ­"bez problémů­" by to nebylo. A to jsem nezmínil cenu, kdy snímač a procesor tvoří zásadní část výrobních nákladů.
Odpovědět1  0
martinX34 (367) | 18.12.201614:51
Zataz CPU by bola nizsia, lebo by by nebolo treba robit demosaicing, staci jednoduchu zlucit farebne zlozky z jednotlivych senzorov.
Telo s APS­-C senzormi by mozno malo rozmery medium format fotaku ­(objektivy by samozrejme boli stale pre APS­-C­), ale porovnatelnu az vyssiu kvalitu vysledneho obrazu ako medium format, lebo na senzor by dopadalo 3x viac svetla ­(co zlepsuje pomer signal­/sum a nasledne aj dynamicky rozsah­) a zaroven by sa dalo dosiahnut vyssie rozlisenie ­(na urovni difrakcneho limitu­). Pricom hlbka ostrosti by stale bola na APS­-C urovni, teda hlavne pre krajinkarov alebo makro fotografiu, kde je vacsia hlbka ostrosti vyhodna, by to bolo plus.
Co sa tyka ceny, myslim si, ze 3 APS­-C senzory, ktore sa pouzivaju aj v amaterskych zrkadlovkach, su stale lacnejsie ako jeden medium format senzor. Pre hromadnu vyrobu by bolo cenovo vyhodne ak by sa napriklad vyrabalo amaterske telo s jednym senzorom s farebnou maskou a profi telo s 3 x rovnakym senzorom bez farebnej masky.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 18.12.201620:28
"na senzor by dopadalo 3x viac svetla­" ­- nie je pravda, na konkretny senzor by stale dopadalo rovnake mnozstvo svetla ako pri bayerovej maske, takze per­-pixel sum a dynamicky rozsah by boli rovnake ako pri jednosenzorovej klasike. Jedinu vyhodu ktore trojsenzorove riesenie prinasa je vyssie rozlisenie vdaka realnemu zosnimaniu vsetkych troch farieb v kazdom bode sceny namiesto ich odhadovania podla okolitych pixelov. A nasledne vyssie rozlisenie aj nepriamo znizi vysledny per­-pixel sum tym ze ho lepsie schova.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 19.12.20167:37
Pokial sa 2­/3 svetelnej energie pri Bayerovej maske pohlti vo farebnom filtri, na spracovanie ostane len 1­/3.
Pod slovom ­"senzor­" pri 3 cipovom rieseni som samozrejme myslel kombinovanu plochu vsetkych 3 senzorov. Tam je k dispozicii pre spracovanie 3x viac svetla ako pri jednom senzore s Bayerovou maskou.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.12.201611:41
"3 snimace + zrkadla alebo opticke hranoly prepustajuce​­/odrazajuce rozlicne farby su lepsim riesenim.
Zrkadla​­/hranoly maju sice urcite straty ale tie ani zdaleka nedosahuju 2​­/3 stratu svetla, ktore pohlti farebny filter­"

Nie je pravda. Farebny filter sice prepusti len tu 1­/3 ktora nas zaujima, ale zrkadla + hranoly v trojcipovych rieseniach robia principialne to iste ­- na konkretny snimac tiez prepustia len tu 1­/3 svetla ktora nas zaujima a zvysok odfiltruju. Presne ako v pripade filtrov, svetelne spektrum sa tu rozdeluje na tri casti, a kazda cast potom dopada na vybrane pixely ­/ snimacie cipy. Fyzikalne nie je mozne, aby na pixel ­/ cip snimajuci napr. cervenu zlozku, dopadlo viac ako 1­/3 svetla, ak cervena zlozka v tom svetle tvori 1­/3 celkoveho svetelneho toku.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 18.12.201615:06
Zrkadla­/hranoly zvysok neodfiltruju ­(teda nepohltia ako to robi farebny filter­), ale odrazia na iny senzor.
Ano, je pravda ze na konkretny senzor jednej farby dopadne len 1­/3 svetla ­(pri bielom svetle­), ale nedochadza k pohlteniu 2­/3 energie svetla vo filtri, pretoze tie 2­/3 sa odrazaju na senzory inych farebnych zloziek.
Zakon zachovania energie plati, teda ak otvorom objektivu prejde urcite mnozstvo svetelnej energie a 2­/3 tejto energie sa pohlti ­(premeni na teplo­) vo farebnom filtri Bayerovej masky, tak sa tato energia nedostane na senzor.
Odpovědět0  0
bedo. (844) | 17.12.20166:09
Olympus a Pentax už RGB fotenie ­(skladaním expozícií­) majú, tipujem, že ostatní, ktorí používajú stabilizáciu snímača sa časom pridajú a keďže Canon takú technológiu nemá, musí hľadať iné cesty. Nie je konkurenčný boj úžasný? :)
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.12.201619:44
Výsledky v slabom svetle by mohli byť vskutku zaujímavé, na druhej strane Canon v nedávnej minulosti oznámil vývoj FF čipu s rozlíšením 2MPx špeciálne určený pre FHD video s prioritou citlivosti a nízkeho šumu a nikde nič.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6622) | 16.12.201622:59
Jen ti to uniklo :­-­) Přístroj s tím snímačem, který zmiňuješ, existuje už skoro 1,5 roku. Viz https:­/­/www.tvfreak.cz­/kamera­-canon­-me20f­-sh­-s­-citlivosti­-iso­-4000000­/5549
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 16.12.201623:36
To mi fakt uniklo. Hodne zaujímavý počin od Canonu, ďakujem za usmernenie.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (230) | 17.12.201612:12
to musí být hodně dobrý.
bylo by zajímavý kdyby šlo ve foťákách vyměnit čip a mít možnost na foťáku s běžným APS­-C, 20 MPx čip občas vyměnit třeba za 4 MPx. Ideálně kdyby byla řada např 2; 5; 10; 20 MPx, že by si člověk vybral jaký si dokoupí. taková patice pro čip, kam by se zespoda zasunul, to by mohlo být reálný. a nebo aspoň u stejného typu foťáku že by dělali i verzi s polovičním počtem pixelů.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.12.201611:34
A ak by sme to este vylepsili a priamo k cipu pridali aj nejaku elektroniku ktora predspracuje signal z cipu, popr. este pridali nahladovy displej a zopar tlacidiel, tak uz mame digitalnu stenu :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.