Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 1300D: starý známý

15.3.2017, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V low-endové třídě zrcadlovek od Canonu je nejlevnějším novým modelem EOS 1300D s 18MPx APS-C senzorem. Fotoaparát má nově např. bezdrátové připojení pomocí Wi-Fi. Jak dobře bude tato zrcadlovka ale fotit?
Canon EOS 1300D je vybaven APS-C CMOS snímačem s rozlišením 18 megapixelů. Na dnešní dobu má tak mezi APS-C čipy spíše menší pixelovou hustotu (a větší pixely), jde ale v základu už o hodně starý senzor. My se nyní podíváme, jak si vede.




ISO 100 (JPEG)





ISO 100 (konverze z RAWu)



S nejnižší citlivostí pochopitelně není problém, zde je šum opravdu minimální.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 má v RAWu jen mírný jasový šum, pořád velmi kvalitní výsledek.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 400 jasový šum mírně roste, snímky jsou pořád dost kvalitní.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 už ale do RAWu přidává mírný barevný šum. Výraznost snímků klesá.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 1600 dost roste barevný šum v RAWu. Také JPEGy jsou už šumem dost postiženy, konkrétně v tomto případě jde o vlivy odšumování. Kresba se místy rozmývá a klesá saturace barev.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 je už na senzor dost silná káva, barevného šumu je skutečně dost a je to hraniční použitelná citlivost. JPEGy se dost hrudkují.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 6400 už hraje celá barevným šumem, kvalita je špatná. JPEGy jsou dosti bezbarvé.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je rozšířenou citlivostí. Barevný šum je opět silnější, JPEGy jsou takřka bez barev a ani s detaily to není zrovna dobré. Mrkneme se nyní na fotografie s rozlišením zkonvertovaným na 12 megapixelů (pro srovnání výstupu mezi recenzemi).


Canon EOS 1300D ISO šum autíčka 12MPX JPEG noise

výřezy z 12MPx JPEGů



Při citlivosti ISO 800 začíná být patrná jemná ztráta detailů, ale i ISO 1600 vypadá pořád dobře. Výše už jsou problémy, nad ISO 3200 bych asi už nechodil.


Canon EOS 1300D ISO šum autíčka RAW noise

výřezy z 12MPx RAWů



RAWy vypadají o něco lépe, i s ISO 1600 se dá rozumně pracovat. ISO 3200 je nicméně opět už na hraně. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů.


Canon EOS 1300D ISO šum zajíc noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Výraznější šum se objevuje u citlivosti ISO 1600, tam také začíná docházet k výraznějšímu rozmazávání JPEGů. ISO 3200 je použitelné v RAWu, nicméně zpracování JPEGu je už slabé a kresba je hodně rozmytá.


Canon EOS 1300D ISO šum zajíc 12MPx noise

výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Při zmenšení rozlišení na standardizovaných 12 MPx (pro porovnatelnost praktických výsledků mezi recenzemi) je opět vidět rozumná kvalita RAWů při ISO 1600 a akceptovatelné výsledky při ISO 3200. U JPEGů je ale rozumným maximem ISO 1600. Nakonec se ještě podíváme na snímky bílé plochy.


Canon EOS 1300D ISO šum bílá plocha noise

výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Při zpracování JPEG snímků je potlačován barevný šum, nejvyšší citlivosti ale stále vykazují barevné mapy. V RAWu je vidět nárůst barevného šumu začínající někde kolem ISO 800, více pak při ISO 1600. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.