Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

4.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Novější fotoaparáty Olympus PEN a OM-D mohou být vybaveny odolným objektivem M.Zuiko Digital 12-50 mm. V recenzi se podíváme na jeho optické kvality, projevy optického zoomu i schopnosti makra, které mají být dosti dobré.

Sférické zkreslení


Jak už je dnes zvykem, fotoaparáty korigují zkreslení objektivů nejen v JPEGu, ale ukládají tuto informaci i do RAWu. Ve většině konvertorů se tak k nekorigovaným výsledkům ani nedostanete. Na to lze použít třeba RawTherapee, který ukáže opravdu masivní sférické zkreslení na 12mm ohniskové vzdálenosti (+7,1% !). Po korekci se to dostane na +2,5 %, což je stále docela viditelné zkreslení. U nejdelší ohniskové vzdálenosti je to středně výrazné poduškovité zkreslení (-0,9 %), po korekci jsou ale linie naprosto rovné (+0,0 %).


12mm ohnisko (s korekcí)



50mm ohnisko (s korekcí)
 

12mm ohnisko (bez korekce)

50mm ohnisko (bez korekce)



Vinětace


Tmavé rohy jsou docela problém u nejširšího úhlu záběru. 1,2 EV je už vidět, navíc změna je poměrně náhlá. Přiclonění situaci o něco zlepší (především se vinětace nestane tak náhlou). Na delších ohniskových vzdálenostech tato vada rychle klesá a se změnou clony se v podstatě nemění.






Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace.



12 (24)mm ohnisko, clona F3,5



12 (24)mm ohnisko, clona F8



12 (24)mm ohnisko, clona F16



Na nejkratší ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace viditelná a s přicloněním se nijak znatelně nezlepšuje. E-M5 v JPEGu aberaci nepotlačuje.



20 (40)mm ohnisko, clona F4,6



20 (40)mm ohnisko, clona F8



20 (40)mm ohnisko, clona F16



U 20mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace o něco slabší, ale stále viditelná.



36 (72)mm ohnisko, clona F5,7



36 (72)mm ohnisko, clona F8



36 (72)mm ohnisko, clona F16



U 36mm ohniskové vzdálenosti se situace značně zlepšuje, pouze při nižších clonách mají větve lehce namodralý nádech, s přicloněním ale rychle mizí.



50 (100)mm ohnisko, clona F6,3



50 (100)mm ohnisko, clona F11



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti vznikají spíše duchové. Přiclonění pochopitelně vše lépe proostřuje a snímky jsou pak bez duchů i aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.