www.digimanie.cz
>
>
>

Fotografický blesk na cestě časem – 13. díl

Fotografický blesk na cestě časem – 13. díl
, , článek
V minulých dílech jsme popsali dálkové odpalování blesků bez fungující automatiky. Každá změna vzdálenosti blesk–objekt ale vyžaduje přenastavit výkon blesků. TTL automatika tento problém řeší sama, avšak dálkové spouštění blesků je zde složitější.



reklama
II. Dálkové spouštění blesků s fungující bleskovou TTL automatikou

Stejně jako při spouštění blesků bez automatiky je na výběr celá řada možností, jak blesky dálkově spouštět. Na výběr je:
    II.1. Spouštění kabelem
    II.2. Spouštění opticky
    II.3. Spouštění radiově
    II.4. Spouštění infračerveně

A podobně jako u spouštění bez automatiky se jednotlivé varianty liší a nabízejí různý stupeň komfortu, technických možností (a komplikací) i různou cenu.


II.1. Spouštění TTL kabelem



Má-li fungovat plná blesková TTL automatika (tj. předblesk atp.), musí se plně propojit všechny kontakty patice na blesk (Hot Shoe) na fotoaparátu s kontakty blesku. Středový kontakt bývá umístěn poměrně standardně (mimo Sony/Minolta), ostatní kontakty jsou ale zcela závislé na výrobci, a to jak počtem, tak rozmístěním. Kabelové spouštění tedy vyžaduje správný kabel, který správně propojí všechny kontakty. Kabel musí být vícežilový a odpovídající značce fotoaparátu (např. TTL kabel pro Canon, Nikon atd.).




Na tomto obrázku je vidět, jak se počet, ale i rozmístění kontaktů liší výrobce od výrobce. Tomu musí mechanicky (ale i elektricky) odpovídat zvolený kabel.


Protože se však mezi bleskem a fotoaparátem odehrává čilá elektronická komunikace vzdáleně podobná komunikaci na USB portu počítače, tak délka kabelu je silně limitována – v praxi na délku kolem jednoho až dvou metrů. Prodloužit kabel sice není technický ani praktický problém, komunikace by se však stala nespolehlivou, až by selhala zcela. Na to pozor, protože na trhu jsou neznačkové kabely délky kolem 10 metrů, spolehlivost práce blesku je však třeba pečlivě vyzkoušet a toto řešení se obecně nedoporučuje. Značkové kabely jsou proto omezeny na vzdálenost cca 1 až 2 metry.




Ukázka TTL kabelu Canon OC-E3 pro blesky Canon a detail obou stran jeho hlavice. Kabel má délku jen asi 0,6 metru. Cena je kolem 1.600,- Kč včetně DPH.




Kabel propojí 1:1 všechny kontakty z patice na fotoaparátu do blesku. Díky tomu je blesk stejně funkční, jako když je přímo nasazen na fotoaparát. Problémy mohou nastat jen s funkcí pomocného ostření na blesku, které může být díky poloze blesku nefunkční.


V praxi je tedy toto řešení jednoduché i spolehlivé (stačí totiž koupit správný kabel), je však silně omezeno vzdáleností a rovněž neumožňuje spouštět více blesků. Proto se používá zejména v makrofotografii, kde změna polohy blesku o jen desítky centimetrů je vidět, či v případě, že chcete mít blesk umístěný na ramenu, a ne přímo na těle DSLR.



Typické použití blesku s TTL kabelem. Délka kabelu limituje umístění blesku, a tak se většinou blesk používá jen na ramenu pevně spojující blesk a fotoaparát. Typické použití je v makrofotografii.




Neznačkový 10 metrový TTL kabel pro blesky Canon, funkce blesku však může být velmi nespolehlivá.




I v kabelech se dá vymyslet ledasco, a tak např. TTL kabel Nikon SC-29 (délka 1,5 metru) má vestavěné pomocné zaostřovací světlo (AF Assist Lamp, AF Illuminator), čímž nahradí pomocné zaostřovací světlo vlastního blesku. Blesk se totiž může díky kabelu dostat do nevhodné pozice, a tak jeho pomocné AF světlo nemusí správně pracovat. Cena je však již kolem 2.700,- Kč.


Shrnutí kabelového TTL spouštění s automatikou:

Velmi snadné a relativně levné.
Blesk funguje a ovládá se zcela identicky jako v případě, že je přímo na fotoaparátu.

Neumožňuje obvykle více blesků, pouze jeden.
Silně limitováno vzdáleností - řádově jednotky metrů, čímž je praktické použití limitováno pro použití blesku na ramenu.
Může limitovat použití pomocného AF světla na blesku.


II.2. Optické TTL spouštění



Při optickém spouštění a při požadavku na funkční TTL nestačí přenést pouze prostý signál TEĎ, ale musí se přenést celá řada povelů. Ty lze ale v principu „vymrkat“ podobně jako morseovku bleskem na fotoaparátu. Jsou-li tyto depeše zachyceny podřízenými blesky (ty musí mít čidlo na světelné impulsy) a budou-li jim podřízené blesky rozumět, tak mohou na povel provést předblesk, i si mohou správně nastavit vše potřebné - například svůj výkon, expoziční kompenzaci blesku atd.

Výhoda tohoto systému je v tom, že pro komunikaci nepotřebuje nic jiného než blesky s čidly, vše ostatní se pošle světlem. Nevýhoda je omezený dosah daný silou záblesků kódujících depeše, a to zejména ve dne a v exteriéru, a problémy s překážkami (zdi, deštníky, příslušenství blesků atd.). Další drobná nevýhoda je, že „vymrkávání“ depeší chvíli trvá a vybíjí baterie.

Tento systém používá např. Nikon ve svém CLS/AWL (Nikon Creative Lighting System/Advanced Wireless Lighting). Interní blesk DSLR nebo externí blesk Nikon SB 800/900 nasazený na fotoaparátu pošle vymrkáváním všechny potřebné údaje všem podřízeným bleskům, přičemž podřízené blesky mohou být např. Nikon SB 600, SB 800 nebo SB 900.

Toto umí např. DSLR Nikon D70, D40, D60, D80, D90, D200, D300, D700, D3 - levnější modely však neumí řídit systém svým interním bleskem, vyžadují tedy vždy externí SB 800 nebo SB 900. Jako podřízené blesky lze použít i některé blesky třetích stran, které jsou kompatibilní se systémem Nikon CLS/AWL, jako například Quantum QFlash nebo různé blesky Sigma či Metz. Jsou-li blesky se systémem CLS/AWL kompatibilní, lze i mixovat blesky různých značek. Tak je možné snadno a poměrně svobodně světelně modelovat celou scénu.




Nikon CLS umí řídit podřízené blesky blikáním interního blesku, takže k vytvoření základního „studia“ stačí jeden podřízený (Slave) blesk SB 600, SB 800 nebo SB 900. Vše se ovládá přehledně na fotoaparátu (viz foto menu fotoaparátu) a pro každou skupinu blesků (interní blesk, skupina A, skupina B) lze nastavit jinou sílu záblesku.




Na podřízeném blesku (zde např. SB 800) se nastaví režim REMOTE, stejný kanál (channel) a skupina, do které blesk patří. Vše ostatní se potom nastavuje již na fotoaparátu.




Tento obrázek přebíráme z materiálů firmy Nikon a ukazuje způsob komunikace blesků v systému Nikon CLS. „Main“ označuje řídící interní blesk DSLR (nebo externí blesk SB800/900 nasazený přímo na tělo DSLR). V první fázi je vidět, jak řídící blesk pošle postupně všem skupinám základní informace. V druhé fázi aktivuje postupně předblesky (zelený, modrý a červený), které následně vyhodnotí, a v třetí fázi rozpošle skupinám výsledek, tj. potřebnou intenzitu záblesku. Teprve potom následuje ostrá expozice (Main Flash). Všechny povely se vysílají „mrkáním“ interního (nebo externího) blesku.


Shrnutí optického TTL spouštění s automatikou:

Relativně levné. Stačí jeden blesk, který umí být jako podřízený, a jako řídící (master) může sloužit interní blesk fotoaparátu.
Nabízí překvapivě širokou funkčnost.

Nabízí jen málo firem a jen určité blesky jsou se systémem kompatibilní.
Může být napoprvé komplikované rozchodit jej.
Blesky na sebe musí vidět a nesmí být ničím stíněny, jinak je spouštění podřízených blesků nespolehlivé.
Limitováno vzdáleností podle síly okolního světla a charakteru prostoru.
Mrkání povelů spustí běžné studiové blesky.

Příště nás čeká radiové a infračervené odpalování s fungující TTL automatikou.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera
Retro a instantní fotoaparáty zažívají boom. Společnost Lomography to tak zkouší z ještě jiného úhlu a přichází s kinofilmovým jednorázovým fotoaparátem Simple Use Film Camera. Vrátí se doba vyvolávání filmů?
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář