Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D600: vynikající vstup do světa full frame

26.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
S rozmachem nových trochu levnějších full frame zrcadlovek jsme rozšířili recenze až na tuto kategorii. Dnes se podíváme na Nikon D600 s 24MPx full frame snímačem a objektivem AF-S Nikkor 24-85mm F3,5-4,6G VR.

Noční scéna


V noci nebude s focením žádný problém. Autofokus pracuje dobře, pokud chcete fotit z ruky, můžete si dovolit i dosti vysoké citlivosti a pokud fotíte ze stativu, je tu i bohatá nabídka expozičních časů včetně bulb a time režimu.




expoziční čas 30 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 52 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Obraz je v podstatě bez šumu, detaily jsou velmi dobré a lze jen chválit. Objektiv vytváří jemné hvězdičky kolem světel. K dispozici je i snímek v RAWu, kde je ostrost detailů ještě o něco vyšší. Na následujících snímcích uvidíte šum a odšumování na různých citlivostech v JPEGu a RAWu bez odšumování. To, že snímky nelícují, je způsobeno korekcí optických vad v JPEGu.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je naprosto bez šumu, detaily jsou velmi dobré, zde lze jen chválit.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Pochopitelně i při citlivosti ISO 200 jsou snímky bez šumu s dobrými detaily.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani při ISO 400 šum v podstatě neexistuje, stále bez potíží použitelná citlivost.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 má jen velmi lehký šum v RAWu, stále je to bez potíží.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 už přidává trochu jasového a barevného šumu v RAWu, u JPEGu lehce klesá kontrast. Velmi dobře použitelné i pro kvalitní snímky.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 šum opět trochu zvyšuje, JPEGy ztrácí trochu ostrosti, stále je to bez potíží.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Teprve u citlivosti ISO 6400 začínají problémy. V RAWu už je barevného šumu poněkud více, při citlivém odšumění v dobrém RAW konvertoru se můžete těšit na dobré výsledky. JPEGy jsou na tom už docela špatně. Docela klesá ostrost i kontrast a barevnost.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 12800 je už rozšířená citlivost (2× prosvětlené ISO 6400 s poloviční expozicí), šum je opět o něco vyšší a JPEGy na tom nejsou dobře.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší ISO 25600 je rovněž rozšířená citlivost, myslím, že ani z RAWů moc přijatelných výsledků nedostanete.


Standardní scéna


Nebudou chybět ani dvě standardní scény.




expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení



Chválím dobré zacházení s jasy, protisvětlo bylo hodně nepříjemné, nicméně snímek stále vypadá slušně. Per pixel ostrost sice není zrovna řezavá, ale celkově díky vysokému rozlišení čekejte spoustu detailů. Dynamický rozsah čipu je vynikající (lze se podívat na RAW).




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 48 mm, klikněte pro zvětšení



Vzhledem k zvláštnímu světlu je barevné podání trochu nepříjemné. Opět se ukazují velmi dobré detaily, jen ta ostrost by mohla být trochu vyšší (to se ale samozřejmě dá nastavit).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.