Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotíme mobilem: Malujeme barvičkami

21.12.2012, Milan Šurkala, návod
Znáte to, scéna jak z kalendáře, ale na obrazovce se objevila jen nepěkně zbarvená změť pixelů. Jak přinutíme fotomobil, aby byla scéna barevná tak, jak ji vidíte? Vyzkoušejte také barevné režimy, pokud je jimi váš mobil vybaven!
V dnešním díle se podíváme na další důležitou kapitolu při focení, a to vyvážení barev a barevné režimy. Nejen v náročných světelných podmínkách může celý snímek zkazit právě špatné barevné ladění. Něco se dá napravit později, něco však nikoli. A co např. focení do černobílého režimu? Je lepší fotit rovnou do odstínů šedi nebo to udělat až v počítači? Na to si zkusíme odpovědět v dnešním díle seriálu o focení fotomobilem. Jako vždy, i dnes použijeme pro ukázky fotomobil Nokia N8.



testovací fotomobil Nokia N8


Začneme nejprve vyvážením bílé. Tato funkce má fotoaparátu říci, za jakého světla fotíte a tím ovlivnit barevné ladění snímku. Pokud fotíte bílý papír pod žárovkovým světlem, jeho žlutá barva ovlivní i onen papír (bílý papír bude odrážet žlutou barvu světla) a fotomobil může vyfotit bílý papír žlutě. Lidský mozek toto dokáže částečně vyfiltrovat, ale fotomobil o zdroji světla neví a musí ho hádat. Když vidí hodně žlutého světla, tak u mnoha modelů bude i fotografie žlutá. Automatické vyvážení bílé dokáže většinou tyto problémy vyřešit, ale ne vždy se to podaří a některé fotomobily s tím mohou mít problémy. Někdy musíte fotomobilu pomoci, případně můžeme vyvážení bílé využít i k tvůrčímu záměru.




Takhle to může dopadnout, když se to nepovede nebo špatně nastaví.



Na předchozím snímku vidíte, jak to dopadne, když se to nepovede (ať už z důvodu špatné funkce automatiky nebo mým nekorektním nastavením). Za žárovkového světla se může stát, že snímek hodně zežloutne a budou mu chybět modré odstíny.




Se správným vyvážením bílé.



Se správným vyvážením bílé je bílá opravdu bílá a snímek má i korektně zobrazené modré odstíny (komplementární barva k barvě žluté). Zůstává zde ale otázka, zda se vůbec tímto zabývat a nezkusit totéž vyřešit až v počítači v grafickém editoru.




Úprava prvního snímku v editoru.



Editor vás bohužel nezachrání a hned si vysvětlíme proč. Fotoaparát obecně vyfotí snímek jako surová data pod daným osvětlením. Za žlutého světla žárovky tedy bude snímek spíše žlutý, nicméně bude obsahovat zelené, červené i modré tóny. Pokud se vyvážení nastaví správně, tedy vyfocenou žlutou prohlásíme v tomto případě za bílou, modré odstíny se zesílí a žluté potlačí. Výsledkem je krásně bílá, modrá a snímek bez žlutého nádechu tak, jak vidíte na druhém snímku.

A proč vás tedy editor nezachrání, aneb proč třetí snímek po zásahu editorem není tak dobrý jako ten druhý? Už jsme si řekli, že pokud máme špatné vyvážení bílé, tóny, které by se měly zesílit (jako to dělá lidský mozek), se naopak mohou dokonce ještě více potlačit. Slabá modrá se tak v našem případě stane ještě slabší modrou a dostáváme se ke známému přísloví: "Kde nic není, ani smrt nebere". V silně potlačeném modrém kanálu je jen velmi málo kresby, a i když modrou hodně vytáhneme, bude v modrém kanálu hodně šumět a barevně bude značně nepřesná.

Samozřejmě můžeme dojít k opačnému problému, např. při zamračeném počasí. Tehdy naopak snímky mohou táhnout hodně do modré a bude vám chybět žlutá barva. Pokud nenastavíte správně vyvážení bílé, pak bude dobrá kresba v modrém kanálu, ale bude značně potlačená ve žluté (což je mix červené a zelené). V podstatě váš RGB snímek (z červené, zelené a modré barvy) je ve skutečnosti kresebně tvořen pouze modrým kanálem a červená a zelená kresba je jen velmi nevýrazná. Můžete se snažit kolik chcete, ale ze snímku už toho moc nedostanete.









Zde vidíte předchozí snímky v jednotlivých barevných kanálech. Když se podíváte na ten první, je tam dobře vidět, že v modrém kanálu je prakticky nulová kresba, není tam skoro žádná modrá barva. Když tuto téměř nulovou modrou v grafickém editoru zesílím (třetí snímek), tak sice bude výraznější, ale určitě dobře vidíte, že i tak je ta kresba velmi špatná a zašuměná. Je tomu tak proto, že ve výchozím snímku má onu špatnou a velmi slabou kresebnost, takže při zesílení jen násobím již tak velmi špatný signál. Střední snímek, tedy ten se správným vyvážením bílé, má vcelku dobrou (i když ne ideální) kresebnost i v modrém kanále.




Pouliční lampy převážily, snímek je moc nažloutlý.



Zde je další ukázka toho, jak to vypadá, když se to s vyvážením bílé neudělá správně. Žlutá barva se nepotlačila, naopak je dost silná a modré odstíny jsou o něco slabší.




S vyvážením na žárovku.



S vyvážením na žárovku jsem posílil modré odstíny, potlačeny pak byly ty žluté a červené. Který snímek se vám líbí, to je samozřejmě subjektivní, osobně bych preferoval chladnější variantu. Slíbili jsme si i kreativní využití vyvážení bílé. To vám samozřejmě nikdo nezakazuje a proč byste nemohli upravit barevnost snímku pro posílení nějakého efektu?




Trošku moc obyčejné.



Tento snímek ukazuje sice pěkné mraky, ale můžeme se pokusit skutečnost trochu přibarvit a mraky lehce naladit na jinou barvu.




No, to už vypadá o něco zajímavěji.



Vyvážení na žárovku zesílilo modré tóny a mraky dostaly zajímavější fialové ladění. Takových úprav můžete provádět opravdu mnoho, na testovací Nokii N8 ale mají přednastavené režimy vyvážení bílé poměrně malý rozsah, takže více ukázek vám dnes neukážu. Co si však ukážeme, je převod na černobílý snímek.




Snímek, který chceme převést na černobílou škálu.



Zde máme jeden snímek se všemi důležitými barevnými složkami (modrou, zelenou a červenou). Takhle jej vyfotíte do barviček. Stejně tak ale můžete přímo ve fotomobilu navolit černobílé ladění a výsledkem bude následující snímek.




Totéž v černobílé, převedené fotomobilem.



Pokud fotíte přímo v černobílém režimu, původní snímek se jednoduše uloží bez barevné informace a zůstanou jen jasové hodnoty. I když existuje několik algoritmů převodu (některé jsou prostým průměrem modrého, zeleného a červeného kanálu, některé algoritmy zesilují určité kanály tak, aby to lépe odpovídalo vnímání lidským mozkem), výsledek bude často poměrně plochý a nevýrazný.




Předchozí snímek po úpravách v editoru.



Grafický editor vám může pomoci vytáhnout ze snímku větší kontrast, ale tím to téměř končí. Větší úpravy s tím už bez větších manuálních zásahů nenaděláte.




Barevný snímek převedený do černobílé až v počítači.



Další možností je focení barevných snímků a převádět je na černobílé až v počítači. Tento postup má několik velkých výhod. Pokud si to s ČB rozmyslíte, stále máte k dispozici barevnou verzi. Další výhodou je to, že můžete selektivně vytahovat určité odstíny. Zde jsem třeba ztmavil především modré odstíny, což se projevilo v mnohem zajímavější obloze ve srovnání s předchozími snímky. A takto si s tím můžete hrát ještě více.

I když to vypadá, že u vyvážení bílé jsme používali jiný přístup (vše nastavit už při focení) než u černobílého ladění (vše až v počítači), opak je pravdou. Pokud si chcete se snímky jakkoli hrát, vždy je pro vás nejdůležitější, aby snímek na kartě měl co nejvíce barevné informace. Pokud jde o vyvážení bílé, ukázali jsme si, že toho dosáhneme tím, že vyvážení bílé správně nastavíme (ona se o to většinou postará automatika, ale ne vždy se jí to povede). Pokud jde o černobílý snímek, zde nejvíce barevné informace získáme právě tím, že ho ve fotomobilu pokud možno neupravíme (resp. neosekáme o barvu). Pochopitelně pokud chcete ČB snímek a dobře u něj vyvážíte bílou, bude to o to lepší. Nicméně pokud chcete používat nejrůznější barevné efekty, které mnoho moderních fotomobilů nabízí, klidně je používejte. Jen počítejte s tím, že je pak lepší už na ně nesahat, protože zlepšení už nebude ve většině případů možné.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.