BenQ G1: levný kompakt pro hračičky?
Dnes se opět podíváme na fotoaparát značky BenQ, a to model G1. Nabízí 14MPx CMOS snímač, Full HD video, HDR a jeho objektiv potěší nejen 24mm ohniskem, ale také počáteční světelností F1,8. K tomu jsou tu manuální režimy a výklopný displej.
Kapitoly článku:
Digitální šum
BenQ G1 využívá 14MPx CMOS snímač od Panasonicu. Nevíme sice, zda jde o první generaci z Lumixu TZ20 nebo druhou z TZ30, ať tak či onak nejde dle mého názoru o šťastnou volbu, oba čipy se Panasonicu moc nepovedly po stránce kvality obrazu. My se nyní podíváme, jak si s jeho obrazem poradí BenQ.
ISO 100
I při citlivosti ISO 100 je vidět odšumování a rozpíjení některých detailů, zatím je to ale přijatelné.
ISO 200
Při citlivosti ISO 200 je vidět trochu silnější rozpíjení obrazu a místy zbytečně silné doostřování.
ISO 400
S citlivostí ISO 400 je odšumování silnější, místy se ztrácí barvičky. Důležité detaily zůstávají patrné.
ISO 800
ISO 800 je už hodně rozmazané, slabší detaily téměř neexistují a zůstávají jen ty výrazné.
ISO 1600
Citlivost ISO 1600 dále rozpatlává obraz, o detailech nemůže být moc řeč. Obraz je jen složen z hrudek a viditelné jsou spíše jen silné hrany.
ISO 3200
ISO 3200 získává lehký barevný nádech, všechny detaily jsou nemilosrdně rozmyté a případně dost rozostřené.
ISO 6400
Nejvyšší citlivost ISO 6400 je stejně jako dvě předchozí citlivosti dost nekvalitní. Výsledné rozlišení snímku je opravdu velmi nízké. Podíváme se také na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých uvidíme míru zachování detailů.
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 6400 |
Nejnižší citlivost ISO 100 má ještě nějaké detaily, ale i tam jde vidět silné rozmývání obrazu. ISO 200 je ještě použitelné, výše už se jedná opravdu o mazanice.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na focení v protisvětle. Protože fotoaparát podporuje HDR, budeme tu mít více ukázek i v tomto režimu.
Snímek je dosti tmavý, kolem slunce se vyskytuje několik odlesků. Stíny jsou bez barvy a docela silně rozmyté.
HDR je na tom mnohem lépe. Oblohy se zde změny moc nedotkly, ale spodní stinná část je mnohem lépe prokreslená. Lepší jsou nejen detaily, ale především barvy, které nejsou až tak moc šedivé. I tak to ale mohlo být mnohem lepší.
Krajina se dost rozmývá, je tvořena z jakoby akvarelovým způsobem. Obloha se přepaluje a objektiv trpí na velmi silnou chromatickou aberaci, která je vidět i na tomto malém snímku.
HDR trochu snížilo vysoký kontrast scény, nicméně chromatická aberace a nepříjemné artefakty i nadále zůstávají.
Najdete tu i silnější HDR režim, který vypadá dosti efektně, ale už také nereálně. Ani zde se nezbavíte chromatické aberace (ta je ale také způsobena obecně špatným světlem a plně odcloněným objektivem).
Při zoomování si často všimnete, že zhruba v polovině ohniskového rozsahu problikne přes displej bílý světelný závoj. V určitém rozsahu ohniskových vzdáleností okolo 50 mm je objektiv velmi silně citlivý na světelné závoje a umí vytvářet dost nepříjemné fleky v obraze.
Proto doporučuji si alespoň rukou vytvořit sluneční clonu a těmto odleskům zabránit. Pak už může být kvalita obrazu docela přijatelná. Očekávejte silné odšumování ve stínech.