Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
14.11.2016, Milan Šurkala, aktualita
Panasonic Lumix G80 je jedním z nejlepších CSC fotoaparátů na trhu, přesto se mu nevyhnuly dětské nemoci. Jednou z nich je roztodivný účinek stabilizace obrazu ve videu, kdy při panningu dochází k divným skokům. Nový firmware je už v přípravě.
RiMr (756) | 15.11.201612:14
Zvažuju koupi skla Olympus 12­-40­/2,8 ­- otázka zní, bude ta stabilizace na G80 ­"plnotučná­" jako by šlo o Panasonic objektiv? Co myslíte?
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201613:20
So stabilizovaným Panasonic objektívom bude foťák využívať ako stabilizáciu senzoru, tak objektívu. Vo finále je to účinnejšie ako stabilizácia senzoru samostatne, ale výhoda je to najmä pre dlhé ohniská, kde je stabilizácia v objektíve účinnejšia. Pri zoome so štandardným rozsahom je ten rozdiel marginálny. Ak máš teda relevantný dôvod uprednostniť Olympus 12­-40­/2.8 pred Panasonicom 12­-35­/2.8, tak sa z hľadiska stabilizácie niet čoho obávať, bude to fungovať dobre pre foto aj video.

Je tam ešte jeden rozdiel, a ten je v autofocuse ­- objektívy Olympus nepodporujú DFD. Ten rozdiel je však cítiť hlavne na dlhých ohniskách pri kontinuálnom ostrení. Keď som oba objektívy ­(12­-40­/2.8 a 12­-35­/2.8­) skúšal vedľa seba, tak som nijaký zásadný rozdiel v autofokuse ­(jednorazovom ani kontinuálnom­) nespozoroval.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 15.11.201618:05
Tak tak, ­"plnotucna­" ­(pokud tim minis maximalni vykon = dualni­) s 12­-40­/2.8 Pro nebude.

Mimochodem kolyy, Ty jsi takovej insider :­), netusis, jestli Panasonic casem neplanuje pridat do DFD databaze parameteru skel i jine nez jejich objektivy? Aspon ostatni nativni M43 ­- od Olympusu, Sigma, Tamron ­- tzn. od tech nejvetsich producentu? Kdyz uz se prozatim nehodlaji zabyvat fazovym ostrenim a chteji smerovat timto vlastnim smerem ...
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 15.11.201618:21
Díky oběma. Tak to je škod. Zkoušel jsem ten Omypusí i s tím jeho konkurentem od Panasonicu na G7 a zdál se mi ten Omylpus lepší, navícj je trochu rozmáchlejší v rozsahu...
Tak holt buď zůstanu u Panasonicu a pořídím G80 ­(až pořeší te problém se stabilizací­), nebo ­"switchnu­" na Olympus i s tělem, až se osvědčí jak je na tom nový Olympus s videem, jestli to za ty prachy stojí...
Největší problém bych měl s přechodem z ­"ekosystému­" Panasonicu na ten Olympusí... Menu, wifi funkce... to všechno se mi u Panasonicu prosté zdá doladěné skoro k dokonalosti, aspoň pro moje potřeby...
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201622:05
Tak to sme sa celkom nepochopili ­- ako hovorím, stabilizácia aj autofokus funguje s objektívmi Olympus dobre a ak máš nejaký dôvod uprednostniť 12­-40­/2.8, tak by som ten malý rozdiel v účinnosti stabilizácie nebral ako prekážku. Určite to nie je niečo, kvôli čomu by som menil foťák. Sám som v dvoch prípadoch uprednostnil objektív Olympus pred Panasonicom ­(25­/1.8 a 45­/1.8­).
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.20169:37
A na co bys pripadne ­"switchoval­", na E­-M1 II? To je uz dost brutalni cenovy rozdil ... G80 koupis za 27t. i s 12­-60 setakem ­(ktery solo novy za 6­-7t. prodas na eBay obratem, kdyz uz­) ... a co se tyka E­-M5 II, tak to bych preferoval G80 o mile ... Jinak volba mezi temi dvema profi skly je opravdu nesnadna, kazduy ma sva pro a proti a favorita mam, ale rozepisovat to nebudu, protoze Lumixee 12­-35 jsem zatim v ruce jeste nemel a nebylo by to seriozni.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 16.11.201611:04
jj, na E M1 II. Ne hned když neví co by za něho chtěli, ale za pár měsíců si to sedne a objeví se i jiné nabídky než za ty naše české milióny... G7 tělo jsem taky kupoval v UK, nový, za 12 tisíc, když u nás stál v garážových prodejnách 16, v lepších 18. Objektiv Olympus M.ZUIKO ED 12­-40mm f­/2,8 ­- u nás za 27, v UK nebo Německu za 18...
Minimálně si EM1II osahám, jestli bych se s tím přece jen nesžil... pokud bude šlapat stabilizace, PDAF dobře ve videu ­(točím hlavně letadla a modely­), navíc by měl mít placatý profil.. třeba to pude.. Panasonic mám vyloženě rád, ale to jejich ignorování PDAF mě vyloženě... víte co... :)
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.201611:37
Tak točenie lietadiel je disciplína, kde by som Panasonic okamžite vyškrtol z výberu. Myslím, že ty RiMr, máš bohaté skusenosti s danou problematikou. Ak máš vybudovaný systém M4­/3, potom je skutočne východiskom len Oly.
Odpovědět0  1
RiMr (756) | 16.11.201612:35
Měl jsem i SOny a6000, super AF, ale co je to platné, když funkčně je to oproti Panasonicu prostě zoufale chudé, menu šílené a hlavně, výdrž na accu komická a přehřívaní... no peklo... uvidíme a6500...
A na m43 je tolik objektivů, přitom když někam letím, tak se mi foťák i se dvěma skly a příslušenstvím vleze pohodlně do palubního zavazadla i s noťasem, prádlem a pláštěnkou :­)
Z toho důvodu jsem vyřadil ff Soňáky ­- je to ­(mimo jiné­) pro mě moc velké hebedózo. Těla jsou OK, ale jak se na to dají ty roury od kamen...
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201611:55
Bol by som trochu opatrný s predpokladom, že ak má E­-M1 II PDAF, tak autofokus vo videu bude zaručene skvelý. Technológia k tomu dáva predpoklady, ale software ich musí vedieť aj využiť. Zatiaľ som v tých prvotných recenziách zaregistroval komentár na túto tému len na mirrorlessons, a ten nebol veľmi pozitívny ­- autofokus vo videu je vraj dosť pomalý a má tendenciu sa strácať. Je to všetko predbežné, možno sa to dá nastaviť, možno sa to vylepší FW, ale určite v tejto chvíli AF vo videu na úrovni Sony­/Canon nevyzerá ako istá vec.
Odpovědět0  0
simonik2 (40) | 16.11.201612:00
Kdyby tak existoval foťák se stabilizaci Olympus a AF od Sony. To by byl ideál.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.201612:07
To už je ­- Sony A6500, rýchly AF + dual stabilizácia. V predaji asi o pár týždňov.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201612:33
Tak pri A6500 je zatiaľ nezodpovedaná otázka, ako účinná bude tá stabilizácia pre video. Ak je to na úrovni rady A7, tak žiadna sláva. Ak to bude ako M43, tak je to super ­(až na cenu­). Netreba zabúdať, že pri M43 sa od začiatku počítalo so stabilizáciou senzoru a je k tomu prispôsobený bajonet aj objektívy. Pri Sony je to otázka, naisto vieme len to, že sa so stabilizáciou počítalo pri prechode na FF a FE objektívy sú tomu prispôsobené ­(a komplikuje to ich dizajn­). Samotné rozmery bajonetu sú dosť malé. Je veľmi otázne, či sa pri vývoji APS­-C objektívov počítalo so stabilizáciou a či tam teda nejaká rezerva je. Ak nie, čomu by nasvedčovali nepresvedčivé výkony mnohých objektívov rohoch, tak Sony môže buď obetovať účinnosť stabilizácie alebo optickú kvalitu, ale optimálne nebude ani jedno.
Odpovědět2  0
kolyy (362) | 16.11.201612:52
Len doplním, že napríklad pri E 16­-50 PZ už dnes vieme, že so stabilizáciou musí byť veľký problém. Pri 16mm to má čierne rohy už dnes a nie je to vidieť kvôli orezu a narovnaniu pre jpg. Čo sa stane keď sa začne hýbať senzor? Ten čierny tieň vlezie do obrazu. Ako to chcú riešiť neviem, ale bolo by komické, keby to dávali ako seťák a pritom by z toho liezli obrázky či video s čiernymi rohmi.
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 16.11.201613:19
kolyy ­- to už troška preháňaš s tým veštením čiernej budúcnosti. Osobne mňa nejaký skladací seťáčik nezaujíma, ak dám na drevo 1700 EUR za A6500 určite použijem iné sklá.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201613:39
Ja len upozorňujem na technologické limity. Zdá sa, že ľudia si často neuvedomujú, že papier a realita môžu byť veľmi odlišné veci. Nie je PDAF ako PDAF a IBIS ako IBIS.

Napadla ma jedna elegantná možnosť akou by to Sony mohlo pri A6500 riešiť, aj keď zrejme dosť málo uspokojivé pre mnohých užívateľov ­- možno bude účinnosť stabilizácie závislá na použitom objektíve. Pri FE objektíve, ktorý pokrýva FF, nebude problém a stabilizácia bude mať parádny účinok. Pri APS­-C objektívoch bude účinok obmedzený a pri extrémnych prípadoch ako 16­-50, bude účinok minimálny.
Odpovědět1  0
J77 (256) | 16.11.201613:58
Minis tim, ze jako zamerne omezi jeji ucinnost, tzn. moznost pohybu snimace, podle toho, jaky objektiv vydetekuji?
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201614:23
Presne tak.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201615:27
Tak to by bylo opravdu ­"elegantni­" ... doufam, ze nebudes mit pravdu :­). Ostatne brzo uvidime, jak se s tim poprali, ze stabilizaci v tele maji zkusenosti uz ode davna ­(uz od koupe Minolty­) a pozdeji i SLTcek, nevari uplne od nuly.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201616:25
Nenapadá ma teraz nejaký iný rozumný spôsob, ako by to mohli riešiť. Tak snáď tam nemôžu nechať čierne rohy... Pre predstavu, takto to vyzerá pri 16­-50 ­(pozri sekciu ­"Vignetting­"):

http:­/­/www.photozone.de­/sony_nex­/842­-sony1650f3556oss?start=1

Ten objektív na širokom konci proste nepokrýva ani APS­-C senzor. Neviem čo sa tam dá ešte stabilizovať.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201617:00
Ja tenhle objektiv bohuzel znam ... :­), je to jedno ze dvou nejhorsich setovych skel, jake jsem kdy videl.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.201619:51
Ty by si vážne zabil špičkový APS­-C snímač v Sony A6500 nejakým skladáčikom z roku 2012 ? Veď o tom nemá cenu ani diskutovať a navyše sa trápiť ako bude fungovať IBIS.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201621:08
Ale vzdyt to tim ­"zabiji­" Sony, k A6300, kde je ten stejny ­" špičkový APS​­-C snímač­" ­(to nemyslim ironicky, je spickovy­), davaji jako prvni setak prave tenhle PZ sunt ­(ktery nebyl dost dobry ani pro A6000, mimochodem­). A ty technicke aspekty, nad kterymi se kolyy snazi zamyslet, se prece netykaji jen tohoto skladaciho setaku, viz vyse. To, ze vetsina zdejsich lidi by radsi nez tohle koupila jen telo a k tomu neco adekvatniho, nic neznamena. Mne by taky zajimalo, jestli uz vyresili to prehrivani. Kdyz uz se tu resi i ten videozaznam.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.201621:30
J77 ­- citát : ­" To, ze vetsina zdejsich lidi by radsi nez tohle koupila jen telo a k tomu neco adekvatniho, nic neznamena. ­"

To predsa znamená hodne, takmer všetko.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201622:03
Kdyz myslis, ze par zdejsich lidi z diskuzi na digimanii znamena ­"hodne, takmer vsetko­" ... Nebo ze snad nehrozi, ze si to s tim PZ setakem nekdo koupi ...? No jak myslis. Na trh to s tim jde, uz je kit v zahranici moznost predobjednat.

Ale kolyy skutecne nepsal pouze o tomto, to jednak a predevsim, hlavni problem je v tom, ze to Sony k tomu vubec dava a jeste si tenhle krap samotny ­(ne v kitu­) ceni na 10 000, coz je opravdu vysmech. Druha moznost bude patrne 12­-70­/4, coz to je taky pecka a za tricet, takze v kitu bude taky sakra draha ­- a nic lepsiho nemaji!. Fullframova 28­-70­/3.5­-5.6 je na APS­-C na zacatku az moc siroka, a tim jsme skoncili v tom, co by mohli davat do setu za acketpovatelny penize. Proste ten 16­-50 uz mel byt davno nahrazen necim vic odpovidajicim, klidne i s o neco mensim rozsahem nebo se 14 mm zacatkem, a ze se tak nestalo a i A6500 jde na trh s timhle, to je jejich ostuda. Ze to tady kolyy zkouma a zamysli se nad tim, ze krome toho, ze to sklo stoji za bidu samo o sobe, bude na stabilizovanym snimaci patrne fungovat jeste hur, mi nijak mimo neprijde.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 17.11.20160:56
Je úplne jedno čo by som tam nasadil ja. Skús sa odosobniť, ja hovorím o technickom probléme, ktorý musí Sony nejako vyriešiť. Mňa to netrápi, mňa to len zaujíma. 16­-50 je extrém, ale APS­-C poriadne nepokrýva ani 16­/2.8 a dokonca ani Zeiss 16­-70­/4 na širokom konci. Tieto, ale aj ďalšie APS­-C objektívy projektovalo Sony na hrane a ak chce teraz prísť so stabilizáciou, ktorá potrebuje podstatne väčší polomer pokrytia, tak vidím otáznik. Na druhej strane tu máme FE objektívy, kde ten APS­-C senzor môže tancovať ako chce a kvalita bude stále nezmenená.

Porovnaj to s Fuji ­- to rovno povedalo, že stabilizáciu nikdy neprinesie, keďže bajonet ani objektívy na to projektované neboli a ich priorita je obrazová kvalita, ktorú obetovať nechcú.

Mne sa nechce veriť, že by v dnešnej dobe nejaký výrobca dopustil, aby sa s hociktorým originálnym objektívom ­(nehovoriac seťákom­) objavil na fotke či vo videu čierny roh. Môžeš 16­-50 považovať za nezaujímavý objektív, ale ten proste výrazne limituje účinnosť stabilizácie, ak by mala fungovať rovnako bez ohľadu na objektív. Preto som prišiel s hypotézou, že možno bude účinnosť stabilizácie závislá na použitom objektíve. Pokiaľ neprídu s nejakým iným riešením, ktoré teraz nevidím, tak by som na Tvojom mieste dúfal že to tak je, pretože inak to bude stabilizácia iba na papieri.

Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 17.11.201613:32
kolyy, napísal si : ­" Pokiaľ neprídu s nejakým iným riešením, ktoré teraz nevidím, tak by som na Tvojom mieste dúfal že to tak je, pretože inak to bude stabilizácia iba na papieri. ­"

Prečo by som mal práve ja dúfať ? Nie som majiteľ, ani akcionár menovanej firmy.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 17.11.201616:22
" ak dám na drevo 1700 EUR za A6500 určite použijem iné sklá­"

Ak uvažuješ, že foťák kúpiš, tak predpokladám, že účinnosť stabilizácie je pre Teba podstatná vec a dúfaš, že to bude stáť za to. Ak to bol iba rečnícky zvrat, tak v nič dúfať nemusíš, uznávam.
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 16.11.201612:27
Netvrdím, že bude Olyho fáza vo videu stejne skvelá ako u Sony­/Canon, ale zlepšenie proti kontrastu Panasonicu očakávam už len z princípu činnosti AF. Súhlasím, na konečný verdict je potrebné otestovať, snáď to skutočne nedomrvili.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201613:26
Majitele Fuji taky ­"ocakavali uz len z principu­" ­(PDAF­) a misto toho se trapili s pomalym ostrenim i ve fotografickem rezimu, nejen ve videu ... a napravy se dockavali prubezne, pricemz do apson OK stavu se dostali az po letech. Samozrejme je super a chvalyhodne, ze to Fuji nezazdilo a postupne to vylepsovalo­/opravovalo i pro starsi modely a pracovali na tom. Ale stalo to more casu a fotaky uz byly roky na trhu, tzn. na tom ­"ocakavani­" vs realita to nic nemeni.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201613:54
Presne tak. Ja som bol pripravený X­-T10 kúpiť, keď vyšiel, strávil som s tým v obchode asi dve hodiny. Ale v priamom porovnaní bol Panasonic GM5, ktorý som už vlastnil, neporovnateľne lepší nielen v jednorazovom, ale aj kontinuálnom ostrení. PDAF na papieri pekné, recenzie pozitívne, ale realita bohužiaľ značne zaostávala. Inak foťák super, ale taký veľký krok späť v AF som nemohol akceptovať.

A vo videu to nemajú dobre doriešené doteraz ­(X­-T2­), síce to preostruje rýchlo, ale je to trhané a skokovité, takže použiteľnosť stále obmedzená.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.201614:05
Až na to, že v prípade Panasonicu máme slabý autofocus vo videu nespočetne krát potvrdený v praxi, nielen na papieri.
Mimochodom, kde sa dajú vidieť videá z nového Olympusu, ktoré by potvrdili tvoje slová o slabom AF ?
Odpovědět0  1
J77 (256) | 16.11.201614:13
joeh: Ty jsi vazne demagog na druhou. Nikdo nezpochybnuje, ze Panasonicu uzjizdi v AF u videa vlak. Rec je prece o Tvym vyroku, ze bys z principu u PDAF ocekaval lepsi AF, akorat ze napr. u Fuji ­(PDAF­) se hluboce ukazalo, ze takova ocekavani nemusi mit s realitou nic spolecneho, nebot u nich bylo dle Tebe z principu lepsi PDAF ­(coz je pravda­) v praxi dlouhodou dobu dokonce horsi ­(coz je take pravda­), nez dle Tebe z principu horsi CDAF.

Druha vec, on prece nepise nikde o existenci zadnych videii, na zaklade kterych by to usoudil!, naprosto jasne napsal, ze ­"v tých prvotných recenziách zaregistroval komentár na túto tému len na mirrorlessons, a ten nebol veľmi pozitívny ​­- autofokus vo videu je vraj dosť pomalý a má tendenciu sa strácať­". Tak proc po nem chces videa, kdyz nic takovyho nezminoval?? A ani to nejsou ­"jeho slova­", pouze odkazal na to jedine, co zatim na to tema nasel na jinem zdroji.
Odpovědět0  1
jozkopower (452) | 16.11.201614:29
Bavíme sa o videu v recenziách a nemáme ukážky ? To je akože k čomu dobré zhodit Olyho na základe pofidérnej diskusie ..
J77 ­- tvoj štýl agresívnej komunikácie a urážok je prejavom malosti.
Odpovědět0  1
J77 (256) | 16.11.201615:11
Ale prave naopak ... ze jsi demagog ­(prekrucujici to, co bylo psano + vynechavajici to, co se mu nehodi­), plyne ze 70% toho, co zde pises ­- kdekoliv. Ja jsem pouze upozornil na fakta tam, kde jsi reagoval neopodstatnenym zpochybnovanim, nebo kde jsi psal uplne mimo smer diskuze, a to nikoliv kvuli sobe, ale kvuli tomu, ze negujes to, co kolyy racionalne a smysluplne, promyslene napsal. Coz lide trpici malosti se timto, co saha dal, nez za jejich slova, nedelaji. A pokud sis neracil vsimnout, Olyho E­-M1 II nikdo neshazuje, pouze bylo poukazano na to, ze rozhodne neni jiste, ze PDAF na E­-M1 II bude dobry, jak se Ty zcela bez opodstatneni a navic v rozporu s mnohymi drivejsimi praktickymi zkusenostmi ­(napr. uz jmenova Fuji­) domnivas, tot cele. A styl moji komunikace je pouze projevem snizene tolerance k opakujici se hlouposti a demagogii. Nezapomen mi zase naklikat minusy, diky.
Odpovědět0  1
kolyy (362) | 16.11.201614:29
Krátky komentár v recenzii je v sekcii ­"4K video­":

http:­/­/www.mirrorlessons.com­/2016­/11­/08­/olympus­-om­-d­-e­-m1­-mark­-ii­-extended­-second­-impressions­-andalucia­/#4K_video

Najlepšia kontinuálna ukážka je asi tu ­(od 1:00­), ale môžeš si to pozrieť celé:

http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=QKe5b2sRQIQ&t=1m0s

Podobný komentár urobil aj tu od 8:50:

http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=t4Rl8yc_zrc&t=8m50s
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201615:36
Tak na dosavadni Olympus urcite zlepseni, ale bohuzel zadna slava. Zemena od tech 1:10 do cca 1:30, svelty byk nezaostreny takovou dobu, dtto honak na koni a focus jak jinak nez za nim na pozadi. A to vse pri stejnem ohnisku, zadne zoomovani ­(a je tam takovych mist vic ...­). Takze rychlost a ­"nepulzovani­" by bylo, ale implementace pokulhava ve stejnem stylu, jako driv. A to je to pomerne jednoducha scena s neprilis rychlym, predvidatelnym pohybem a dostatecne zretelnymi subjekty. To byly nejake predprodukcni kusy, nebo uz ostry produkcni firmware?
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 16.11.201615:45
No, a6xxx to není ani náhodou... těch drobných či větších nejistot je tam prostě moc... I ­"staré­" Sony SLT foťáky na tom byly líp... aspoň podle těchto videí mi to tak přijde...
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201615:54
Jj, proto vyzvidam, jestli je to predprodukcni nebo ostry vzorek. Ale tohle snad nejakym budoucim FW vylepsi, je to jejich vlajkova lod, tak snad na to nebudou kaslat jako na nizsi OM­-Dcka. Jinak ja to puvodne nechtel psat, abych tu zase nekomu z papiru a teorie demagogizujicimu neslapl na kuri oko, ale cca takhle zaostrene video z obdobne sceny natocis i 3 roky starou GX7 s pouze kontrastnim ne­-DFD ostrenim a se setakem = to se u tech testovacich videi vubec nebavime o tom, ze ma na tom 40­-150 a 12­-40 PROckovy skla ...
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201616:35
Píšu, že je to produkčná verzia foťáku. To ale asi nevylučuje, že ešte môže prísť nejaký update FW, kým to pôjde do predaja.

Prvá vec, ktorú by bolo dobré zistiť je, či sa tá rýchlosť preostrovania nedá nastaviť. Manuál je už niekde na webe, ak by sa niekomu chcelo.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201617:22
Neco malo je na strane 111:

http:­/­/www.olympusamerica.com­/files­/oima_cckb­/em1_markii_enu.pdf

AF Scanner: Sets the AF scan* function for when the camera cannot focus on the subject or the contrast is not clear ­(* scans whole range from minimum range to in fi nity for focus point when the camera cannot focus on the subject or the contrast is not clear­). ­- nicmene, to neni o to, to bylo zjevne vypnute, protoze jinak by honil zaostreni dopredu­-dozadu.

C­-AF Lock: Sets the tracking sensitivity for C­-AF. ­- vic tam k tomu nepisou ­(jake moznosti voleb to ma­), takze rychlost se nastavit neda, ale citlivost mozna. Na druhou stranu pochybuju, ze by ten recenzent toto nevyzkousel, jestli nabyl dojmu, ze to je ­"not as good as we hoped for­" nebo jak to tam povidal.

Jinak v manualu me zaujaly dve jine veci:

1. AF Focus Adj. ­- Focal location adjustment for phase­-difference AF can be fine tuned within a range of ±20 steps. ­(to je fajn ­- ze nespolehaji na to, ze ostreni v rovine snimace z principu teoreticky vylucuje FF­/BF ... mame z praxe nekolik prikladu, ze teorie je sice krasna, ale praxe casto odlisna, tusim ze jeden z nich se nachazi i tady v nejake Milanove Sony recenzi­)

2. When using a Four Thirds system lens, AF will not be available during movie record. ­(tak to bude pro par lidi docela nemile prekvapeni, ze ani u vlastnich starsich objektivu to neumozni; mne by to zrovna nechybelo, ale i tak ...)
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 17.11.20161:32
Super, dík. ­"AF scanner­" vyzerá ako klasický obmedzovač pre rozsah autofokusu, niekde som aj čítal, že by to E­-M1 II mala mať. Určite je to užitočné, ale to nie je to čo nás zaujíma. ­"C­-AF Lock­" vyzerá podstatne nádejnejšie, mohlo by ísť o nastavenie rýchlosti reakcie pri skokovej zmene vzdialenosti objektu, analogické ku konkurenčným foťákom. Ak to ovplyvňuje aj video, tak to by mohlo znamenať iba to, že prednastavená hodnota len príliš dlho váha s preostrením.

Čo sa týka súčasných ­"recenzií­" ­- ide iba o prvé dojmy z Olympusom zorganizovaných akcií na Islande a v Španielsku, kde pozvali novinárov, rozdali im foťáky a nechali ich odskúšať ich na pripravených scénach. Zrejme nebol čas na nejaké podrobnejšie skúmanie rôznych nastavení. Poriadne recenzie ešte len prídu.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 17.11.20168:33
AF Scanner ­- vyzera, ale neni. E­-M1 ma polozku, ktera se jmenuje AF Limiter, take je to v manualu. Ten dela to, co predpokladas, tzn. dokaze omezit hledani roviny ostrosti na hrube vymezenou vzdalenost subjektu. Z manualu vyplyva, ze ­"AF Scanner­" ma tri volby ­(off, projet rozsah 1x, projizdet rozsah opakovane­), coz celkem jasne rika, k cemu to je ­(projeti celeho rozsahu, pokud nemuze locknout na stavajici subjekt, to se ale ve videu nedelo­). Uz z toho ale nevyplyva, jestli se to tyka pouze statickych snimku, nebo i videa, jak ostatne spravne podotykas.

C­-AF Lock sensitivity ­- toto naopak dle manualu opravdu ma mit vliv na vykon AF a v jinych zdrojich jsem dohledal, ze to ma pet stupnu nastaveni citlivosti. Ale nemyslim si, ze to bude delat to, co usuzujes; odhaduji, ze to bude odpovidat tomu, co uz davno maji pokrocilejsi DSLR, a to nastaveni mire ­"snadnosti­", z niz AF v prubeznem rezimu v ramci navoleneho bodu ­(tzn. ne pri trackingu­) preskoci na blizsi subjekt.

Nicmeme pro ucely test videa, ktere jsi linkoval, nema ­"C­-AF Lock sensitivity­" zadnou relevanci. Nic se snimkem nemihalo a ani k zadnym skokovym vzdalenostem subjektu nedochazelo. Vliv by to melo napr. na ostreni o par minut pozdeji, jak tam cvala ten belous a mihaji se skrz zaber stromy z aleje ­- ze se nebude snazit preostrovat na ne. Ale to se neda zhodnoti, cela ta cast videa je sice priserna a na stromy v popredi to preskakuje, ale byla to tezka situace, bylo to toceno z jedouciho drncajiciho mikrobusu, takze jsem tuhle cast videa ani kriticky nevpichoval. Co je podstatne a nepotesi to je, ze nebyla dobre, konzistentne zvladnuta ani ta jednoducha scena se svetlym bykem a honakem, kdy to, bez ohledu na ta nastaveni, bud suverenne ztratilo subjekt a locknulo pozadi na tak dlouho, ze je to mimo jakekoliv debaty o ­"AF sensitivity­", nebo to nezvladlo doostrovat jdouciho byka vubec a take po tak dlouhy usek, ze to na to zadne nastaveni tohoto typu, jehoz citlivost se obecne pohybuje v daleko kratsim casovem rozsahu­), nemohlo mit vliv. A krome toho opakuji ­- nic se snimkem nemihalo a ani k zadnym skokovym vzdalenostem subjektu nedochazelo. Tzn. ta situace ani neodpovidala tomu, co ma C­-AF Lock pripadne doladovat.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 17.11.201616:14
AF Scanner vs Limiter ­- máš pravdu, poplietol som to. C­-AF Lock sensitivity ­- áno, presne to mám na mysli. Máš pravdu, že to pomalé preostrovanie na bežiaceho býka to nevysvetľuje. Nie je však vylúčené, že to nastavenie robí vo videu niečo trochu iného ako pri fotení, ale to už varím z vody.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 17.11.201617:02
To je klidne mozne, treba na D7000 a D71000 se totez jmenuje ­"Focus tracking with lock­" ­(cesky preklad je jeste vic zavadejici­) a pritom to funguje i v C­-AF, nejen v C­-AF+TR ­(v pripadne Nikonu 3D Tracking­) a naopak pri videu to nefunguje vubec ­(pravda, natacenem pres live view, tzn. bez fazoveho ostreni, tzn. neni to totez, jako ­"pouze live­" bezzrcadlovky­). Tak nebo tak, zadna z techto funkci nevysvetluje nic z tech problemu, co jsou na videu k videni, ani nic nemeni na tom, co uz bylo k tomu napsano. Ale je to prvni firmware, predpokladam, ze v tomto stavu to snad nenechaji. Byla by to skoda, jakkoliv se domnivam, ze na video si toto nikdo kupovat nebude a radeji by v takovem pripade sahnul po vhodnejsich Sony nebo Pana ­(ktery ac nema AF u videa idealni, netrpi nijak zasadne vetsimi AF problemy, nez takovymi, jake byly k videni na tom testovacim samplu­).

Ja povazuju za velky pokrok, ze aspon tento Olympus bude mit pouzitelne prubezne ostreni, ktere vypada ­- z toho, co jsem mel moznost zatim videt ­- ze je konecne tam, kde melo byt uz davno ­(namisto totalni stagance a temer kompaktove zoufalosti­), tzn. na urovni pomalu, ale jiste smerujici k D7XXX ­/ EOS XXD. Ale jestlize to nezuzitkuji v nizsich telech a v ostatich budou jenom dal recyklovat zastarale veci z let 2010­-2012, tak moc duvodu k radosti stejne nebude ... :/
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.20169:47
Mimochodem kolyy, netusis, jestli ten prstencovy AF­-MF prepinac u Olyho 12­-40 funguje i na Lumixovych telech? Na Panasonicach jsem tenhle objektiv nemel moznost vyzkouset ...
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 16.11.201612:01
Premýšľam, ale myslím že som funkčnosť toho prstenca nikdy neskúšal, manuálne ostrím výnimočne. Žiadny môj objektív ho nemá.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201613:19
OKi, slo mi jen o to, jestli to prepina mechanicky prevod, nebo jestli je to jen dalsi forma ­"externiho cudliku­" ­(coz by na Pana nefungovalo, potrebuje to v tom pripade SW vazbu na strane tela­). Ja uz to nemam jak vyzkouset, vsechny Oly jsem uz pred casem poslal do sveta a nechal si jen par skel.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201622:08
J77 ­- tak to fakt netuším, ale príliš by som to neočakával.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.20169:24
Neocekavam ... ale oni umi pozitivne prekvapit :­) a do jiste miry by to melo i logiku, kdyz se pred casem vyjadrili tak, ze PDAF neni na poradu dne. Pricemz u Panasonicu si asi jako u jedineho vyrobce dovedu neco takoveho aspon predstavit.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.11.20169:49
Ignoráciou fázového ostrenia vsadil Panasonic na nesprávnu kartu. Pochybujem, že aktuálne používaný kontrastný systém čaká nejaký podstatný posun vpred. Vo videu je zaostalosť systému už dnes markantná.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 16.11.201610:21
Nejen Panasonic, i Olympus ho ignoruje a trpi pri AF ve videu stejnym problemem, PDAF mela ho akorat E­-M1 a ted E­-M1 II, jinak vse mezi tim nejenze bez, ale porad jen s tim samym, nevyvijenym ­(no dobre, u E­-M5 II se o neco zlepsil EV rozsah pouzitelnosti, ale tot vse­), mizerne implementovanym 81­-bodovym CDAF ­(a nikde neni napsano, ze se to odted dal bude PDAF objevovat i u nizsich Oly tel­). A kdyz jsem mel vedle sebe E­-M10 a GX7 ­- oba pouze CDAF ­- tak u Pana je to o dva vesmiry dal, prestoze to je take jen fotak s obycenym ne­-DFD kontrastnim ostrenim ­(nicmene narozdil od Oly je celkem pouzitelne i v prubeznem ostreni ­- coz je pokrok a nelze to prehlizet­).

Tudiz bych to s tou sazkou na nespravnou kartu nevidel tak kategoricky, jakkoliv to zni pravedpobone, pochybnosti mam trochu take = nerikam, ze urcite nemas pravdu. Ale dovedu si predstavit, ze pri jejich enormni snaze o skutecny vyvoj sve pojeti simlulace fazoveho ostreni pomoci DFD dokazou dotlacit do stavu, kdy to sice asi nebude na urovni nejlepsich ­(A6XXX­), ale aspon konkurenceschopne ostatnim, v zasade by jim k tomu mel stacit vyssi vypocetni vykon ­(coz je jen otazkou casu­) a rychlejsi vycitani snimace ­(to si netroufam odhadnout­). Stejne tak se ale muze stat, ze jim to zlomi vaz, pokud to bude trvat moc dlouho nebo vubec nenastane, a to zejmena u lidi, kteri si doted kupovali Lumixy kvuli videu, to mas pravdu.
Odpovědět0  0
stn35 (205) | 14.11.201618:17
hlavne by mohol vyjst tento firmware pre GX80 aby sa to dalo pouzivat pri videu a bude to par excellance
Odpovědět0  0
J77 (256) | 14.11.201618:37
Obavam se, ze budes mit smulu, neb GX80 je ­"pouze­" slusne zupgradovana GX7, kterazto stabilizaci v tele pri videozaznamu s ne­-Lumix objektivy take neumi ... a protoze GX80 od sveho predchudce ­(mimochodem v Japonsku prodavana je jako GX7 Mark II­) upgradovala uz dostatecne a v neposledni rade je uz doby nastupu vyrazne levnejsi a jeste navic ma navzdory nizsi cene kitu lepsi setove sklo ­(12­-32­), tak se obavam, ze tech benfitu je uz az prilis, nez aby do nizsiho modelu jeste pridavali dalsi bonus. Jakkoliv by to byl velmi mily a sympaticky pocin ...
Odpovědět0  1
kolyy (362) | 15.11.201610:20
GX80 stabilizuje pri videu všetky objektívy a zatiaľ lepšie ako G80 ­(ktorá potrebuje nový FW, lebo sa to trhá­).
Odpovědět0  0
J77 (256) | 15.11.201618:01
Ze bych si to spatne vybavoval? Mozny to samozrejme je, ale mel jsem za to, ze kdyz jsem na tom mel M.Zuiko 45­/1.8 a zkousek 4K video, tak na me svitila ­"skrtnuta rucicka­" BODY ­(a vypnutou jsem ji fakt nemel :­).
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201622:13
45­/1.8 mám a pre video aj používam, takže celkom iste stabilizácia funguje. Funkčnosť stabilizácie vo videu pre pevné sklá bol jeden z hlavných dôvodov prečo som GX80 kupoval.
Odpovědět0  0
J77 (256) | 15.11.201622:48
OK, v tom pripade Ti velmi dekuji za opravu, Tobe nemam duvod neverit ­- chyba se evidentne stala na moji strane. Mel jsem GX80 jen na chvili a vedle stavajici GX7, tak se mi to zda se spletlo. Diky :­).

Mimochodem zajimal me tehdy hlavne hledacek, ale bohuzel je uplne stejny jako na GX7, akorat neni vyklopny ­(bohuzel kvuli prilis striktnim vhledovym uhlum a pouzite lcd technologii­). Ale uprimne receno, jestlize jsi potvrdil, ze interni 5­-osa stabilizace na snimaci skutecne funguje se vsemi skly, tak to uz je tak masivni upgrade GX7, ze pred nima uprimne smekam ­- kolik tam toho bez nejakych marketingovych kalkulaci nacpali. A to jeste zvladli snizilt startovaci cenu kitu ­- navic kitu s lepsim setakem ­- o cca pet tisic ­/ 20%. Byla by opravdu skoda, kdyby Panasonic s fotakama seknul, toto je opravdu sympaticky pristup, podobne se snazili pred temi par lety nabusit i GX7, proste to neprehani s vypocitavosti a v neobvykle nadstandardni mire davaji to nejlepsi, co momentalne umi, co tam jsou v ramci dany ceny schopni nacpat. Opravdu sympaticke. Ale obavam se, ze jestli Milanuv ­"serial­" o letosnich hospodarskych vysledcich vyrobcu bude pokracovat a dojde i na Panasonic, tak to bude debakl :(
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201623:35
Tak tak, Panasonic je jeden z mála, ktorý relevantne inovuje nielen v high­-ende. Bohužiaľ im chýba značka a schopný marketing, takže trhový podiel je slabý. Ja dúfam, že toto kolo ešte prežijú, veľmi silný stred ponuky ­(GX80, G80­) by sa mohol konečne trochu presadiť voči zväčša stagnujúcej konkurencii, keďže získal aj veľmi dobré recenzie. A to vrátane dpreview, kde je G80 momentálne ich doporučovaným foťákom v svojej kategórii ­($900­-1200­), napriek tomu, že je to papierovo nerovný boj voči drahšej konkurencii ako A6300, EOS­-M5 alebo D7200. To by už mohlo čosi pomôcť. Navyše GH5 by mal mať svoj trh istý, ak nepríde neskoro alebo nebudú nejaké vážne problémy, lebo to bude pre video opäť na chvíľu unikátny prístroj.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 15.11.201610:16
Nemám s GX80 pri videu nijaký problém, aký FW by si si predstavoval?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.