Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

4.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Novější fotoaparáty Olympus PEN a OM-D mohou být vybaveny odolným objektivem M.Zuiko Digital 12-50 mm. V recenzi se podíváme na jeho optické kvality, projevy optického zoomu i schopnosti makra, které mají být dosti dobré.
Posoudíme také kresbu objektivu s různými ohniskovými vzdálenostmi a různými clonami. Nejprve tu je scéna ze vzdálenosti v řádu desítek centimetrů.


12mm ohnisko, clona F3,5



12mm ohnisko, clona F4
 

12mm ohnisko, clona F5,6



12mm ohnisko, clona F8
 

12mm ohnisko, clona F11



12mm ohnisko, clona F16
 

12mm ohnisko, clona F22
 

Středová ostrost je výborná už od plně otevřené clony, rohy jsou středně neostré a trpí na výraznou chromatickou aberaci. Přicloňování téměř ničemu nepomáhá, ostrost rohů se nezlepšuje, aberace nemizí a od F11 se už pomalu začíná objevovat difrakce obrazu.


20mm ohnisko, clona F4,6



20mm ohnisko, clona F5,6
 

20mm ohnisko, clona F8



20mm ohnisko, clona F11
 

20mm ohnisko, clona F16

20mm ohnisko, clona F22

U 20mm ohniskové vzdálenosti je vše mnohem lepší. Střed je opět výborný, hlavní zlepšení je u rohů, které jsou ostřejší a především chromatická aberace se znatelně snížila. Ani zde ale přiclonění ostrosti a aberaci moc nepomáhá.


35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8
 

35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16
 

35mm ohnisko, clona F22
 

I 35mm ohnisková vzdálenost má pěkný střed, solidní jsou nicméně i rohy, chromatická aberace je jen slabá. Necloňte však příliš, už u F11 je vidět slabý úbytek kontrastu.


50mm ohnisko, clona F6,3



50mm ohnisko, clona F8
 

50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

50mm ohnisko, clona F22
 

Při maximálním zoomu se rohy lehce zhoršily, stále jsou ale docela ostré (s ohledem na to, co objektiv předváděl u 12 mm). Chromatická aberace je mírná, střed je bez problémů. Vyzkoušíme i ostření na větší vzdálenost v řádech desítek metrů.


12mm ohnisko, clona F3,5



12mm ohnisko, clona F4
 

12mm ohnisko, clona F5,6



12mm ohnisko, clona F8
 

12mm ohnisko, clona F11



12mm ohnisko, clona F16
 

12mm ohnisko, clona F22
 

I zde je vidět vynikající středovou ostrost, rohy jsou o trochu slabší a především trpí na chromatickou aberaci. podobně jako při ostření na krátkou vzdálenost, ani zde přiclonění téměř nepomáhá. Od cca F11 už pomalu nastupuje difrakce a vysoké clony bych tedy už raději nepoužíval.


19mm ohnisko, clona F4,5



19mm ohnisko, clona F5,6
 

19mm ohnisko, clona F8



19mm ohnisko, clona F11
 

19mm ohnisko, clona F16

19mm ohnisko, clona F22

Střed je v pořádku, rohy jsou trochu méně ostré, zde už ale clonění trochu pomáhá a kolem F8 máte ostré i rohy. Chromatická aberace s přicloněním také trochu slábne.


34mm ohnisko, clona F5,6



34mm ohnisko, clona F8
 

34mm ohnisko, clona F11



34mm ohnisko, clona F16
 

34mm ohnisko, clona F22
 

24mm ohnisko mě potěšilo. Střed je detailní a rohy jsou na tom také docela dobře, trochou přiclonění ale nic nezkazíte (ideálem je pohybovat se tak do F8).


50mm ohnisko, clona F6,3



50mm ohnisko, clona F8
 

50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

50mm ohnisko, clona F22
 

Nejdelší ohnisková vzdálenost nabídne ostrý prostředek, rohy mají trochu slabší kontrast. Ostrost je přiměřená, určitě by mohla být i o trochu lepší.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.