Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus OM-D E-M10 Mark II: podařené retro

27.4.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
CSC fotoaparáty od Olympusu jsou hodně populární a my se dnes podíváme na OM-D E-M10 Mark II. Ten je nejlevnějším zástupcem řady OM-D, to ale nijak zvlášť neprojevilo na jeho schopnostech. Vyzkoušeli jsme i vylepšené videosekvence.

Noční scéna


Podíváme se také na noční focení. Olympus má bohatý rozsah expozičních časů, samospoušť i s prodlevou závěrky pro snížení roztřesení a autofokus, ač nepatří ke špičce, dokáže většinou zaostřit.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna

expoziční čas 13 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení



Barevný režim i-Enhance je občas trochu moc silný a přesaturovaný. Komu se to nelíbí, tomu bych doporučil spíše přirozený mód (natural). Šum je příjemně nízký, 4/3" snímač podává solidní výsledky. Při větším prosvětlení stínů už začne vylézat šum, ale opět bych spíše chválil. K dispozici je RAW snímek. Nezapomeneme ani na výřezy ze snímků ve všech dostupných citlivostech.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 100

ISO LOW 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Na nejnižší rozšířené citlivosti šum v podstatě neexistuje.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 200

ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Základní hardwarová citlivost ISO 200 je rovněž bez problémů. Detaily jsou pěkné, šum minimální.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 400

ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 šum navyšuje jen minimálně, pořád dostáváte velmi dobrou kvalitu obrazu.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 800

ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani citlivost ISO 800 není špatná, nicméně už si lze všimnout jasového šumu v RAWu a jeho mírné projevy i v JPEGu. Upozorňuji, že drtivá většina snímků včetně těchto byla pořízena s nejnižším nastavením filtru odšumování (volba vypnuto).


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 1600

ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 už přidává barevný šum v RAWu a snímky přestávají vypadat tak dobře. Pořád je to ale velmi dobře použitelné.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 3200

ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 jsou už ale vcelku problémy. Barevného i jasového šumu je v RAWu dost, JPEGy pak hrudkují, ale nadále docela dobře drží výraznější detaily. Určitě se to dá používat, byť ne pro top kvalitní snímky.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 6400

ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 začíná být nad síly senzoru. V RAWu se ve stínech začíná objevovat namodralý nádech, JPEGy se hodně hrudkují a nevypadají hezky.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 12800

ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 12800 přidává výrazné modré ladění v RAWu. JPEGy naopak dostávají občasné barevné fleky.


Olympus OM-D E-M10 Mark II noční scéna ISO 25600

ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je v RAWu už úplně modrá. JPEGy jsou také naprosto nepoužitelné, šumu je skutečně hodně, snímek je rozpitý, hrudkovaný a bezbarvý.


Standardní scéna


Podíváme se také na standardní snímky.


Olympus OM-D E-M10 Mark II standardní scéna krajina

expoziční čas 1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv možná není z nejostřejších, ale zase má vyrovnané výsledky po celé ploše. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.


Olympus OM-D E-M10 Mark II standardní scéna mlýny Šenov

expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 22 (44) mm, klikněte pro zvětšení



Pokud jsem to nechal na automatice, ta hodně clonila (okolo F10) a způsobila difrakci. Při snížení clony na F7,1 se začaly objevovat linie na šedé stěně mlýnů, ale s tím i moaré efekt. I zde je k dispozici RAW verze snímku.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.