Canon EOS 1300D: starý známý
V low-endové třídě zrcadlovek od Canonu je nejlevnějším novým modelem EOS 1300D s 18MPx APS-C senzorem. Fotoaparát má nově např. bezdrátové připojení pomocí Wi-Fi. Jak dobře bude tato zrcadlovka ale fotit?
Kapitoly článku:
Canon EOS 1300D je vybaven APS-C CMOS snímačem s rozlišením 18 megapixelů. Na dnešní dobu má tak mezi APS-C čipy spíše menší pixelovou hustotu (a větší pixely), jde ale v základu už o hodně starý senzor. My se nyní podíváme, jak si vede.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
S nejnižší citlivostí pochopitelně není problém, zde je šum opravdu minimální.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 má v RAWu jen mírný jasový šum, pořád velmi kvalitní výsledek.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Při citlivosti ISO 400 jasový šum mírně roste, snímky jsou pořád dost kvalitní.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 už ale do RAWu přidává mírný barevný šum. Výraznost snímků klesá.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 1600 dost roste barevný šum v RAWu. Také JPEGy jsou už šumem dost postiženy, konkrétně v tomto případě jde o vlivy odšumování. Kresba se místy rozmývá a klesá saturace barev.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 je už na senzor dost silná káva, barevného šumu je skutečně dost a je to hraniční použitelná citlivost. JPEGy se dost hrudkují.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 6400 už hraje celá barevným šumem, kvalita je špatná. JPEGy jsou dosti bezbarvé.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je rozšířenou citlivostí. Barevný šum je opět silnější, JPEGy jsou takřka bez barev a ani s detaily to není zrovna dobré. Mrkneme se nyní na fotografie s rozlišením zkonvertovaným na 12 megapixelů (pro srovnání výstupu mezi recenzemi).
výřezy z 12MPx JPEGů
Při citlivosti ISO 800 začíná být patrná jemná ztráta detailů, ale i ISO 1600 vypadá pořád dobře. Výše už jsou problémy, nad ISO 3200 bych asi už nechodil.
výřezy z 12MPx RAWů
RAWy vypadají o něco lépe, i s ISO 1600 se dá rozumně pracovat. ISO 3200 je nicméně opět už na hraně. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů.
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Výraznější šum se objevuje u citlivosti ISO 1600, tam také začíná docházet k výraznějšímu rozmazávání JPEGů. ISO 3200 je použitelné v RAWu, nicméně zpracování JPEGu je už slabé a kresba je hodně rozmytá.
výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Při zmenšení rozlišení na standardizovaných 12 MPx (pro porovnatelnost praktických výsledků mezi recenzemi) je opět vidět rozumná kvalita RAWů při ISO 1600 a akceptovatelné výsledky při ISO 3200. U JPEGů je ale rozumným maximem ISO 1600. Nakonec se ještě podíváme na snímky bílé plochy.
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Při zpracování JPEG snímků je potlačován barevný šum, nejvyšší citlivosti ale stále vykazují barevné mapy. V RAWu je vidět nárůst barevného šumu začínající někde kolem ISO 800, více pak při ISO 1600.