Nokia 808 PureView: mobilní zrcadlovkobijec

31.7.2012, Milan Šurkala, recenze
Vyzkoušeli jsme pecku dnešního fotomobilového nebe, Nokii 808 PureView. Je vybavena obrovským 1/1,2" snímačem s rozlišením 41 megapixelů a díky tomu téměř bezeztrátovým zoomem. Bude fotit lépe než kompakty? A bude lepší než zrcadlovky?
Nokia 808 PureView je opravdu velmi zajímavý fotomobil. Jeho hodnocení ale závisí na tom, co od něj čekáte. Pokud jde o funkce smartphonu jako takové, může někoho znepokojit operační systém Symbian Belle a jen jednojádrový procesor. Pro běh tohoto operačního systému ale takový hardware stačí více než bohatě, otázkou je spíše nabídka dalších aplikací. Fotomobil je docela velký a těžký, do ruky však padne velmi dobře. Docela překvapením je malé rozlišení displeje, osobně bych jej ale označil jako dostatečné.

Fotomobil je jedinečný kvůli své technologii PureView. Jejímu vysvětlení a projevům jsme se už věnovali v několika kapitolách v recenzi, takže jen ve zkratce. Najdete tu doslova obrovský 1/1,2" senzor s rozlišením 41 megapixelů a pixelovou hustotou srovnatelnost zhruba se 14MPx 1/2,3" čipy. Když se ale podíváte na snímky v 1:1 poměru, najdete dramatické rozdíly mezi kvalitou z Nokie a jinými kompakty. Nokia používá mnohem slabší odšumování (odšumuje se zejména barevně, jasově jen minimálně), takže detaily jsou opravdu velmi výrazně vyšší. 1:1 poměru se přitom používá pouze při maximálním zoomu (2,2× až 3,55× dle rozlišení). Při jakémkoli menším zoomu se využívá slučování pixelů, čímž se zvyšuje kvalita obrazu. U nejširšího ohniska se tak slučuje z 5, 8 nebo dokonce zhruba 14 pixelů. V každém pixelu tak máte plnou barevnou informaci a v menších rozlišeních dokonce několikrát, což dále snižuje šum.

Ocenění TREFA získává Nokia 808 PureView
za vysoce detailní snímky překonávající i APS-C čipy. Logo ocenění je ke stažení zde.

Praktické výsledky mluví za vše. Při 28mm ohnisku dává Nokia výrazně lepší detaily než běžné 16MPx kompakty. Tyto kompakty musí zazoomovat zhruba až na 45-55mm ohnisko, aby daly takový detail jaká dává Nokia bez zoomu. Teprve od těchto ohnisek je "digitální" zoom PureView technologie horší než optický zoom kompaktů. I přesto působí snímky s větším zoomem a menším rozlišením velmi detailně díky absenci rozpatlávání. Snímky jsou překvapivě kvalitní i s citlivostí ISO 400, ve slučovaných režimech je velmi pěkné i ISO 800! Nejvyšší citlivost ISO 1600 je ale už opravdu nad sílu čipu.

Díky PureView a zoomu je tu docela pěkné makro, pochopitelně počítejte s tím, že největšího virtuálního zvětšení dosáhnete v malých rozlišeních a bez slučování pixelů, což se projeví na trochu nižší kvalitě oproti snímkům při nejširším úhlu záběru. Potěší dostatečné možnosti nastavení expozice s citlivostmi od ISO 50 do ISO 1600, ručně lze aktivovat i ND filtr. Samotné měření expozice je ale poněkud slabší. Občas podexponovává a dynamický rozsah čipu nestačí na prokreslení osvětlených mraků. I vyvážení bílé nefunguje vždy tak, jak by se dalo čekat. Vizuálně na první pohled tak jsou snímky docela typicky fotomobilové, ale množstvím detailů na 28 až 35mm ohniscích překonají i nejednu APS-C zrcadlovku! S trochou námahy se správným nastavením expozice a vyvážení bílé ale dokážete z Nokie 808 PureView dostat skutečně vynikající snímky.

Videosekvence jsou ve Full HD rozlišení a s velmi kvalitním bezeztrátovým zoomem. K objektivu nemám moc výhrad, vadily mi snad jen odlesky a světelné závoje v protisvětle. Zde pomůže stínění si rukou. Xenonový blesk je dostatečně silný, potěší i možnost využít až 2,7sekundovou expozici pro noční snímky.

Za takové výsledky prostě nelze nedát Nokii 808 PureView ocenění TREFA. Který jiný fotomobil dokáže na nejširším ohnisku překonat v detailech i APS-C zrcadlovky a jeho digitální zoom dokáže překonat 1,5 až 2× optický zoom u kompaktů? Pochopitelně není bez vad a někdy je nutno hezkým snímkům dopomoci, ale ať tak či onak, jde o jasně nejlepší fotomobil na trhu s opravdu velmi výrazným náskokem.

Fotomobil je vhodný pro:

1) Každého, kdo chce fotomobil s vysoce kvalitními fotografiemi
2) Milovníky širokoúhlých fotografií s vysokou kvalitou obrazu