Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR

20.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Společnost Nikon nedávno představila nový setový objektiv AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Přináší novou optickou konstrukci a krokový ostřící motorek, který znatelně vylepšuje ostření v live view a zejména u videosekvencí.
Dále posoudíme kvalitu kresby objektivu v různých místech snímku.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4



18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8



18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16



18mm ohnisko, clona F22
 

Na nejširší ohniskové vzdálenosti je vidět, že při nižších clonách hodně trpí na vinětaci a objektivu se nevyhýbá ani neostrost a chromatická aberace. S přicloněním zmizí vinětace, další vady se jen trochu zmírňují.


24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16



24mm ohnisko, clona F22



24mm ohnisko, clona F25
 

U 24mm ohniskové vzdálenosti není vinětace až tak výrazná, ale pořád jde dost vidět. Nechybí bohužel ani neostrost a chromatická aberace. Clonění ale dokáže částečně potlačit většinu vad.


36mm ohnisko, clona F4,8



36mm ohnisko, clona F5,6



36mm ohnisko, clona F8



36mm ohnisko, clona F11



36mm ohnisko, clona F16



36mm ohnisko, clona F22



36mm ohnisko, clona F32
 

Velmi podobně vypadá i 36mm ohnisková vzdálenost. U nižších clon je vidět vinětace, aberace i ohnisková neostrost. Clonění opět pomáhá.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8



55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16



55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F36

Na maximálním zoomu je ostrost vyrovnaná po celé ploše, i rohy jsou tedy poměrně dobré. Chromatická aberace i vinětace je mírná a s mírným přicloněním mizí takřka úplně. Podíváme se také na fotografie pořízené na mnohem větší vzdálenost okolo 30 metrů.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4



18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8



18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16



18mm ohnisko, clona F22
 

Střed je velmi dobrý a překvapivě slušnou ostrost mají i rohy. V RAWu ale uvidíte velmi silnou chromatickou aberaci. Vinětace není u snímků na větší vzdálenosti až tak silná a s přicloněním hodně rychle mizí.


24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16



24mm ohnisko, clona F22



24mm ohnisko, clona F25
 

I na 24mm ohniskové vzdálenosti není s ostrostí prostředku žádný problém. Rohy jsou už o něco slabší a znovu je tu vidět trochu chromatické aberace. Clonění potlačuje vinětaci i aberaci.


38mm ohnisko, clona F4,8



38mm ohnisko, clona F5,6



38mm ohnisko, clona F8



38mm ohnisko, clona F11



38mm ohnisko, clona F16



38mm ohnisko, clona F22



38mm ohnisko, clona F32
 

Podobné výsledky lze vidět i na 38mm ohniskové vzdálenosti. Rohy by mohly být ostřejší, také chromatická aberace by mohla být nižší.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8



55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16



55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F36

Maximální zoom dává v rozích lehce nevýraznou kresbu, ale ne úplně špatnou. Chromatická aberace tu naštěstí vůbec není. 

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.