Víkendová diskuze: Užitečné filtry?
Tímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:
Existuje nespočet různých filtrů, se kterými lze docílit nejen věrnějšího podání barev pořízených snímků. Používáte nějaký z nich? Nebo snad filtry neuznáváte? Ať už ano či ne - zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
[SIZE="5"]Užitečné filtry?[/SIZE]
Existuje nespočet různých filtrů, se kterými lze docílit nejen věrnějšího podání barev pořízených snímků. Používáte nějaký z nich? Nebo snad filtry neuznáváte? Ať už ano či ne - zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
Jo používám, jednak si doma nemusím dělat mozol na zadku při úpravách a zadruhé vím co chcu a podle toho se zařídím /tzn. nasadím před sklo to co mi to umožní/.
Používám UV filtr pro ochranu objektivu a výjimečně polarizační filtr. Do budoucna uvažuji o ND filtru, ale stále rozmýšlím, když podobných efektů lze docílit v postprocesingu.
jelikož jsem trochu zběhlej v ovládání photoshopu tak polarizační filtr neřeším a kloním se k názoru pana neffa, že každý filtr před optikou snižuje kvalitu. fotím do rawu a to se pak nechají dělat poměrně velké úpravy. trochu uvažuji o UV filtru hlavně kvůli ochraně objektivu, ale zatím jsem si zvykl fotit i bez něho a nechybí mi.
polarizační filtr zvažuji v jediném případě - a to že bych někdy potřeboval fotit např. nějakou sledovačku, tedy něco za sklem - abych vyfotil i někoho např. uvnitř auta za sklem a neměl jsem tam odrazy okolí.
polarizační filtr zvažuji v jediném případě - a to že bych někdy potřeboval fotit např. nějakou sledovačku, tedy něco za sklem - abych vyfotil i někoho např. uvnitř auta za sklem a neměl jsem tam odrazy okolí.
[quote=machfilip;8911]Používám UV filtr pro ochranu objektivu a výjimečně polarizační filtr. Do budoucna uvažuji o ND filtru, ale stále rozmýšlím, když podobných efektů lze docílit v postprocesingu.[/quote]
Já používám téměř všechny druhy filtrů. UV, polarizační, (ty mám stejně jako UV na všech objektivech a dolů dám spíš UV), šedé, speciální zvýrazňovací (třeba "podzimní" zvýrazňující podzimní barvy), InfraRed filtry, poskytující zvláštní obrazy (především krajina se stromy a stavbami a pod.).
Nepoužívám efektové filtry (hvězdičky a podobné voloviny).
Ani Adobe PS nedokáže to, co správné požití filtrů, nebo jejich kombinace.
Já používám téměř všechny druhy filtrů. UV, polarizační, (ty mám stejně jako UV na všech objektivech a dolů dám spíš UV), šedé, speciální zvýrazňovací (třeba "podzimní" zvýrazňující podzimní barvy), InfraRed filtry, poskytující zvláštní obrazy (především krajina se stromy a stavbami a pod.).
Nepoužívám efektové filtry (hvězdičky a podobné voloviny).
Ani Adobe PS nedokáže to, co správné požití filtrů, nebo jejich kombinace.
[quote=machfilip;8911]Používám UV filtr pro ochranu objektivu a výjimečně polarizační filtr. Do budoucna uvažuji o ND filtru, ale stále rozmýšlím, když podobných efektů lze docílit v postprocesingu.[/quote]
Polarizak na krajinky je jasna volba, na horach ho mam nasadeny v podstate stale,len menim mnozstvo ucinku.
A ND... neocenitelne,ked potrebujes predlzit cas... potoky, vodopady,
http://www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/178676/v-certovej-doline/
alebo napriklad aj auta,svetla...
http://www.ephoto.sk/uzivatel/bobak-michal/fotografie/176111/nad-ranom/
A ked ND,tak podla mna cim tmavsi... ja som zohnal len ND8 (tj. stmavenie o 3clony,aj ked v reale len 2.5EV)
Polarizak na krajinky je jasna volba, na horach ho mam nasadeny v podstate stale,len menim mnozstvo ucinku.
A ND... neocenitelne,ked potrebujes predlzit cas... potoky, vodopady,
http://www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/178676/v-certovej-doline/
alebo napriklad aj auta,svetla...
http://www.ephoto.sk/uzivatel/bobak-michal/fotografie/176111/nad-ranom/
A ked ND,tak podla mna cim tmavsi... ja som zohnal len ND8 (tj. stmavenie o 3clony,aj ked v reale len 2.5EV)
Používám cirkulárně polarizační filtr skoro pořád. Dřív jsem míval lineárně polarizační, efekt byl větší - zvýraznění mraků, potlačení zbytečných odlesků. Škoda, že dnes už nejsou běžně k dostání. Na počítači se dá vykouzlit leccos, ale vždy je to - z principu - na úkor toho, co se ocitlo na kartě při fotografování.
Já mám jako základ na všech objektivech UV filtry pro ochranu. Polarizák používám málo kdy. To spíš použiju IR filtr. Mám i nějaké efektní filtry - hvězdičky, ND filtr, ale ty skoro nepoužívám.
No jasně. Ušetří to hodně práce při zpracování na PC. Je jedno jestli je to do RAWu nabo do JPGu.
Prostě to tam je. Nejvíc používám POL.,ŠEDÝ přechodový, a vždy"sluneční" clonu !!!
Prostě to tam je. Nejvíc používám POL.,ŠEDÝ přechodový, a vždy"sluneční" clonu !!!
To je jednoduché - používám polarizační, přechodový neutrál a ND filtr, občas i dydimiový Intesifier pro zvýraznění teplých tónů a zjasnění modré oblohy (zvláště na podzim).
Prečo nie. Filtre sú na to, aby sa používali. Všetko je vecou miery a vkusu. Určite by som nerobil streetku alebo reportáž s filtrom, ale vhodne zvolený filter v takej krajinke, portréte či inde urobí svoje.
Jj. Používám, hlavně polarizační. A další je šedý přechodový. Oba používám jen příležitostně, čas od času. Když se mi nelíbí nějaký ten odlesk. Ale měl jsem takové období, kdy jsem bez polarizáku neudělal fotku :D
Ahoj všichni.Přesně tak.Můj názor je taky ten,že filtry jsou od toho,aby se používaly.Kdyby to bylo jen na softveru,tak by to fabriky mohli zabalit a bylo by vymalováno.Osobně je používám a jsem s nima spokojen.UV filtr je nezbytný,slouží bezpečně už jen jako ochrana objektivu.O ostatních filtrech se myslím nemusím rozšiřovat,jako jsou polarizáky a ND filtry,každý určitě zná jejich použití a význam.To nemluvě o filtrech efektových,jako například Stár filtry a filtry barevné.Osobně i uznávám názor,že se to přeci jen nechá i udělat v editoru.Je to taky pravda,ale ne každý je natolik zběhlý v práci s těmito počítačovými vymoženostmi a ne každý,jako například pan Neff,má možnost mít softver jistě zadarmo,když jim,nebo mu,dělá na internetu takovou reklamu.Viz Zoner Studio.Tímto podotýkám,že nemám nic proti Zoneru a už vůbec ne proti panu Neffovi.Zoner sám používám a považuji ho za velmi dobrý program na editaci fotografií a pana Neffa si nesmírě vážím,už jen jako člověka a pak za jeho práci a fotografii vůbec.
UV filter mam na objektive nasadeny stale - ako mechanicku ochranu. Okrem neho mam polarizak, ktory tiez obcas pouzijem, ale vecsinou len pre zaujimavost (co to urobi) alebo pre eliminaciu odleskov zo skla.
A potom este makropredsadky ale tu neviem ci sa na ne hodi slovo "filter" ... :)
A potom este makropredsadky ale tu neviem ci sa na ne hodi slovo "filter" ... :)
Zatím mám a používám jen polarizační. Každou chvíli čekám zásilku Tamrona 90mm, ke kterému jsem přibral ještě UV filtry. Přecejen na ochranu skvělá a levná záležitost. Do budoucna jsem ještě uvažoval o ND, ale ten se dá částečně nahradit polarizačním, tak pokud se neobjeví nadbytečné peníze, tak se bez něj obejdu.
Jinak zastávám názor, že některé filtry se nedají nahradit postprocesingem. Kupříkladu polarizační filtruje odražené paprsky (usměrněné), což žádný program NIKDY zvládat nebude. ND filtr umožní prodloužit čas, to bohužel postprocesing také nesvede. Nehledně na ochranu objektivu.
Nejlepší cestou k úspěchu je ale zvládat jak práci s filtry, tak i postprocesing:-)
Mimochodem, kdo má zkušenosti s nasazením CloseUp filtrů na makroobjektiv?
Jinak zastávám názor, že některé filtry se nedají nahradit postprocesingem. Kupříkladu polarizační filtruje odražené paprsky (usměrněné), což žádný program NIKDY zvládat nebude. ND filtr umožní prodloužit čas, to bohužel postprocesing také nesvede. Nehledně na ochranu objektivu.
Nejlepší cestou k úspěchu je ale zvládat jak práci s filtry, tak i postprocesing:-)
Mimochodem, kdo má zkušenosti s nasazením CloseUp filtrů na makroobjektiv?
Účinek polarizačního filtru podle mého názoru v postprocesingu prakticky nejde nahradit a zejména v krajinářské fotografii je jeho přínos veliký. Kvalitní polarizační filtr optickou kvalitu příliš nesníží, když nepočítáme snížení o cca 1EV.
Z ostatních filtrů jsou velmi přínosné ND filtry, jak plné, tak zejména přechodové, které jsou v postprocesingu nahraditelné jen částečně. Pokud je jasový rozsah scény větší než je rozsah čipu, tak žádný postprocesing nepomůže ani při snímání do RAW souboru.
Z ostatních filtrů jsou velmi přínosné ND filtry, jak plné, tak zejména přechodové, které jsou v postprocesingu nahraditelné jen částečně. Pokud je jasový rozsah scény větší než je rozsah čipu, tak žádný postprocesing nepomůže ani při snímání do RAW souboru.
[quote=radek72;8951]Z ostatních filtrů jsou velmi přínosné ND filtry, jak plné, tak zejména přechodové, které jsou v postprocesingu nahraditelné jen částečně. Pokud je jasový rozsah scény větší než je rozsah čipu, tak žádný postprocesing nepomůže ani při snímání do RAW souboru.[/quote]
A co multiexpozice (HDR)? Jinak ND filtry jsou docela fajn vec, libi se mi, ze je vyrobci davaji i do profi kompaktu.
A co multiexpozice (HDR)? Jinak ND filtry jsou docela fajn vec, libi se mi, ze je vyrobci davaji i do profi kompaktu.
[quote=Milan Šurkala;8952]A co multiexpozice (HDR)? Jinak ND filtry jsou docela fajn vec, libi se mi, ze je vyrobci davaji i do profi kompaktu.[/quote]
Pravda HDR jsem opomněl, takže omlouvám se, když se HDR opravdu umí, tak je to cesta, jak nahradit i přechodový ND filtr. Přesto si stále myslím, že použití přechodového filtru přímo při focení je lepší varianta, zejména destičkové filtry (LEE,HITECH,COKIN) neomezují v kompozičním řešení.
BTW: pokud budete kupovat filtrÿ na eBay, tak se nepřehlédněte jako já, hledal jsem filtry COKIN a místo toho mi přišly filtry s nápisem "for COKIN" čínské výroby (značka TIAN-YA) se strašlivým barevným posunem do fialova. Naštěstí cena odpovídala kvalitě, takže to není nic fatálního, ale i tak zbytečně vyhozené peníze. Dají se použít jen při kalibraci bílé na střední šedou, jinak je to nepoužitelné.
Pravda HDR jsem opomněl, takže omlouvám se, když se HDR opravdu umí, tak je to cesta, jak nahradit i přechodový ND filtr. Přesto si stále myslím, že použití přechodového filtru přímo při focení je lepší varianta, zejména destičkové filtry (LEE,HITECH,COKIN) neomezují v kompozičním řešení.
BTW: pokud budete kupovat filtrÿ na eBay, tak se nepřehlédněte jako já, hledal jsem filtry COKIN a místo toho mi přišly filtry s nápisem "for COKIN" čínské výroby (značka TIAN-YA) se strašlivým barevným posunem do fialova. Naštěstí cena odpovídala kvalitě, takže to není nic fatálního, ale i tak zbytečně vyhozené peníze. Dají se použít jen při kalibraci bílé na střední šedou, jinak je to nepoužitelné.
Můj názor - nejsem krajinkář.
UV - mechanická ochrana např. na rally super. Ne, že bych se bál o objektiv, ale pokud mně auto cákne bahno na foťák, vyměním UV a fotím dál. Než bych ošmatlal bahno přímo z objektivu, trvalo by to dlouho a přišel bych o záběry. Nejsem si jistý, nakolik je znatelný UV efekt např. v horách.
ND - tekoucí voda, nenahraditelný. Ovlivňuje čas expozice, toto nelze v počítači udělat. Teda jo, můžu vodu rozpatlat, ale nebude to ono
ND půlený - např. na krajinky, kdy chci mít prokreslenou oblohu i zem a dynamický rozsah foťáku na to nestačí. Nevýhoda, že klesá kontrast snímku.
ND přechodový - např. v ateliéru, kdy je světlo nad modelkou kousek od hlavy a poměr světla dopadajícího na hlavu a na nohy je velký, kdy nohy jsou tmavé a hlava přepálená, pomůže lineárně srovnat světlo.
Polarizák - opředený mnoha pověrami, samozřejmě nenahraditelný počítačem, protože pracuje s informací, která ve fotce není zaznamenaná, a to s fází. Vychytání odlesků na nekovových předmětech, ztmavení oblohy apod. Škoda, že bere světlo...
Barevné filtry - asi to ušetří čas, ale u digitálů s vyvážením bílé IMHO zbytečnost.
Hvězdičkové apod. - kdo si hraje, nezlobí, podle mě je to kýč :)
IR (infra) - zajímavá věc, samozřejmě nenahraditelný počítačově.
Osobně mám polarizák, ND a ND přechodový cokin, používám to vyjímečně. Ale já fotím hlavně v ateliéru, takže to je jiná kapitola :)
UV - mechanická ochrana např. na rally super. Ne, že bych se bál o objektiv, ale pokud mně auto cákne bahno na foťák, vyměním UV a fotím dál. Než bych ošmatlal bahno přímo z objektivu, trvalo by to dlouho a přišel bych o záběry. Nejsem si jistý, nakolik je znatelný UV efekt např. v horách.
ND - tekoucí voda, nenahraditelný. Ovlivňuje čas expozice, toto nelze v počítači udělat. Teda jo, můžu vodu rozpatlat, ale nebude to ono
ND půlený - např. na krajinky, kdy chci mít prokreslenou oblohu i zem a dynamický rozsah foťáku na to nestačí. Nevýhoda, že klesá kontrast snímku.
ND přechodový - např. v ateliéru, kdy je světlo nad modelkou kousek od hlavy a poměr světla dopadajícího na hlavu a na nohy je velký, kdy nohy jsou tmavé a hlava přepálená, pomůže lineárně srovnat světlo.
Polarizák - opředený mnoha pověrami, samozřejmě nenahraditelný počítačem, protože pracuje s informací, která ve fotce není zaznamenaná, a to s fází. Vychytání odlesků na nekovových předmětech, ztmavení oblohy apod. Škoda, že bere světlo...
Barevné filtry - asi to ušetří čas, ale u digitálů s vyvážením bílé IMHO zbytečnost.
Hvězdičkové apod. - kdo si hraje, nezlobí, podle mě je to kýč :)
IR (infra) - zajímavá věc, samozřejmě nenahraditelný počítačově.
Osobně mám polarizák, ND a ND přechodový cokin, používám to vyjímečně. Ale já fotím hlavně v ateliéru, takže to je jiná kapitola :)