Canon EOS 70D: velmi příjemný společník
Dnes zamíříme do trochu vyšších řad APS-C zrcadlovek a podíváme se na test Canonu EOS 70D s 20MPx senzorem. Pro otestování jsme využili set s novým 18-135mm IS STM objektivem. Jak si tato zrcadlovka povede?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Pro test rychlosti byla využita rychlá SDHC karta Transcend Class 10 UHS-I s kapacitou 16 GB.
- První snímek - 0,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,1 až 0,15 sekundy (s přeostřením celého rozsahu 0,35 až 0,55 sekundy)
- Snímek bez namáčknutí Live View - 0,45 až 0,55 sekundy
- Odezvy spouště - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,2 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,2 sekundy (po cca 15-20 snímcích 0,8 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,2 sekundy (po cca 10 snímcích 0,8 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,85 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,9 fps
- Sekvenční snímání RAW - 2,85 fps (po 24 snímcích klesá na 1,3 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,8 fps (po 11 snímcích klesá na 1,1 fps)
- Sekvenční snímání H JPEG - 6,3 až 7,0 fps
- Sekvenční snímání H JPEG s AI Servo AF - 5,85 až 6,3 fps
- Sekvenční snímání H RAW - 6,3 fps (po 20 snímcích klesá na 1,6 fps)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 6,35 fps (po 8 snímcích klesá na 1,3 fps)
- Sekvenční snímání s tichou závěrkou JPEG - 2,75 fps
Rychlost fotoaparátu je skutečně výborná. Start je bleskurychlý, ostření fantastické, prodlevy mezi snímky už skoro ani kratší být nemohou. Sekvenční snímání má dostatečnou rychlost, dosahoval jsem zhruba rychlosti udávané výrobcem. Buffer je poměrně velký, akorát při snímání RAW+JPEG dojde relativně brzy. U JPEGů nedojde téměř nikdy (patrně až po stovkách snímků) a u RAWů to stále stačí na přibližně 20 snímků při nejvyšší rychlosti.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé fungoval velmi dobře a zde mohu Canon určitě chválit. Automatika pracuje dost spolehlivě a jen málokdy je nutné přejít na ruční vyvažování. Ttradičně komplikované je měření uživatelského vyvážení. Pro něj je potřeba nejprve vyfotit šedý snímek (ne vždy najdete něco, co je neutrálně šedé a vyplní celou plochu snímku) a až pak můžete ve fotoaparátu spustit nastavení dle tohoto snímku a posléze tuto volbu použít. Zbytečně složité.
auto |
denní světlo (5200 K) |
stín (7000 K) |
zataženo (6000 K) |
wolframové světlo (3200 K) |
bílé zářivkové světlo (4000 K) |
blesk |
uživatelské nastavení |
teplota barvy (2500 K) |
teplota barvy (10000 K) |
Fotoaparát nabízí několik obrazových stylů (Picture Style), u kterých lze nastavit ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy. Lze si uložit ještě tři své vlastní styly.
automaticky |
standardní |
portrét |
krajina |
neutrální |
věrný |
černobílý |
V režimu Kreativní automatiky máte k dispozici několik barevných nastavení.
standardní |
živé |
měkké |
teplé |
ostré |
chladné |
světlejší |
tmavší |
monochromatická (kyanotypie) |
monochromatický |
monochromatický (sépie) |
Optický a digitální zoom
Jen ve zkratce se mrkneme na optický zoom setového objektivu 18-135mm IS STM.
Pěkný výsledek. Ostrost sice není řezavá, je ale solidní po celé ploše obrazu.
Slušné přiblížení obrazu a úzký úhel záběru. Středová ostrost je v pořádku, směrem k rohům se obraz trošku rozostřuje.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na chování v protisvětle.
Tento snímek je bez prosvětlovací technologie stínů. Scéna byla opravdu extrémně náročná, proto není divu, že dochází k velmi výraznému přepalu. Podívejme se, co se skrývá v RAWu. Z jasů už se moc zachránit nedá, stíny lze prosvětlit za cenu vysokého šumu.
expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Tady byla použita automatická optimalizace jasu, což znatelně prosvětlilo stíny. Kvůli tomu jsou stíny poněkud bez barev a výraznějších detailů. Ve snímku je bohužel vidět výraznou chromatickou aberaci. I tady je k dispozici RAW. Detaily jsou slušné, z jasů získáte ještě docela pěknou kresbu, stíny lze rozumně prosvětlit, neboť nejsou beznadějně utopené.
Kresba je v rohových částech dost slabá, v RAWu i s výraznou chromatickou aberací. Z jasů se dá ještě zachránit nějaká kresba, ale ne veškerá.
S funkcí Priorita zvýraznění tónu se stáhne expozice zhruba na polovinu a stíny se znovu prosvětlují (ekvivalentem dvojnásobné citlivosti). V JPEGu je podstatně lepší kresba oblohy. Fotoaparát disponuje i HDR režimem, který lze využít. V takovém případě jsou scény trochu přiblížené (užší úhel záběru).
Snímky mají trochu sníženou ostrost, skládání je ale uprostřed naprosto v pořádku. Rohy jsou poněkud rozmazané, ale to byly i bez HDR. Vyrovnání jasů je přirozené.