Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D3300: drobek se silným srdcem

17.10.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Předmětem dnešního testu bude low-endová zrcadlovka od Nikonu, model D3300. Disponuje 24MPx snímačem bez AA filtru, který slibuje výbornou kvalitu obrazu. Najdete zde i 1080p60 videosekvence. Dokáže zatopit konkurenci?
Nikon D3300 je vybaven APS-C snímačem s vysokým rozlišením 24 megapixelů. Není vybaven AA filtrem, což by mělo zajistit vyšší ostrost snímků. My se ale nyní podíváme na úroveň digitálního šumu.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (RAW)



ISO 100 je naprosto bez problémů, šum v podstatě neexistuje.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW)



Ani u citlivosti ISO 200 nejsou problémy, vše je čisté s minimem šumu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW)



U citlivosti ISO 400 lehce roste jasový šum v RAWu, výsledky jsou i nadále velmi dobré.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW)



ISO 800 už do RAWu začíná přidávat trochu barevného šumu. JPEGy lehce potlačují ostrost, ale není to nic vážného.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW)



Citlivost ISO 1600 už začíná vykazovat vyšší šum, a to jasový i barevný. JPEGy se už začínají poněkud mazat a ztrácet barevnost.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW)



S citlivostí ISO 3200 se dostáváme do horních hranic použitelnosti. RAWy hrají mnoha barvami, JPEGy viditelně ztrácí barevnost i ostrost.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW)



ISO 6400 je už na tento snímač trochu silná káva. Barevného šumu je opravdu dost a JPEGy jsou hodně vybledlé, "bez života".



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW)



RAWy hrají všemi možnými barvami, barevné odšumování v JPEGu tak logicky barvy takřka úplně potlačuje.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (RAW)



U nejvyšší citlivosti ISO 25600 vypadají RAWy opravdu hrozně (jde o rozšířenou citlivost). JPEGy nemají žádné detaily, barvy, nic. Nyní se ale podíváme na snímky, u kterých bylo zmenšeno rozlišení na 12 megapixelů. Tím zajistíme lepší srovnatelnost mezi senzory.


Nikon D3300 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Ve sníženém rozlišení vypadají dobře snímky do ISO 1600. Ani ISO 3200 není nepoužitelné, ale přeci jen už jsou vlivy šumu vidět. Od ISO 6400 výše je už ztráta kontrastu a ostrosti dost znatelná.


Nikon D3300 ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



V RAWu vypadá situace lépe, i ISO 1600 si zachovává spoustu detailů a šum je snadno potlačitelný. ISO 3200 je po úpravách (odšumění) použitelné, ISO 6400 s citlivou úpravou nouzově také. Výše už rozhodně ne. Podíváme se i na míru zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 400 o šumu v podstatě nevíte, u ISO 800 se začíná zlehka objevovat a JPEGy se začínají lehce mazat. ISO 1600 už má detaily o něco horší, je to ale použitelné a při rozumných zásazích v RAWu se dá pracovat i s ISO 3200. Samozřejmě už nelze počítat s tím, že byste zachránili velmi jemné detaily. Výše už nemá smysl chodit, šum hodně roste.


Nikon D3300 ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx



Při zmenšení rozlišení na standardizovaných 12 MPx je vidět, že do ISO 1600 je kvalita slušná, i když tam už jde vidět mírné patlání obrazu. ISO 3200 je ještě použitelné, výše už se detaily hodně ztrácí.


Nikon D3300 ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx



RAWy vypadají o něco detailnější, ISO 1600 je ještě v pohodě a ISO 3200 vypadá, že s citlivým zásahem bude dobře použitelné, i když ne dokonalé. ISO 6400 má už barevného šumu přeci jen docela dost. Jako poslední tu budou výřezy z bílých ploch.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

JPEGy velmi účinně potlačují barevný šum, ten se nevyskytuje v podstatě ani na nejvyšších citlivostech. V RAWech je barevný šum pochopitelně více viditelný. DO ISO 1600 ještě není moc výrazný, při ISO 3200 už začíná být silnější a při ISO 6400 jsou barevné mapy výraznější.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.