Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotíme s Koalou: Kouzla dlouhé expozice

21.10.2011, Milan Šurkala, návod
Jak ze svého fotoaparátu dostat maximum? Jak vyfotit i s obyčejným kompaktem hezkou fotku? Není to zas tak složité a s naší Koalou vám pomůžeme překonat nástrahy fotografie. Ve 14. díle se podíváme, co zajímavého nám dokáže vytvořit dlouhá expozice.
Jak se tak Koala toulala po Tatrách, vyzkoušela mnoho dalších fotografických disciplín. S některými z nich vás později seznámí, dnes se ale chce zaměřit na hrátky s dlouhou expozicí. I když expozici je možno nastavovat jen u zrcadlovek a lepších kompaktů, s trochou drzosti si můžete některé z následujících efektů vyzkoušet i na běžných kompaktech. Koala vám poradí jak a podotýká, že následující snímky nejsou žádnými fotomontážemi :-)




V Tatrách našla Koala spoustu malých i větších vodopádů.



S dlouhou expozicí jsme si už kdysi hráli u panningu, dnes zkusíme panning trochu jinak. Už víme, že pokud snímáme delší dobu, na snímku se ukáže vše, co bylo za danou delší dobu před objektivem. Pokud se něco hýbe, rozmaže se to. To je sice většinou problém, někdy se to ale hodí pro dojem pohybu nebo jiné další efekty. A právě ty se dnes ukážeme.

Co takhle panning trochu upravit a nesledovat jedoucí objekt z vnějšku, ale fotit přímo z něj? Co takhle mít ostrý dopravní prostředek a krajinu rozmazanou, ale přitom být v onom vozidle? Proč ne, stačí nastavit delší čas, vyklonit se z vlaku/auta a jedeeeeem!




Expoziční čas 1 sekunda, fotoaparát přimontován na záď auta.



Koala přimontovala fotoaparát na záď auta a s expozičním časem 1 sekundy má krajinu i kola krásně rozmazaná, přitom auto je ostré. Většinou pro tento efekt stačí i kratší časy, každopádně pokud budete fotit něco podobného, dejte pozor na sebe i svůj fotoaparát.




No, i ze střechy to půjde :-)



Koala to zkusila i ze střechy auta a také to jde použít. Auto je ostré, protože se fotoaparát celou dobu nehýbal a zabíral stejné místo. Krajina pod koly se ale stále měnila, a proto je rozmazaná a působí dojmem vysoké rychlosti. Než přejdeme k zajímavějším časovým efektům, zkusme ještě vyfotit poměrně klasickou scénu s tekoucí vodou.




Už tři sekundy vám postačí k takto krásným efektům.



Voda totiž různě bublá a nikdy není v každém okamžiku úplně stejná. Pokud snímáte krátce v setinách nebo desetinách sekundy, dojde k většímu či menšímu zmrazení pohybu. Voda bude ostrá nebo lehce rozmazaná a nevzhledná. Když ale využijete co nejnižších ISO citlivostí, co největšího přiclonění (u kompaktů docela problém), pak můžete dosahovat i několikasekundových expozic. Tím, že bublinky a podobné efekty vody se pořád ukazují na různých místech, časem dojde k jakémusi zmléčnění vody, zklidnění hladiny.

Pro menší efekt vám postačí asi 1,5 sekundy, ale aby to vypadalo opravdu hladce, bude potřeba desítek sekund. U kompaktů budete mít problém kvůli malé maximální cloně, takových časů jen tak nedosáhnete. Jedině u modelů s možností připevnění ND filtrů můžete expozice výrazněji prodlužovat (každé EV vám čas zdvojnásobí). U kompaktů se bohužel musíte spolehnout na stinné prostředí, případně lehké šero. Nedostatek světla vám dovolí jít s expozicí nahoru a fotit delší dobu. Za dobrého světla se vám to nepodaří. Koala je už ale netrpělivá, také chce být na fotce a chce vás naučit něco trochu netradičnějšího.




Proč nezkusit fotografii roztočit?



U panningu jste se točili s fotoaparátem vy. Proč ale netočit přímo fotoaparátem? Koala to zkusila a po několika desítkách pokusů se konečně podařil snímek, který se jí líbil. Uprostřed je zkreslení minimální a čím blíže ke kraji, tím je "roztočení" výraznější. Bohužel je opravdu problém trefit bod ostrosti přesně tam, kam chcete. Ono udržet fotoaparát tak, aby se točil kolem osy tak, jak vy chcete, totiž není v ruce vůbec snadné. Paradoxně toto se lépe fotí s lehkými kompakty, pokud tedy umožňují nastavit expozici.

Jaký čas zvolíte, to už je samozřejmě na vás, obecně se dá doporučit něco kolem 1/10 sekundy. Pokud toto chcete fotit s běžnými kompakty bez možnosti nastavit expozici, budete se muset opět spolehnout na nejnižší ISO citlivost a lehké šero. S takovými kompakty je nedostatek světla a nejnižší ISO vaším jediným přítelem pro získání delší expozice.




Ano, jde to i s běžnými kompakty. Koala ale musela počkat na stmívání.



Koala dále přemýšlela, co by ještě mohla vyvést za lumpárny při dlouhé expozici. Těch možností přece musí být spousta. A skutečně! Fotoaparátem už točila, hýbala s ním ve směru pohybu... nyní zkusí během expozice zoomovat. Však proč ne? Drzosti má Koala na rozdávání. Nicméně k tomuto už potřebujete objektiv s manuálním zoomem, tedy zrcadlovku, případně některý z mála ultrazoomů, které jej také mají. Takových je ale opravdu velmi málo (dnes jen ultrazoomy Fujifilmu).




Fantazii se meze nekladou, tak proč nezkusit zoomovat během expozice?



K čemu vlastně dochází? Začínáte fotit s velkým úhlem záběru a postupně jej při snímání zužujete. Koala se vlastně postupně zvětšuje a snímek se roztahuje směrem ven. Tuto fotografie, kterou vidíte, skutečně nemá na svědomí Photoshop, tohle jednoduše vyfotíte přímo, i když se to možná nezdá. Rozhodně ale při focení těchto snímků raději vypněte stabilizaci a autofokus. Nemuselo by se jim líbit, že se ohnisko v průběhu focení mění a nemusí pak vědět, co dělat (nemělo by se nic stát, ale jistota je jistota). Co ale máte dělat vy? Nejjistějších výsledků dosáhnete, když začnete zoomovat, přitom stisknete spoušť, stále bez přestání zoomujete, exponování skončí a až pak přestanete zoomovat. Pokud byste totiž začali zoomovat až po zmáčknutí spouště, s největší pravděpodobností by se vám začátek zoomování nepovedl bez trhnutí, což by se na snímku projevilo nerovnoměrným efektem.




Kompakt za dva tisíce dokáže i toto. Ptáte se jak?



Koala se naučila dokonce další fintu, psát fotoaparátem. Ano, zní to neuvěřitelně, ale i to se dá. Přece víte, že vše, co je na scéně a pohne se, udělá na snímku svůj světelný "otisk". Silné zdroje světla se zejména ve tmě projeví krásnými světelnými čarami. Jistě znáte noční snímky, kde světla aut dělají krásné žluté a červené čáry. Vy to ale můžete otočit. Není nutné nechat kreslit pohybujícím se světlem, ale můžete kreslit pohybem fotoaparátu snímajícím světlo, které se nehýbe. Zde Koala použila běžný kompakt v nočním režimu se 4sekundovou expozicí a prostě jen hýbala foťákem. To, co vidíte, jsou obyčejné LEDky klávesnice, reproduktorů a tanec s fotoaparátem.




Když už jsme u toho, malujme třeba mobilem.



Malovat světlem ale nemusí jen reflektory aut. Klidně můžete postavit fotoaparát do tmy, zapnout mobil (nebo baterku, případně i více různých světel) a světlem jeho displeje se třeba ve scéně podepsat. Koala to už zvládne, ale jak to tedy udělala? Počkala, až se pořádně setmí, na fotoaparátu nastavila expozici kolem 8 sekund, zmáčkla spoušť a během těchto 8 sekund zapnutým mobilem šaškovala před fotoaparátem tak, aby světlo mobilu vytvořilo zmíněný nápis. Samozřejmě expozice může být delší i kratší, to už záleží na vaší scéně.




Průhlednost, žádné vrstvy ve Photoshopu, jen dlouhá expozice :-)



A co tahle průhlednost? Myslíte, že k tomu potřebujete vrstvy ve Photoshopu? Mnozí asi ano, ale s Koalou to zvládnete jedním vrzem přímo na kartu fotoaparátu jednou jedinou fotografií. Jak něco takového vlastně můžete vyfotit? Opět je alfou omegou dlouhá expozice. Koala nastavila samospoušť, expozici nechala na 30 sekundách. Postavila se před fotoaparát a celou půlminutu snímala tuto scénu. Jenže jak dosáhla té průhlednosti?

Koala stále seděla vzadu a po cca 7 sekundách nechala přistavit červenou Octavii. Protože červené auto bylo na snímku jen 3/4 doby snímání, můžete si všimnout, že za ní lze vidět trochu pozadí (to se snímalo zbývající 1/4 času). Po dalších 8 sekundách přidala bílou Octavii. Za ní jde vidět v určitém místě jak Koala, tak červená Octavie. Je to jednoduché, na pozadí byla Koala, takže se snímala na fotografii, pak ale přijela červená Octavie, tedy Koala se přestala snímat a začalo se snímat červené auto. Po chvíli přišlo bílé auto, takže se přestalo snímat to červené. Vše se to začalo krásně překrývat. Na posledních 7 sekund se Koala přemístila před bílou Octavii a vytvořila tak svůj druhý (jednočtvrtinový) obraz. Vše v jediné fotografii!

S malováním světlem pro dnešek už skončíme, Koale se z vymýšlení těchto světelných vylomenin doslova kouří z hlavy a potřebuje odpočinek. Do dalšího dílu si ale určitě vymyslí další vylomeniny a mezitím...





... si skočí na houby.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.