Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
6.11.2012, Milan Šurkala, aktualita
Nikon dnes uvedl novou low-endovou zrcadlovku Nikon D5200. Je postavena trochu výše než základní model D3200, s nímž sdílí stejný 24MPx APS-C senzor. Fotoaparát má výklopný LCD displej, systém měření expozice i autofokus je pak z modelu D7000.
golce | 13.11.201219:00
Byl jsem rozhodnutý pro D5100 s 18­-105 a k tomu 35 1,8G vyšla D5200 se zbytečným 24mpx a ted radte co koupit nebo je v této cenové relaci jiná alternativa
Odpovědět0  0
pokornypetr77 (5) | 13.11.201219:06
No a proč tě ta d5100 už neoslovuje? Nemyslím, že to 5200 je takový zázrak...a když budš ještě chvíli čekat přijde další model a další a další...a nikdy si nevybereš ;­) 5100 je myslím chvíli na trhu, není to výběhový typ ­(kvalitou­) a je dostatečně odzkoušená, že to je dobrý foťák v téhle cenové hladině.
Odpovědět0  0
pavka8 (69) | 13.11.201219:14
Tu D5100 sis nejspíš vybral po zralé úvaze, tak proč do ní nejít. Na trhu je a vydání D5200 pro tebe může být spíš výhodou, dá se očekávat ­(na chvíli­) slušný pokles ceny.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 13.11.201223:03
A proč je ten novej bazmek důvod odvrátit se? Ta sada, kterou jsi vybral, je pěkná volba a D5100 se ještě bude nějakou dobu prodávat ­(snad ještě o něco levněji­). D5200 ať si koupí někdo jiný, ber co jsi chtěl, a budeš spokojený. Bůhví co bude tenhle nový model pronásledovat, když vidím co se letos děje u jiných nových Nikonů, a 5100 je bezproblémová vyzkoušená varianta.
Odpovědět0  0
mike1977 | 15.11.201222:33
Ahoj. Myslím, že s tímhle rozhodně neuděláš chybu. I kdybych se měl rozhodovat nyní, tak rozhodně 5100 plus co píšeš ­(to samé mám asi měsíc doma :­-­) ­) U 5200 je průser v tom, že na 24M to prostě ty objektivy v té kvalitě nezvládají.....A jak jsem nyní viděl cenovku 5200 + 18­-105 za 23 590 jsem se málem vyklonil. Jinak 5100 s tím samým objektivem lze sehnat za 14680 Kč­(před měsícem­).
malý testík
http:­/­/phix.rajce.idnes.cz­/Maly_testik_­-_Nikon_D5100_18­-105_mm_VR­/
nebo v rychlosti skanzen
http:­/­/phix.rajce.idnes.cz­/Valasske_muzeum_v_prirode_­-_Roznov_p_R._­-_21._10._2012­/
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 16.11.20128:59
No z vašich komentárov mám taký pocit že vylepšenia ktoré D5200 má budúcich kupujúcich nezaujali...
Odpovědět1  1
busy (4706) | 16.11.20129:16
D5200 je priklad kedy su vylepsenia a zhorsenia voci predchadzajucej generacii vzajomne vyvazene :­)
Odpovědět0  2
Sakini (772) | 16.11.20129:31
Kdyby jen budoucí kupjící ­- ty žabomyši co Nikon v poslední době produkuje vyvolají nepříjemně smíšené pocity v každém uživateli, a hlavně strach z budoucnosti. Všechno to vypadá úplně stejně, a pořád se jen opakují ty samé technologie ­- po inovaci ani vidu ani slechu.
Odpovědět0  2
bat1 | 16.11.201213:45
To řekl bych všichni výrobci, většina i víc než Ni, třeba u stovkové řady Ca je inovace už několik modelů defacto nulová... Doba je taková, že marketingová oddělení si žádají pořád něco nového a ten vývoj holt tak rychle nejde... To bychom mohli říct, že se nic nezměnilo od doby prvních DSLR... Změny jsou v podstatě furt stejné, roste počet AF bodů, rozlišení, odstup signál­/šum, rychlost přístrojů, velikost displeje, ale to je tak všechno. A v podstatě je to pravda, navíc je to logické, žádnou převratnou inovaci nikdo nevymyslel, tak se prostě zdokonaluje už fungující, defacto od dob moderních kinofilmových SLR se toho mnoho nezměnilo vyjma výměny filmu za čip...
Odpovědět0  0
Irving | 16.11.201217:20
U CaNikonu je spis problem v tom, ze nedostatek inovaci v zrcadlovkach se preleva i do dalsich rad ­- inovace v profikompaktech taky nic moc, CSC segment v podani obou vyrobcu taky zanechava dost rozporuplne dojmy, proste jde z toho dojem, ze pristroje v techto kategoriich zamerne ­"krypli­" aby nahodou neuskodili prodejum svych zrcadlovek, a to je hrozna skoda. Uz jsem to psal jinde a mozna uz je to otravne, ale jediny, kdo dnes vyrabi jak profikompakty, CSC i zrcadlovky a ma koule je Sony ­- viz RX100, RX1, NEX­-6. Prijde mi, ze jako jedini pochopili, ze je jedno za jaky fotak zakaznik prachy utrati, pokud na nem bude napsano Sony.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 16.11.201217:54
má to svá ale: RX1­- neprodejný, drahý. RX100 ­- oproti nikonu 1 mizerný AF, u videa naprosto mizerný. NEX­-6 ­- zřejmě opět slabší AF, skla furt mínus... aneb kde jsou pancaky? Takže Sony dělá všechno, ale nic pořádně. Olympus a Panasonic dělají CSC s perfektním AF, širokou nabídkou skel a velmi dobře použitelným výstupem, CaNikon tak nějak na CSC peče ­(i když systém 1 je dost vypečenej­) a věnují se tomu, co umí ­- zrcadlům. Nějaké plkání na fórech, jak není z čeho vybírat je blbost. Výstupem jsou všechny zrcadla použitelné, AF holt podle třídy. U Nikonu si člověk momentálně vybere ze ČTYŘ lowendů, kteýkoliv z nich v poměru výkon­/cena zadupe do země jakýkoliv NEX už jen tím, z čeho lze vybírat mezi objektivy. Vůbec není nutno mít rok co rok nový model, stačí co 4 roky vypustit jeden pořádný v každé třídě ­- D5100 je pořád super foťák a ještě dlouho bude. Sony vychrlí každý rok minimálně 2­-3 nové NEXy, tady už se preventivně jásá, jó, to je von, na ten jsme čekali a vono ve finále zase prd. A těch slibovanejch skel, ano, už se jistě dočkáme pořádného pancaku ­- zlatý voči, Soňáci si dají palačinku maximálně na talíř. Když sečteme, co dělá systém systémem, tak doslova nikdo nebere své zákazníky u huby tak, jak Sony.
Odpovědět0  0
Irving | 16.11.201219:06
Ja taky netvrdim, ze jsou produkty Sony dokonale, ale ze se neboji inovaci, zkouseni neceho noveho. CaNikon jede uz hodne let v zabehanych kolejich mirnych upgradu zavedenych fotaku, pokud uz uvedou neco trochu odlisneho, tak je to jenom reakce na konkurenci. A to je skoda, technologie jde dopredu a obcas je nutne zkusit neco uplne noveho a vyzkouset, jak na to trh zareaguje. Jinak ze by byl RX1 neprodejny bych netvrdil, u nas to asi nebude moc slavne, ale na zapad od nas by to nemuselo byt tak spatne, koneckoncu i 7000$ Leica M9 si nasla dost kupcu, tak proc ne mnohem levnejsi RX1? Samozrejme prodejni rekordy trhat nebude, ale bude to solidni uspech a hlavne mozna ziska statut moderni legendy, podobne jako Fuji X100.
Odpovědět0  0
pokornypetr77 (5) | 16.11.201219:43
To jako inovace za každou cenu i když nevíme v čem bychom měli inovovat?
Já myslím, že pokud bys navrhnul smysluplnou inovaci zrcadlovky, tak by se toho někdo rád ujal. Nemyslím, že vývojáři v Ni­-Ca si říkají, už máme všechno vymyšleno, holt převratné objevy nikdo nemá, nebo o něčem víš?
Odpovědět1  0
Irving | 16.11.201220:11
Tak treba to Wi­-Fi mohli uz v 5200 narvat dovnitr fotaku, to by zas takovy problem nebyl. A co treba fazove ostreni na cipu pro rychlejsi ostreni pri live­-view a pri videu? Plne dalkove ovladani fotaku pres smartphone? Nove technologie snimacu ­(ala X­-Trans, Foveon­)? Jasne, zadne zasadni inovace to nejsou, ale je to prece jenom posun vpred. Ale jak jsem psal, nejde mi ani tak zrcadovky jako o ostatni kategorie fotaku, vylety do neprobadanych vod, zkouseni neceho noveho, Veci jako Fuji X100, RX1, Sigma DP1 a podobne, proste krok stranou z mainstreamu.
Odpovědět0  1
Kikapu1 (575) | 16.11.201220:42
Dokud se tomu jen vydrží vyhýbat, tím lépe ­- wifi, gps, android, ovládání mobilem, stahování aplikací ­- sorry, to je právě rozdíl mezi módní vlnou a inovací ­- než toto, raději nic. CSC jsou geekovské hračky, tam je to omluvitelné, ale zrcadlovka je koncept na vážné focení, ne na hraní, tam to opravdu nepatří. Pokud chceš experiment, kup si D800E bez AA filtru :­-­) Tebou jmenované značky byly k inovacím donuceny neúspěchem na poli DSLR a i když mnohé vypadají slibně, tak jsou nedotažené, Fuji i Sigma tradičně s bídným AF, což je mimochodem minimálně u Fuji veliká škoda. Add experimenty se snímači ­- foveon se moc neosvědčil, Fuji je jiný kafe. Máš pocit že Nikon má problém se snímači takového druhu, že by měl inovovat? :­-­) Ještě jedna maličkost: víme prd, na čem pracují...
Odpovědět1  0
Irving | 17.11.201211:46
Tak zrovna D5200 mi neprijde jako koncept na vazne foceni, je to entry level zrcadlovka, kterou kupuje zhruba stejny segment lidi jako cenove srovnatelne CSC, koneckoncu diskuzi na tema ­"amateri s velkym fotkem­" je vsude dost. Co se tyka Wi­-Fi ­- pri dnesnich rychlostech by to na kopirovani do pocitace nemelo byt o moc pomalejsi nez pres kabel, navic mnohem pohodlenejsi. Ve stahovani aplikaci naopak vidim velkou budoucnost, driv nebo pozdeji to totiz nekdo hackne nebo nejaky vyrobce otevre a potom jsou ty moznosti obrovske ­- nevyhovuje vam JPEG engine? Stahnete si novy. Chcete barvy jako Fuji, Olympus? Neni problem. Vetsi moznosti bracketingu? Rozsirit ISO rozsah? Lepsi video? A co se tyce toho dopocitavani pixelu pri AF senzorech na cipu, jak tu nekteri argumentuji, to je desna ptakovina ­- A99 jich ma 102. Z 24 milionu. Kdo mi na fotce vsech tech 102 dokaze najit, ma u me pivo. A ze CSC jsou geekovske hracky, to snad ani nema cenu komentovat. Jsou to fotaky. Jine nez zrcadlovky, vhodne do jinych situaci, se srovnatelnou kvalitou obrazu. Na neco jsou zrcadlovky neprekonatelne, na neco jsou vhodnejsi CSC, vybrat si muze kazdy co mu vyhovuje. Tohle shazovani nemam rad.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 17.11.201212:15
S posledními větami víceméně souhlasím ­- nemělo jít o shazování ­(sám mám NX200­), spíše o to, ce se kde ještě snese, a jinde ne. Add aplikace ­- to mysláš vážně? Barvy Olympus, Fuji atd? Jpeg engine? Ty bláho, to si každý střeží jako oko v hlavě, protože to je to, z čeho se střílí, ne jenom parametry! Entry level zrcadlo a cSC není zrovna totéž, to se na mně nezlob. V případě zrcadla může jít taky o omezený rozpočet, naproti tomu kvůli ceně si CSC koupí málokdo ­(vyjma extra výprodejů­).
Ostření snímačem má své nevýhody, ale existuje řada technických důvodů, proč nikdy nenahradí samostatný AF modul v zrcadlovce, ve vyšší třídě ani omylem.
Odpovědět0  0
Irving | 17.11.201212:40
Jesne ze strezi, proto pisu o hacknuti nebo otevreni toho systemu, nekteri vyrobci by tim nemeli moc co ztratit, viz zrovna Sony nebo Panasonic. Treba hack G rady Panasonicu u videa ukazuje, co vsechno je mozne s fotaky provest. Dnesni fotaky jsou jenom pocitace se senzorem na zachytavani fotonu, upravy firmwaru nebo nahravani aplikaci by mohly otevrit uplne nove moznosti a prinest novinky, o kterych ted nic ani netusime. Jen by nekdo musel mit odvahu to udelat. A nepsal jsem, ze je entry level CSC a zrcadlo totez, ale ze maji dost podobny profil zakazniku ­- lidi co chteji neco, co foti lepe nez kompakty, ale nejsou ochotni za to dat moc penez. Vetsina z nic foceni nerozumi, nikdy nesunda kitovy objektiv a foti zasadne na auto, a u tech je celkem jedno, jestli maji zrcadlovku nebo CSC. Proto mi to rozdelovani zrcadlovek na nastroj k tvorbe a CSC jako hracku pro geeky prijde dost zcestne...
Odpovědět0  0
busy (4706) | 17.11.201214:02
Kto sa este pametate na mobil Siemens C35i ? Vtedy sa mobily robili vyhradne ako uzavrete systemy, ale sikovni ludia tento mobil hackli a potom zverejnovali najroznejsie vylepsenia, o akych sa povodnemu navrharovi mobilu hadam ani nesnivalo. V tej dobe, vzhladom na spomenutu uzavertost mobilov, to bolo nieco revolucne.

A kde sme dnes ? Mame kopec otvorenych systemov ­(Symbian, Android, dokonca uz aj tie nenavidene windowsy uz bezia v mobiloch­). Clovek si moze vybrat, stiahnut a nainstalovat lubovolnu z obrovskeho nepreberneho mnozstva aplikacii. Dnes su mobily s uzavretym systemom v podstate zalezitost lowendu.

Preto si ja osobne myslim, ze tak ako Wifi, GPS a podobne ­(pre niekoho mozno­) ­"vtakoviny­" uz davno prenikli do mobilnych telefonov, a veselo prenikaju do fotakov, podobne tu za nejaky cas budu uplne bezne fotaky s otvorenym operacnym systemom a moznostou nahravania aplikacii.

Podla mna moznost zlepsovat fotak rozsirujucimi aplikaciami bude velmi uzitocna aj v profesionalnej oblasti ­- ci uz samotne rozsirenie moznosti fotaku pre profesionalnu pracu, alebo rozsirenie mnoziny periferii s ktorymi vyrobca pri povodnom navrhu fotaku nepocital.

Ostatne, v oblasti kompaktov je ta doba uz davno tu ­- androidovy fotak priamo od Nikonu:
http:­/­/www.theverge.com­/2012­/9­/18­/3346812­/nikon­-coolpix­-s800c­-hands­-on­-android­-camera
Mozno si niekto stale mysli ze otvoreny operacny system je jedna z tych ­"hraciciek­", podobne ako GPS, Wifi, alebo aj video, co v profifotakoch nemaju co robit, ale to je myslim skor vec zvyku a az buducnost ukaze, co bude. Ostatne, este donedavna sme tu mali nazory, ze digitalna fotka nikdy nemoze nahradit v kvalite ­(ostrosti, detailnosti, dynamickom rozsahu­) klasicku analogovu. A kde sme dnes ? :)
Odpovědět0  0
lt (594) | 17.11.201218:35
V niektorych veciach by som si vedel predstavit vela vylepseni, namatkou spomeniem jednu z veci , ktora ma neustale irituje vo fotakoch .. a sice jednoducha moznost nastavit min. ­- max. clonu a min. ­- max. rychlost uzavierky vs. ISO. Nieco riesi rezim TaV, ale nie uplne. Potom par dalsich moznych nastaveni .. nieco sa dnes uz bezne hackuje.
Vsetko ostatne je ale ako alternativna moznost instalacie do fotaku uplne, ale uplne zbytocna. Drviva vacsina toho, co vo fotaku prebieha je nieco ako kernel do Linuxu. Obavam sa, ze ludi, ktori by vedeli relevatne zasiahnut do niecoho takeho je asi take percento ako ludi, ktori vedia dodat patch do kernelu. Skor este menej. Spracovanie obrazu z cipu a DSP prevodnikov je technika, vyzadujuca detailnu znalost cipu a dalsich podpornych obvodov. A dalsich veci ... Surove data z cipu nemaju s obrazom nic spolocne ..

Android do Nikonu je nieco ine .. ja fakt nepotrebujem do fotaka instalovat stopky, alebo dalsich 1000 funkcii. Do mobilu ano, tam ocenim aj nejaky fotak a dalsie veci , ako multifunkcne zariadenie. Ale tam to konci.
A popravde .. skutocne sa nechcem dozit doby, kedy si budem musiet do fotaku instalovat NOD, aby mi tam neliezol malware a triasol sa od strachu, kedy mi hacker do chladnicky nakupi cervenych trpaslikov.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 17.11.201219:06
Nastavenie max­-min clony ­(a podobne­) sa už možno na ­"androidovom­" Nikone bude dať.
Viem si celkom dobre predstaviť aplikáciu v ktorej by sa dalo nastaviť menu podľa želania ­(kde by bolo možné nastaviť možnosti doteraz nepoužité­)
Alebo tú ktorá by simulovala menu a nastavenia omnoho vyššieho modelu
(stačilo by premapovať tlačidlá ­- samozrejme len tie ktoré bude foťák s androidom mať na funkciu iného tlačidla iného modelu­)

No tiež dúfam že si nebude treba kupovať antiviráky ;­-­)
(myslím že to už majú poriešené. Napríklad: určite sa stále bude dať prepnúť do neandroidového módu)
Odpovědět0  1
busy (4706) | 17.11.201219:28
Panasonikove Lumixy toto uz ciastocne umoznuju ­- da sa automatike nastavit maximalne ISO do ktoreho moze ist a zaroven maximalny expozicny cas ­(automatika dlhsi nepouzije­). Je pravda, ze este mi chyba nastavenie rozsahu clony, ale to riesim rollerom pre programovy posun v rezime P ­- nastavim si clonu aku chcem a automatika sa potom tuto clonu dodrzuje.

S tym prirovnanim ku kernelu by som to nevidel az tak cierne. API operacneho systemu vo fotaku by mohlo spristupnit zakladny pristup na hardware ­(napr. nacitanie RAW dat z cipu­) a o ich nasledne spracovanie by sa postarala uz nainstalovana aplikacia. Samozrejme aplikacie by nemohol robit niekto bez dobrej znalosti fotakoveho API.
Odpovědět0  0
bat1 | 17.11.201221:23
Těla vyšších tříd to umožňují normálně, na D7000 běžně používám při prioritě clony strop u autoISO s nastavením nejdelšího času. Takže clonu mám plně pod kontrolou a čas+ISO v požadovaném rozmezí. Navíc u toho lze normálně používat korekci expozice.
V praxi to pak jede na základní ISO dokud nevychází příliš dlouhý čas, pak jde nahoru s ISO a pokud už to nevychází ani na limitní ISO, jde nahoru přes časový limit.
Odpovědět0  0
lt (594) | 18.11.201211:01
No, to je TaV, ale ja som chcel este nieco naviac, obmedzit cas aj z druhej strany, plus to iste ale rozsah clony. Netvrdim, ze je to nejako zvlast potrebne .. len som chcel poukazat na to, ze su to veci, lahko nastavitelne v SW, ak by bola moznost menit to. No ale potom by nastalo to, co si spomenul .. maju to modely vyssich tried .. teda vyrobcovia by sa museli vratit k staremu dobremu, vyrabat len to, co je potrebne a tak aby to vydrzalo. Ale to sa dnes nepodporuje.
Odpovědět0  0
bat1 | 18.11.201213:36
Tak nějak úplně nevím k čemu bych to využil, ale je pravda že je to softwarová záležitost kterou není problém tam dát a jako možnost v nastavení by to ničemu neškodilo, tedy snad krom toho že by možná časem narostlo do obludných rozměrů...
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.11.201211:23
Aky vyznam ma potom casovy limit ked to cez neho aj tak moze ist ? :­)

U Lumixov, ked nastavim casovy limit, tak automatika nikdy nepouzije dlsi cas, ani keby nebolo inej moznosti. Fotka v jpg je sice v pripade malo svetla hlboko podexponovana ­(ako keby som nastavil EV do hlbokeho minusu­) ale stale je moznost este daco vytiahnut z rawu a co je najdolezitejsie, mam istotu, ze pohyblive objekty na fotke nikdy nebudu rozmazane kvoli prilis dlhemu casu.
Odpovědět0  1
bat1 | 18.11.201213:48
Má to význam takový že za normálních okolností ti to přes ten čas nejde. A pokud to přes něj jde, stejně je to fotka na pytel tak jako tak, tím spíš u 1­/2,3­" , tam tahat něco ze stínů ­(notabene na vyšší citlivosti než základní­) je beztak o ničem. Většinou to dává i lepší výsledky, btw máznout to při dlouhém čase můžeš a nemusíš ­(tedy pokud nefotíš vyloženě pohyb, ale k tomu použiješ zpravidla jiný režim­), kdežto podexpozice ti shodí kvalitu zdrojových dat vždycky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.11.201214:28
Dovolim si nesuhlasit :­)

Pokial fotim z ­"umeleckych­" dovodov a potrebujem dosiahnut co najlepsiu technicku kvalitu fotky, je jasne ze cokolvek tahat z 1­/2.3­" cipu pri ISO vyssom nez maximalne rozumne pouzitelne je holy nezmysel a vtedy je naozaj lepsie v zaujme nizsieho ISO pouzit dlhsi cas a pohyubovo rozmazany objekt vyhlasit za umelecky zamer :­) Akurat v takomto pripade obvykle nepotrebujem pre cas zadavat ziadne limity a vystacim si s obycajnym zakladnym rezimom A alebo este lepsie M.

Ale vecsina mojho fotenia je skor pre dokumentacne ucely, hlavne rozne akcie kde primarnym ucelom fotiek su spomienky. A pokial tu vyfotim sice technicky dobru fotku ale napr. tanecnici budu rozmazani, tak s takou fotkou ma znami poslu dokelu :­) Vtedy je naozaj lepsie za kazdu cenu dodrzat limit pre expozicny cas, aj keby to malo znamenat pouzitie uz nepouzitelneho ISO alebo vytahovanie niecoho z podexponovaneho rawu ­- pretoze po dobrom odsumeni a zmenseni fotky na bezny webovy rozmer sa aj z takejto fotky da urobit nieco, ktora sa znamym bude pacit. Ale s pohybovo rozmazanym hlavnym objektom uz proste nic nenarobim.

Samozrejme cele toto je o foteni pohybu pri slabom svetle. Pokial fotim nejaku staticku scenu, nema vobec vyznam uvazovat o nejakom limite expozicneho casu.
Odpovědět0  1
lt (594) | 18.11.201215:22
Na tento problem zo slabym osvetlenim a kratkym casom existuje lahke riesenie, pripaja sa hore na sanky do fotaku :P
Odpovědět0  0
bat1 | 18.11.201215:44
Pokud tě zachvíli známí neukřižují že mají z blesku epileptický záchvat, sice rozptylka nebo odraz od stropu leccos pořeší... :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.11.201215:46
Tak samozrejme :­) Ale to ani sanky nepotrebujem, proste vyklopim to co je pred tymi sankami :­)
Ale ja som myslel situacie, ked sa to pouzit proste neda. Bud to skazi celu atmosferu alebo su rozne objekty rozne daleko, alebo prilis daleko, takze je to aj tak nepouzitelne.
Odpovědět0  1
lt (594) | 19.11.201214:50
Interny je slaby, najlepsie ako pise bat1, od stropu, rozptyl, atd. .. ale to je pre mna stale taka mala spanielska dedina. Pokial sa to neda ­/pripadov je dost­/ tak holt si clovek musi vziat na to adekvatnu techniku, co uz...
Odpovědět0  0
bat1 | 18.11.201215:36
Tak na takovou situaci hodíš spíš prioritu času a autoISO a dostaneš pořád lepší výsledky než z podexponované fotky, při focení lidí na akci v klubu si asi nebudeš hrát s clonou ale necháš jí otevřenou, tím spíš na malém čipu...
Tohle používám právě na statické fotky z ruky na prioritě clony kde si nastavím limitní čas podle toho co bezpečně udržím u konkrétního objektivu nebo podle toho co fotím ­(občas statická scéna není tak úplně statická a podobně­), k tomu je ta funkce i imho dělaná.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 18.11.201215:51
Prioritu casu praveze nechcem, pretoze to mi nastavi natvrdo nejaky cas bez moznosti jeho skratenia ak je zrovna svetla dost. A zase neustale si strazit kolko mam svetla a podla toho nastavovat parametre, na to casto nie je cas, alebo som lenivy si to stale strazit ­(mozno tam bude ten hlavny problem:­) ­).

Inak s tou maximalne otvorenou clonou v takychto situaciach mas uplnu pravdu, to je uplne jasne mne a nastastie aj automatike :­)
Odpovědět0  1
bat1 | 18.11.201216:06
Pokud bude náhodou světla víc, pobere to většinou clona ­(což tady nejspíš ničemu neuškodí­), krom toho průběžné expoziční hodnoty vidíš v hledáčku a s palcem na roleru můžeš hned korigovat, mě to přijde v pohodě :­) Je pravda že to už musíš trochu hlídat a je tu vyšší pravděpodobnost chyby...
Odpovědět0  0
bat1 | 17.11.20120:41
Jak píše Kikapu, DSLR je koncept pro vážně míněnou práci, takže různé consumerské funkce sem nepatří. Wifina je tady tudíž o ničem, tady se nepředpokládá že bude někdo sypat výcvaky z foťáku rovnou na FB ale zpracování v kompu, a na přetažení je lepší čtečka nebo kabel. Stejně tak nemá nikdo zájem o hluchá místa = fázové senzory na čipu, jejich funkčnost je ve srovnání s těmi v sofistikovaném AF modulu beztak diskutabilní. Komerčním tahákům bych inovace neříkal a SLT je slepá ulička. Jediná smysluplná inovace v poslední době jsou Fuji čipy, pokud by ho chtěli dát do těla z D300, uvažoval bych o změně, jejich výkony jsou dost přesvědčivé :)
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 17.11.20127:46
O tom se mi zdává, a teď když Nikon uvádí nové modely a zůstává jen poslední kategorie k obsazení, o to víc ­- tělo D300S, 16 MPx X­-Trans od Fuji, modernizovaný MultiCAM 3500DX, EXPEED 3. Kdyby si jen chtěli Nikon a Fujifilm zase jednou podat ruce, jako už to u zrcadlovek udělali, za něco takového bych klidně pustil i víc než jeden chlup...
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 17.11.201210:26
Sakini: i tři zlaté chlupy děda Vševěda ? :­-)
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 17.11.201213:53
Dva, možná i ty tři :­-­) ale to je samozřejmě jen nesplnitelný sen, takže o ty svoje se bát nemusím.
Odpovědět0  0
bat1 | 17.11.201221:26
Ale že S5Pro byla sympatická mašinka... Repete by bylo fajn :­) Bohužel podobné spekulace Fuji zatím vždycky dementovalo...
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 17.11.20129:34
> bat1: DSLR je koncept pro vážně míněnou práci, takže různé consumerské funkce sem nepatří

Nie, DSLR je len workaround aby sa vôbec dalo fotiť s AF na film.
Dnes sa už na film nefotí, takže vznikajú aj iné koncepty.

A používajú ich aj tí ktorý sa fotografovaním neživia.
Napríklad včera som v časopise ­"Biker­" videl článok o 6D: že je to najnovši High­-tech foťákov, lebo má Wi­-Fi.
Odpovědět0  4
Sakini (772) | 17.11.20127:38
Takové kudrlinky patří do CSC, ty jsou pro široké publikum a na zrcadlovce nemají odůvodnění. Už vidím jak někdo sedí v ateliéru, našteluje zrcadlovku na cíl, sedne si deset metrů daleko a ovládá ji z tabletu... Prostě zbytečné. Fázové ostření na senzoru rád oželím, zachované pixely které si procesor nemusí domýšlet jsou mi milejší než rychlé ostření přes LiveView které nikdy nepoužívám. A pro skutečného fotografa nějaké zkoušení nového nečekaného nemá většinou moc smysl, třeba Sigma DP1 to byl hodně specifický úlet, ne že by nefungovala ale použití bylo hodně náročné. Znám i někoho, kdo s ní fotí komerční reklamu, ale opravdu jen jednoho člověka, na každém rohu to člověk nepotká. Nejúspěšnější byla Fuji X100, ale pořád je to specifikum, víc jich člověk uvidí na bazaru než v nečích rukách, protože byla špatně pochopena a lidi od ní čekali něco co nemůže splnit ­(samozřejmě je to vynikající přístroj­). Podobně to dopadne s RX1, s tím rozdílem že vysoká cena většinu potenciálních kupců odradí. Foveon těžce pokulhává někde vzadu, a zřejmě nikdy nedojde do úspěšného cíle, technologie je to zajímavá a dá se s tím pracovat, ale s velkými omezeními.
Dokud nepřijde zásadní technologická revoluce, v zásadě se nic nezmění a různým pokusům a módním výstřelkům se rád vyhnu.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 17.11.20129:21
Len mala technicka poznamocka k tym fazovym senzorom na cipe. Rozhodne to neznamena ze si procesor musi domyslat chybajuce pixely. Fazove senzory su fyzicky zrealizovane tak, ze polovica pixelu vyuzivaneho pre fazove ostrenie je ­"zaciernena­", aby na tento pixel dopadalo sveto iba z jednej strany objektivu ­(podstata fazoveho ostrenia­). To ale tiez znamena ze druha polovica pixela pri samotnej expozicii normalne funguje a snima svetlo zo sceny a procesor si nemusi nic domyslat.

Je pravda, ze takyto pixel ma len polovicnu citlivost, lebo zo sceny zosnima len polovicne mnozstvo svetla voci normalnym pixelom. Preto pre tento pixel je ­(de­-fakto­) nutne pouzit dvojnasobne ISO, co moze robit problem ak clovek foti na najvyssie pouzitelne ISO ­(a dvojnasobok je uz problem­). Avsak v pripade, ze sa clovek drzi na nizkych ISO, fazove ostrenie na cipe nie je z hladiska chybajucich pixelov najmensi problem.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 17.11.201213:52
Ok, to jsem přiznávám trochu víc nadsadil ­- dík za zpřesnění.
Odpovědět0  0
lt (594) | 17.11.201213:59
Je to tak .. dalsi prevrat vo foto technike bude az vymyslia snimac, ktory nepotrebuje bayerovu masku, netrpi tym, co foveon a nebude potrebovat AA filter. Cize v podstate ale znovu to iste .. zmena snimaca. Inak nic nove ani prevratne sa vymysliet da len tazko. Je to podobne ako automobil. Uz viac nez 100 rokov ­/ci kolko­/ je to stale to iste. Plechova potvora na 4 kolesach. Akurat sa vylepsuje motor a pridavaju ­/prevazne­/ zbytocne features ­/ako napriklad airbag na koleno, airbag na lave ucho, prave ucho, airbag na nos, airbag na mobil atd­/. Inak vlastne ani fazove ostrenie v cipe nie je ziadny prevrat. Po precitani jedneho clanku , ktory trosku objasnoval princip mi doslo, ze to klasicky AF modul nahradit nemoze. Teda zas len barlicka pre iny segment foto techniky.

Ale .. vadi to niekomu ? Dobra fotka od techniky ­/ak uvazujem neposkodenu a spravne fungujucu techniku­/ aj tak nezavisi ­/v zmysle tom, ze ak nemam vybavu za 100k, nenafotim dobre nic­/, pretoze je len a len nastrojom, nie cielom ­/niekedy je draha technika samozrejme nutna­/.

Technika pomoze tam, kde sa nefoti ale cvaka :­) .. ovsem tam zas by som ocenil menej megapixelov. Skutocny technologicky pokrok sa prejavi prave v tom, ze sa ostrost a sum nedohana prepocitavanim masky z 20mpix snimaca ako sa to robi dnes. Na druhu stranu zas vyrobcov tlaci do novych lepsich skiel, bohuzial zaroven vymazava stare pravidlo, ktore hovorilo, ze investicia do kvalitnych skiel je dlhodoba zalezitost. Uz bohuzial asi nie :­( .. no ale marketing si madli ruky :­)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 17.11.201214:31
Ani Foveon nepotrebuje AA filter :­) Inak, cim trpi foveon a netrpia tym klasicke cipy s bayerovou maskou ?
Ten clanok objasnujuci ze fazove ostrenie na cipe nemoze nahradit klasicky AF modul by ma blizsie zaujimal, mozes hodit odkaz ?
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 17.11.201214:45
Možná někde nějakej ucelenej článek vyšel, nevím, spíš jsem postupně vyčetl docela závažné překážky ­- a praxe je zatím žel potvrzuje. Hybrid nehybrid, detekce fáze na snímači má zatím mizernou citlivost na světlo a v podání Sony NEX je pomalejší než porovnání kontrastu u m4­/3. Spotřeba snímače, zahřívání ­- je rozdíl, jestli fotíš celý den zrcadlem, nebo CSC ­- nejde jen o to, aby se foťák nevypnul a vydržela baterka, nevěřím na dlouhou životnost CSC foťáku v profi nasazení ­(ostatně drtivá většina má provedení těla tak na 2 roky max.­) K tomu se přidává problém zpoždění EVF vs OVF ­- i když technika postoupí, zpoždění vždy bude. Na běžné focení je to všechno šumák, ovšem minimálně v oblasti kontinuálního ostření je blbý být odkázán na 1200lux a více, AF modul zrcadlovky s tím takový problém nemá.
Odpovědět0  0
Irving | 17.11.201215:50
AF na snimaci je novinka, pouzitelne v praxi asi rok, predtim jeden mene uspesny experiment ­(Fuji­), takze se to urcite bude zlepsovat. Jinak co vim, tak AF moduly zrcadlovek maji zase opacny problem ­- treba u D800 funguje pri pricloneni na f8 uz jenom jeden bod jako krizovy a celkem jich zustane 11 z 51... Zivotnost ­- no teoreticky by mela byt lepsi u CSC, neni tam pohyblive zrcadlo, elektronika by mela vydrzet dele, zatim jsou ale ­"poloprofi­" CSC jenom X­-pro a GH3, navic dost kratce, takze tezko rict. U low endu bych to videl spis naopak ­- provedeni treba zrovna NEXu mi prijde mnohem lepsi, nez zrcadlovek ve stejne cenove hladine, o objektivech ani nemluve.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 17.11.201218:15
AF a světlo ­- AF moduly v DSLR jsou citlivější na světlo, než CSC, tam kde mají zrcadlovky problémy, tam už si CSC neškrtnou vůbec. Oněch f:8 samozřejmě není případ clonění objektivu, ale jeho nativní světelnosti, tak blbou hodnotu bys dosáhl jenom v kombinaci s telekonvertorem, ten totiž taky žere světlo. Jinak se clona přivře až v okamžiku expozice, samotné měření probíhá vždy na plnou díru, tudíž standartně v nejhorším případě f:5,6 až 6,3.
K té životnosti ­- psal jsem o životnosti snímače, on je rozdíl jestli jede po celou dobu zapnutí přístroje, nebo jenom na expozici. Přehnaná snaha o miniaturizaci náporu na součástky nahrává, ne jen u NEXů, štve mně i pro mně jednoznačně krok zpět v případě mého Samsungu NX200 oproti předchůdci NX100. U NEXů je to ovšem na palici dvakrát, když chybí obdoba Panasonicu 20­/1,7 či Samsungu 30­/2. Nechápu ve prospěch čeho slouží placatost těla taková, že bajonet z něj vystupuje o cenťák.
Odpovědět0  0
lt (594) | 17.11.201218:28
To ano .. f8 uz straca prilis svetlo, na druhej strane zase su problemy tiez pri ostreni ak je svetelnost prilist velka. A inak sa sprava AF pri rozlicnej teplote svetla.
Vsetko ale okolo sa kruti v urcitom bode, kedy prilis slaba svetelnost nie je dobra v ziadnom pripade ­/nemyslim clonu­/, a dalsia hranica, kedy prilist vysoka svetelnost sposobuje zase ine problemy. Neda sa teda ani riesit problem citlivost malych snimacov vyraznym zlepsenim svetelnosti , rovnako ako kvalita obrazu sa neda riesit tym,ze skratim cas a zvysim ISO, resp. teda len o urcity stupen, kedy zacina strata detailov. ­/a ta strata je vzdy .. moderne cipy s ohromnou citlivostou to prave tak robia, zlepsuju charakteristiku sumu na ukor detailov­/ .. nic nie je jednoznacne a ciernobiele .. je dobre vediet co ktora technika zvlada dobre, co nie, kde sa da pouzit , kde nie. Zatial ale stale plati, ze dobra fotka vyzaduje dobre svetlo. Svetlo je alfa a omega celeho fotografovania a vobec ale vobec to nema nic spolocne s ISO :­)­) .. sorry za zamyslenie sa nad nesmrtelnostou chrusta v odpovedi u Teba :)
Odpovědět0  0
lt (594) | 17.11.201218:20
Foveon trpi citlivostou, tym, ze ma pod seba naukladane vrsty ako postupne prenika svetlo vyrazne sa znizuje citlivost n a farbu a rastie sum, na krajinku a min ISO je to ok, ale inak slabe. Ale sum nie je jediny problem asi kedze klesa citlivost na farbu. Ale verim, ze sa to niekedy poriesi .. ale ako obvykle, najprv sa musi dostatocne vycucat a nabalit na trhu s klasikou, aj keby nieco uz mali.
Ale na druhej strane, jake detailne fotky lezu z toho 2mpix martanskeho vozitka, ze.
Clanok neviem kde som to zachytil :­( .. ale asi to bude co pise Kikapu1, slaba citlivost, male sensory, teda v porovnani s AF modulom je to ako male pidiauticko na AA baterku vs. normalne benzinove auto. AF senosory su vyrazne vacsie, do precitania toho clanku som nevedel ako to je riesene,teraz mi je vlastne jasne, ze AF senzor v cipe tak ako sa momentalne vyraba nemoze nikdy konkurovat tomu klasickemu :­( .. vzdycky to bude len taka barlicka pre video do fotaku. Muselo by sa to principialne robit uplne inak, co si ale dost dobre neviem predstavit .. pri sucasnom sposobe a technike urcite nie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 17.11.201217:09
Na vývoji čipu, který bude v jednom bodu snímat všechny tři ­(nebo alespoň dvě barevné informace­), pracuje více společností, takže do pěti let čekám minimálně jeden nový pokus.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 16.11.201218:08
To máš těžký ­- jestli je to jinej snímač, než ten dosavadní Sony 24mpix, tak by to mohlo být v některých situacích pokrokem a i k lowendu lze koupit levný pevňák 35­/1,8 a potenciál 24mpix vyžít. AF z D7000 na kerý láteříme na Digiareně je kusovou záležitostí, snad reklamovatelnou, každopádně papírově to je super AF, jen se holt v praxi vyskytly nepovedené kusy. Jinak to je jednoznačně pokrok ­- D5100 má jediný křížový bod ­(AF modul z D90­), tady jich je devět. Jestli je to jako inovace málo, ať posoudí každý sám, na cenu nemá smysl láteřit, D5100 taky nestál původně to, co dnes.
Odpovědět0  0
Irving | 8.11.20126:23
D5200 hlavne vic nez co jineho ukazuje pomale umirani zrcadlovek. Na tom pristroji neni vubec nic noveho ­- snimac a procesor z D3200, AF system a mereni expozice z D7000 ­(kolik let stary fotak?­), telo z D5100. Nerikam, ze to nebude fungovat, ale nejak mi tam chybi vyvoj, vyraznejsi novinky. V podstate jediny, kdo v tom segmentu nejak vyrazneji inovuje, je Sony ­- STL, hybridni AF...
Odpovědět0  0
J. Vich | 8.11.20128:24
To si nemyslim. On tu vyvoj je, ale uz pro nej neni moc prostoru. Jen mimo soutez, kdyz se podivam na me osm let stare fotky s D70 s nejakym 17­- setakem a dnesni fotky z D7000 s 18­-105, nebo tri roky stare z Pentaxu K­-x a 18­-55 ­(kvalitativne nejlepsi staticke fotky, co jsem kdy videl­), tak bych brecel, ale ocividna lepsi prokreslenost starsich muze byt i zavadou na mem kusu D7000 nebo na setaku ­- nicmene, na 24 mpix si ten objektiv neumim predstavit ani omylem. Ovsem k tomu co pises ­- vyvoj bude probihat na telech vyssich trid, a prostor rozhodne je v AF systemech a mereni expozice, a schopnosti AF sledovat pohyb. Jakmile bude na ceste nejake zasadni vylepseni, presune se treba i relativne mlade ­"vylepseni­" na lowend tela, presne, jak to ukazuje preneseni nove vyvinuteho AF systemu z D7000 na D5200. Prihodit pred Vanoci par Mpix je letity trik, ktery se deje touto dobou kazdorocne a beztak predpokladam, ze brzy bude mit Nikon vsechny svoje DX tela na 24 MPix. Musi se prece vyhradit vuci Canonu, za kazdou cenu. Trapaci.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 8.11.20128:49
> presune se treba i relativne mlade ?­"vylepseni?­" na lowend tela
takýmto je detakcia tvárí v najnovších FullFrejmoch CaNikonu, no do lowendu to nedali, hoci tam by sa to hodilo najviac

Skôr si myslím že práve Canon priniesol inováciu do zrkadloviek ­- tým že má ako jediná zrkadlovka dotykové obvládanie ­- ale keďže to už bezzrkadlovky a kompakty používajú dlhšiu dobu tak to nemalo ten správny WAU efekt...
Odpovědět1  4
bat1 | 8.11.201212:41
Dávat na FF funkce jako FD je fakt o ničem :­) Já to použil párkrát na kompaktu, a to ještě u nějaké skupinovky na automatickou spoušť.
Já myslel že každá zrcadlovka má dotykové ovládání, tedy alespoň já ještě ta tlačítka silou vůle ovládat neumím :D To jen tak pro odlehčení konverzace ;­) Upřímě, mnoho zbytečnějších věcí než dotykový displej na zrcadlovce mě nenapadá, to je inovace jako hrom... I při focení ­"na japonce­" není jak na ten displej matlat, použitelné je to tak na stativu nebo při prohlížení fotek. Osobně mám radši ergonomicky dobře rozmístěná tlačítka, u dotykáče dost záleží na kvalitě provedení. Navíc při permanentně zamatlaném displeji je náhled fotek o ničem...
Odpovědět2  0
Ganec (869) | 8.11.201213:39
Vidno že si to ešte neskúšal a teda si ani nevieš o čom to vlastne je:
- lebo na kompakte rozdiel medzi zaostrovaním na tváre a automatickým zaostrením nevidíš ­(koli veľkej HO­), preto to nedokážeš oceniť

S veľkým chipom je to o niečom úplne inom, lebo tam je presné zaostrenie dôležitejšie.
S FD je zaostrenie:
- presnejšie, lebo po prekomponovávaní nastáva zmena v rovine ostrosti ­(a teda sa zvyšuje neostrosť­)
- rýchlejšie o čas prekomponovávania, počas ktorého sa môže fotená osoba posunúť
- dokonca si môžem zvoliť či chcem zaostriť na pravé alebo ľavé oko!
=> a navyše: skutočne to funguje

Problém na lowendoch je asi v tom že majú málo zaostrovacích bodov a potom sa to asi nedá implementovať tak aby to dostatočne kvalitne fungovalo...
Odpovědět0  6
bat1 | 8.11.201214:49
Tvá vševědoucnost mě vždycky ohromí, že se tím neživíš, člověče :D A co jsem měl dnes k obědu vidno není? ;­)
Představ si, že existují i kompakty kde na výběru ostřícího bodu záleží ;­) Proto i tam raději vyberu přímo ostřící bod který potřebuju než bych se spoléhal na nepříliš kontrolovatelné ­(třeba i funkční­) FD ostření. Koneckonců to zpravidla vede i k rychlejšímu dosažení zamýšleného zaostření než přemlouvat FD aby se chytil na ten správný xichtík a vybrané oko.
Záleží na ovladatelnosti těla a jak je s ním člověk sžitý.
Jinak tu funkci jsem použil na kapesní placce s automatickou spouští po nalezení N tváří, kde to má smysl aby člověk nemusel běžet na místo při 10s autospoušti. Na zrcadle na to mám dálkové ovládání, tak tyhle ptákoviny nepotřebuju ;­)
Bláboly o překomponování jsou úplně mimo, na DSLR si buď vybereš během okamžiku patřičný ostřící bod, nebo ho tam prostě nemáš ­(lowend nebo starší AF modul­) a ani případný FD by neměl kde brát. Takže překomponovat by bylo nutné tak jako tak, ale v tomhle případě je mnohem přesnější ­(a rychlejší­) doostřit manuálně ­(tady tedy už krapet záleží na hledáčku, objektivu a zručnosti­), jelikož při překomponování ta rovina ostrosti v těchto případech sakra utíká.
Odpovědět4  0
Ganec (869) | 8.11.201215:04
> na DSLR si buď vybereš během okamžiku patřičný ostřící bod

a presne o tom je dotykovy displej => keby si ho chvíľu používal, tak ­"během okamžiku­" ti bude pripadať ako neskutočné dlhý čas

> v tomhle případě je mnohem přesnější ?­(a rychlejší?­) doostřit manuálně

Rýchlejšie? Možno na zrkadlovkách, no na bezzrkadlovkách to vôbec nezdržuje: len stlačíš spúšť a máš to .. neexistuje nič rýchlejšie
Odpovědět0  4
bat1 | 8.11.201215:44
:D takže tu máme tyto možné scénáře:
1­) standardní držení ­- dám zrcadlo od oka abych viděl na displej ­(při tom si na 99% změním kompozici­), a přepnu na LV ­(abych vůbec viděl který bod chci vybrat­), vyberu bod a fotím ­- to mi 2x rychlé a pohodlné nepřijde :­)
2­) držení na japonce ­- LV, komponuju, přehmátnu z objektivu na displej abych vybral ostřící bod a doufám že to tou jednou rukou udržím, případně zase přehmátnu pro lepší oporu a fotím ­- to taky nezní jako skvělá vychytávka :­)

Bavíme se ještě pořád o řešení nedostatku zaostřovacích bodů překomponováním vs manuálním doostřením na zrcadle? Teď sem nějak záhadně motáš CSC s tím jak je bezva rychlá v FD režimu krapet mimo téma? Budiž, než se proklikáš k zapnutí FD a nastavení který obličej a oko chceš, máš daleko lepší na jakémkoli foťáku ­(který to použitelně umožňuje­) rovnou vybrat konkrétní ostřící bod nebo na zrcadle manuálně zaostřit. Furt přepínat tyhle consumerské funkce podle toho co mě zrovna zaujme je otrava, mám nastavený AF­/M a manuální výběr bodu a pokryju bez problémů téměř jakoukoli situaci bez toho abych musel furt něco přepínat ­(a zapomínat na to že jsem nevypnul nějaký přiblblý režim zrovna když chci chytit nějakou momentku­).
Odpovědět3  0
lt (594) | 10.11.201210:24
Rad by som videl, ako jednou rukou drzis 3­/4kg zrkadlo s 1.5kg objektivom , co je vcelku bezna kombinacia ­/nie je wildlife ani nic extremne­/, v pripade FF dohromady kludne 2.5kg, a druhou rukou tukas na display toho fotaku. Ale proti gustu ... :­) .. inak preco si myslis, ze tuknutie na display je rychlejsie ako vyber bodu tlacitkom ? A rozhodne to bude mnohonasobne pomalsie, ak sa musis odtrhnut od hladacika a prepinat na LV.
Odpovědět1  0
Ganec (869) | 10.11.201212:06
buď nemáš predstavivosť, alebo len sám seba chceš presvedčiť že to nie je možné .. no nedarí sa ti to

Odporúčam ti: zájdi do predajne a vyskúšaj si to.

> jednou rukou drzis 3?­/4kg zrkadlo s 1.5kg objektivom .. a druhou rukou tukas na display toho fotaku

A ako to robievaš ty keď chceš zmeniť hociaké nastavenie? Presne tak isto!
Len sa snažíš nahmatať maličké tlačidielka, kdežto raz ťuknúť na veľký displej je omnoho rýchlejšie, presnejšie a jednoduchšie.
Odpovědět0  4
Sakini (772) | 10.11.201212:50
A jak by to dělal? Drží tělo oběma rukama, a aniž by jednu musel sundat má na dosah potřebná tlačítka, na jejichž rozmístění si po chvíli používání zvykl, veškeré zásadní hodnoty včetně výběru ostřícího bodu vidí v hledáčku a reakce mu trvá okamžik ­- stačí změnit polohu ostřícího bodu tlačítkem, na kterém stejně pořád má palec. Zatímco kdyby chtěl cokoliv provést pomocí dotyku na displej, musí už z principu dát tělo pryč od oka. Pokud někdo fotí přes hledáček, vidí tam potřebné hodnoty a je to dělané tak, aby do něho nemusel přestat koukat ­- když fotíš přes displej, máš to úplně stejné, sleduješ nastavení tam kde se rovnou díváš. Dotykový displej na zrcadlovce prostě je zbytečná frajeřinka bez reálné hodnoty, no možná až na ­"umělce­" co s ní fotí zásadně jen přes displej...
Když něco nemáš ze všech stran vyzkoušené, tak neposuzuj jaké to je...
Odpovědět1  0
Ganec (869) | 10.11.201213:37
> Zatímco kdyby chtěl cokoliv provést pomocí dotyku na displej, musí už z principu dát tělo pryč od oka.

Nemusí: medzi tvárou a displejom je aj tak vždy medzera, takže stačí len posunúť palec o 4 centimetre doľava
Vôbec neteba oko z hľadáčika dávať dole.
Odpovědět0  5
bat1 | 10.11.201214:14
Tohle už je fakt pro Chocholouška, to není normální... Takže místo aby použil kursor na kterém má palec se bude rýpat v obličeji až bude poslepu na displeji strefovat kde stisknout to správné místo... LOL :D Krom toho že už by si předtím dávno nějaký ­"zvolil­" nosem :)
Odpovědět3  0
pavka8 (69) | 10.11.201214:26
Nedalo mi to a šel jsem si to zkusit. Ani při nejlepší vůli nedosáhnu palcem dál, než do půlky displeje. Nedal bys sem fotku svého pravého palce?
Odpovědět0  0
pavka8 (69) | 10.11.201216:55
Jo, tak tím by to nejspíš šlo :D
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 10.11.201222:10
> Nedalo mi to a šel jsem si to zkusit.
Ani mne to nedalo a našiel som aspoň toto video:
http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=p_sb0ZmcVhQ
nastavovanie AF bodov ­(v režime fotenia cez hľadáčik­) je ukázané od 10:25

> Ani při nejlepší vůli nedosáhnu palcem dál, než do půlky displeje.
Zjavne to stačí, lebo nastavovanie zaostrovacích bodov je aj tak len v prostriedku displeja
(akurát tam je dosah palca a teda dá sa to ovládať aj s okom na hľadáčiku, zároveň sa to neprestaví dotykom nosa­)
Ale chápem vás, že si nedokážete predstaviť že by to mohlo fungovať: aj ten recenzent ­(Nikonista­) sa z toho len vysmieval.

Nech by to aj nefungovalo: už len samotná možnosť prezerania fotiek s pomocou dotykového displeja je určite pre väčšinu ­"zákazníkov lowendu­" významnejšia inovácia ako hocičo čo je vylepšené na D5200.
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (6625) | 10.11.201223:57
Víš, základní problém je v tom, že tobě focení na japonce vyhovuje. Mnoho lidí se prostě rádo dívá do hledáčku ­(ať už optického nebo elektronického ­- patřím také mezi ně­) a tam je to polohování AF bodů dotykem na displeji skutečně ­"na dvě věci­". Tak už to pochop :­-­) Zrcadlovka je navíc už poměrně velká a těžká a na japonce se drží dost blbě ­(u CSC je to ještě v pohodě, i když i tam mám pořád tendenci strkat jej k oku, byť tam není hledáček­). To, že někteří tu zrcadlovku takhle drží, je věc druhá. Pro normálního fotografa ­(tzn. ne naprosto laického uživatele, který si DSLR pořídí jen proto, že je to dražší než kompakt a údajně to líp fotí­) je nastavování AF bodů na displeji DSLR naprosto zbytečná ptákovina.
Odpovědět1  0
Kikapu1 (575) | 11.11.20127:46
Já tě nechápu Milane, Ganec tady přece napsal, že mezi displejem a obličejem je v pohodě mezera na palec, tak co pořád všichni máte? :­-)
Odpovědět0  1
pavel_p (1007) | 11.11.201210:39
Já nevím, je ta debata vůbec o něčem jiném, než jak by měl opravdový fotograf při focení vypadat a jak by měl fotit a to za každé situace? Myslím, že důležitý je výsledek. Odsuzovat focení jen přes displej nebo jen přes hledáček je podle mě kravina a pokud foťák umožňuje obojí, tak je to podle mě plus.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (6625) | 11.11.201213:48
Fotit přes displej u CSC a nastavovat tam ostřící body je podle mého názoru naprosto v pořádku a Gance chápu, že mu to vyhovuje ­(na E­-P3 se mi to také docela líbilo­). U zrcadlovky je to ale poněkud nesmyslné. Důvod číslo jedna je ten, že se to blbě drží před sebou kvůli hmotnosti ­(pokud se fotí přes hledáček, mnohem pohodlnější je civět pořád do hledáčky a vybrat AF bod tlačítky­). A pokud už to někdo před sebou drží, jde zpravidla o amatéra, který o zrcadlovce a focení jako takovém skoro nic neví a upřímně řečeno, myslím, že poslední věc, kterou takový amatér bude dělat, je výběr ostřícího bodu ­(to nechá pravděpodobně také na automatice­). Jo, dotykový displej může být plus, ale opravdu si neumím představit, že by to někdo na zrcadlovce používal, neumím si představit cílovou skupinu. ­"Profík­" si užije hledáček a amatér bude nadšený, když nebude muset na cokoli sahat a ovládat včetně displeje.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 10.11.201216:17
Vím že riskuju že o mě napíšeš fejeton ­- ale ty už to nepi ani zředěný...
Odpovědět0  0
lt (594) | 10.11.201217:29
Precitaj http:­/­/dusanhaluska­-photography.webnode.sk­/news­/ganec­-bloguje­-neviem­-fotit­-cast­-3­-cosi­-o­-mne­/ :­)

S clovekom, ktory prehlasi, ze fakt, ze nepotrebuje dlhe roky menit nazor dokazuje, ze jeho nazor je spravny sa diskutovat neda. ­/A plno veci, ktore v tom blogu pise, ze sa drzi, nedodrzuje ani v tejto diskusii. To je potom tazko .. ale aspon chapem, preco to nejde ..­/
Odpovědět2  0
Sakini (772) | 10.11.201221:06
Znám ­- i komentář jsem tam zanechal. A jeho zásady mě jsou dobře známé...
Odpovědět0  0
lt (594) | 10.11.201216:10
No vidis .. tu je Tvoj fail .. vobec totiz netusis ako to je, pretoze si to nikdy neskusal. Zamysli sa nad tym, preco v recenziach testuju ergonomiu, preco maju profi tela tolko tlacitok a roznych tocitok, atd.
Ano .. presne preto .. aby si to NEMUSEL robit :­) .. a pri ostreni uz vobec nie :­)
Moje telo je v tomto vcelku dost nanic, ale staci mi na to aby som vedel co a ako a porovnal voci tym lepsim, non­-entry level. A toto nepotrebujem vobec a v nicom mi to nepomoze. Cize ber to tak, ze normalne telo zrkadlovky je take, ze drzis cely ten bazmek v oboch rukach a len volnym prstom menis co je potrebne bez toho aby si sa pohol. Ziadne nahmatavanie tlacitok sa nekona .. to ze vyrobcovia pokazili segment DSLR lowend skriplenymi modelmi je druha vec :(
Odpovědět1  0
Ganec (869) | 10.11.201212:22
> A rozhodne to bude mnohonasobne pomalsie, ak sa musis odtrhnut od hladacika a prepinat na LV

to ťa nikto nenúti: neskúšal som to, ale určite je možné nastavovanie ostriaceho bodu aj pri fotení cez hľadáčik
(lebo aj počas fotania cez hľadáčik sa na LCD zobrazujú hodnoty nastavení => a teda by sa mali dať aj zmeniť­)
Ak by to fungovalo len v LiveView, tak to by bol naozaj fail...
Odpovědět0  4
bat1 | 10.11.201214:19
Jistě, na displeji se nastavení zobrazit dá ­(lowend těla bez stavového displeje ani nemají jinou možnost­), ale pro výběr ostřícího bodu to není 2x praktické, když pod nastavením mimo LV nelze zobrazit kompozici...
Odpovědět0  0
lt (594) | 10.11.201216:16
Vysvetlis mi, naco mi je vyber ostriacich bodov, ked nemam na LCD display obraz ? A preco by som to pouzival skrz LCD, ked ostriace body vidim v hladaciku a palcom mozem zvolit co chcem ? Naco mi je moznost volit ostriaci bod LCDckom, ked ostriace body su pevne dane a nemozem si volit len tak co chcem ­/fazove ostrenie ma body pevne dane­/.
Naco mam vyberat ostriace body jednou rukou, ked spravne fotenie vyzaduje stabilizovanu poziciu a ta sa da dosiahnut len spravnym drzanim fotaku, a to skutocne jednou rukou velmi nejde ­/az na vynimky­/.
Na stative ok .. tam sa to da, moze to byt niekedy aj fajn, ale na serioznu pracu sa to nehodi. Len tak pre lepsie pochopenie .. skus niekedy na LCD dotykaci v ­-10 stupnoch, s rukavicou volit ostriaci bod na display. A to nehovorim o tom, kolko ti ten dispaly zozerie baterky zbytocne.
Pri foteni iPadom je dotykovy display a volenie ostriaceho bodu dotykom vyborna vec, ale treba rozlisovat segment, kde je nieco vhodne a kedy to vhodne nie je.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 10.11.201216:43
Túto analógiu možno pochopíš: je to presne to isté ako tauchpad na notebooku.
Tiež sa nepozeráš na tauchpad, ale na monitor a tak ako pohybuješ prstom po tauchpade tak sa ti pohybuje kurzor ­(u výberu ostriaceho bodu sa ti rozsvieti ­"označený­" bod v hľadáčiku­). Ak náhodou netrafíš na prvý krát, potom sa len pohneš prstom na správne miesto, čo je rýchlejšie ako stlačiť tlačidlo ktoré je na tele.

Na mojom E­-P3 mám možnosť nastaviť zaostrovaciu oblasť tlačidlami aj dotykovým LCD.
A hoci v recenziách vychvaľujú že takéto nastavovanie AF oblasti tlačidlami je perfektné ­(zjavne len v porovnaní s nastavovaním ostriacich bodov na iných foťákoch­), vôbec to tak nepoužívam, lebo cez displej je to neporovnateľne pohodlnejšie.

A mám veľký palec? Nie, ale môj foťák má menší grip, takže ja dosiahnem.
U foťáku s väčším gripom je nutné foťák držať v ľavej ruke a pravú trochu povoliť, ale nemožné to nie je.
Odpovědět0  2
bat1 | 16.11.201213:58
Vzhledem k umístění tlačítek na E­-P3 je celkem logické, že je to pohodlnější ovládat přes displej ­- koneckonců, ten foťák je na to nejspíš primárně dělaný. Stejně tak je logické, že vzhledem k tomu jak jsou stavěné pokročilejší DSLR by to na displeji nikdo soudný nepoužíval. Aneb jak píše Milan, obojí je pro jiného uživatele a jiný způsob práce s přístrojem.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 10.11.201221:18
Dnes jsem ti všechno omínusoval :­-­) důvod ­- to co je na malém CSC foťáku supr se na zrcadlovku hodí asi jako pěst na oko, o rozdílu rychlosti nemluvě. Ovšem ten vtip o US best sellerovi je bomba :­-)
Odpovědět0  3
bat1 | 8.11.201212:19
To vypadá, že jak někdo nemá každý rok nový iPhone, není IN :D Tyhle inovace pro inovaci sloužící pouze marketingu mě osobně nějak neberou. Výraznější inovace stojí nějaký čas a peníze, a pokud marketing tlačí na to aby inženýring vypotil co půl roku nový model ­(to sice není případ Ni, ale jiní k tomu nemají daleko­), těžko očekávat nějaké výrazné změny.
Ono výrazně inovovat něco co je za ta léta slušně odladěné a dává pořád nejlepší výsledky není jen tak. Sony nelze upřít pokusy se odlišit a změnit zaběhnutý systém, ale SLT a hybridní AF mi přijdou spíš jako slepé uličky, kdo chce přijít o 1­/3 světla a mít v optické ose další člen který může mít vliv na kvalitu obrazu, případně se smířit s dopočítáváním ­(nevím jak velké­) části obrazu...
Zrcadlo možná odejde do věčných lovišť až budou obrazové snímače zvládat ostřit lépe než fázové, a EVF dokáže za každé situace nahradit OVF, ale systém jako takový zůstane, ergonomicky asi nikdo nic moc lepšího nevymyslí do doby než budou foťáky ostřit podle toho kam ostří lidské oko a nastavení bude řízené myšlenkou :)
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 16.11.201218:00
Věř tomu, že Sony SLT ve stejné třídě bude ve všem horší, než D5200­- DR, ISO, AF.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.11.201218:09
... s vynimkou priebezneho AF pri natacani videa :)
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 16.11.201218:45
leda tak :­-­) když foto ­- video univerzál, tak na to jsou zase jiní borci, ale ne ze stáje Sony
Odpovědět0  0
Irving | 16.11.201220:22
No nevim, A57, rekl bych primy konkurent, ma 16mpix snimac od Sony, asi to nejlepsi, co bylo do dnesniho dne v APS­-C vyrobeno ­(mozna s vyjimkou X­-trans senzoru u Fuji­). V ISO asi bude o neco slabsi, prece jenom dela to polopropustne zrcadlo svoje, ale rekl bych, ze rozdil bude minimalni. AF si netroufnu hodnotit, DR bude minimalne srovnatelne, spise ale ve prospech Sony. Tohle asi nebude souboj, ktery by mel jasneho viteze, bude zalezet spise na osobnich preferencich.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 16.11.201220:50
tady je srovnání D3200 a A57, plichta vypadá podle mýho jinak http:­/­/www.dxomark.com­/index.php­/Cameras­/Compare­-Camera­-Sensors­/Compare­-cameras­-side­-by­-side­/%28appareil1%29­/801|0­/%28brand%29­/Nikon­/%28appareil2%29­/798|0­/%28brand2%29­/Sony
D5200 bude mít určitě líp zpracovaný snímač, takže rozdíl bude ještě větší. Add AF ­- no, já to srovnání mám s A55 a jestli se vývoj Sony AF modulů ubírá tímto směrem, mohli by to dávat do zbraní ­- ve válkách by bylo mnohem méně mrtvých a Sony by se významně zasadili o světový mír. Jenoduše ­- horší AF jsem neměl ani před tím, ani potom.
Odpovědět0  0
Irving | 18.11.201212:48
No, to srovnani ma jeden drobny problem, DxOmark nepocita s rozlisenim ­- schvalne si tam nastav porovnani D3200 a NEX­-7 ­- maji temer stejne skore, v obou pripadech lepsi nez treba NEX­-5N se 16mpix cipem, a to i u highISO. Pritom je pomerne siroce prijimano, ze 24mpix cip Sony sumi vic nez 16mpix. Je pravda, ze u SLT modelu je high ISO o dost nizsi kvuli polopropustnemu zrcadlu, ale troufl bych si rict, za na pixelove urovni nebude ten rozdil nijak zasadni.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 18.11.201213:08
DxO mark práveže zohľaňuje aj rozlíšenie ­(v štandarných výsledkoch­).
Ak chceš vidieť rozdiel na pixelovej úrovni, prepni si grafy na z ­"Print­" na ­"Screen­".
Z nich už vidno že A57 je vo všetkých parametroch lepšia ako D3200 ­(síce len o trošku, ale všade­).
Odpovědět0  1
Kikapu1 (575) | 7.11.201219:02
Sranda bude, jak se to bude prodávat v setu se zoomy 18­-55, 18­-105 ­- bez šancí to ukreslit. Když už to má být ucelená věta ukončená tečkou, tak by bylo načase hodit do placu set s 35­/1,8 AF­-S aby kupující pochopil, co si má na to kupovat.
Odpovědět1  1
Choakinek (4686) | 7.11.201220:46
Tak jelikož má dnes low­-endovou zrcadlovku kdejaký s prominutím pitomec, tak tomu bude jedno, že se bude dívat na cca 12 Mpx fotku interpolovanou na 24 Mpx :­-­). Výrobce to ví, takže to s těmi nevhodnými seťáky jistě bude prodávat.
Odpovědět1  1
busy (4706) | 7.11.201221:39
Potom tam ale vyrobca mal dat ten 12 MPix cip a fotku interpolovat na 24 MPix ciste softwerovo. Kdejaky pitomec by bol nadseny ze to vie 24 MPix, a my by sme boli nadseni z velkych pixelov s uzasnym DR :­)

Btw. kedysi sa takto robili kompakty ­- pametam si ze tusim tak 10 rokov nazad, Mostek a HP mali na trhu kompakty, o ktorych sa v reklamnych materialoch pisalo ze produkuju 3 MPix fotky, ale v technickych udajoch bol uvedeny len 2 MPix cip a rozlisenie 3 MPix bolo iba interpolovane. Nieco take by bolo velmi uzitocne aj dnes...
Odpovědět1  0
dokola | 7.11.201221:55
a nebo obráceně... známý si koupil 15Mpx kompakt, ale protože mu v prodejně poradili, že mu tam vejde víc fotek, tak fotí na rozlišení 3Mpx...a on je rád, protože ty fotky se rychleji stahují a lépe se s nima pracuje. :)
Odpovědět0  0
bat1 | 8.11.20120:16
Ono to momentálně vypadá, že cca 14EV je současný technologický limit DR nezávisle na velikosti buňky ­(tedy alespoň pro čipy Sony nebo Fuji, ostatní výrobci čipů se dostávají tak max kolem 12EV­), takže na nějaký úžasný DR bychom se nedostali. Větší snímací buňky zajistí spíš vyšší DR na vyšších citlivostech, křivka DR=f­(ISO­) nepadá tak rychle dolů. Což se samozřejmě taky hodí, spolu s nižším šumem.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 8.11.20126:13
Presne o to mi ide ­- mat moznost ist s ISO co najvyssie pri pri este rozumnej urovni sumu a lepsi DR prave na tychto vysokych ISO.
Odpovědět0  0
David H (1707) | 8.11.201210:31
'Výborný­' komentář. Soudit lidi podle toho, jakou si koupí zrcadlovku. Myslím, že většina lidí, kteří fotí low­-end zrcadlovkou, nejsou žádní pitomci bez znalostí. A kompaktem fotí taky kdejaký pitomec? A když koupíte třeba manželce kompakt, protože víte, že na fot­'áku bude fotit jen na auto, tak je taky pitomec? Úroveň a znalosti fotografování je každého věc, a jestli si někdo koupí 24Mpx fot­'ák, je taky každýho věc.
Odpovědět1  0
David H (1707) | 8.11.201210:32
Odpověd­' byla na Choakinek.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.