Olympus Camedia C-5060: Kompakt se širokým okem

8.6.2004, Petr Svoboda, recenze: specifikace produktu
Tento dle slov výrobce profesionální kompakt není žádnou novinkou. Na trh byl uveden v loňském listopadu, přesto si však i dnes zaslouží naší pozornost. Mezi jeho nejvýznamnější přednosti patří nadprůměrná rychlost (doba mezi stisknutím spouště a samotnou expozicí) a také univerzální objektiv s rozsahem 27-110 mm (ekvivalent ke kinofilmu). Měl jsem možnost si fotoaparát vyzkoušet po dobu několika měsíců, takže se s vámi rád podělím o své zkušenosti.
Konstrukce přístroje

Tělo fotoaparátu je vyrobeno z lehké hořčíkové slitiny a oproti svému předchůdci (C-5050) je přístroj o poznání mohutnější. Veškeré tvary byly voleny přísně dle ergonomických hledisek, přístroj se tedy pohodlně drží a snadno ovládá. Podřízení tvarů praktickým účelům však nevedlo k žádnému líbivému designu, v porovnání s konkurenčními modely je C-5060 spíše ošklivým káčátkem.

Obr. 1 – C-5060: čelní pohled

Pohledu na čelní stranu dominuje objektiv. Nad ním je umístěn snímač pro automatickou expozici, dioda pro redukci červených očí, průhledový hledáček a blesk se směrným číslem 5. Vpravo je vidět mřížka integrovaného mikrofonu (přístroj má integrován i reproduktor), nalevo grip, který sice není příliš velký, přesto však umožňuje pevné a pohodlné uchopení. Neumím si to racionálně vysvětlit, ale s C-5060 jsem schopen udržet v ruce mnohem delší časy, než např. se svým filmovým fotoaparátem (mám Nikon FM10). Zdá se tedy, že tvary jsou navrženy skutečně účelně.

Obr. 2 – C-5060: levý profil

Gumové krytky ukrývají konektory pro připojení napájecího zdroje, počítače, tiskárny i třeba televize (všechny kabely jsou součástí dodávky). Nahoře vidíme tlačítka pro volbu způsobu ostření, makro režim, a ochranu snímků před vymazáním. Po straně tlačítka pro ovládání blesku a vyvážení expozice.

Obr. 3 – C-5060: pohled zezadu

Tady dominuje optický hledáček a výklopný displej. Vpravo odshora: tlačítko aretace expozice/mazání fotografií, rychlý náhled, změna režimu LCD obrazovky, křížový ovladač a přepínač typu paměťové karty. Dále tu najdeme kontrolku přístupu na kartu (bliká při ukládání a čtení snímku) a vpravo nahoře zapínací prstenec a kruhový volič, který se používá k nastavení většiny parametrů.

Obr. 4 – C5060: pravý profil

Pod krytkou se nacházejí sloty pro paměťové karty. Jinak tato část přístroje neobsahuje žádné ovládací prvky – při focení slouží k pevnému uchopení fotoaparátu.

Obr. 5 – C5060: pohled shora

Sáňky pro externí blesk jsou znakem minimálně střední třídy kompaktů – testovaný model míří výš a jsou tedy samozřejmostí. Kontrolní displej nabízí kompletní přehled všech parametrů, používáte-li však výklopné LCD, obejdete se bez něj. Pod stříbrným tlačítkem spouště je (u Olympusu tradičně) umístěna páčka transfokátoru. Dvě tlačítka slouží k ovládání samospouště/otáčení snímku a přímý tisk na fototiskárnu. Kruhový volič režimů nabízí řadu možností, které si probereme v sekci „ovládání“.

S objektivem si designéři Olympusu opravdu vyhráli. Uspořádání charakterizuje 8 členů v 7 skupinách, dvě čočky mají asférické zakřivení (jiné než kulová výseč). Čtyřnásobný optický zoom je reprezentován ohnisky 5,7 – 22,9 mm (27 – 110 mm kinofilm) se světelností F2,8 – 4,8. Objektiv má schopnost vyhnout se stínění (cornershading), a tedy i možné ztrátě kvality obrazu v okrajových částech snímku. Optická soustava je téměř telecentrická, paprsky tedy směřují kolmo na snímač, a to skoro po celé jeho ploše.
Přes veškerou pečlivost při návrhu a výrobě objektivu se některých snímcích projevuje chromatické aberace. Přestože na internetu k tomuto tématu probíhá řada diskusí, soudím, že není příliš na závadu. Na fotografii najdete barevnou vadu jen velmi zřídka.

Snímač a závěrka

Přístroj je vybaven CCD snímačem o velikosti 1/1,8“ s 5,13 miliony obrazových bodů (5,1 efektivně). Můžete tak pořizovat obrázky až do velikosti 3 264 × 2 448 px, které stačí na výrobu použitelných zvětšenin o rozměru 30 × 45 cm. Citlivost je možno volit v rozsahu od ISO 80 do 400. To je rozsah více než dostatečný – při ISO 400 je již fotografie poměrně zrnitá. Samozřejmostí je nastavení vyvážení bílé barvy – v podání Olympusu máte na výběr automatické (TTL iESP2) či manuální, a také nepřeberné množství předdefinovaných (stín, zamračeno, slunce, západ slunce, žárovka, zářivka). Vyjma několika výjimečných případů automatické nastavení postačilo k více než dobrým výsledkům.
Rozsah rychlostí závěrky je až neuvěřitelný. Od 16 s pro focení na stativu až po bleskurychlou 1/4000 s. Expoziční režimy ještě probereme později, kompenzovat můžete expozice v rozsahu ±2 EV. Exponovat lze i v plně manuálním režimu.
Mimo prosté fotografování je také možno nahrávat videosekvence v maximálním rozlišení 640 × 480 obrazových bodů rychlostí 15 snímků za sekundu. Pochopitelně i se zvukem, vše ve formátu Quick Time Motion JPEG.
Při fotografování sportovních událostí, ale i jindy, přijde vhod sekvenční snímání. C-5060 umí nafotit 3 snímky za sekundu v režimu HQ, ve kvalitnějším režimu (SHQ) pak 1,7 s/s. To souvisí s rychlou odezvou spouště, která včetně zaostření na širokoúhlém ohnisku činí 0,4 s.