Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 760D: s novým srdcem

10.2.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes zabrousíme do třídy vyššího low-endu APS-C zrcadlovek. Otestujeme fotoaparát Canon EOS 760D, který přináší nový 24MPx snímač, výklopný i stavový displej. Fotoaparát jsme vyzkoušeli s 18-135mm IS STM objektivem.
Nyní se podíváme, jak si nový 24MPx APS-C CMOS snímač stojí v otázce šumu. Vyzkoušíme JPEGy a RAWy převedené pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je pochopitelně krásně čisté, zde není vidět žádný problém. Snímky jsou v podstatě bez šumu.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Také ISO 200 je dost čisté, jasový šum v RAWu je velmi mírný a ničemu nevadí.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 lehce navyšuje jasový šum v RAWu, výsledky jsou nadále hodně solidní.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 640 (multiexpozice)



Při citlivosti ISO 800 se do RAWu začíná dostávat trochu barevného šumu. JPEGy se lehce třepí. Multiexpozice snižuje úhel záběru a přibližuje snímek. Ten je bez šumu, ale méně ostrý.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 je už šumu docela dost, v RAWu je nutné být trochu opatrnými. JPEG je odšuměný, hrany se sice třepí, ale kvalita je určitě ještě přijatelná a fotoaparát se překvapivě dost snaží zachovat detaily.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 dále navyšuje barevný šum v RAWu. Zpracování obrazu je docela slušné, snaží se co nejvíce zachovat detaily. Každopádně už musíte počítat s částečnou ztrátou barev.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Tady už je pro snímač konečná. Barevný šum je velmi vysoký a v JPEGu už přicházíte o mnoho barev.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 12800 dále vyrostl šum a JPEG je celý hrudkovaný.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 25600 je v RAWu v podstatě už jen barevný šum a ani v JPEGu už nemůžete počítat s ničím rozumným. Podíváme se také na fotografie zmenšené na rozlišení 12 megapixelů.


Canon EOS 760D ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEG snímků konvertovaných na 12 MPx



V rozlišení 12 megapixelů jsou fotografie velmi pěkné do citlivosti ISO 800 včetně. ISO 1600 už začíná trochu ztrácet, ale stále jde o pěkné výsledky. Citlivost ISO 3200 už dává viditelný šum, ale pořád z toho mohou být dobré snímky. Výše je už ale šumu opravdu hodně.


Canon EOS 760D ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAW snímků konvertovaných na 12 MPx



Podobně je to i v RAWech. Ještě ISO 800 je v podstatě bez šumu, ten se začíná více objevovat při ISO 1600. S citlivým odšuměním vytáhnete rozumné snímky i z ISO 3200, ale šum už bude přeci jen trochu vidět. ISO 6400 a vyšší už moc radosti nenabídne.


Canon EOS 760D ISO šum zajíc

výřezy z 24MPx snímků (JPEG / RAW)



Lehké rozmývání detailů začíná u ISO 400, ale i ISO 800 je solidní. ISO 1600 se už v jemných detailech rozpíjí, RAWy vypadají o něco lépe. Při citlivosti ISO 3200 je už rozmývání jemných detailů dost výrazné a výše je už opravdu hodně problémů. Podívejme se však, co se stane při konverzi na standardizované rozlišení 12 megapixelů.


Canon EOS 760D ISO šum zajíc 12 MPx

výřezy z 12MPx snímků (JPEG / RAW)



V RAWu se začíná ukazovat barevný šum někde od ISO 400 až ISO 800. Postupně roste, od ISO 3200 je docela silný. V JPEGu je obraz jemnější, i v nejvyšších citlivostech je barevný šum v podstatě úplně eliminován.




výřezy z 24MPx snímků (JPEG / RAW)


V plném rozlišení je vidět postupně narůstající množství barevného šumu. JPEGy jej naprosto potlačují a zůstává jen ten jasový.


Canon EOS 760D ISO šum bílá plocha

výřezy z konvertovaných snímků na 12 MPx (JPEG / RAW)



Po zmenšení na 12 megapixelů působí šum jemněji, i při ISO 3200 to nevypadá nejhůře. ISO 6400 je už dost zašuměné.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.