Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde

28.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?

Noční scéna


S nočním focením si vůbec nemusíte dělat starosti. Něco málo vyfotíte i z ruky. Stabilizace je totiž slušná a světelnost rovněž není k zahození. Na stativu si můžete užít i delší časy, nicméně maximálních 15 sekund mi přijde na kompakt poměrně málo. K dispozici je i ND filtr, díky němuž se tyto časy snáze dosáhnou.




expoziční čas 15 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 63 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



Snímek má velmi solidní detaily a nízký šum. Zde není co vytýkat. Podívat se můžete také na RAW verzi snímku. I tam je vidět na kompakt poměrně malý šum. Dále se podíváme na výřezy nočních snímků při různých citlivostech jak v JPEGu, tak i neodšuměném RAWu.




ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 dává dostatečně obraz, kvůli jemné mlze je tu ale nižší kontrast. Šum je minimální.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je na tom velmi podobně, kresba je slušná, odšumování poměrně citlivé.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 200 lehce stoupá barevný šum v RAWu, jinak je to stále dobré a i JPEGy vypadají solidně. Slabší detaily ve stínu už ale nelze bezpečně rozlišit.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 navyšuje barevný šum, detaily jsou i nadále velmi slušné. V JPEGu dochází k rozmytí obrazu ve stinných partiích. Ty osvětlené jsou i nadále velmi kvalitní.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



Při navýšení citlivosti na ISO 800 už počítejte s výrazným šumem v RAWu, výrazné detaily zůstávají. JPEGy se už docela dost mažou.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 je na tento malý čip už přeci jen dost silná káva. V RAWu jdou vidět jen dobře nasvícené plochy, v JPEGu se toho hodně rozmazává a opět zůstávají jen výrazné plochy.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)





ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 3200 výrazně zvyšuje barevný šum v RAWu, od čehož se odvíjí znatelná ztráta barev v JPEGu. Multiexpozice sice odstraňuje šum, ale kresba je neostrá a nevýrazná.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti na ISO 6400 se projevuje téměř kompletní ztrátou barev.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už nepoužitelná, v JPEGu v podstatě neexistují žádné barvy ani kresba.


Standardní scéna


Podíváme se také na standardní snímky doprovázející každou recenzi.




expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 59 mm, klikněte pro zvětšení



Přestože byl snímek pořízen v lehce mlhavém protisvětle, překvapil mě velmi dobrou detailností a ostrostí. Obloha se celá přepaluje. Tam už ani z RAWu nic nezachráníte.




expoziční čas 1/250 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 42 mm, klikněte pro zvětšení



Velmi slušná práce, detaily jsou solidní po celé ploše, dokonce i stromy jsou na kategorii kompaktů vykreslené relativně pěkně.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.