Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX160 IS: více megapixelů i zoomu

13.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Hodně vás zajímaly vlastnosti levného kapesního ultrazoomu Canon PowerShot SX160 IS. Odpovědi na mnoho otázek najdete v dnešní recenzi. Fotoaparát má 16MPx CCD snímač, objektiv s 16× optickým zoomem a možnost manuálních nastavení.

Digitální šum


Canon PowerShot SX160 IS je vybaven malým 1/2,3" CCD snímačem s velmi vysokým rozlišením 16 megapixelů. Pixelová hustota tedy činí hrozivých 57 MPx/cm2, což je bohužel předpoklad pro vysoký šum. Jak se s ním Canon popere, to uvidíme na následujících snímcích.




ISO 100



Nejnižší citlivost má vcelku dobré detaily, na snímku jdou ale vidět ustřelené pixely.




ISO 200



ISO 200 ztrácí jemné detaily, ty výraznější jsou ale stále velmi dobře patrné.




ISO 400



S citlivostí ISO 400 už trochu klesají barvy, kontrast a stoupá množství ustřelených pixelů. Výraznější detaily jsou ale dobré.




ISO 800



ISO 800 snižuje ostrost, celý obraz je za jakýmsi závojem. Klesá i barevnost snímku.




ISO 1600





ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)



ISO 1600 je už hodně rozmazané, ustřelených pixelů je opravdu mnoho. Režim Nízká hladina osvětlení fotí jen do 4 megapixelů, ale nějak úžasnou kvalitu od toho nečekejte. Můžete se podívat i na snímky vousů plyšového zajíce, kde lze velmi dobře posoudit kvalitu detailů.


ISO 100



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600

ISO 500 (režim Nízká hladina osvětlení)

ISO 100 je ještě přiměřeně detailní, nicméně už při ISO 200 je vidět silnější odšumování a třepení hran. Od citlivosti ISO 400 je kresba rozmytá a je zde spousta ustřelených pixelů, což platí i pro ISO 800. Nejvyšší citlivost ISO 1600 je naprosto bez kresby a jsou zde jen ustřelené pixely. Nemá smysl používat.


Protisvětlo


Dále vyzkoušíme focení v protisvětle. V tom můžete využít technologii i-Contrast, která navyšuje citlivost až na dvojnásobek, což ve výsledku snižuje přepaly a projasňuje stíny.




expoziční čas 1/50 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 59 mm, klikněte pro zvětšení



Lehce navýšená citlivost na ISO 160 se podepsala na nepříliš dobrých detailech. Snímek je takový zastřený, poněkud nekontrastní. Obloha se přepaluje a kolem větví je silná chromatická aberace.




expoziční čas 1/50 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 59 mm, klikněte pro zvětšení



S technologií i-Contrast jsou na tom jasy mnohem lépe. Obloha se nepřepaluje, větve se neztrácejí a jsou pěkně vykreslené. Chromatická aberace ale stále zůstává. Krajina zde vypadá vcelku slušně, tomuto snímku i-Contrast jednoznačně pomohl.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Výsledek mě opravdu nenadchnul. Ve větvích je chromatická aberace, krajina je doslova rozmytá odšumováním, po kresbě ani památky.




expoziční čas 1/1000 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast opět stáhla jasy a trochu prosvětlila krajinu. Bohužel chromatická aberace a doslova mizerná kresba zůstala. Canon byl vždy znám citlivým odšumováním, ale tohle je značně nepříjemné překvapení.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Odlesky objektivu nejsou příliš velký problém. Vznikají, ale nejsou extrémně rušivé (většinou vypadají stylově a občas se dají "uklidit"). Kresba ve stínech je poměrně slabá, nepříliš ostrý je i pravý spodní roh snímku.




expoziční čas 1/1000 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Další ukázka i-Contrastu. Jasy jsou mnohem lepší, detaily jsou na tom hůře, všude je spousta ustřelených pixelů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.