www.digimanie.cz
>
>

Domácí studio – 2.díl

Domácí studio – 2.díl
, , článek
V minulém díle jsme se seznámili se základními pojmy o kvalitě světla, zejména jsme se zabývali důvody a výsledným efektem změkčení světla jeho difúzí. Dnes se podíváme na difúzi světla podrobněji a hlavně prakticky.



reklama
Již z předchozího dílu vyplynulo, že čím více světlo obklopí předmět „ze všech stran“, tím méně bude stínů a odlesků (reflexí). Důležitý fakt který z toho přímo vyplývá je, že nezáleží na absolutní velikosti difuzéru ale na jeho velikosti relativně k velikosti předmětu. Obklopit světlem prstýnek bude z  hlediska velikosti zdroje světla mnohem snazší než třeba bagr.


Velikost zdroje světla kontra difúze



Představte si, že byste byli mravencem a seděli na fotografické podložce. 1 centimetr nad vámi by byla obyčejná lampička s matným sklem. Když pomineme fakt, že byste se uškvařili, tak by se vám světelný zdroj zdál obrovský a pod vašima mravenčíma nohama by nebyl téměř žádný stín. Kdyby ovšem stejná lampička byla 5 metrů daleko, jednalo by se o zcela bodový zdroj i z hlediska mravence a stíny by byly velmi ostré.

To je i důvod, proč Slunce, byť je obrovské, je ve skutečnosti bodový zdroj světla. Příčina je v jeho obrovské vzdálenosti od nás. Jinými slovy – nezáleží na absolutní velikosti zdroje ale na jeho úhlové velikosti, pod kterou se fotografovanému předmětu jeví. Obklopí-li světlo fotografovaný předmět ze všech stran – tedy jeví-li se pod úhlem 360°, fotografie bude zcela bezestínová.




Jako test kvality světla je možné použít svoje ruce. Na horním obrázku je tvrdé světlo bodového zdroje, na spodním obrázku je měkké světlo produkované velkým difuzérem.

Prakticky to znamená, že:
1. Čím větší bude difuzér, tím rozptýlenější bude světlo a tím měkčí stíny vytvoří
2. Čím blíže bude difuzér k fotografovanému předmětu, tím rozptýlenější bude světlo a tím měkčí stíny vytvoří




Přibližování difuzéru má stejný efekt, jako jeho zvětšování. Pro stíny a odlesky je důležitá úhlová velikost difuzéru relativně k předmětu. Jinými slovy, čím je difuzér blíže, tím je relativně větší.


Rovnoměrnost difúze



V ideálním případě by se difuzér světlem žárovky rozzářil v celé své ploše zcela rovnoměrně. V praxi to ale tak bohužel nebývá a obvykle střední část je jasnější než okraje. Efekt zvětšení zdroje světla potom není dokonalý, světlo se sice rozostří, ale kraje difuzéru svítí méně než střed.

Zlepšit rovnoměrnost difúze je možné zesílením difúzního materiálu – dva papíry za sebou budou rozptylovat světlo stejně jako jeden dvojnásobně tlustý. Ideální tloušťka materiálu je taková, kdy se absorbuje všechno světlo zdroje a rovnoměrně se rozmístí po ploše. Další zesilování materiálu difuzéru potom již nemá žádný efekt na difúzi světla, světlo jen a pouze slábne. Naopak příliš slabý či průhledný difuzér zachová ve svém středu světlo silnější než na okrajích.

Zlepšit rovnoměrnost difúze je možné oddálením zdroje (žárovky) od materiálu. Jinými slovy – čím blíže bude žárovka difuzéru, tím méně bude difuzér účinkovat. Jakmile je ale difuzér žárovkou osvícen již celý, další oddalování žárovky nemá žádný smysl, světlo již jen slábne.




Správná poloha zdroje světla je taková, kdy zdroj osvítí celý difuzér.

Prakticky to opět znamená, že:
1. Čím tlustší a „mléčnější“ bude difuzér, tím rovnoměrnější bude světlo a tím budou měkčí i stíny
2. Čím dále bude zdroj světla od difuzéru, tím rovnoměrněji bude difuzér nasvícen a bude snáze plnit svojí úlohu
3. V obou případech ale světlo slábne


Difúze prakticky



Jako zdroj světla je v digitální fotografii možné použít cokoliv dostatečně silného, protože s barvou světla si poradí vyvážení bílé případně barevné filtry. V praxi se osvědčují buď obyčejné silnější lampy, téměř ideální jsou potom stavební halogeny, které mají dostatečný výkon, jsou na praktickém stojanu a jsou velmi levné (kolem 500,- až 1000,- Kč) za kus.

Stavební halogeny jsou dobrou alternativou jako zdroj světla. Jsou levné, silné a dobře se s nimi manipuluje. Jejich světlo je ale bezpodmínečně nutné rozptýlit nějakým difuzérem nebo odrazem. Pozor také na teplotu!

Jako difuzér, který zvětšuje plochu jejich světla, je potom možné použít fotografický deštník (700,- až 1200,- Kč, např. www.fomei.com), který se pomocí jednoduchého příslušenství přichytí k halogenu. V nouzi pomůže i jakákoliv svorka.

Fotografický deštník je standardní změkčovací nástroj. Buďto je průhledný a svítí se skrz něj nebo je uvnitř stříbrný a svítí se odrazem o jeho vnitřní část.

Použít jako zdroj světla fotografický blesk není bohužel příliš praktické. Vzhledem k jeho pevnému spojení s fotoaparátem je velmi problematické ho významně zvětšit difuzérem, protože jakýkoliv difuzér vhodné velikosti by zakryl i objektiv. Blesk je tak možné použít jen při nasvícení odrazem (viz další díl seriálu) nebo ho oddělit od fotoaparátu a odpalovat dálkově. To ale vylučuje interní blesk a je to poměrně drahé řešení i když s řadou výhod.

Další ultra levná metoda je zavěsit před halogen bílou poloprůhlednou látku. Halogen potom svítí ze vzdálenosti cca 1 metr do látky a zdrojem světla je ve finále látka. Pozor však na teplo! Halogen se silně ohřívá a tak je schopen látku, která by ležela přímo na něm i zapálit! Pozor také, ať se nepopálíte!

Stejná fotografie – jiné svícení. Vlevo halogen přes látku - svíceno zleva, vpravo halogen natvrdo - svíceno zprava.

Další již zmíněnou možností je použít odraznou desku 5 v 1, která po sejmutí všem obalů může sloužit jako difuzér. Je ale opět třeba jí nějak mechanicky uchytit před halogen, v praxi se dá použít obyčejný stativ, na který se pomocí svorek zavěsí.



Oblíbená mnohoúčelová odrazná deska 5 v 1.

Universální difuzér je možné i vyrobit například z pauzovacího papíru, který se natáhne do rámu vhodné velikosti (například 1 x 0,7 metru). Rám je možné buď koupit nebo ti zručnější si ho zvládnou i vyrobit z dřevěných latěk.

Difuzér se pro co nejsilnější efekt difúze umístí co nejblíže fotografovanému předmětu ale pochopitelně tak, aby nebyl v záběru. Do difuzéru je nutné svítit z takové vzdálenosti, aby difuzér byl zdrojem osvícen pokud možno celý – záleží tedy na tvaru světla a jeho stínítku.


Světelný stan



Jako příklad extrémní difúze je možné uvést světelný stan (Light Tent). Světelné stany jsou jako fotografické příslušenství prodávány v různých velikostech, ty menší s velikostí kolem 50x50x50cm jsou od cca 3.000,- Kč. Předmět se vloží do světelného stanu a difúzním světlem se svítí zvenku na stan. Ve světelném stanu potom světlo obklopí předmět ze všech stran a zcela tak mizí jak stíny, tak odlesky. Ve světelném stanu je ale vhodné fotografovat jen velmi lesklé předměty (chromové nádobí, vánoční ozdoby, šperky, sklo atp.). U ostatních předmětů (fotoaparáty, mobil) lze v pohodě vystačit s obyčejnými metodami difúze světla.

Světelný stan je ideální nástroj na fotografování lesklých předmětů. Opět se dá při troše šikovnosti vyrobit podomácku z látky nebo z papíru.

Příště se podíváme na jinou metodu, jak docílit měkkého difúzního světla, a sice na svícení odrazem.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů