Canon EOS 80D: příjemná inovace
24.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Kapitoly článku:
Zrcadlovka Canon EOS 80D je vybavena novým 24MPx APS-C CMOS senzorem. Bude zajímavé sledovat, jak se zlepšily výkony senzoru v oblasti šumu. Níže uvidíte snímky v JPEGu a po konverzi z RAWu přes Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Na nejnižší citlivosti ISO 100 je obraz krásně čistý v RAWu i JPEGu.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Také ISO 200 je v podstatě bez šumu, kvalita je hodně slušná.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 přidává mírný jasový šum do RAWu, obraz je ale nadále velmi dobrý.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 dále lehce zvyšuje šum v RAWu. JPEG už ukazuje pozůstatky po odšumování, pořád to ale stačí na hodně dobré snímky.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Dostáváme se k ISO 1600 a při této citlivosti je už v RAWu vidět i více barevného šumu. JPEGy se lehce rozmývají.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Barevný šum dále roste, zde už je to na hranici. Při odšumování je potřeba být opatrnými. JPEGy trpí na slabší saturaci barev, stále jde ale mluvit o použitelných snímcích. Snímač se proti minulosti přeci jen dále vylepšil.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 je už hodně vysoká citlivost. Barevného šumu je mnoho a JPEGy už nevypadají moc dobře.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
ISO 12800 je už téměř nejvyšší nativní citlivostí (tou je ISO 16000). Šum je opravdu hodně vysoký.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
ISO 25600 je rozšířenou citlivostí, reálné využití to už ale nemá. V RAWu je obrovské množství šumu, JPEGy jsou rozmyté a bez detailů i barev. Podíváme se na výsledky při konverzi na 12MPx rozlišení pro možnost srovnání mezi recenzemi.
výřezy z 12MPx JPEGů
Do citlivosti ISO 800 si šum v podstatě nevšimnete, ISO 1600 se začíná odšumováním trochu degradovat, ale také ISO 3200 se dá používat. Vyšší citlivosti jsou už problematické.
výřezy z 12MPx RAWů
V RAWu je to podobné, ISO 1600 se dá s citlivým odšuměním bezproblémově použít a neviděl bych příliš velké problémy ani s ISO 3200. ISO 6400 a výše už ale trpí na dost vysoký šum. Dále se podíváme na míru zachování detailů na vousech plyšového zajíce.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Šum začíná degradovat obraz někde kolem citlivosti ISO 1600. Tehdy je už viditelný v RAWu a lze si všimnout také odšumování v JPEGu.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Při konverzi na 12MPx rozlišení vypadají snímky pochopitelně o něco lépe. Každopádně je i zde vidět, že ISO 1600 začíná více degradovat obraz, ISO 3200 je horní smysluplnou hranicí a výše už to na moc kvalitní fotku nebude.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Barevný šum je v JPEGu velmi účinně odstraňován, nelze jej vidět ani při ISO 25600. Pokud jde o RAWy, tak tam se více začíná objevovat při ISO 1600 a s každou další citlivostí logicky dále roste.