Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde

28.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?
Canon PowerShot G15 je pokračovatelem veleúspěšné řady profi kompaktů Canonu. Poslední dobou se však objevilo obrovské množství konkurentů a "géčko" už ztratilo své výsadní postavení. Našlo se spoustu konkurentů s mnohem lepší světelností, ale o trochu menším zoomem. S novým PowerShotem G15 se ale všechno opět mění. Zůstává nadprůměrný zoom ve své kategorii, ale zároveň má proti předchůdci G12 výrazně lepší světelnost, takže je téměř stejně tak světelný jako ta nejlepší konkurence a přitom je ještě univerzálnější. Objektiv nabízí vynikající makro a kreslí výborně prakticky v celém rozsahu ohnisek i clon, zejména pak od F2,8.

I přes znatelně lepší světelnost ve srovnání s předchozími géčky je nový PowerShot G15 překvapivě o trochu menší a lehčí. Dá se tedy mnohem snáze nosit v kapse (např. i podzimní bundy), aniž by nadměrně obtěžoval. Stále si zachoval průhledový hledáček (s velmi malým pokrytím), zpracování je výborné, ergonomie ovládání nadprůměrná. Oproti modelu G12 přišel o polohovatelný displej, ale za zmenšení rozměrů to myslím stojí. Fotoaparát nabízí bohaté možnosti expozičních nastavení, je tu velký rozsah expozičních časů, clon a 3EV ND filtr. Zamrzí snad jen to, že při expozičním času nad 1 sekundu je nutno použít pouze citlivost ISO 80. Dobrá světelnost dovoluje dosahovat malé hloubky ostrosti téměř na úrovni zrcadlovek se setovým objektivem.

Ocenění TREFA získává Canon PowerShot G15
za nadprůměrnou univerzálnost a vynikající kvalitu snímků. Logo ocenění je ke stažení zde

Full HD videosekvence jsou velmi kvalitní, stabilizace i autofokus pracují bez větších potíží, stinnou stránkou je jen obrovský datový tok videa (na druhou stranu detaily jsou skutečně nadprůměrné). Pro využívání fotoaparátu jako videokamery si bohužel budete muset pořídit opravdu mnoho desítek GB v paměťových kartách. Máte zde i zpomalené videosekvence, což dále rozšiřuje možnosti, jak si s fotoaparátem kreativně hrát. Canon jako vždycky hodně "kecá" ohledně výdrže baterie, ta je totiž o více než o polovinu vyšší, než je udáváno. Výdrž tedy hodnotím jako nadprůměrnou. Trochu nepříjemným překvapením je obsah balení. To, že výrobci nedávají ke kompaktům papírové manuály už několik let, dnes nikoho nepřekvapí, ale že není dodáván ani USB kabel, to mě zarazilo.

Velmi dobrá je i kvalita obrazu. 1/1,7" CMOS BSI snímač s 12 megapixely má docela rozumné množství šumu a odšumování patří k těm citlivějším, což platí zejména pro nižší citlivosti. Do ISO 200 šum v podstatě neexistuje, do ISO 800 jsou snímky rozhodně ještě dobře použitelné a ani ISO 1600 není citlivost, kterou by nemělo smysl používat (pochopitelně s kompromisy). Z RAWu vytáhnete ještě o něco více.

Jediný problém ve kvalitě obrazu vidím v práci ve scénách s vyšším dynamickým rozsahem. Máte možnost používat i-Contrast, který navyšuje citlivost ve stínech, což pomáhá prosvětlit stíny (bohužel za cenu horší kresby v nich) a velmi dobře stáhnout jasy. Potud vše v pořádku, ale nelze fotit zároveň i do RAWu. Druhou možností je fotit v RAW+JPEG, kde si už můžete hrát s RAWy, ale pokud si u některých snímků hrát nechcete, doplňkové JPEGy budou často trpět na přepaly. Škoda, že fotoaparát neumí RAW s JPEGem v i-Contrastu (byť RAW by byl logicky o 1-2 EV podexponovaný kvůli i-Contrastu). Když nebudete chtít, dostanete jasově slušný JPEG, když chtít budete, máte k dispozici RAW.

Canon PowerShot G15 je ve třídě profi kompaktům jednoznačně jeden z těch nejlepších kompaktů. Až na tažení snímků k přepalům nevidím žádný výraznější problém a fotoaparát si rozhodně zaslouží naše ocenění TREFA.

1) Univerzální focení i za horšího světla
2) Focení snímků s relativně malou hloubkou ostrosti (na třídu kompaktů)
3) Pořizování solidních makro snímků