Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX50 HS: překvapivá kombinace

15.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Canon nedávno přišel s rekordním ultrazoomem PowerShot SX50 HS. Ten totiž nabízí neuvěřitelný 50× optický zoom! Vedle toho tu kombinuje naopak rozumný CMOS BSI snímač s nízkým 12MPx rozlišením a podporu záznamu do RAWu.

Autofokus, ostření


S ohledem na to, že jde o poměrně pokročilý ultrazoom vyšších tříd, nepřekvapí bohatá nabídka ostřících režimů včetně toho manuálního. Manuální ostření můžete provádět pomocí šipek nahoru a dolů nebo o něco rychleji otáčením čtyřsměrného voliče. U delších ohniskových vzdáleností jsou ale oba způsoby velmi pomalé (tady kvůli minimální hloubce ostrosti hraje roli každý milimetr) a ostřit manuálně je doslova za trest, neboť i dlouhé točení změní ostřící vzdálenost jen minimálně. Náhled je uprostřed zvětšený a o něco detailnější.

Autofokus nabízí spoustu režimů. Máte tu klasické a makro ostření, můžete zvolit doostřování náhledu, případně i doostřování po namáčknutí spouště (průběžné ostření i se sledováním). Začneme ale výběrem ostřících bodů. Jako první je tu FlexiZone, které vám umožní měnit velikost i polohu ostřícího bodu. Dále je tu detekce tváře, která je velmi rychlá a nadprůměrně úspěšná. Jako poslední je tu ostření se sledováním (po namáčknutí spouště) a musím uznat, že na kompakt pracuje velmi slušně, tedy objektu se drží se slušnou úspěšností a i průběžné doostřování je poměrně svižné.

Pokud jde o rychlost ostření, ta je docela různorodá. Na nejkratších ohniskových vzdálenostech je ostření velmi rychlé a dosti slušné je i při doostřování na maximálním zoomu. Pokud však ostříte úplně od začátku, a platí to zejména u telemakra, pak si už chvilku počkáte. Totéž platí pro ostření za špatného světla. Pokud na určené místo dosvítí AF dioda, jste bez problémů, ostří velmi rychle i úspěšné. Pokud ale ostříte někam, kam už dioda nedosvítí, pak to chce dosti výraznou hranu, aby se autofokus chytnul. V takových případech jinak solidní úspěšnost klesá téměř až k nule.





S fotoaparátem lze na ohniskových vzdálenostech do cca 70 milimetrů ostřit zhruba ze vzdálenosti méně než dvou centimetrů (v makro režimu dokonce z poloviny centimetru), což se odráží ve velmi slušném 1,3× přepočteném zvětšení. Úhel záběru je středně široký, v záběru už nebudete mít mnoho okolí, trochu delší ohnisková vzdálenost by ale při takovém makru neuškodila. Poté postupně roste minimální ostřící vzdálenost až na 1,7 metru, aby od cca 700mm ohniskové vzdálenosti postupně klesala k 1,2 metru. Zde dosáhnete výborného 0,6× přepočteného zvětšení u telemakra, které přinese minimální hloubku ostrosti. Velkým problémem ale bude zaostřit (obraz se i se stabilizací docela třepe).





Sami vidíte, že makro je slušné, i přes horší světelnost se dá rozmazávat pozadí. Kvalita obrazu je při citlivosti ISO 400 rovněž přijatelná.




expoziční čas 1/15 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 63 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení




Nastavení expozice, automatika


Fotoaparát dává fotografovi k dispozici režim automatiky, priority clony, času a plný manuál. Expozice může být měřena celoplošně, se zdůrazněným středem nebo bodově. V zásadě je spolehlivé, bez i-Contrastu ale počítejte s tendencí k přepalování oblohy. Kontrast je ve výchozím stavu nastaven trochu agresivněji, což se projevuje právě tímto problémem. To nicméně ve větší nebo menší míře platí pro většinu kompaktů a ultrazoomů. Počítejte s tím, že na maximálním zoomu při snímání na velkou vzdálenost už vstupují do hry atmosférické vlivy a snímky pak mohou vypadat poněkud vybledle a naopak bez kontrastu. To ale není chyba fotoaparátu.

Expoziční časy mají dostatečný rozsah od 1/2000 sekundy do 1 sekundy, v režimu Tv (priorita času) a M (manuál) můžete využít i časy do 15 sekund, ale všechny časy delší než 1 sekunda jsou k dispozici pouze s citlivostí ISO 80. Citlivosti pak mají rozmezí od ISO 80 do ISO 6400. U automatiky můžete omezit maximální citlivost na ISO 400 až ISO 1600 (po 1/3EV krocích). Hodně chválím také to, že můžete nastavit rychlost změny citlivosti, tedy zda má volit spíše delší časy a spoléhat na optickou stabilizaci, nebo naopak se spíše držet pravidla převrácené délky ohniskové vzdálenosti a držet expoziční časy kratší.





Obrovský zoom a nepříliš velké rozměry objektivu jsou některými z důvodů velmi špatné světelnosti. F3,4 na začátku je jedna z nejhorších hodnot ve své kategorii (z testovaných modelů poslední doby), totéž platí o F6,5 na konci. Ostatně i u průběhu vidíte, že je v podstatě na všech ohniskových vzdálenostech nejhorší. Oproti průměru této třídy má zhruba o 1/2 EV horší světelnost, a to není zas tak málo. Maximální hodnota irisové clony je F8 v celém ohniskovém rozsahu.

Korekce expozice má rozsah od -3 EV do +3 EV, což je v této třídě nadstandard. V neposlední řadě máte k dispozici expoziční bracketing pro 3 snímky s rozdíly expozic až 2 EV.


Expoziční a fotografické režimy


Fotografické režimy můžete zvolit na horním kolečku.




  • C1, C2 - Uživatelská nastavení
  • M (Manual) - Manuální nastavení expozice. Obraz na displeji odpovídá nastavené expozici (při nastavené podexpozici je obraz tmavý), je tu i graf pod(pře)expozice. Expoziční časy mohou být od 1/2000 sekundy po 15 sekund, nicméně časy delší než 1 sekunda mohou využít jen citlivost ISO 80. Clonu je možné nastavit od hodnot světelnosti F3,4-F6,5 dle ohniskové vzdálenosti po maximálně F8. Citlivosti mají rozmezí od ISO 80 do ISO 6400, automatika tu nefunguje.
  • Av (Priorita clony) - Fotograf vybírá clonu (rozsah viz M), fotoaparát pak zvolí expoziční čas (1/2000 s až 1 sekundu). Citlivosti mohou být od ISO 80 do ISO 6400, automatika pak může končit na ISO 400 až ISO 1600 dle nastavení v menu (po 1/3EV krocích). K dispozici je korekce expozice od -3 EV do +3 EV. Obraz na displeji (s menším zpožděním) reaguje na nastavenou korekci. Nechybí ani možnost expozičního bracketingu pro tři snímky s rozdíly expozic až 2 EV.
  • Tv (Priorita času) - Zde naopak fotograf volí čas (1/2000 sekundy až 15 sekund), fotoaparát zvolí clonu (rozsah viz A, M). Pro citlivosti, korekci a bracketing platí totéž, co pro režim Av, jedinou výjimkou je rozsah citlivostí. Při časech nad 1 sekundu lze zvolit pouze ISO 80.
  • P (Program AE) - Fotoaparát volí clonu i čas (rozsah viz Av), uživatel může volit korekci expozice, citlivost může být automatická nebo ručně volená. Pro rozsahy opět platí totéž, co pro režim Av.
  • Auto - Plná automatika s i-Contrastem, nelze použít RAW.
  • Krátký film - Před každým snímek se natočí krátká videosekvence, která se na konci dne složí do delší "denní" videosekvence.
  • Sporty
  • SCN (Scénické režimy)
  • Speciální efekty
  • Videosekvence

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.