Canon PowerShot G1 X Mark II: významné zlepšení

5.1.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do dnešního testu se dostal profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II. Proti předchůdci přináší větší zoom a mnohem lepší světelnost F2,0-3,9. Zlepšil také schopnosti makra. Bude to nyní trefa do černého?

Stabilizace

Fotoaparát je vybaven Inteligentní optickou stabilizací. Tu lze vypnout, nechat stabilizovat neustále nebo jen při focení. Přídomek inteligentní by zde měl znamenat, že dokáže rozpoznat panning, stativ, makro a další režimy a podle toho upravit své chování. Na stativu jsem problémy opravdu neměl. Test proběhl na 83mm ohniskové vzdálenosti s expozičním časem 1/10 sekundy. Testovali jsme tedy účinek velmi lehce přes 3 EV.

bez stabilizace

s trvalou stabilizací

se stabilizací při focení

se stativem

Nutno uznat, že účinek byl skutečně dost slušný, ty 3EV zvládá s přehledem a z celé série byla máznutá snad jediná fotografie. Při čase 1/8 sekundy byla ostrost rovněž velmi dobrá a tento čas při 83mm ohniskové vzdálenosti zvládal fotoaparát bez problémů. Teprve při 1/6 sekundy se ve zvýšené míře objevily lehce neostré snímky, takže od stabilizace lze čekat tak okolo 3,5 EV. Což není vůbec zlé.

Fotografování portrétů

Detekce tváří je solidní, má slušnou rychlost i úspěšnost. Samotné ostření by mohlo být rychlejší, ale na aranžované portréty je to v pořádku. Díky velmi dobré světelnosti objektivu se nicméně můžete těšit na malou hloubku ostrosti (na svou kategorii). Jak ukázala kapitola o expozici, je to o něco lepší než u 18-55mm F3,5-5,6 objektivů zrcadlovek.

Canon PowerShot G1 X Mark II portrét

expoziční čas 1/80 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení

V zaostřené ploše jsou detaily skutečně výborné, lehce rozmazané plošky ale vytváří jakousi auru, která se dá potlačit přicloněním. Ne každému totiž tato aura může vyhovovat. Lze se podívat na snímek v RAWu. Zajímavostí je to, že v hodně prosvětlených stínech lze vidět proužkování kvůli šumu (tzv. banding noise).

blesk -2 EV (1/60 s, ISO 100)

blesk +0 EV (1/60 s, ISO 100)

blesk +2 EV (1/60 s, ISO 100)

blesk -2 EV (1/60 s, AUTO ISO 320)

blesk +0 EV (1/60 s, AUTO ISO 320)

blesk +2 EV (1/60 s, AUTO ISO 800)

Interní blesk ve vyklápí docela výrazně vpřed a nahoru, díky čemuž navzdory širokému úhlu záběru nedělá žádné stíny. Nesetkal jsem se ani s efektem červených očí (a to dokonce i bez přisvětlovací diody). Ty mají nanejvýš místo černé barvy takovou temně fialovou. Blesk má klasické režimy jako zapnutí, vypnutí, automatiku nebo slow synchro. Korekce má rozsah od -2 EV do +2 EV, pomalou synchronizaci lze aktivovat pro první nebo druhou lamelu závěrky. Nahoře na fotoaparátu najdete i sáňky na blesk, a tak není problém využívat i externí blesky.

K napájení zde slouží Li-Ion akumulátor NB-12L s nízkým napětím 3,6 V, ale velmi vysokou kapacitou 1910 mAh. Výrobce ale není zrovna moc optimistický a hovoří o výdrži na pouhých 240 snímků na jedno nabití. Praxe je o něco lepší, to je pravda, ale celkově je nutno říci, že výdrž fotoaparátu Canon PowerShot G1 X Mark II není nejvyšší a náhradí baterie nemusí být na škodu. Při testování jsem se pohyboval okolo 300-320 snímků a 5-6 minut videa na jedno nabití baterie.

Displej

Zde se podíváme na zobrazení displeje. Nahoře vidíte informace o velikostech snímků, videa a volné kapacitě, v levém sloupci je pak několik dalších ikonek. Dole vidíte expoziční hodnoty, potěší i to, že se po namáčknutí spouště ukazuje automatikou navolená ISO citlivost. Náhled lze doplnit o vodováhu, histogram i mřížku.

U manuálního ostření se zvětší náhled, vpravo se ukazuje i graf zaostření. Zvětšený náhled je ale docela dost odšuměný. Scénické režimy a podobné se pak nastavují pomocí většího prstence na objektivu. Objeví se menu, které vidíte na snímku vpravo. Jedinou potíž vidím v tom, že fotoaparát nedává zrovna vědět, jak se ty scénické režimy vybírají (že zrovna prstenec slouží k výběru).

Při natáčení videa se změní poměr stran na 16:9, tedy nahoře a dole se objeví černé řádky. Počet ikonek se sníží, protože u videa toho nelze moc nastavit a je tedy zbytečné tyto údaje zobrazovat. Vyfocené snímky si můžete nechat zobrazit celoplošně, dole se pak mohou objevit expoziční informace, nahoře pak pořadí a počet snímků.

Snímek může být i v menším náhledu. Pak zde dostanete jasový histogram a znovu expoziční informace doplněné o pár dalších. Případě je můžete nahradit barevnými histogramy.

Hlavní menu se dělí na tři záložky. První se věnuje fotografickým nastavením, druhá pak technickým a do poslední záložky si můžete přidat libovolná nastavení. Třeba ta, která nastavujete nejčastěji a nechcete je lovit v celém menu.

Wi-Fi

S bezdrátovou Wi-Fi budeme docela rychle hotovi. Je zde i s podporou NFC, což má usnadnit připojení s přístroji, které NFC podporují. Po menším zápase se mi nakonec přeci jen podařilo propojit smartphone a fotoaparát, intuitivní cestou to ale nebylo. Přes tlačítko Wi-Fi se zařízení nespojila, bylo to možné jen přes režim prohlížení vyfocených snímků. Pak už Wi-Fi naopak naběhla opravdu hodně rychle (pokud je zapnutá aplikace CameraWindow v mobilu a ten je připojen na Wi-Fi, kterou vysílá fotoaparát). Můžete na mobilu procházet snímky ve fotoaparátu, lze také využít smartphone jako dálkové ovládání. Bohužel funkčnost je velmi omezená v podstatě jen na zoom a spoušť. Nic dalšího tu není a bohužel v mém případě bylo připojení velmi nestabilní a po několika desítkách sekund pravidelně padalo.

Ke spojení k dalším službám (např. k uploadu na internet) je z nepochopitelných důvodů vyžadován účet u Canon Image Gateway (CIG) místo toho, aby to šlo všechno přímo. Asi mě Wi-Fi zařízení nemají ráda, ale tu jsem v podstatě skončil. Registraci jsem provedl, po několika pokusech se fotoaparát uráčil připojit na domácí síť, aby v okamžiku, kdy jsem měl propojit zařízení v CIG, úplně přestal poslouchat a jen psal, že je špatné heslo Wi-Fi. Totéž, se kterým byl před chvíli korektně připojen. Takže při mém testování jsem nenašel jedinou Wi-Fi funkčnost, která by obstojně fungovala a nemám moc chuť několik dní na internetu zjišťovat, kde může být zakopaný problém.