DiMAGE Z3: "stabilizovaný" čtyřmegapixel

27.8.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Prakticky ihned poté, co dorazily do naší republiky první modely DiMAGE Z3, jsme měli možnost pracovat s jedním z těchto krasavců také u nás v redakci. Největším trumfem této elektronické zrcadlovky je pochopitelně optická stabilizace na snímači, kterou jsme dosud mohli vídat pouze u modelů z áčkové řady. Kromě toho je novinka skutečně expresně rychlá. Další podrobnosti o tomto modelu se dočtete v této recenzi.
  1. DiMAGE Z3: "stabilizovaný" čtyřmegapixel
  2. Ovládání a další popis
  3. Praktické zkušenosti
  4. Závěr
Přestože koncepce zetkové řady prakticky zůstala zachována, tak je přeci jenom model Z3 designově odlišný od předešlé dvojky nebo jedničky. Například zcela jinde najdete slot pro paměťovou kartu, který se z tubusu objektivu (zmizely z něho i trochu nepraktická vysouvací dvířka a nahradila je pro přikrytí konektoru pružná gumová krytka) přesunul na spodní stranu a zasouvání karty do modelu je tak daleko praktičtější. Jinak jsou jinak rozmístěná tlačítka blesku a makra a nakonec je trošku jiné i tlačítko spouště, což jsou ovšem drobnosti, kterých si všimne pouze pozorný uživatel. Na zadní straně došlo také k několika změnám, především původně stříbrná tlačítka se změnila na "umělohmotná", což je možná trochu škoda, na druhou stranu stejný materiál naštěstí nahradil původně celoskleněnou zadní stranu kolem LCD displeje (který má bohužel při stejné velikosti oproti Z2-ce výrazně horší rozlišení), kterou už tak snadno nezamastíte dotyky vašich (nebo i cizích) prstů. Celkově však podle mého názoru vypadá novinka ještě o něco lépe než předchozí "zetka", a to jsme měli v redakci pouze stříbrnou variantu, ta atraktivnější "black" verze čeká až na zákazníky. Nová Z3-ka je oproti předchůdkyním o trochu větší a také těžší. Oproti modelu Z2 také tato novinka ještě nepatrně zrychlila, fotografovat totiž můžete už přibližně sekundu po zapnutí modelu.

Co se týká optické soustavy, tak je novinka vybavena objektivem APO GT složeným z třinácti elementů (včetně dvou asférických) v deseti skupinách. Objektiv je dvanáctinásobný optický zoom (rozsah ohniskových vzdáleností je 5,83 – 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm pro 35mm kinofilm při světelnosti od F2,8 do F4,5), který můžete ještě doplnit maximálně čtyřnásobným digitálním přiblížením. Možná, že jsme čekali zlepšení parametrů světelnosti objektivu, protože tady zaostávají zetka za jinak srovnatelnou konkurencí, modely od Panasonicu. DiMAGE Z3 je také vybaven rychlým systémem automatického zaostřování Rapid AF, který navíc disponuje prediktivním řízením, což usnadňuje zachytit rychle se pohybující objekty. Výborné jsou parametry Makro režimu: v Super Makru můžete snímat objekty už ze vzdálenosti jednoho centimetru od objektivu. Ve standardním Makru pak z deseti centimetrů, jinak optika ostří od šedesáti centimetrů. Nesmíme pochopitelně zapomenout ani na Anti Shake systém, který stabilizuje obraz posuvem CCD snímače. Skutečně jsme při zapnutém Anti Shake snímali ostré a nerozmazané snímky i při využití maximálního optického přiblížení (fotografovali jsme z ruky a na výsledky se můžete podívat v části Praktické zkušenosti). Jedinou výhradu bychom měli k tomu, že při zapínání/vypínání stabilizace se musíte ponořit do Menu, a to až na čtvrtou stránku v Set upu. Praktičtější by bylo tlačítko Anti Shake umístěné přímo na zadní straně modelu, podobně jako například u A2-ky. Na druhou stranu je asi nejjednoduší nechat si stabilizaci zapnutou neustále.

CCD snímač modelu obsahuje celkem 4,2 milionů obrazových buněk, z toho jsou efektivně využitelné přibližně čtyři miliony. Proto s modelem nasnímáte fotografie v těchto čtyřech rozlišeních: 2272 × 1704, 1600 × 1200, 1280 × 960 a 640 × 480 bodů. Není tedy k dispozici opět třímegapixelové rozlišení. Citlivost snímače se pohybuje od 50 do 400 ISO, lze jí nastavit i manuálně. V praxi jsme si všimli, že se mírně snížila hladina šumu, což se zlepšilo především ve srovnání se Z1-čkou, ale i oproti vylepšené Z2-ce. O zpracování obrazu se stará technologie CxProcess II. Snímky se ukládají (ve třech kompresních poměrech) opět pouze v JPEGu na paměťové karty Secure Digital (případně MultiMediaCard).

Konica Minolta DiMAGE Z3 nabízí plnou kontrolu nad expozicí, a to nejenom pomocí režimů s prioritou clony nebo času, ale k dispozici je také plný manuál. Rychlost závěrky se pohybuje opět v rozsahu od 1/1000 až do 15 sekund (včetně maximálního otevření závěrky, Bulb - 30 sekund). Korekce expozice má standardní rozsah: +- 2EV (po třetinových krocích). Novinka využívá tři režimy měření expozice: vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové. Při vícesegmentovém měření se pro určení expozice používá 256 segmentů. Fotografování vám usnadní i pět přednastavených scén (například Portrét, Sportovní akce nebo Krajina). Dosah blesku se sice oproti Z2-ce o něco zkrátil, přesto je určitě dostatečný: při širokoúhlém snímání je přibližně čtyři metry. Mezi to nejzajímavější, co Z3-ka nabízí, budou opět patřit sekvenční režimy: při progresivním snímání se na paměťovou kartu uloží několik posledních snímků ze série snímků: až pět snímků (standardní série snímků) nebo patnáct snímků (série snímků UHS). V sekvenčním snímání UHS (Ultra High Speed – Velmi vysoká rychlost) nafotíte až patnáct snímků za sebou rychlostí deseti snímků za sekundu (v rozlišení 1280 x 960 bodů). V nejvyšším rozlišení pak nafotíte dvě fotografie za sebou rychlostí přibližně 2,5 snímků za sekundu.

DiMAGE Z3 nabízí při záznamu videa "pouze" (oproti Z2-ce) maximální rozlišení 640 x 480 bodů při rychlosti třiceti snímků za sekundu. Přibyla ovšem možnost vybrat si ze dvou režimů záznamu v rozlišení 640 x 480 (standardní a vysoká kvalita). Také je nová funkce Tichý zoom, která využívá mechanizmus pro tichý pohon transfokátoru, a tak výrazně snížuje úroveň hluku při natáčení videa. Model Z3 nabízí také možnost přímého tisku na kompatibilní tiskárny (PictBridge).

Specifikace Minolta DiMAGE Z3
Počet efektivních pixelů4,0 miliony
Snímací prvek CCDProkládaný CCD snímač pracující v primárních barvách, 1/2,5 palce, celkem 4,2 milionů snímacích elementů
CitlivostAutomatická a ruční ekvivalentní ISO 50, 100, 200, 400
Ohnisková vzdálenost5,83 – 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm na 35mm kinofilm
SvětelnostF2,8 až F4,5
Ostřící rozsahod 60 cm, v Makro režimu od 10 cm, v Super Makro režimu od 1 cm
ZaostřováníJednotlivé snímky (Single-shot AF), nepřetržité zaostřování (Full-time AF) s prediktivním řízením a manuální zaostřování
Vyvážení bíléAutomatické, přednastavené (Denní světlo, Žárovka, Zářivka, Zatažená obloha, Blesk) a uživatelské
Měření expoziceVícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové
Závěrka1/1000 až 15 s, Bulb (maximálně 30 s)
Ovládání expoziceProgramově řízená automatická expozice, expozice s clonovou prioritou, expozice s časovou prioritou a manuální expozice
Kompenzace expozice±2 EV v krocích po 1/3 expozičního stupně (EV)
Režimy bleskuAutomatický blesk, automatický blesk s redukcí jevu "červených očí", vyrovnávací blesk, synchronizace s dlouhými expozičním časy
Hledáčekelektronický hledáček, 0,3 palce, 118 000 pixelů
Záznamové médiumPaměťové karty SD (Secure Digital), MultiMediaCard
Formáty souborůJPEG, Motion JPEG (Mov), kompatibilní s DCF 2.0., s DPOF, Exif 2.21
Řízení tiskového výstupuExif Print, PRINT Image Matching II, PictBridge
Velikosti snímků2272 x 1704, 1600×1200, 1280×960, 640×480
Stupně kvalityVysoká, standardní, ekonomická
Formátováníano
LCD displejBarevný displej TFT, úhlopříčka 3,8 cm. Celkový počet pixelů: 78 000
SamospoušťZpoždění cca deset vteřin
Videosekvence640 × 480 a 320×240 bodů, snímková frekvence: 15 snímků za sekundu nebo 30 snímků za sekundu
Digitální zoomaž čtyřnásobný
BaterieČtyři napájecí články AA: Alkalické, NiMH
RozhraníUSB (rychlost přenosu 12Mbps)
Rozměry (ŠxVxH)108,5 × 80 × 83,5 milimetrů
Hmotnost335 gramů bez baterií a paměťové karty
Standardní příslušenstvířemínek, krytka objektivu, krytka sáněk blesku, AV kabel, 16MB paměťová karta SD, Kabel USB, Prohlížeč snímků DiMAGE Viewer, ArcSoft VideoImpression 2, čtyři alkalické baterie velikosti AA