Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR

20.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Společnost Nikon nedávno představila nový setový objektiv AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Přináší novou optickou konstrukci a krokový ostřící motorek, který znatelně vylepšuje ostření v live view a zejména u videosekvencí.

Sférické zkreslení


Zkreslení je v JPEGu korigováno a na snímcích si jej prakticky nevšimnete. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je tu velmi mírné soudkovité zkreslení s hodnotou +0,5 %, maximální ohnisková vzdálenost dává takřka úplně rovné linie (+0,1 %). V RAWu bez korekcí je ale nejširší úhel záběru zkreslený o dost více, počítejte s hodnotou +3,1 %. Maximální zoom se stále pohybuje okolo nuly (-0,1 %).


18mm ohnisko (JPEG)



55mm ohnisko (JPEG)



18mm ohnisko (RAW)

55mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Při plně otevřené cloně je vinětace hodně výrazná. I když je v JPEGu tato vada trochu potlačována, pořád je viditelná a dosahuje takřka 2 EV. S přizoomováním vinětace klesá a totéž se děje po přiclonění. Při F8 je v podstatě neviditelná.


Nikkor AF-P 18-55mm VR průběh vinětace



Chromatická aberace


Nebudou chybět ani testy chromatické aberace. Mrkneme se na JPEGy i RAWy.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)




18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)




18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)




18mm ohnisko, clona F8 (RAW)




18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)




18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



V RAWu jde vidět chromatickou aberaci a zrcadlovka D3400 se ji snaží v JPEGu potlačovat. Nicméně ne vždy ji to jde.



24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F4 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je opět vidět chromatickou aberaci. V JPEGu zůstávají namodralí duchové.



35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F8 (RAW)



35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na 35mm ohniskové vzdálenosti je to podobné ve formátu RAW, nicméně v JPEGu jsou duchové znatelně menší.



46mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)



46mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



46mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani na 46mm ohniskové vzdálenosti se situace výrazněji nemění. V RAWu je trochu chromatické aberace, JPEG pak ukazuje mírné duchy. S přicloněním úplně mizí.



55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



55mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Na maximálním zoomu je chromatická aberace o něco nižší. Vyšší kvaita obrazu je jak v RAWu, tak i JPEGu. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.