Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Casio EXILIM ZR100: kapesní formule

10.8.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Kapesní ultrazoom Casio EXILIM EX-ZR100 vzbudil docela velký zájem. I proto prošel redakčním testem. Nabídne 12MPx CMOS snímač se sekvenčním snímáním až 40 fps, HDR, Full HD video, 12,5× optický zoom a mnoho dalších zajímavostí.

Digitální šum


V Casiu EXILIM ZR100 najdete malý 1/2,3" CMOS BSI snímač s rozlišením 12 megapixelů. Jeho pixelová hustota je tedy vysokých 43 MPx/cm2, což může znamenat vysoký šum. Na to se nyní podíváme.



ISO 100



Nejnižší citlivost ISO 100 je docela čistá, linie se však trochu třepí a písmenka jsou nadbytečně doostřována.



ISO 200



ISO 200 trochu více rozmývá obraz, určitě není ideální, ale v rámci své třídy je to OK.



ISO 400



Citlivost ISO 400 se příliš nezhoršuje, hladší plochy se jen více rozmývají.



ISO 800



Citlivost ISO 800 je nicméně špatná. Rozmývání snižuje ostrost kresby, počet ustřelených pixelů roste.



ISO 1600



Snímek díky odšumování vypadá, jako by ani nebyl zaostřený. Barvy slábnou, detaily mizí.



ISO 1600 (multiexpozice)



Technologie Anti Shake s vys. rychl. zvyšuje ISO, aby mohla vyfotit pohybově nerozmazané snímky. Vyfotí je několikrát a složí dohromady. Jak sami vidíte, i ISO 1600 vypadá docela pěkně.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 už je totálně rozpatlaná bez jakékoli kresby. Nyní se podíváme na snímky plyšového zajíce a konkrétně na detail jeho vousů za špatného světla.


ISO 100



ISO 200

ISO 400



ISO 800

ISO 1600



ISO 1600 (multiexpozice)

ISO 3200
 

ISO 100 je čisté, ISO 200 je ještě přijatelné. Od citlivosti ISO 800 je odšumování už opravdu hodně silné, další citlivosti jsou horší. I při multiexpozici je detailnost poměrně špatná.


Protisvětlo


Focení v protisvětle bude hodně zajímavé už jen proto, že fotoaparát nabídne hardwarový HDR režim (včetně "uměleckého" HDR-ART). I proto bude tato kapitola nebývale dlouhá.



expoziční čas 1/250 s, clona F7,9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Typicky nepříjemná scéna pod mrakem. Světlá obloha se na některých místech přepaluje, krajina je obecně poměrně tmavá. Podexpozice by zachránila přepaly, krajina by ale příliš ztmavla. Na trávě je vidět silné odšumování, na mnoha liniích je i chromatická aberace. Auta jsou nicméně slušně detailní.



expoziční čas 1/1600 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



V HDR režimu je možno fotit jen do 10MPx rozlišení, takže se připravte na trochu užší úhel záběru. Jak sami vidíte, obloha získala mnohem lepší kresbu bez přepalů, krajina je lépe prosvětlená a i tráva má díky multiexpozici o něco lepší charakter.



expoziční čas 1/320 s, clona F12,5, citlivost ISO 100, ohnisko 76 mm, klikněte pro zvětšení



Na středních a delších ohniscích se bohužel musíte připravit na silnější odlesky objektivu. Kresba je velmi špatná, vadí mi i ustřelené pixely.



expoziční čas 1/3200 s, clona F4,9, citlivost ISO 100, ohnisko 76 mm, klikněte pro zvětšení



V režimu HDR se významně snížily přepaly, bohužel mizerná kresba i odlesky zůstaly.



expoziční čas 1/640 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Velký kontrast mezi tmavým interiérem a světlým pozadím. I ve výchozím stavu (režim automatiky P) mi přišel dynamický rozsah na kompakt této třídy slušný. Patrně se pracuje s nějakým softwarovým prosvětlováním stínů. Na kontrastních liniích si lze všimnout chromatické aberace.



expoziční čas 1/250 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR si opravdu zamilujete. Nejenže získáte mnohem srovnanější jasy, vypadá to i na lepší kresbu (patrně díky multiexpozici). Snímek je překvapivě ostrý a detailní.



expoziční čas 1/500 s, clona F7,9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Velké přepaly v obloze, místy slabší chromatická aberace (výraznější vpravo nahoře). Tráva se patlá podobně jako u fotoaparátů Samsung, vytváří zvláštní hrudky.



expoziční čas 1/3200 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Srovnané jasy, slabší aberace a mnohem lepší prokreslení trávy. Velmi dobrá práce.



expoziční čas 1/3200 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



HDR-ART mi nicméně nepřirostl moc k srdci. Toto "umělecké" HDR nemám příliš rád, ale někomu se to určitě může líbit. Sílu efektu lze nastavit ve třech úrovních.



expoziční čas 1/1000 s, clona F4,6, citlivost ISO 100, ohnisko 63 mm



Co se týče dynamických dějů a HDR, je na tom ZR100 docela dobře. Více než ve dvou třetinách případů to vyjde, nicméně jak vidíte na obrázku nahoře, občas se to i nepovede.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.